راهنمای خرید بهترین دستگاه اکسس کنترل

معرفی دستگاه کنترل دسترسی یا اکسس کنترل

یکی از اصلی ترین نعمات زندگی عصر امروز، بهره مندی از تکنولوژی پیشرفته روز برای راحتی هر چه بیشتر در غالب فناوری های مختلف می باشد. در حقیقت می توان گفت امروز چاره هر چیز را باید در دستان تکنولوژی جست که به نحوی خودکار منجر به راحتی ما نیز می شوند. برای مثال در امر نظارت بر ورود و خروج افراد یک مجموعه، حضور و غیاب آنها و محاسبه ساعات حضور آنها در آن مکان مشخص، سابق بر این نیاز بود حداقل یک شخص برای این امر اختصاص یابد که مشخصا تاثیر منفی بر توان منابع انسانی ما در مکان مورد نظر مان می گذاشت؛ زیرا میشد از همان شخص در امری مفید تر کمک بگیریم که امروز دقیقا تکنولوژی در این مهم به کمک ما شتافته و با به وجود آمدن و عمومیت استفاده از سامانه هایی مانند دستگاه اکسس کنترل، دیگر چنین اموراتی زمان و توان ما را نمی گیرند. در متن زیر قصد داریم به توضیح ساز و کار، بررسی امکانات و معرفی برخی نمونه های موفق دستگاه های کنترل دسترسی (Access Control) موجود در کشور بپردازیم؛ با ما همراه باشید:

عملکرد اکسس کنترل ها

برای اینکه بیشتر با نحوه کارکرد و کاربرد های دستگاه های کنترل تردد آشنا بشیم، بر آن شدیم که توضیحاتی دقیق و گسترده در اینجا، وبلاگ دی سی ای کالا خدمت تان ارائه دهیم تا در کنار هم، هم با انواع این دستگاه ها و هم با چگونگی کارکرد، مشخصات فنی و امکانات (به اصطلاح آپشن های آنها) و دیگر جزئیات آنها بیشتر آشنا شویم. شاید در ابتدا دستگاه کنترل تردد به دلیل شباهت کارایی با همان دستگاه حضور و غیاب (Abscence/Presence System) اشتباه گرفته شود ولی در حقیقت این دستگاه ها، یکی از کاربرد های جانبی شان نظارت بر حضور و غیاب می باشد.

برای درک این تفاوت و مرز باریک بین این دو، اول می بایست عملکرد دستگاه حضور و غیاب را به طور دقیق بدانیم؛ این دستگاه را که اصولا در مکانی مانند یک شرکت، سازمان، آموزشگاه یا غیره نصب می شوند تا ساعت دقیق حضور یا احیانا عدم حضور هر یک از اشخاص (به طور ثابت و روزمره) حاضر در آن مکان را مورد نظارت قرار دهد، سپس به وسیله نرم افزار حسابداری که در سیستم آن ها نصب است، حقوق یا دستمزد آنها را بر اساس ساعات حضور شان محاسبه کند. در نتیجه مکان نصب کردن و فعال سازی آن خیلی مهم نیست و صرفا جایی که همه افراد می توانند بدان جا تردد کنند، جای مناسبی برای نصب یک دستگاه حضور و غیاب می باشد.

کارایی دستگاه اکسس کنترل

اما دستگاه کنترل دسترسی یا همان اکسس کنترل (Access Control) یکی از اصلی ترین کار هایش نظارت بر ورود شخص خاصی بر جای خاصی از یک مکان کلی است؛ یعنی برای مثال ما به عنوان رئیس دفتر یک سازمان، اگر بخواهیم بر تردد و دسترسی به دفتر مدیریت نظارت داشته باشیم (حتی در زمان عدم حضور خودمان)، به نوعی که دیگر کارمندان مجموعه بدون هماهنگی امکان ورود نداشته باشند، تنها دستگاهی که می تواند به نحو احسن و دقیقی ایفای نقش کند، دستگاه کنترل دسترسی یا کنترل تردد می باشد که دارای رله خروجی می باشد که با چک کردن شخص مراجع (از طریق امکانات بیومتریک، رمز عبور یا …) درب را برای عبور او باز می کند یا نمی کند. این شاید اصلی ترین تمایز دستگاه های حضور غیاب و کنترل تردد با یکدیگر باشد.

