راهنمای خرید جک پارکینگی

وقتی ما در مقاله راهنمای خرید جک درب پارکینگی که سه سال پیش نوشته بودیم در ابتدا از مزایای استفاده از جک پارکینگ صحبت کردیم اما اکنون که این مقاله بروز رسانی می شود اصلا نمی توانم تصور کنم که برای خارج یا وارد شدن به پارکینگ یک بار برای باز کردن درب و یک بار برای بستن درب از خودرو خارج شوم. احتمالا اکثر کسانی که به دنبال راهنمای خرید جک درب پارکینگ هستند یا ساختمان نوسازی دارند و یا جک درب پارکینگ شان مستهلک شده و فکر جایگزین کردن آن هستند. پس ما در این پست این دو گروه جدید را در کنار کسانی که به تازگی می خواهند درب پارکینگ خود را اتوماتیک کنند می گذاریم تا راهنمایی جامع برای خرید موفق ارائه دهیم.

تجهیزات پک جک درب پارکینگ 

اگر یک پک کامل جک پارکینگی تهیه بکنید آن پک شامل همه ی تجهیزاتی است که برای برقی کردن درب پارکینگ نیاز می باشد که شامل اجناس زیر است. توجه شود این موارد تقریبا در همه ی سیستم ها یکسان است.

  • دو عدد بازو برای دربهای دو لنگه
  • مدار فرمان و باکس کنترل
  • یک جفت چشمی برای حفاظت از خودرو و افراد
  • فلاشر چشمک زن
  • دو عدد ریموت کنترل ( برخی از مدل های ایتالیایی یک عدد)
  • یراق آلات پایه عقب و جلو بازوها و پین ها
  • آچار یا کلید خلاص کن حداقل 2 عدد
موارد مهم در خرید و انتخاب جک درب پارکینگ و موتور ریلی

مواردی که هنگام خرید جک پارکینگی مهم اند

مهمترین سوالی که از ما در مورد خرید جک درب پارکینگ می شود این است که قبل از خرید باید به چه مواردی توجه کرد و چه چیزهایی از اولویت بالاتری برخوردار است. جواب این سوال را شاید به صورت پراکنده در جاهای دیگر خوانده باشید اما ما میخواهیم موارد مهم را به صورت جامع توضیح دهیم.

  • عرض درب پارکینگ
  • وزن درب پارکینگ ساختمان
  • میزان تردد روزانه
  • بودجه مورد نظر برای خرید 
  • شرایط و محدودیت های نصب

 منظور از درب استاندارد چیست:

در این پست بارها از کلمه درب استاندارد استفاده می شود و منظور از درب استاندارد این است که آن درب پارکینگ دارای وزن متعارف یعنی هر لنگه 350 کیلوگرم، عرض متعارف در دو لنگه 5 مر و تردد متعارف یعنی برای استفاده کمتر از 20 واحد ساختمان است.

تعداد تردد روزانه درب پارکینگ

جک های پارکینگی مناسب برای درب های پرتردد

تجربه ما نشان می دهد که میزان تردد از درب پارکینگ مهمترین موردی است که قبل از خرید جک پارکینگ باید به آن توجه شود. پس تعداد واحد های یک ساختمان مهم است، چرا که تردد از ساختمان به تعداد ساکنین و واحد های آن بستگی دارد و از ویژگی های اصلی جک تعداد دفعات حرکت آن در ساعت است. در بسیاری از ساختمانها که درب سبک و عرض استاندارد است مشتری و گاها مجری به تردد توجه نمی کند. اگر تردد بالا باشد و جک مناسب این تردد انتخاب نشده باشد باعث می شود در پیک تردد که معمولا صبح زود و غروب آفتاب است موتور بازوها بسیار گرم شده و از کار بیفتد و پس از چند مدت نیاز به تعمیر اساسی پیدا کند.

راهکار درب های پرتردد:

به طور کلی دو پیشنهاد برای ساختمان هایی که دارای تردد بالا هستند وجود دارد یکی اینکه از سیستم هایی با موتور 24 ولت استفاده کنند و دیگری اینکه از جک یا موتور های هیدرولیکی استفاده شود که هزینه بالاتری دارند. استفاده از سیستم های هیدرولیکی در مجتمع ها در نهایت منجر به صرفه جویی در هزینه می شود چرا که به دلیل واحد های بالا هزینه خرید اولیه جک برای هر واحد خیلی زیاد نیست و در کارکرد طولانی مدت هزینه تعمیر و خرابی کمتری روی دست ساختمان خواهد گذاشت. 

