انواع راهبند اتوماتیک و چگونگی نصب آن

راهبند برای کنترل ورودی اماکن تجاری و مسکونی و همچنین محوطه های پارکینگی مورد استفاده قرار می گیرد. حال راهبند ها می تواند مدلهای گوناگونی داشته باشد و بنا به میزان تردد و درجه حفاظت محیط از مدلهای حرفه ای تری استفاده شود که در ادامه به شرح آنها می پردازیم.

لزوم استفاده از راهبند چیست؟

بدون شک بهترین عمکرد راه بند در سهولت ورود و خروج با سرعت بالا می باشد به گونه ای که در چند کمتر از 6 ثانیه ورودی باز و بسته می گردد. این سرعت در هیچ سیستم دیگری وجود نخواهد داشت و نمی توان جایگزینی برای راهبند قائل شد.

نکته جالب اینجاست که راهبند ها از لحاظ ایجاد حفاظت به چند دسته تقسیم می شوند. بیشترین کاربرد را راهبند اتوماتیک با بوم جهت بستن مسیر دارد که با برخورد خودرو با آن می شکند و تنها کاربرد آن کنترل ورود خروج در اماکن عمومی می باشد. نوع دیگر راهبند ها که به نام راهبند بولارد یا ستونی شناخته می شوند، حفاظت ویژه ای برای ورودی یک مکان امنیتی ایجاد می کنند که در صورت برخورد خودرو با آن وسیله نقلیه آسیب شدیدی می بیند و به هیچ صورت امکان ورود به محوطه نخواهد داشت. در فیلم زیر نمونه ای از برخورد کامیون با یک راهبند بولارد را می توانید مشاهده کنید.

تنوع و کاربرد راهبند اتوماتیک

همانطور که گفته شد راهبند ها بر اساس کاربرد به چند گونه تقسیم بندی می شوند تا یه ورودی ساختمان یا پارکینگ را مدیریت نمود. در ادامه با انواع مختلف راه بند آشنا میشوید

راهبند میله دار یا بوم دار (بازویی)

این نوع راهبند بیشترین کاربرد را دارد و برای مدیریت ورود و خروج خودروها در پارکینگهای عمومی، ورودی ساختمانهای تجاری و همچنین عوارضی ها استفاده دارد. سرعت باز شدن میله این راه بند ها در برخی مدلها کمتر از 2 ثانیه می باشد و این قابلیت باعث می شود ورود و خروج سریعی را با این نوع راه بند ها شاهد باشیم. حال اگر این نوع راهبند با سیستمهای تردد خودرویی RFID و یا دوربین های پلاک خوان مچ گردد بیشترین کارایی را خواهد داشت.

البته این نوع راه بندها نیز به دو دسته ساده و تاشو تقسیم بندی میگردند. مدل ساده آن برای محوطه های باز کاربرد دارد تا محدودیت بازشو در ارتفاع بوم نداشته باشد و مدلهای راهبند تاشو 90 یا 180 درجه ای برای محیطهای داخلی که با محدودیت ارتفاع روبرو هستیم استفاده می شود. نوع کارکرد این راهبند به گونه ای است که از دو تکه میله به هم پیوسته تشکیل شده است که وقتی راهبند بسته است حدودا 5 متر عرض را پوشش می دهد و با بالا رفتن آن، بوم به دو تکه مساوی تقسیم شده و در زاویه 90 درجه ای و یا 180 درجه ای میشکند.

راهبند تاشو

راهبند زنجیری

به طور راهبند زنجیری مصرف کمتری دارد و کارکرد آن به گونه ای است که دو وسیله قوطی مانند سمت چپ و راست ورودی قرار میگیرد و بین این دو را یک زنجیر کاور می نماید. بزرگترین حسن این نوع راه بند این است که که کاملا یک ورودی را پوشش می دهد و حتی راه برای گذر یک دوچرخه و یا موتور وجود نخواهد داشت. اما سرعت کمتر به نسبت راهبند بازویی و همچنین زیر کاری نصب بیشتر از جمله ایرادات این سیستم می باشد.