دستگاه اکسس کنترل

امکانات اکسس کنترل

امکانات بکار گرفته شده معمول در دستگاه های کنترل دسترسی شامل گستره وسیعی از امکانات بیومتریک (Biometric) از جمله اثر انگشت، قابلیت تشخیص چهره، قابلیت تشخیص مردمک چشم، قابلیت عملکرد از طریق پاسخ به سوال شخصی، امکان استفاده از رمز عبور برای یک شخص یا برای یک گروه می باشند که هر یک از این طرق، برای جایی خاص و تحت شرایط خاص می توانند بهترین روش عملکرد باشند. به عنوان مثال؛ در محیط های بیمارستانی مدرن امروزی در کشور ما، بیشتر از اکسس کنترل های کارتی برای عدم دسترسی افراد غیر مجاز به برخی محیط ها استفاده می شود (مثلا برای عدم ورود همراه بیمار به اتاق عمل که مکان استریل و ورود اکیدا ممنوع به حساب می آید)؛ چرا که استفاده از کارت هم به لحاظ مسائل بهداشتی از اثر انگشت ارجح می باشد و هم مثلا از ورود به وسیله رمز عبور، سریع تر تردد صورت می گیرد.
حال اگر با شرایطی ویژه یا پیچیده تر مواجه باشیم، اگر بخواهیم نظارت بر تردد بر یک محیط دفتر مدیریتی، یا محل نگهداری برخی پرونده ها شخصی و نامه های سری در یک اداره، سازمان یا شرکت را مورد تمثیل قرار بدهیم، بهترین قابلیت مورد استفاده و در واقع آنچه امروز در این چنین اماکنی بیشترین مصرف را دارد؛ کنترل دسترسی با استفاده از خوانش اثر انگشت و حتی کنترل تردد به وسیله تشخیص چهره می باشد، چرا که این روش کمترین خطا دارد یا به عبارتی بالاترین حد امنیت، که دقیقا مستلزم محافظت از چنین مکان هایی می باشد را برای ما به ارمغان می آورد.

ویژگی های دستگاه اکسس کنترل

همانطور که چندین بار در خلال این متن اشاره کردیم، دستگاه های کنترل دسترسی امکانات پر شماری دارند که هریک از آنها، بر اساس بهره مندی یا عدم بهره مندی از آنها، از قیمت و ارزش مشخصی برخوردار می شوند. یکی از این امکانات که تفاوت قابل توجهی هم در کارکرد این سیستم ها و هم البته در قیمت آنها به وجود می آورد، ساده یا تحت شبکه بودن این دستگاه های access control می باشد که تفاوت جالب توجهی با هم دارند: دستگاه کنترل تردد تحت شبکه، چیزی بیش از نظارت، اجازه، ثبت ساعت و محاسبه ارزشی ورود و خروج ها را ممکن می سازد و آن هم ثبت اطلاعات مختلف افراد جهت استفاده در صورت نیاز آنها می باشد. مثلا کارت های قابل شارژ جهت استفاده از امکانات یک مجتمع یا شهربازی را در نظر بگیرید؛ شما آن را یک بار به مقدار دقیقی شارژ کرده و سپس تا اتمام مبلغ موجود به عنوان شارژ در آن کارت می توانید از آن جهت استفاده از امکانات آن محیط (برای مثال تمام وسایل بازی، سینما و غیره) بدون تاریخ انقضاء بهره مند باشید.