جک های 24 ولت به واسطه ماهیتی که دارند اصلا گرم نمی شوند و در کوتاه مدت مشکلی برایشان ایجاد نمی شود اما عمر کلی آنها به نسبت مدل های هیدرولیکی پایین تر است.

جک درب ورودی پارکینگ

وزن درب پارکینگ

دومین مورد مهم که بسیاری آن را مهمترین مورد در انتخاب جک پارکینگ می دانند وزن درب است که ما در راهنمای خرید جک پارکینگی به آن اشاره می کنیم. هر جک یا موتوری توانایی کشش تا یک وزن خاص را دارد و اگر فکر میکنید درب پارکینگ شما سنگین است باید از آهنگری که آن را ساخته وزن درب را بپرسید یا از کارشناس درخواست کارشناسی قبل از خرید کنید تا جک اتوماتیکی خریداری کند که قدرت اش از وزن درب بیشتر باشد.

بسیاری از فروشگاه های فروشنده جک برقی این امکان را دارند که با ارسال تصویر درب وزن آن را تخمین زده و بهترین مدل را پیشنهاد دهند که می توانید از این امکان استفاده نمایید.

  البته خرید بازوهایی که قدرت خیلی بیشتر به نسبت درب دارند نیز توصیه نمی شود چرا که اگر درب خیلی سبک و جک بسیار پر قدرت باشد باعث یک سری لرزش هایی روی درب خواهد شد که در ساختمان هایی با پارکینگ مسقف ممکن است آزار دهنده باشد.

بسیاری از درب ها استاندارد ساخته شده اند و اگر تردد بالا نباشد می توان از هر جک پارکینگی ساده ای استفاده نمود. با این حساب می توان از همه ی جک های ایرانی و مدل های معمولی جک های خارجی استفاده نمود.

بهترین جک ها برای درب های سنگین

شاید خیلی پیش نیاید که درب استاندارد باشد یعنی عرضی در حدود 2.30 متر در هر لنگه داشته باشد و وزنش بیش از 400 کیلوگرم شود. اما اگر این طور بود می بایست از بازوهای 40 تا 50 سانتیمتری پر قدرت استفاده نمود. محصول با این مشخصات در مدل های ایرانی کمیاب است اما می توان از مدل های ایتالیایی چندین مدل انتخاب نمود.

عرض درب ورودی پارکینگ

در مشخصات فنی همه ی جک های پارکینگی دو مورد وجود دارد که حتما باید به آنها توجه کرد. یکی پشتیبانی از حداکثر عرض هر لنگه و دیگری پشتیبانی از حداکثر وزن هر لنگه درب است. پایه جلو جک پارکینگ باید حدودا تا میانه های هر لنگه درب را پوشش دهد و از طرفی آنقدر هم نا متعارف نباشد که جک از خود درب بزرگ تر شود. اگر باز کوتاه و درب عریض باشد باعث می شود که فشار روی بازوها بیش اندازه باشد و از طرف دیگر با فشار آوردن درب از بیرون درب به راحتی باز خواهد شد.

عرض درب پارکینگ زیاد نیاز به جک پرتوان و کورس بلند را خواهد داشت

این مورد روی درب های تک لنگه و کشویی هم صدق می کند چرا که عرض خیلی زیاد در درب های کشویی باعث می شود موتور زمان بیشتر کار کند و ممکن است این کارکرد باعث داغ شدن و از کار افتادن موقت موتور درب ریلی گردد.

 تنوع محصولات برای درب های عریض

خوشبختانه شرکت های تولید کننده جک های اتوماتیک برای درب های عریض نیز محصول مجزایی عرضه نموده اند که دست خریدار را برای انتخاب محصول باز می گذارد. خریدار قادر است محصولی درخور از کمپانی های داخلی و یا خارجی خریداری نماید.

آیا استفاده از جک های پارکینگی بلند برای درب های استاندارد ایراد دارد؟

خیلی از فروشندگان جک های پارکینگی بازو بلند را حتی برای درب های معمولی و نه چندان عریض پیشنهاد می کنند. از نظر ما این کار نه تنها حسن خاصی ندارد، بلکه هم از نظر زیبایی نصب جک روی درب و هم از لحاظ بالا بردن زمان باز و بسته شدن، برای مشتری سودی ندارد و تنها هزینه بیشتری برای او تحمیل میکند.

