علت بی دلیل به صدا در آمدن دزدگیر

یکی از بدترین تجربه های که هر شخص ممکن است دچار آن شود این است که وسیله ای که او برای آسایش اش خریده باعث عذابش شود. دزدگیر از جمله تجهیزاتی است که مصرف کننده برای حفاظت خودرو یا محل کار و منزلش خریداری میکند و به صدا در آمدن آژیر به منزله یک خطر بالقوه است که می بایست سریع به آن رسیدگی شود.

حال فرض کنید به صدا در آمدن آژیر و ایجاد استرس برای کاربر به یک امر یک باره یا چند باره در روز تبدیل شود. اینجاست که سیستمی که برای امنیت تهیه شده به وسیله ای بی ارزش تبدیل شده و با به صدا درآمدن، مصرف کننده صرفا به دنبال قطع کردن صدایش است نه به دنبال علت به صدا در آمدن آژیر!

راه کار حل این مشکل این است که با تجهیزات سیستم دزدگیر آشنا باشید و در صورت مواجه شدن به این مشکل بتوانید علت ایراد را سریع پیدا کنید در ادامه ما چندین ایراد مرسوم در دزدگیر خودرویی و اماکن را تشریح میکنیم.

ایراد پخش صدای دزدگیر خودور بدون دلیل

دزدگیر خودرویی

دزدگیر خودرو با اینکه به نسبت دزدگیر منزل ابعاد کوچکتری دارد اما در بیشتر مواقع همراه با سنسورهای بیشتری است و این سنسورهای بالا احتمال خطا را بالا میبرد. برخی از سنسورها به صورت پیش فرض روی خودرو وجود دارند مثل میکروسوئیچ های مربوط به باز شدن درب و برخی نیز باید هنگام خرید دزدگیر روی خودرو نصب شوند مانند سنسور تشخیص حرکت که ما چگونگی متوجه شدن خطای هر سنسور را خواهیم گفت.

علت خطا دزدگیر را رصد کنید

اولین کاری که قبل از هر کار دیگری باید انجام دهد این است که بدانید در هنگام به صدا در آمدن دزدگیر چه اتفاقی می افتد که دزدگیر به صدا در می آید و احتمال بی علت بودن صدای آژیر را گزینه آخر خود بگذارید.

سنسور ضربه

 بسیاری از مشکلات از سنسور ارتعاش یا ضربه منشا میگیرد که سنسورش قابل تنظیم است. اگر می بینید که با گذر یک خودرو را موتور سیکلت از کنار خودرو تان صدای آژیر به صدا در می آید پس باید حساسیت سنسور ضربه را کمتر کنید تا با یک لرزش ساده دزدگیر فعال نشود. البته اگر خودرو در پارکینگ پارک می شود می توان حساسیت این سنسور را تا جای امکان بالا برد تار هر دستکاری در خودرو شناسایی شود.

عوامل خارجی

عوامل خارجی یکی از بالقوه ترین دلایل به صدا در آمدن آژیر است که خیلی ها آن را با به صدا در آمدن بی دلیل صدای آژیر دزدگیر خودرو اشتباه می گیرند. مثلا در فصول سرد حیوانات کوچک مثل گربه ها علاقه دارند که در نزدیکی موتور خودرو روند و کمی گرم شوند و گاهی روی کاپوت خودرو بپرند و آفتاب بگیرند. این لرزش مستقیم بدنه باعث تحریک شدن دزدگیر خواهد شد و یکی از عوامل دردسر دزدگیر خودرو است.

تجربه نشان داده که به صدا در آمدن آژیر را در هر شرایطی باید جدی گرفت. به خاطر داریم در بازبینی یکی از فیلم های دوربین مدار بسته به موردی برخوردیم که سارقی از همین حربه استفاده کرده بود. او با کوبیدن پایش به لاستیک خودرو باعث می شد که دزدگیر عمل کند و خود راهروی ورودی ساختمان مخفی میشد. صاحب خودرو که می توانست از پنجره خودرو را ببیند با هر بار به صدا در آمدن آژیر به خیال اینکه مشکل برای دزدگیرش به وجود آمده با ریموت درب خودرو را باز و بسته میکرد. و در نهایت سارق در یکی از همین باز و بسته کردن های درب، از فرصت استفاده کرده و پنا ضبط خودرو را سرقت می کند.

میکروسوئیچ درب خودرو

میکروسوئیچ درب خودرو به ندرت خراب می شود. ولی از موارد است که ما باید جزو عوامل تحریک دزدگیر بدانیم.معمولا خودروها چراغی برای باز ماندن درب خودرو دارند و اگر این چراغ در خودرو شما گاهی بی دلیل روشن می شود و یا باید دربی را خیلی محکم ببندید که این چراغ خاموش شود، همین می تواند علت بی دلیل به صدا درآمدن آژیر خودرو شما باشد پس باید در اولین فرصت مشکل را برطرف کنید.

مشکل در سیم کشی و یا خود دزدگیر

این موارد را باید آخرین دلایل بی صدا در آمدن صدای آژیر بدانیم چرا که پیدا کردن دلیل مشکل است و یا باید دزدگیر تعمیر ویا تعویض شود. پس اگر همه مواردی که قبلا گفته بودیم نبود باید سیم کشی چک شود که اتصالی در مسیر وجود نداشته باشد و پس از آن دزدگیر باز شده و در یک میز برای مدت چند روز تست شود تا علت مشخص گردد.

