چگونگی کاربرد راهبند بولارد برای جلوگیری از عملیات‌ های خرابکارانه

راهبندها انواع مختلفی دارند و هر کدام از کارایی ویژه‌ ای برخوردارند. استفاده از راهبند بولارد یکی از بهترین گزینه‌ ها برای مقابله با خطرات احتمالی مثل دزدی و یا هر گونه کار غیرمجاز است. با این اوصاف در این مقاله قصد داریم به چگونگی کاربرد راهبند بولارد برای جلوگیری از عملیات های خرابکارانه بپردازیم. برای آشنایی کامل با راهبندهای بولارد این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

راهبند بولارد یا ستونی چه نوع راهبندی است؟

به طور کلی راهبندها به ۳ دسته‌ تقسیم می شوند که شامل موارد زیر می شود:


• راهبندهای نگهدارنده جای پارک
• راهبندهای میله ای
• راهبندهای بولارد یا ستونی

راهبندهای بولارد یا ستونی دارای یک استوانه متحرک از جنس فولاد هستند. سازوکار این راهبندها به این صورت است که استوانه داخل زمین قرار می گیرد و به وسیله ریموت کنترل یا اتاق فرمان امکان بالا و پایین رفتن این استوانه وجود خواهد داشت. داخل استوانه های راهبند بولارد سیلندر و پمپ هیدرولیک وجود دارد که به کمک پمپاژ روغن سیلندر حرکت خواهد کرد.


قاعدتا فرآیند نصب راهبندهای بولارد دشوارتر از انواع دیگر راهبندها است و در ابتدا به یک گودال یک و نیم متری نیاز خواهد بود. استوانه در داخل حفره قرار می گیرد و اطراف آن را بتن می پوشانند. مهم ترین ویژگی راهبندهای ستونی با بولارد در واقع جنس فولادی استوانه ها است که از مقاومت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود و در برابر هر نوع ضربه خارجی احتمال فرو ریختن آن اندک است.

انواع کاربرد راهبند بولارد

همین ابتدا باید بگوییم که امنیت بالای راهبندهای بولارد سبب شده به این نوع راهبندها، راهبندهای ضد تروریستی نیز گفته شود. این نوع راهبندها را عموما برای پارکینگ‌ ها مورد استفاده قرار می دهند اما مکان ها و موقعیت های دیگری هم وجود دارد که از راهبند بولارد بهره می برند.
مکان‌ها و موقعیت هایی مانند کنترل ترافیک، سفارتخانه ها، وزارتخانه ها، عوارضی ها، بانک ها، فرودگاه ها، مراکز خرید، استادیوم ها، ساختمان های تجاری، ساختمان های موزه و تاریخی، گالری های هنری، هتل ها، سازمان های نظامی و انتظامی پادگان های نظامی و زندان ها، اداره جات دولتی و دیگر سازمان هایی که احتمال حملات خرابکارانه در آن ها وجود دارد.

انواع مختلف راهبند بولارد


راهبندهای بولارد را اصولا در دو گروه کلی تقسیم بندی می کنند که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد:


راهبند بولارد الکترومکانیک


راهبند بولارد الکترومکانیک دارای نوعی موتور داخلی است که به کمک گیربکس و شفت، حرکت‌ های بالا و پایین را هدایت می کند. ویژگی برتر این نوع راهبند بولارد سرعت بالای انجام عملیات باز و بسته شدن است که البته از همین رو میزان خرابی آنها نیز در قیاس با نوع هیدرولیکی بیش تر خواهد بود.


راهبند بولارد هیدرولیک


راهبند بولارد هیدرولیکی به شکلی طراحی و ساخته می شود که برای بالا و پایین رفتن از حرکت الکتروهیدرولیکی استفاده می کند. سرعت حرکت ستون ها در این نوع راهبندها، مستقیما به قطر ستون ها، ارتفاع، جنس و ابعاد ستون ها بستگی خواهد داشت.
سازوکار راهبند بولارد هیدرولیک به این صورت است که روغن پمپ به سیلندر راهبند فشار وارد می کند و سبب بالا و پایین رفتن ستون ها می شود. راهبندهای هیدرولیکی پرکاربردترین نوع راهبندهای بولارد برای جلوگیری از هر گونه عملیات های خرابکارانه به شمار می روند‌.
همان طور که پیش تر اشاره کردیم، میزان دفعات خرابی در این نوع راهبندهای بولارد در مقایسه با نوع الکترومکانیکی بسیار کم تر است و از این رو مقرون به صرفه تر خواهد بود.