محصولات پیشنهادی جک در پارکینگ درب عریض

بودجه خرید را دست کم نگیرید

قیمتی که برای خرید جک برقی در نظر گرفته اید نیز مورد بسیار تعیین کننده ای در انتخاب جک درب پارکینگ به شمار می رود. اگر بخواهید جک برقی تا 7 میلیون تومان خریداری کنید می توانید از بین برند ها ایرانی یا چینی مانند جک سیماران، جک سوزوکی، جک بتا و… یکی را انتخاب کنید، اگر درب اتوماتیک ایرانی خریداری می کنید باید توجه کنید که دفعات عبور باید کم و وزن درب نیز باید استاندارد باشد. برخی از تولید کنندگان به مشتریان خود گارانتی تعویض نیز ارائه می کنند، اما اکثر برند ها تنها به گارانتی تعمیر اجناس شان اکتفا کرده اند.

اگر این امکان برای شما وجود دارد بیشتر از این برای جک هزینه کنید، می توانید یک جک اروپایی بخرید. در میان آن ها، انواع جک برقی ایتالیایی مانند جک فک، پروتکو، جک وی تو، بی اف تی، نایس و جک  بنینکا را انتخاب کنید که کیفیت بالایی دارند. قیمت جک های ایتالیایی از حدود 10 میلیون تومان شروع می شود. این محصولات ممکن است قدرت یا میزان ترددی به اندازه محصولات ایرانی یا بیشتر را پوشش دهند اما به لحاظ کیفیت و تکنولوژی ساخت سطح بالاتری به نسبت مدل های ایرانی دارند. در حال حاضر به دلیل نوسانات شدید ارز اختلاف قیمت جک های ایرانی و خارجی بسیار زیاد شده است.

تفاوت درب پارکینگ ایرانی و خارجی

اگر بخواهیم منصفانه در مورد تفاوت کیفیت جک پارکینگی ایرانی و خارجی نظر بدهیم باید بگوییم که پیشرفت شرکت های ایرانی در سالهای اخیر مخصوصا از سال 96 به بعد شگفت انگیز بود. از این رو ما برای درب هایی با عرض، وزن و تردد استاندارد مدل های ایرانی را پیشنهاد می دهیم.  حتی برخی از شرکت های ایرانی نظیر یال پا را فراتر گذاشته و مدل های پر قدرت تر و اختصاصی برای درب های عریض و سنگین عرضه کرده اند که با گارانتی های طولانی مدت خیال مصرف کننده را راحت میکند. 

نقطه ضعف شرکت های ایرانی در تولیدات جک های 24 ولت و هیدرولیکی است که برای درب های پر تردد استفاده می شود و هنوز راه زیادی مانده تا بتواند نظر ما و دیگر کارشناسان را به حود جلب نماید.

شرایط و محدودیت های ساختمان

روان بودن و حرکت راحت درب، در میزان فشاری که به آن وارد می آید تاثیر گذار است، پس این نکته را هم در نظر بگیرید. شمالی یا جنوبی بودن ساختمان شما نیز تاثیر مستقیم بر انتخاب جک دارد، چون ممکن است میزان حرکت درب و جهت آن را با محدودیت مواجه کند. به علاوه اینکه نوساز یا قدیمی بودن ساختمان شما نیز بسیار موثر است، چرا که ممکن است برای حرکت جک و قرارگیری در کنار دیوار ایجاد محدودیت کند.

 در نظر داشته باشید فضای ساختمان شما می تواند باعث شود که انتخاب شما بین جک ریلی یا جک بازویی تغییر کند، اگر از موتور جک ریلی استفاده می کنید باید به فضای جانبی مورد نیاز آن نیز توجه کنید، به علاوه ممکن است فضای داخل پارکینگ شما امکان استفاده از جک بازویی را ندهد.

در برخی ساختمانها به دلیل فضای کم برای نصب جک مجبوریم از جک های باریک و یا مدلهای خاص از اپراتورهای پارکینگی دو لنگه استفاده کرد تا آن درب پارکینگ را برقی کرد که در ادامه یکی از آنها را می بینید.