راهبند زنجیری

راهبند ستونی یا بولارد

این نوع راهبند در اماکنی مورد استفاده قرار می گیرد که تنها از ورود خودرو جلوگیری شود و افراد و همچنین موتور و دوچرخه و ویلچر می توانند از بین ستونهای راه بند عبور نمایند. از لحاظ امنیتی این نوع راهبند می تواند برای ورودی مراکز نظامی نیز نصب گردد تا از ورود هر نوع خودرویی جلوگیری نماید. همچنین می توان این نوع سیستم را جهت مسدود سازی خیابان و یا پیاده رو در زمانهای خاصی استفاده نمود.

در چند سال اخیر و پس از حمله های تروریستی در اروپا که به وسیله خودرو انجام میشد، استفاده از راه بند بولارد در اماکن عمومی بسیار افزایش یافت. این نوع راه بند به دلیل عدم جاگیری و نامشهود بودنشان در محیط کاربرد ویژه ای برای جلوگیری از حملات تروریستی دارند.

راهبند ستونی

اتصال راهبند با سیستمهای کنترل تردد خودرویی

اکثر راه بندها یک رله ورودی برای اتصال به سیستمهای کنترل تردد تعبیه نموده اند. حال می توان این وسیله اشخاص یا خودرو ها را به روشهای گوناگونی تشخیص دهد تا مجوز ورود وسیله نقلیه داده شود. در ادامه با انواع سیستمهای کنترل تردد جهت اتصال با راه بند آشنا خواهید شد.

دستگاه کارتخوان ورود خودرو

این سیستم ساده ترین و کم هزینه ترین سیستم ورود خودرویی می باشد. روش کارکرد به این صورت است که خودرو برای ورود به پارکینگ می بایست کارت خود را نزدیک ریدر نمایند تا راه بند باز شود. این دستگاه کارتخوان می تواند به نرم افزار وصل شود تا زمان ورود و خروج را ثبت نماید تا در صورت نیاز هزینه پارکینگ محاسبه گردد. البته میتوان از اکسس کنترل های ساده نیز استفاده کرد تا تنها مجوز باز شدن درب را با کارتهای مجاز را بدهد و قابلیت اتصال و یا شبکه را نداشته باشد.

سیستم کنترل تردد خودرویی RFID

کارکرد این دستگاه به این صورت است که دو عدد آنتن در ورودی یا خروجی پارکینگ نصب میگردد و این آنتن ها به یک اکسس نصب میگردد و اکسس نیز از طریق نرم افزار به کامپیوتر متصل میگردد. حال خودروهایی که مجوز ورود را دارند می بایست برچسب مخصوص به خود را پشت شیشه خودرو خود بچسبانند.

با نزدیک شدن خودروهایی که به این برچسبها تجهیز شده اند به آنتن ورودی یا خروجی فرمان باز شدن راهبند داده می شود و خودرو می تواند بدون توقف وارد پارکینگ شود. نرم افزار سیستم کنترل تردد خودرویی قابلیت بالایی داشته و قادر است زمانبندی برای ورود خودروها انجام دهد به طور مثال می تواند ورود خودروها را بر اساس روزها تعیین نماید و یا ساعات خاصی برای هر خودرو اختصاص دهند.

کاربرد لوپ دیتکتور (loop Detector) در راهبند چیست؟

لوپ دیتکتور برای اماکنی استفاده می شود که نیاز به کنترل خودروهای خروجی نیست. به این معنا که خودرو پس از شناسایی توسط آنتن وارد پارکینگ شود. اما در هنگام خروج نیاز به شناسایی خودرو نیست و همه خودروها مجوز خروج داشته باشند. لوپ دیتکتور از لحاظ هزینه ای بسیار به صرفه تر از آنتن است. روش کار رله لوپ دیتکتور این گونه است که سیم پیچهای این وسیله در عمق 3 تا 5 سانتیمتری زمین خروجی پارکینگ قرار میگیرد و این وسیله در هنگام قرار گیری خودرو بر روی آن به رله Loop Detector فرمان باز شدن راهبند یا درب پارکینگ را خواهد داد.