یکی دیگر از امکانات ویژه ای که دستگاه های کنترل تردد تحت شبکه، با استفاده از همین ثبت اطلاعات سری و شخصی افراد ناظر بر آن می توانند در اختیار مصرف کننده اصلی خود بگذارند؛ امکان ثبت، نگهداری و ارائه امضاء شخص اصلی بهره مند از آن می باشد؛ به عنوان مثال اگر از یک دستگاه اکسس کنترل تحت شبکه در یک دفتر اسناد رسمی استفاده شود، نه تنها ورود به دفتر سر دفتر را می تواند برای افراد غیر مجاز و در لحظات مشخصی حتی بر همه ممنوع سازد و حضور غیاب منشی و دیگر پرسنل را مورد نظارت قرار دهد، می تواند امضاء (یا اثر انگشت برابر سازی شده با امضاء) شخص رئیس دفتر یا سردفتر را حفظ داشته باشد تا در مواقع نیاز از آن جهت پیش برد امور مراجعین استفاده شود.

جمع بندی، امنیت و قیمت دستگاه های کنترل تردد

در بخش نهایی متن، اگر بخواهیم عیار دستگاه های کنترل دسترسی را به لحاظ برقراری امنیت کلی و جلوگیری از ورود سارقین و دزدی از مکان مورد نظرمان در زمان عدم حضور مان مورد سنجش قرار دهیم، باید بدانیم که این سیستم ها با این که می توانند در این راستا هم مورد استفاده قرار بگیرند، ولی به تنهایی ابدا، به هیچ وجه برای مقابله با سرقت و تامین امنیت کلی یک مکان در زمان عدم حضور صاحبان آن مناسب نیستند! بلکه طبق شرایط خاصی می توان از آنها (نه به تنهایی، بلکه به همراه یک دستگاه خوانش گر) برای این مهم نیز بهره برد.

دلیل آن هم این که سارقین (که معمولا در کار فنی خبره نیز هستند و بر تکنولوژی های حوزه امنیت سازه ها و درب ها اشراف کامل دارند)، می توانند به آسانی با از کار انداختن دستگاه access control ما (حل از طریق شکستن یا باز کردن آن)، به سیم های اصلی کارگذاری شده در پشت دستگاه دسترسی پیدا کنند که در آن صورت عملا کلید آن درب و ساختمان را دارند و در کثری از ثانیه می توانند درب را باز بکنند. در نتیجه برای استفاده صحیح از دستگاه کنترل تردد به عنوان قفل درب، حتما با کارشناسان و مشاوران دی سی ای کالا مشورت نمایید تا شما را با نحوه استفاده همزمان و صحیح دو دستگاه ریدر (Reader) اکسس کنترل در بیرون ساختمان و البته بهترین انواع موجود آنها آشنا نمایند و مکان مورد نظر شما را به نحوی مدرن و با کیفیت ایمن سازی کنند.

معرفی چند نمونه دستگاه اکسس کنترل، قیمت و خرید

به عنوان جمع بندی این مقاله، مجال را مناسب دیدیم تا به بها، ارزش و قیمت دستگاه های کنترل دسترسی بپردازیم؛ به صورت کلی این دستگاه ها هم به مانند تمام دستگاه های کامپیوتری امروزی، هر چه تجهیز تر و دارای امکانات بیشتر باشند، به طبع از قیمت بالاتری هم برخوردار بوده و گران تر هستند. امکاناتی که بالا تر به توضیح آنها پرداختیم، وجود شان بر روی اکسس کنترل ها از رمز ورود شروع می شود و به امکان تشخیص چهره و دستگاه از نوع تحت شبکه منتهی می شود. همچنین پارامتر های دیگری که تاثیر مستقیم بر قیمت این سیستم ها دارند شامل اندازه و تکنولوژی صفحه نمایش، کیفیت ساخت و متریال، برند سازنده و گارانتی و خدمات پس از فروش می باشد که بهتر است با توجه که بودجه ای در نظر داریم برای این دستگاه در نظر بگیریم، بین نمونه های موجود با کمک مشاوران و کارشناسان بخش فروش سایت dcakala.com، بهترین گزینه را انتخاب کنیم.