حالا که معیارهای لازم برای انتخاب بهترین جک درب پارکینگ ساختمان تان آشنا شده اید بگذارید چند مدل از بهترین جک های پارکینگی ایرانی و خارجی را معرفی کنیم تا بتوانید بر اساس بودجه ی خود بهترین انتخاب را داشته باشید.

معرفی بهترین جک پارکینگی ایرانی


جک پارکینگی سوپر لایف 400

جک بازویی پارکینگ سوپر لایف 400

شرکت متین گذر با هدف برطرف کردن نیاز کاربران مصرف کننده و البته همگام با تکنولوژی روز دنیا محصولات خود را در زمینه جک پارکینگی تولید و روانه بازار کرده است. در این راستا جک پارکینگی سوپرلایف که نوعی جک پارکینگ ایرانی جدید به شمار می آید نیز تولید شده و در بازار موجود می باشد که البته ناگفته نماند در طول مدت کمی که این جک در بازار وجود داشته است توانسته تا رضایت مشتریان را تا حد قابل توجهی به دست آورد. یکی از پر فروش ترین جک سیوپر لایف که با نام 400 شناخته شده دارای خصوصیاتی از قبیل موارد زیر است:

  • قادر به جابجا کردن هر لنگه درب پارکینگ تا 350 کیلوگرم
  • بدون نیاز به سرویس فصلی
  • ضد آب بودن محصول
  • مجهز به سیستم خلاص کن در زمان قطع برق
  • قابلیت تنظیم قدرت دستگاه
  • گارانتی دو ساله

جک درب پارکینگ سیماران فراز اس Faraz 4S

کمپانی سیماران که پیش تر به تولید انواع آیفون تصویری پرداخته است، به یکی از بزرگترین گروه تولید کنندگان درب های اتوماتیک تبدیل گشته که این کار را با سری درب های اتوماتیک فراز انجام داده است. درب اتوماتیک فراز اس Faraz 4S یکی از تولیدات این کمپانی است که همانند دیگر نمونه های تولید شده این کمپانی با بهترین متریال ساخته شده است. در ادامه با مهم و تاثیر گذارترین قابلیت جک بازویی سیماران آشنا می شوید.

  • قابل استفاده برای درب هایی تا 350 کیلوگرم
  • قرار دادن ترمینال جداگانه برای قفل برقی بدون نیاز به کارت مل
  • زمان دوم بسیار قدرتمند و کارا
  • فست کلوز (بسته شدن سریع درب پس از گذر خودرو از جلوی چشمی)
  • قابلیت تنظیم قدرت هر جک به صورت جداگانه و تایم گذر پیاده یا نفر رو
  • گارانتی 2 ساله

جک درب پارکینگ سیماران فراز اس Faraz L4

شرکت سیماران در ابتدای سال 1400 از مدلی جدید در سری جک درب پارکینگ رونمایی کرد تا این سال را با یک محصول جدید شروع کند. شاید در نگاه اول متوجه نشویم که بازوهای این جک به لحاظ ظاهری اختلافی با مدل های S این شرکت داشته باشند، اما اگر کمی با دقت تر توجه کنیم، متوجه خواهیم شده که موتور فراز 4L سیماران بر خلاف سری S این شرکت به سمت بالاست و این بازو شباهت غیر قابل انکاری با بازوهای پروتکو لیدر 4 دارد. از جدید ترین قابلیت های جک 4L می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • قدرت هر لنگه تا 350 کیلوگرم
  • ظاهر جدید الگو گرفته از لیدر 4 پروتکو
  • قرار دادن ترمینال جداگانه برای قفل برقی بدون نیاز به کارت مل
  • فست کلوز (بسته شدن سریع درب پس از گذر خودرو از جلوی چشمی)
  • قابلیت تنظیم قدرت هر جک به صورت جداگانه و تایم گذر پیاده یا نفر رو
  • گارانتی 2 ساله

جک درب پارکینگ میلان مدل Mohest400

کمپانی میلان با استفاده از تکنولوژی روز دنیا جک درب پارکینگ خود را راهی بازار کرده است. به نوعی می توان گفت که این جک درب پارکینگ ایرانی، با تکنولوژی کشور ایتالیا طراحی و در کشور ایران مونتاژ و تولید می شود. لازم به ذکر است که ایتالیا قطب تولید جک درب پارکینگی در دنیا بوده که محصولات تولیدی این کشور به کیفیت، دوام و طراحی زیبا و انحصاری زبانزد می باشند. به طور کلی جک درب پارکینگ میلان به دلیل استفاده مداوم علاوه بر کاربری آسان باید کیفیتی مطلوب را نیز در بر بگیرد تا توانایی پاسخگویی به نیاز مشتریان در زمان طولانی را داشته باشد. ضمن آن که قیمت جک درب پارکینگ میلان مدل Mohest نسبت به کیفیت و کارایی که ارائه می دهد، بسیار مقرون به صرفه بنظر می رسد که در ادامه مطلب به این ویژگی ها اشاره خواهیم داشت.

