ضبط تصاویر دوربین مدار بسته در فضای ابری

به بهانه راه اندازی سرویس مبینیو که یک سرور اختصاصی برای ضبط تصاویر دوربین مدار بسته در فضای ابری است می خواهیم این نوع سیستم ها را بررسی کرده و معایب و مزایای آن را بازگو کنیم.

ذخیره سازی اطلاعات کلید تلفن همراه مثل شماره تلفن ها، پیامک یا یادداشت ها سالهاست که در بستر کلود یا فضای ابری انجام می شود و شرکتهای ارائه تولید کننده تلفن همراه یک حجم محدودی را برای این کار در نظر گرفته اند. اما ذخیره سازی یا ضبط تصاویر دوربین مدار بسته در فضای ابری یک ویژگی خاص و جدید است که برای اولین بار در ایران توسط شرکت مبین نت ارائه گردید.

فضای کلود برای دوربین مدار بسته در جهان بسیار فراگیر است و بسیاری از تولید کنندگان دوربین مدار بسته خود این سرویس را ارائه می دهند اما در ایران اینگونه نیست و هنوز خیلی ها ضبط در دستگاه DVR و NVR را ترجیح می دهند.

نمایش چگونگی انتقال تصاویر به فضای ابری

دلایل نبود سیستم ابری در ایران می تواند عدم آشنایی مصرف کننده محصولات نظارتی با این سیستم و بازار خالی از ارائه دهنده این سیستم می باشد که امید است با به میدان آمدن مبین نت دیگر شرکتها نیز فضایی را برای ذخیره تصاویر دوربین مداربسته در فضای ابری اختصاص دهند.

فضای ابری برای ذخیره دوربین برای چه کسانی واجب است؟

مراکز حساس در اولویت استفاده از این سیستم می باشند. طلا فروشی ها، صرافی ها و به طور کلی کسانی که با پول نقد سروکار دارند می بایست بجز ذخیره تصاویر در محل، فضای دیگری را برای ضبط تصاویر اختصاص دهند تا در صورتی که دستگاه ضبط کننده داخلی آسیب دید یا سرقت رفت یک بک آپ مطمئن در جایی دیگر داشته باشند.

مزایای استفاده از فضای ابری باری ضبط دوربین مدار بسته

1- ضبط تصاویر در جایی بجز محل دوربین ها

همانطور که قبلا گفتیم ذخیره تصاویر در جایی بجز محل نصب دوربین ها در اماکن حساس بسیار حیاتی است اما این موضوع فقط معطوف به اماکن حساس نیست، بسیار پیش آمده که کارخانه یا کارگاهی طعمه حریق شده و همراه آن دستگاه ضبط کننده نیز از بین رفته و برای بازبینی علت حریق هیچ مدرکی در دسترس وجود ندارد و یا آنکه منزلی که از دوربین مدار بسته استفاده کرده سرقت شده و سارق دستگاه دی وی آر یا NVR را نیز با خود می برد. در این شرایط است که می گوییم فضای کلود یا ابری می تواند مورد نیاز خیلی ها باشد.

2- حذف استفاده از NVR در دوربین های IP

خوشبختانه این قابلیت در فضای ابری وجود دارد که بتوان مستقیم دوربین های تحت شبکه را به آن متصل کرد و ضبط در حالت دائم، زمانبندی و حتی تشخیص حرکت در این حالت امکان پذیر است. این مورد باعث می شود هزینه خرید دستگاه ضبط کننده و هارد حذف شده و مصرف کننده قادر باشد با بودجه کمتری سیستم نظارت تصویری خود را راه اندازی کند.

3- در دسترس بودن در همه جا

بسیاری از شرکت های ارائه دهنده فضای ابری که مبین نت نیز شامل آن است یک اپ و یک آدرس برای دسترسی به فضای خریداری شده اختصاص می دهند تا کاربر بتواند با وارد کردن کلمه عبور و رمز خود تصاویر را بر روی تلفن همراه خود مشاهده نماید.