در انتها چند نمونه از بهترین دستگاه های اکسس کنترل موجود در بازار کشور را، در رده ها و کاربرد های مختلف را مشاهده می کنید:

1. دستگاه اکسس کنترل ZKT 38761

از جمله کمپانی های موفق و مثال زدنی در صنف مذکور، برند دستگاه کنترل دسترسی ZKT می باشد که سال هاست از زمام داران امر تولید و ارائه Access Control ها می باشد که نه تنها در امور مذکور، بلکه در زمینه جا اندازی استفاده و به عبارتی مرسوم سازی دستگاه های اکسس کنترل یا کنترل تردد در ایران جزء پیشگامان می باشد. از این رو به انتخاب چند مدل از برترین نمونه های اکسس کنترل ها و به معرفی آنها در کنار دیگر بهترین انواع این سیستم ها میپردازیم؛ ZKT 38761 دستگاهی با قابلیت های بیومتریک متفاوت شامل تشخیص چهره با ظرفیت 400 صورت مختلف، قابلیت ثبت و خوانش اثر انگشت با ظرفیت 1000 اثر منحصر به فرد، قابلیت تشخیص کارت هوشمند RFID به ظرفیت 1000 کارت به همراه امکان شناسایی توسط رمز عبور می باشد. برای تبادل اطلاعات، در این دستگاه، درگاه های AUX, USB & LAN تعبیه شده و از پردازنده دو هسته ای DualCore، مانیتور 2.8 اینچی و گارانتی 24 ماهه بهره مند است.

2. دستگاه کنترل دسترسی سیماران مدل KPN 163 K

در میان برند های تولید کننده لوازم الکترونیکی امنیتی منزل کمپانی سیماران یکی اسامی بزرگ، پیشرو و غیر قابل انکار می باشد. انواع دستگاه کنترل دسترسی سیماران در سالیان اخیر بسیار در شرکت ها، سازمان ها و اماکن متفاوت مورد استفاده قرار گرفته است. اکسس کنترل Simaran KPN 163 K دستگاهی ست تحت شبکه با امکانات قابل ملاحظه ای از جمله اجازه دسترسی و ثبت تردد از طریق کارت هوشمند RFID، رمز عبور (PIN Code) قابلیت اتصال به آنتن های برد بلند UHFو امکان اتصال به قفل مقابل برقی به همراه نرم افزار فارسی زبان می باشد. این دستگاه کنترل تردد سیماران هم به مانند دیگر دستگاه های این برند دارای گارانتی 30 ماهه هستند که به نوبه خود عالی می باشد.

3. پکیج کنترل تردد یک درب یک طرفه توسان

یکی از تکنیک های نوین فروش در بازار سیستم های نوین و دستگاه های الکترونیکی، فروش این سیستم ها در غالب پکیج یا به واقع جمع آوری یک سری از قطعات مرتبط و مکمل در راستای اجرا و تکمیل یک بسته ی کامل برطرف انواع نیاز های مورد طلب از دستگاهی در آن صنف مشخص می باشد. پکیج کنترل تردد توسان نیز یکی از همین بسته های نوین دستگاه کنترل تردد یا TooSun Access Control می باشد که توسط شرکت مادر غدیر، در غالب سیستم مناسب یک درب یک طرفه ارائه شده است. این پکیج شامل اقلام دستگاه کنترل تردد، قفل مقابل برقی، دو دستگاه آداپتور، نرم افزار ویژه توسان و کلید تماسی خروجی می باشد. این دستگاه اکسس کنترل امکان خوانش اثر انگشت، امکان دسترسی از طریق رمز عبور از طریق صفحه نمایش تمام لمسی می باشد که سیستمی مناسب برای اتاقی با یک درب ورود و خروج (مانند درب اتاق مدیریت، محل نگهداری اسناد یا اتاق سرور یک مجموعه، شرکت یا اداره) می باشد که توسط برند اکسس کنترل توسان، به مدت یک سال نیز گارانتی شده است.