  • قدرت موتور 350 کیلوگرم
  • مناسب درب های دو لنگه (عرض هر لنگه تا 3.5 متر)
  • قابلیت تردد بالا در طول روز
  • دارای استاندارد حفاظتی IP
  • قابلیت ترمز گیری در ابتدا و انتهای مسیر 
  • گارانتی 30 ماهه

جک پارکینگی یال مدل X2

کمپانی یال یک برند ایرانی است که پس از تست جکهایش و کسب تاییدها و استانداردهای لازم در سال 1393 توانست محصولاتش را روانه بازار نمود.با ورود محصولات جک پارکینگی یال در دو مدل به بازار ، تستهای اولیه مشتریان این را نشان داد که محصولات ارائه شده از کمپانی یال ، محصولات بدون نقص و ارزنده ای است. از جمله ویژگی های مهم این محصول میتوان به موارد زیر اشاره داشت:

  • پشتیبانی از درب با وزن 350 کیلوگرم
  • طول شفت 30 سانتیمتر
  • مناسب دربهای دو لنگه
  • ظاهر زیبا و مدار فرمان بسیار کارا
  • ساپورت نکردن از برق اضطراری

درب اتوماتیک یال مدل X1

درب اتوماتیک یال در دو مدل x1 و x2 تولید و عرضه شده است. تفاوت این دو مدل در کورس شفت جکها می باشد که در مدل x1 کورس جک 40 سانتیمتر می باشد که مناسب دربهایی با عرض بیشتر و سنگین تر می باشد. قدرت موتور جک x1 و x2 هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و هر دو به موتور 300 واتی مجهز شده اند. از دیگر خصوصیات جک ایکس وان میتوناا به موار دی زیر اشاره داشت:

  • مناسب درب های تک لنگه تا وزن 400 کیلو گرم
  • پشتیبانی از 10 بار تردد در ساعت
  • جا به درب تا وزن 400 کیلوگرم و عرض 4 متر
  • عدم نیاز به قفل برقی
  • پشتیبانی از جک 220 ولت
  • قابلیت دو زمانه

جک پارکینگی سوزوکی SZ400-New

محصولات درب پارکینگی سوزوکی اول به واسطه قیمت بسیار مناسب و دوم بخاطر برند صاحب نام در بازار ایران شناخته می شوند. جک سوزوکی با همه ی چالش هایی که داشت توانسته بود نظر بسیاری را به خود جلب نماید و تا حدود بسیاری به ایراداتی که به آن وارد می کرده اند فائق آید. موارد مهم ترین قابتی و آپشم جک SZ400 سوزوکی میباشد:

  • قدرت هر لنگه 350 کیلوگرم
  • مناسب برای لنگه دربهای زیر 2.5 متر
  • مدار فرمان کاملا هوشمند دیجیتالی
  • سر جک با مواد تزریق شده جدید
  • چشمی های جدید و دارای فست کلوز
  • گارانتی 2 ساله و 10 سال خدمات

جک درب پارکینگ ویرا FARO-400

شرکت ویرا به عنوان یک تولید کننده حرفه ای در زمینه درب اتوماتیک با تکیه بر طراحی و خدمات پس از فروش و نصب منحصر به فرد به شمار خود می رود. این شرکت همواره سعی بر آن داشته درب اتوماتیک با کیفیت بالا برای انواع اماکن از قبیل مسکونی، اداری، تجاری، بیمارستان ها، هتل ها و… ارائه دهد. سیستم هایی که این شرکت تولید می کند حتی در زمینه صنعتی از جمله پله های تاشو، تخت بیمارستان ها، درب های کشتی و … کاربرد دارد. به علاوه این شرکت با افتخار اعلام کرده است که قابلیت دسترسی به سیستم های کنترلی را برای امنیت بیش تر درب های اتوماتیک دارد. از جمله خصوصیات جک FARO-400 به موارد زیر میتاون اشاره داشت:

