از دوربین مدار بسته تا دستگاه های هوشمند، آیا ما همواره تحت نظر هستیم؟

یک گروه از محققین، داده های 15 ماهه حرکتی انسان را که از 1.5 میلیون نفر گرفته شده بود را مورد مطالعه قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که تنها با چهار نقطه می توان 95 درصد این افراد را شناسایی کرد. حتی زمانی که داده ها کیفیت خوبی نداشته باشد.

نکته جالب اینجاست که این تحقیق در سال 2013 انجام شده است!

تقریبا 10 سال بعد فناوری های نظارتی در تمام جنبه های زندگی ما نفوذ کرده است. آنها مجموعه ای از اطلاعات را به اشکال مختلف و در بیشتر موارد بدون اطلاع از ما دریافت می کنند.

دوربین مدار بسته و دسترسی آزاد

حریم شخصی در دوربین مدار بسته

در حالی که دوربین مدار بسته عموما برای اهداف قانونی استفاده میشود، نظیر ایمنی در شهرها و کمک به پلیس در تحقیقات جنایی، اما استفاده از آن نگرانی هایی جدی برای شهروندان ایجاد نموده است.

در سال 2021 پلیس یکی از شهرهای ولز(نیو ساوت) مظنون به استفاده از فیلم های دوربین مدار بسته تشخیص چهره برای یافتن افرادی بود که در تظاهرات ضد قرنطینه شرکت میکردند. وقتی از آنها سوال شد پاسخی به این سوال ندادند.

در آگوست 2022، سازمان ملل تایید کرد که چین از دوربین مدار بسته برای انجام نقض جدی حقوق بشر علیه اویغورها و دیگر اقلیت های قومی عمدتا مسلمان در منطقه سین کیانگ استفاده نموده. دوربین های مورد استفاده تنها ضبط 24 ساعته نداشته و مجهز به تشخیص چهره بوده اند تا جایی که آنها قادر بودند حتی احساسات افراد را نیز تشخیص دهند.

همچنین ایالات متحده که سابقه طولانی در استفاده از دوربین مداربسته برای اقدامات نژاد پرستانه دارد، متهم است که در مناطقی که نسبت بیشتری ساکنین غیر سفید پوست داشتند از دوربین مدار بسته بیشتری استفاده کرده اند. (گزارش عفو بین الملل)

یکی دیگر از مشکلات دوربین مداربسته امنیت آن است. بسیاری از این دوربین ها پسورد پیش فرض و حتی باز دارند و اغلب به راحتی می توان به صورت آنلاین به آنها دسترسی داشت. بنابراین می شود تمام روز پخش زنده ای از حیاط شخصی داشته باشیم!

https://www.dcakala.com/articles/is-cctv-hacking-possible/
https://www.dcakala.com/articles/image-transmission-security-cctv/

دستگاه های اینترنت اشیاء

دستگاه های IOT در اصطلاح اینترنت اشیاء هر وسیله ای است که قادر است به یک شبکه بی سیم متصل شود از خانه هوشمند گرفته تا یخچال هوشمند و حتی کلید و پریز هوشمند یک ساختمان و در سایکل بزرگتر چراغ راهنمایی سر چهارراه ها.

تخمین زده می‌شود که هزینه‌های جهانی برای دستگاه‌های اینترنت اشیا تا کنون به 1.2 تریلیون دلار برسد. حدود 18 میلیارد دستگاه متصل شبکه اینترنت اشیا را تشکیل می دهند. مانند دوربین‌های مداربسته ناامن، دستگاه‌های اینترنت اشیا در صورتی که از رمزهای عبور پیش‌فرض یا گذرواژه‌های فاش شده استفاده کنند، به راحتی هک می‌شوند.

اینترنت اشیاء و خطرات حریم شخصی

فراتر از هک کسب و کارها می توانند از اطلاعات جمع آوری شده توسط دستگاه های مجهز شده به اینترنت اشیاء برای هدف قرار دادن بیشتر مشتریان با محصولات و خدمات جدید استفاده کنند. و این در حالی باشد که آنها به دریافت این پیشنهادات اصلا رضایت ندارند.

کارشناسان حریم خصوصی در ماه سپتامبر در مورد توافقنامه ادغام آمازون با شرکت جاروبرقی رباتیک iRobot هشدار دادند. در نامه ای به کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده که توسط 26 گروه مدافع حقوق مدنی و حریم خصوصی امضا شده است، آمده است:

اتصال دستگاه‌های iRobot به سیستم خانه آمازون که قبلاً انجام شده است، قادر است جمع‌آوری داده‌های بیشتری را از دستگاه‌های خانگی متصل‌ انجام دهد، که احتمالاً شامل جزئیات خصوصی در مورد عادات و سلامت ما می‌شود که حقوق بشر و ایمنی را به خطر می‌اندازد.

داده های جمع آوری شده از این تکنولوژی همچنین میتواند از طریق شراکت داده ها که بسیار رایج نیز هست به اشخاص ثالث داده شود و آنها بدون رضایت مشتری از این اطلاعات استفاده نمایند.

نتیجه گیری

درست است که تجهیزاتی که در این مطلب استفاده شده برای تسهیل در زندگی و امنیت در زندگی روزمره نقش موثری دارد، اما هم اکنون از اطلاعات جمع آوری شده آنها سوءاستفاده شده و یا برای بازاریابی و فروش بیشتر به مشتریان استفاده میشود که اغلب هیچ رضایتمندی ای از آنها دریافت نشده است و بدتر از آن حلقه ای است که دارد تنگ تر و تنگ تر شده و زندگی و حریم شخصی افراد را مورد تعدی جدی قرار می دهد.

نوشته قبلی
نوشته بعدی
0 0 امتیاز
امتیازدهی به مقاله
اشتراک گذاری
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات
0
فکر شما را دوست دارم ، لطفا نظر دهیدx