4. دستگاه کنترل دسترسی سیماران مدل FPN173K

برای بالاتر بردن امنیت و نظارت بر دسترسی یک قسمت مخصوص در یک مکان مشخص بهترین راه چنان چه توضیح داده شد استفاده از اکسس کنترل ها است. دستگاه کنترل دسترسی سیماران مدل FPN173K یکی از بهترین دستگاه های موجود در بازار صنف نظارت بر دسترسی و تردد امروز است که از خصوصیات فنی و امکانات ویژه آن می توان به ویژگی بیومتریک امکان ثبت، خوانش و حفظ اثر انگشت (به تعداد 1000 عدد اثر انگشت مختلف)، امکان خواندن کارت هوشمند rfid با ظرفیت 3000 کارت، امکان تخصیص رمز عبور اشاره کرد، قابلیت اتصال به قفل های برقی و مقابل برقی ها. این دستگاه کنترل دسترسی سیماران بر پایه دستگاه KPN 163 K می باشد که تنها تفاوتش با آن بهره مندی از سنسور خوانش گر اثر انگشت Finger Print Sensor می باشد در واقع آن را به نمونه ی کامل تر اکسس کنترل سیماران KPN 163 K مبدل کرده است.

5. دستگاه اکسس کنترل زد کی تی مدل ZKT T38312

دستگاه کنترل تردد ZKT مدل T38312 یکی از کامل ترین انواع سیستم های نظارت بر دسترسی موجود در بازار کشور می باشد. البته شاید این مدل اکسس کنترل زد کی تی به علت بالا بودن قیمت (و در نتیجه کمتر بودن تقاضا) امروز سخت تر در بازار اکسس کنترل ها پیدا شود، ولی دلیل بر عدم کیفیت این دستگاه هوشمند نخواهد بود. از جمله امکانات جالب توجه ZKT T38312 می توان به امکان ثبت 13000 اثر انگشت توسط ریدر یا خوانش گر Fingerprint Biometric Reader، امکان استفاده از کارت rfid هوشمند جهت تردد با ظرفیت 5000 کارت، دارای حافظه داخلی با امکان ثبت 30000 تردد، مانیتور 2.4 اینچی و امکان اتصال به WiFi جهت تبادل اطلاعات اشاره کرد. این اکسس کنترل نیز همانند تمامی دستگاه های تولید برند زی کی تی از گارانتی 2 ساله برخوردار است.

6. دستگاه کنترل دسترسی بتا مدل BSI-1207

یکی دیگر از اکسس کنترل هایی که از بدو ورود در بازار کشور، با استقبال بسیار خوبی برخوردار بود، دستگاه کنترل تردد 1207 BSI می باشد که شاید به ظاهر از باقی مثال های بالا دستگاهی ساده تر باشه، ولی در عین حال از امکانات منحصر به فردی مانند امکان ذخیره 1000 اثر انگشت با ویژگی تمایز 2 انگشت مدیریتی و 998 انگشت کاربری، امکان اختصاص کد کاربری برای هر انگشت، ویژگی رله آزاد، دارای آلارم دزدی (به صدا در آمدن آلارم در صورت جدا کردن غیر قانونی و بی خبر از محل نصب شده)، مجهز به حالت Sleeping برای صرفه جویی در مصرف برق هنگام عدم استفاده و بهره مندی از بدنه فلزی و مدار الکترونیکی دقیق، انجام تنظیمات با استفاده از ریموت و گارانتی یک ساله می باشد که به نوبه خود فوق العاده می باشد.

7.دستگاه اکسس کنترل 4 درب یک طرفه Suprema

شرکت مادر یا به عبارتی هلدینگ غدیر، تهیه کننده، تعبیه کننده و ارائه دهنده دستگاه های کنترل تردد دو برند سوپریما و توسان می باشد که البته این دو برند را با دو راهبرد مختلف پیش می برد. در سیستم های Access Control سوپریما که نحوه ارائه متفاوتی با دیگر برند های مختلفی دارند، و به ویژه در مدل مد نظر ما یعنی دستگاه اکسس کنترل 4 درب یک طرفه Suprema دارای یک دستگاه CoreStation به عنوان مرکز کنترل کننده هوشمند، 4 دستگاه (Reader) یا خوانش گر BioEntry R2، امکان کنترل تردد با کارت تردد هوشمند RFID، امکان ثبت تردد از طریق اثر انگشت و به صورت ترکیبی، امکان حذف و اضافه و تعریف نوع مجوز تردد برای هر نفر به صورت شخصی، 4 قبضه قفل مقابل برقی یا Stike Lock، چهار عدد کلید تماس خروجی جهت کنترل تردد و نظارت کامل بر دسترسی هر درب و 9 دستگاه آداپتور جهت تبدیل برق و تامین نیرو پکیج و همچنین یک نرم افزار اصلی یا اورجینال (Original) کاربری جهت مدیریت دستورات کاربری و گارانتی 18 ماهه می باشد که این سیستم را به اکسس کنترل ویژه موجود در بازار کشور تبدیل می کند.