  • مناسب درب های دولنگه (طول هر لنگه سه متر)
  • قدرت موتور 400 کیلوگرم
  • یک عدد ریموت کنترل
  • یک عدد فلاشر سر درب
  • چشمی یا فوتوسل بهمراه تابلو فرمان
  • گارانتی 12+18 ماهه

جک درب پارکینگ واچمن 45

واچ من از جمله برندهایی است که هدف را در تولید محصولات با کیفیت و با دوام دیده است و کیفیت را قربانی قیمت تمام شده نکرده است. این مورد را حتی می توان با ظاهر بازو های جک واچ من نیز درک نمود که به نسبت سایر جک های بازویی ای که تا کنون در ایران ساخته میشد، متفاوت است. مهم خصصویات جدید ترین جک واچمن در ادامه می توانید مشاهده کنید:

  • دارای شفت 45 سانتیمتری با کیفیت
  • قدرت 400 کیلوگرم برای هر لنگه درب
  • پشتیبانی از حداکثر لنگه درب با عرض 7 متر
  • مدار فرمان هوشمند با کارایی بالا
  • گارانتی 3 ساله

اصلی ترین معیار ها برای انتخاب درست یک جک پارکینگی چیست؟

اگر بخواهیم اصلی ترین موارد در انتخاب درست یک جک پارکینگی یا موتور ریلی را بازگو کنیم قطعا به سه مورد وزن هر لنگه درب، عرض هر لنگه درب و تردد روزانه از درب پارکینگ از مهمترین موارد می باشد. جک درب پارکینگ انتخابی باید به گونه ای باشد که در همه ی این موارد پاسخگو بوده و اگر از هر کدام از این سه مورد پشتیبانی نکند باعث خرابی زود هنگام و از کار افتادن سیستم اتوماتیک پارکینگی می شود.

هزینه یا بودجه خرید چقدر در انتخاب درست یک سیستم جک درب اتوماتیک دخیل است؟

طبیعتا بودجه مناسب دست خریدار را برای انتخاب یک سیستم مناسب باز می گذارد. اما در حال حاضر در صورتی که درب استاندارد باشد و خیلی سنگین و عریض ساخته نشده باشد میتوان از مدل های ایرانی با کیفیت استفاده کرد که قیمت مناسبی داشته و چندان تفاوتی با مدل های خارجی ندارند.

آیا برای انتخاب موتور ریلی هم باید مواردی که در این راهنما گفت را پیش بگیریم؟

بسیاری از موارد انتخاب جک پارکینگی و موتور ریلی مشترک است. مثلا برای هر دو وزن درب و میزان تردد روزانه امری حیاتی است هر چند که برای موتور های ریلی عرض درب به اندازه جک های بازویی با اهمیت نیست. اما اگر موارد ذکر شده جدی گرفته شود قطعا انتخاب درستی انجام میپذیرد.

آیا می توان به جک درب پارکینگ ارزان اعتماد کرد؟

اگر در خرید جک درب پارکینگ بودجه محدودی دارید بهترین راهنمای خرید برای شما این است که در فروشگاه جک پارکینگی محصولات را بر اساس بودجه خود ردیف کنید و لیستی از آن تهیه نمایید. حالا میتوانید با مقایسه آن محصولات با هم و در نظر گرفتن شرکت سازنده بهنرین مورد را انتخاب کنید. ایم در شرایطی است که همه چیز استاندارد باشد و در غیر این صورت بهترین گذینه کمک گرفتن از کارشناس است تا درب پارکینگ را بررسی کرده و چند مدل تایید شده را به شما پیشنهاد دهد.

نوشته قبلی
نوشته بعدی
3 1 امتیاز
امتیازدهی به مقاله
اشتراک گذاری
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
آخرین ها
جدیدترین بیشترین آرا
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات
حمیدکرمانی
حمیدکرمانی
4 years ago

سلامراهنایی بفرمایید چه جکی خریداریکنم ۷ واحدی ۱۴۰۰ زیربنا دربها هر لت۲۸۰ کیلو عرضهر لت ۱۸۵

1
0
فکر شما را دوست دارم ، لطفا نظر دهیدx