4- امنیت مناسب و رمزنگاری شده

معمولا فضاهای ابری از امنیت بالایی برخوردار هستند و هکرها ترجیح میدهند برای هک کردن یک مجموعه به صورت محلی حملات را انجام دهند. چرا که به این صورت راحت تر می توانند به نتیجه دلخواه خود برسند. مبین نت نیز تضمین کرده تصاویر در محیطی امن و رمزنگاری شده ذخیره می شود که نقطه قوتی برای اولین شرکت ارائه دهنده فضای ابری برای دوربین مدار بسته در ایران باشد.

معایب استفاده از کلود برای دوربین مدار بسته

1- محدودیت در کیفیت ضبط تصاویر

این مورد برای بسیاری از شرکتهای ارائه دهنده خدمات ابری صدق می کند که برای ضبط تصاویر روی سرور خودشان محدودیت میگذارند. مثلا مبین نت تنها در دو کیفیت 360P و 720P امکان ذخیره سازی میدهد و این یعنی اگر دوربین های شما 4 مگاپیکسل تصویربرداری می کند، ذخیره در این سرورها تنها با کیفیت 1 مگاپیکسل انجام خواهد شد.

2-محدودیت در پهنای باند و سرعت اینترنت

حتی اگر در آینده امکان ذخیره سازی با کیفیت های بالا امکان پذیر باشد می بایست از اینترنت بسیار قوی در زمان آپلود بهره ببریم که حداقل در حال حاضر چنین امکانی از طرف هیچ کدام از سرویس دهندگان اینترنت وجود ندارد.

3- هزینه خرید سرویس و خرید آپی ثابت

برای راه اندازی سرویس کلود حتما نیاز به یک آی پی ثابت است که خرید آن یک هزینه نه چندان زیاد دارد و مهمتر از آن حق اشتراک ماهانه فضای ابری نیز با توجه به روزهایی که مورد نیاز است باید خریداری شود. این نکته را باید بدانید که بسیاری از شرکتهای ارائه دهنده فضای کلود قرارداده ماهانه منعقد کرده ولی ضبط تصاویر محدودتر از یک ماه است مثلا ضبط تصاویر برای 3، 5، 7 و حداکثر 14 روز متوالی انجام می پذیرد. و مصرف کننده به همین میزان از آخرین روز به قبل ذخیره تصویر خواهد داشت.

لیست خرید سرویس مبین نت برای فضای ابری ذخیره تصاویر دوربین مدار بسته

4- مصرف دائمی از اینترنت و لزوم خرید بسته های پر حجم

برای انتقال تصاویر از دوربین یا ضبط کننده به سرور نیاز به اینترنت است و دستگاه همواره در حال انتقال تصاویر به سرور می باشد. پس باید برای راه اندازی این سیستم یک خط اینترنت اختصاصی و پرسرعت تهیه کرد و هزینه شارژ ماهانه خرید بسته اینترنت را نیز در نظر گرفت.

خوشبختانه به علت قرارگیری سرور ها در ایران هزینه خرید اینترنت به صورت نیم بها محاسبه میشود.

در هر صورت اقدام مبین نت با راه اندازی فضای ذخیره سازی ویژه دوربین  های مدار بسته ابری در ایران یک گام بسیار مثبت است که هر مقدار هزینه هم داشته باشد برای بسیاری یک ضرورت است که می بایست از آن استفاده کنند و در صورت رخ دادن یک اتفاق حساس آنجاست که این هزینه ها اصلا دیده نشده و تصاویر ضبط شده در کلود نقش حیاتی خود را نمایان می کند.

نوشته قبلی
نوشته بعدی
0 0 امتیاز
امتیازدهی به مقاله
اشتراک گذاری
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات
0
فکر شما را دوست دارم ، لطفا نظر دهیدx