8. دستگاه کنترل تردد بتا مدل 1225

یکی از دستگاه های در ظاهر بسیار متفاوت در صنف نظارت بر مناطق ویژه ای از اماکن و اکسس کنترل ها، دستگاه کنترل دسترسی Beta 1225 می باشد که ظاهری بسیار ساده دارد که با وجود عدم برخورداری از امکانات بیومتریک، از روش های احراز هویت مختلفی مانند کارت هوشمند rfid با ظرفیت ثبت 2000 کارت، امکان ثبت تردد با تگ و دست بند های هوشمند و امکان اتصال به می باشد که با مستحکم سازی های انجام شده به تکنولوژی ip66 مجهز شده است مجهز شده که در نتیجه تا حد بالایی ضد آب و ضد ضربه می باشد این دستگاه همچنین توسط کمپانی بتا مشمول گارانتی یک ساله می باشد.

9. اکسس کنترل ZKT مدل T11341

برند زد کی تی (ZKT) یا تایگر که محصولاتش در بازار سیستم های نظارت بر تردد در اماکن مختلف با هر جفت این دو نام شناخته می شوند، یکی از پر کار ترین و نام های حاضر در این صنف می باشد. دستگاه هایی در رده های مختلف کارایی و قیمتی تولید می کند تا جواب گوی نیاز های مختلف باشد. دستگاه کنترل دسترسی ZKT مدل T11341 یکی از سیستم های با کیفیت و خوش امکانات ارائه شده توسط این برند می باشد که از امکانات متفاوتی من جمله امکان ثبت و نظارت بر تردد از طریق تشخیص کارت هوشمند rfid، تشخیص رمز عبور و همچنین ثبت اثر انگشت می باشد. این دستگاه از صفحه نمایش OLED، خروجی رله، برنامه های کاربردی بر پلتفرم های اندروید (Android) و IOS دارد و بدنه ی آن ضد آب می باشد، همچنین از گارانتی 24 ماهه کمپانی زی کی تی بهره مند می باشد که به نوبه خود عالی می باشد.

10. دستگاه کنترل دسترسی سیماران مدل FVN11K

کمپانی بزرگ سیماران که بیشتر و پیش تر از تولید دستگاه های کنترل تردد، نام آن در عموم به عنوان تولید کننده پر سابقه و خوش نام آیفون های تصویری و تجهیزات مرتبط به آنها شناخته می شود. دستگاه کنترل تردد سیماران مدل FVN11K اما یکی از برترین دستگاه های صنف اکسس کنترل ها در کشور می باشد قابلیت های بسیار ویژه ای از جمله قابلیت تشخیص رگ خون، امکان ثبت و تشخیص رمز عبور و کارت هوشمند RFID، قابلیت اتصال به قفل مقابل برقی، دارای نرم افزار ویژه فارسی زبان، مجهز به صفحه کلید لمسی می باشد. این دستگاه کنترل دسترسی تحت شبکه همچنین از گارانتی 24 ماهه کمپانی سیماران نیز بهره مند است تا نمونه ای بدون نقص در کنار رقبای پر شمار خود باشد.

نوشته قبلی
نوشته بعدی
0 0 امتیاز
امتیازدهی به مقاله
اشتراک گذاری
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات
0
فکر شما را دوست دارم ، لطفا نظر دهیدx