مشکل به صدا در آمدن بی دلیل دزدگیر اماکن و منزل

دزدگیر منزل

به نظر ما آژیر دزدگیر های اماکن بسیار دلهره آور تر از دزدگیر خودرو است چرا که در صورت به صدا در آمدن دزدگیر منزل آن هم در نیمه شب اگر درست باشد که با گروهی سارق که احتمالا مسلح به سلاح سرد هستند طرف هستیم و اگر صدای آژیر بی دلیل باشد که  آن صدا باعث مزاحمت و استرس فراوان برای همسایه ها  می شود.

پس بهتر است در خرید دزدگیر از اجناس استاندارد و خوب استفاده شود که احتمال تحریک شدن دزدگیر به صفر نزدیک شود. اما اگر دزدگیر خریداری شد و حالا این مشکل بی دلیل به صدا درآمدن آژیر را دارید باید مراحل زیر را اجرا کنید تا علت را بیابید.

مرحله اول عیب یابی دزدگیر اماکن:

دزدگیر منزل یا اماکن معمولا سنسور های زیادی ندارد و شامل سنسور تشخیص حرکت و سنسور مگنتی درب و پنجره می شود. پس بهتر است در زمان تست آژیر را قطع کرده و از طریق چراغ های رو پنل دزدگیر یا اس ام اس متوجه تحریک شدن سیستم شوید.

مرحله دوم:

اگر از دو یا سه نوع سنسور متفاوت استفاده می کنید مثلا چند سنسور های مگنتی، چند سنسورهای تشخیص حرکت و سنسورهای بیرونی، تنها یکی سری سنسورها را در مدار قرار دهید و باقی را از سیستم خارج کنید. اگر جدا سازی سنسورها بر اساس زون بود نه سنسور پس تمام زون ها را بجز یک زون در مدار قرار دهید و مدتی تست کنید و اگر با مشکل بی دلیل فعال شدن دزدگیر مواجه نشدید زون دیگری را به سیستم اضافه کنید تا بالاخره به جایی می رسید که با اضافه کردن یک زون مشکل را می یابید.

مرحله سوم:

سنسور دزدگیر

با مشخص شدن زون مشکل دارد اگر یک سنسور در آن لاین بود آن را تعویض کنید اگر چند سنسور بود به مانند مرحله قبل همه جز یکی را از مدار خارج کرده و تست کنید و تک تک سنسور ها را اضافه کنید تا سنسور مشکل دار را بیابید.

مرحله آخر:

پس از یافتن مشکل سنسور مشکل دار باید تعمیر یا تعویض شود. کارهایی که ذکر شده ممکن است برای مصرف کننده کمی گیج کننده باشد اما از طرفی اجرایی کردن آن توسط یک تکنسین همزمان بالایی می طلبد و هم به طبع هزینه زیادی برای مصرف کننده دارد. پس بهتر است مصرف کننده با مشاوره یک تکنسین، خود مراحل را در خانه انجام دهد.

بیشترین دلیل به صدا درآمدن بی دلیل آژیر خودرو چیست؟

اگر بخواهیم به طور خلاصه بگوییم به ترتیب سنسور لرزش که بر روی خودروها نصب می شود در ردیف اول متهمان است و علت های بعدی عوامل خارجی مثل عبور حیواناتی نظیر گربه از روی خودرو را می توان در ردیف دوم دانست. مشکل میکروسوئیچ درب ها و مشکل در نصب و اتصالی در سیم کشی و هم چنین خرابی مرکز دزدگیر از دیگر عوامل بی دلیل به صدا در آمدن آژیر دزدگیر است.

بیشترین دلیل به صدا درآمدن بی دلیل دزدگیر اماکن چیست؟

سنسور های حرکتی بی کیفیت اصلی ترین مشکل در دزدگیر اماکن هستند که می تواند عمده مشکل به صدا درآمدن آژیر دزدگیر را از آن دانست. پس از آن سنسورهایی نظیر سنسور مگنتی درب و پنجره و خرابی در نصب و سیم کشی و همچنین ایراد از مرکز دزدگیر می تواند علت مشکل باشد. که مراحل ایراد یابی در این مقاله وجود دارد.

نوشته قبلی
نوشته بعدی
3.3 3 امتیاز
امتیازدهی به مقاله
اشتراک گذاری
اطلاع از
guest
8 دیدگاه
آخرین ها
جدیدترین بیشترین آرا
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات
t.m
t.m
11 months ago

سلام ،دزدگیر ماشینم توی گرما کاملا به صدا میاد وقطع نمیشه ویک سره میشه ،هیچ کس هم نتونسته مشکل رو رفع کنه ،نمایندگی بردم کلا دزدگیر رو عوض کرده بازم مشکلش حل نشد.

حسین
حسین
9 months ago
پاسخ دادن به  t.m

سلام. اتصالی سیم کشی هست. برا منم همینجور شده بود

احسن
احسن
8 months ago

سلام دوزگیر خونه من هر چهار ساعت یک بار صدا در میاد زون۴ حال اس میاد انگار که رو ۴ ساعت تنظیم شده کوک کردی همون جوری تو رواز خواب بیدار کنه

رحیم
رحیم
7 months ago

سلام ماشین من درحال حرکت هی قفل و باز میشه مشکل از چی میتونه باشه پراید۱۱۱

پویا
پویا
5 months ago

باسلام. من وقتی لامپ های smd روی خودرو نصب میکنم برای چراغ کابین و صندوق عقب. روزی یکبار بی دلیل دزدگیر آژیر میکشه با تعویض با هالوژن مجددا مشکل رفع میشه. حتی لامپ از برند دیگری خریدم همینطور بود. مشکل از چی میتونه باشه؟

علی خانب
علی خانب
1 month ago

سلام وقت بخیر وقتی دزدگیر خونه رو فعال میکنم بی دلیل یه صدا در میاد علت چیست

8
0
فکر شما را دوست دارم ، لطفا نظر دهیدx