قیمت اجرای سیستم کنترل تردد خودرویی RFID به نسبت اکسس کنترل بسیار گرانتر و از سیستم پلاک خوان خودرویی ارزانتر می باشد.

سیستم پلاک خوان خودرویی

سیستم پلاک خوان خودرو برای اماکنی استفاده می گردد که نیاز به شناسایی خودرو همراه با سرنشینان آن باشد و روش کار به این صورت است که دو دوربین برای ورودی و خروجی پارکینگ تعبیه می شود و این دوربین ها به وسیله اکسس و یا بدون آن به کامپیوتر متصل میگردد. پلاک خودروها پس از نزدیک شدن به راهبند شناسایی شده و در صورتی که در لیست مجاز باشد فرمان باز شدن راه بند صادر خواهد شد. همزمان دوربین یک عکس از خودرو به همراه سرنشینان تهیه و به فایل ورود آن خودرو پیوست می کند. البته همه این کارها در کثری از ثانیه انجام می پذیرد و خودرو بدون توقف می تواند از راهبند عبور کند.

سیستم پلاک خوان راهبند

این را هم بخوانید

سیستم کنترل تردد خودرویی؛ از چوب بالاسر تا مدیریت دسترسی

هزینه راه اندازی سیستم پلاک خوان خودرویی به نسبت دبگر سیستمهای تردد خودرویی بالا تر است و علت آن استفاده از دو دوربین با کیفیت و همچنین کامپیوتر با قابلیتهای سخت افزاری بالا است.

انواع مکانیزم کارکرد راه بند

راه بند ها سه نوع مکانیزم برای کارکرد دارند که یکی از آنها دیگر استفاده نمی شود. بیشترین استفاده را راهبند های الکترومکانیک دارند که و پس از آن راهبندهای هیدرولیکی در رده بعدی قرار دارد. یک مدل راه بند هم در گذشته مورد استفاده قرار میگیرفت که از نوع پنوماتیک یا بادی بود که در حال حاضر هیچ شرکت معتبری از نمونه بادی استفاده نمی نماید.

راهبند های الکترومکانیک

پر استفاده بودن آن به دلیل سادگی کارکرد و قیمت مناسب تر است. سیستم کارکرد راهبند های الکترومکانیک به این صورت است که موتور الکتریکی این سیتم قدرت را به جعبه دنده منتقل می کند و این گیریبکس قدرت گردشی را به شفت منتقل کرده و بوم راه بند را به بالا و پایین میبرد. نوع گیریبکس سرعت و قدرت راه بند را تعیین خواهد کرد.

راهبند های گیربکسی دارای قیمت مناسبی هستند و هر یک دارای تردد محدودی می باشند. معمولا از این راه بند ها برای ورودی های پارکینگ های مجتمع های مسکونی و تجاری و همچنین پارکینگهای عمومی با تردد معمولی استفاده می شود.

راهبند های هیدرولیکی

استهلاک کم، تردد نامحدود و قیمت بالا اصلی ترین مشخصه راه بند های الکتروهیدولیکی می باشد. به این دلیل به این راهبندها به صحیح الکتروهیدرولیک می گویند که یکه موتور الکتریکی روغن را به وسیله یک پمپ به یک پیستون منتقل کرده تا بوم به بالا و پایین منتقل شود. موتور این راه بندها می تواند با ولتاژ 24 یا 220 ولت کارکند. ولتاژ 24 ولت این راه بندها برای اماکنی که تردد نا محدود و بسیار زیاد دارند قابل استفاده می باشد. به صورت کلی راه بند های الکتروهیدرولیک برای عوارضی ها، فرودگاه، بیمارستان و پارکینگهای عمومی با تردد بسیار بالا قابل استفاده می باشد.