راهبند بولارد اتوماتیک ضد انتحاری چیست؟


یکی از انواع دیگر راهبندهای بولارد که در موارد بسیاری برای جلوگیری از خرابکاری مورد استفاده قرار می گیرد، راهبندهای اتوماتیک است. این راهبندها اصولا از جنس فولاد بسیار سخت و ضد زنگ ساخته می شوند و ضربه پذیری آنها بسیار بالا است. این راهبندها در دسته راهبندهای بولارد هیدرولیکی جای می گیرند و به بولاردهای پرقدرت و ضد تروریستی مشهورند. اما چگونگی کاربرد راهبند بولارد برای جلوگیری از عملیات‌ های خرابکارانه به این صورت است که در هنگامی که ستون اتوماتیک این راهبندها در وضعیت ایستاده قرار دارد در حکم یک سد بسیار مستحکم ایفای نقش می کند. بنابراین اصولا در مکان هایی که احتمال عملیات‌ های خرابکارانه زیاد است از راهبند اتوماتیک بولارد استفاده می شود. توجه کنید که بخش بالایی این نوع راهبندها دارای نوارهای زرد و مشکی است که آنها را از انواع دیگر متمایز می کند‌.
چرا باید از راهبند بولارد استفاده کرد؟ راهبندهای بولارد در انواع گوناگون از مزایای بسیاری برخوردارند. به ویژه زمانی که پای خرابکاری و عملیات‌ های تروریستی و غیر مجاز وسط باشد، راهبند بولارد می تواند امنیت را بالا ببرد.

در ادامه فهرستی از مزایای این نوع راهبندها را مطرح خواهیم کرد:

• قابلیت محافظت از اجزای ساختمان در مقابل ضربات احتمالی وسایل نقلیه
• کنترل ورود و خروج از پارکینگ مکان های مهم و حساس
• برقراری امنیت بیش تر با کنترل رفت و آمدها و ایجاد سد فولادی
• امنیت برقرار کردن برای پیاده روها

نصب راهبند بولارد

اهمیت استفاده از راهبند بولارد

همان طور که گفته شد، راهبندهای بولارد کارکردهای مختلفی دارند. اولین کارکرد این نوع راهبندهای ستونی در واقع نقش شماتیکی آن ها است که اجازه تردد از معبر را برای افراد مختلف، منوط به داشتن مجوز می کند. بنابراین اگر افرادی بخواهند به هر دلیلی و بدون مجوز وارد پارکینگ یا محوطه حفاظت شده بشوند، نقش مهم و حیاتی راهبندهای بولارد برجسته می شود. در واقع در نقاطی که از لحاظ امنیتی حائز اهمیت هستند، لزوما باید از راهبندهای بولارد استفاده شود تا امکان کنترل رفت و آمدها وجود داشته باشد.

نکاتی پیرامون انتخاب راهبند بولارد

اگرچه ویژگی های مثل شکل ظاهری زیبا راهبندهای بولارد، برند راهبند، ارتفاع ستون، کیفیت ساخت و . . . در انتخاب بهینه راهبندها اثر بسیار زیادی خواهند داشت، اما توصیه می کنیم به موارد زیر نیز توجه ویژه ای داشته باشید.

مقاوم در مقابل ضربه


مقدار مقاومت در برابر ضربه بر اساس ژول اندازه گیری می شود و مقدار ضربه ای را نشان می دهد که بولارد یا راهبند ستونی توانایی تحمل آن را دارد. به این معنا که تا این حد قدرت ضربه، راهبند بولارد را از کار نمی اندازد.

مقاومت شکست

مقدار مقاومت شکست نیز که بر اساس ژول اندازه گیری می شود و نشانگر حد تحمل ضربه ای خواهد بود که راهبند بولارد توان تحمل آن را دارد و بر اثر آن ضربه از کار نمی افتد.

نوشته قبلی
نوشته بعدی
0 0 امتیاز
امتیازدهی به مقاله
اشتراک گذاری
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات
0
فکر شما را دوست دارم ، لطفا نظر دهیدx