انواع راهبند

چگونگی نصب راهبند

معمولابا خرید راهبند های بازویی ، یک پک شامل بدنه به همراه موتور گیربکس، میله یا بوم، پایه جلو، بیس پلیت و پیچ و مهره و همجنین ریموت و کلید باز و بسته کردن راه بند می شود.

مواردی که قبل از نصب راهبند باید در نظر گرفت

محل فونداسیون می بایست از دیوار پشتی حدود 30 تا 40 سانتیمتر فاصله داشته باشد تا هنگام بسته شدن راهبند، بوم انتهایی آن به دیوار برخورد نکند. اگر مسیر نفر رو از همان مسیر خودرو است و درب نفر رو پیش بینی نشده است حدود یک 70 سانتیمتر پشت راه بند فضا خالی بگذارید تا افراد از پیشت راهبند عبور کرده و تا حد امکان از تردد نفر از جلو راه بند جلوگیری شود تا هم افراد قابل شناسایی باشند و هم از آسیب رسیدن به بوم راهبند جلوگیری شود.

فونداسیون به گونه ای انجام شود تا آب باران از کنار آن گذر کرده و به هیچ صورت آب در آن قسمت راکد نماند. در صورت استفاده از چشمی مسیر سیم بین دو فتوسل تعببیه شود.

فونداسیون و نصب پلیت راه بند

مکانی که قرار است فونداسیون انجام شود در حدود 40 در 40 سانتیمتر کنده شود و بیس پلیت و متعلقات به وسیله بتن کاملا تراز بر روی آن قرار گیرد. نکته ای که در نصب فونداسیون راه بند باید توجه شود این است که می بایست به گونه ای این عمل انجام گیرد تا چند سانتیمتری نسبت به کف زمین بالاتر باشد تا از نفوذ آب باران بر روی آن جلوگیری شود و هم آب جاری شده از روی راهبند به کناره ها هدایت شود.

نصب راهبند اتوماتیک

پس از نصب پلیت بدنه راه بند بروی پلیت پیچ شده و محکم می گردد و بوم نیز بر روی بدنه راهبند سوار شود و و در انتها پایه جلویی بوم نیز با رول برد بر روی زمین نصب گردد. در صورت نیاز به چشمی هم می توان از فتوسل جک پارکینگی استفاده کرد و هم می توان از فتوسل های آینه دار استفاده گردد.

پس از نصب عملی راه بند حال باید میکرو سوئیچ های حد بالا و پایین مشخص گردد. سپس تنظیمات مربوط به مدار کنترل نیز انجام شود و در صورت نیاز کلید سه حالته مربوز به بالا و پایین راه بند در کانکس نگهبانی نصب شود.

خرید راهبند اتوماتیک

در خرید راهبند می بایست چند مورد را در نظر داشت. اولین مورد کدام نوع کارکرد مورد نیاز است. حال از بین راهبند میله ای و بولارد یا زنجیری باید یکی از آنها را انتخاب نمود. میزان بودجه ای که برای خرید راه بند هم کنار گذاشته اید در انتخاب برند و کیفیت محصول بسیار ملاک است. اما می توان با یک بودجه حداقلی از راهبندهای ایرانی و همچنین چینی با کیفیت متوسط استفاده کرد.

این را هم بخوانید

راهنمای خرید راهبند

اگر تردد بسیار بالا است و یا برای عواضی راهبند مورد نیاز است می بایست از نمونه هیدرولیک راه بند استفاده گردد. اکثر مدلهای هیدرولیکی را شرکتهای معتبر اروپایی طراحی و روانه بازار می کنند که کیفیت بالایی دارند و از برچسب قیمتی زیادی دارند به گونه ای که یک راه بند هیدرولیکی معمولا 2 تا چهار برابر راه بند هیدرولیکی قیمت دارد.

نوشته قبلی
نوشته بعدی
5 1 امتیاز
امتیازدهی به مقاله
اشتراک گذاری
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات
0
فکر شما را دوست دارم ، لطفا نظر دهیدx