آشنایی با آنتن مرکزی

اندکی درباره‌ی آنتن‌های مرکزی

سیستم آنتن مرکزی پکیجی است شامل تمام ابزارهایی که وظیفه‌شان دریافت و تقویت سیگنال‌ها و ارسال آن‌ها به شکل سیگنال‌های تلویزیونی است و معمولا در ساختمان‌های مسکونی با تعداد واحد بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ گو اینکه اغلب از چنین سیستمی بهره کافی گرفته نمی‌شود و به سبب رعایت نکردن استانداردهای لازم، سریعا از مدار خارج شده و سیم‌کشی آنتن به صورتی دستی و از روی نما جایگزین می شود، لذا در این جا سعی داریم مشخصات آنتن مرکزی را با هم واکاوری کنیم.

مزایای استفاده از آنتن مرکزی

از جمله ویژگی‌های استفاده از سیستم آنتن مرکزی حفظ زیبایی ظاهری ساختمان از طریق جمع‌آوری تعداد زیاد آنتن‌های موجود در بالکن‌ها و پشت‌بام هر ساختمان است. از طرف دیگر این آنتن‌های مرکزی به طور کلی در ارسال سیگنال‌های تلویزیونی از کیفیت بالاتری برخوردارند و در ضمن می توانند دارای نویزگیر نیز باشند. همچنین سیستم آنتن مرکزی تصاویر تمام شبکه‌های گوناگون را با کیفیتی یکسان دریافت و سپس به گیرنده‌ها ارسال می‌نماید. ویژگی جالب توجه دیگر امکان اتصال این سیستم‌ها به دوربین‌های مداربسته‌ ی موجود در ساختمان است که می‌تواند به شکلی یک‌سان برای تمام ساکنین مورد استفاده قرار بگیرد.

پر واضح است که استفاده از سیستم آنتن مرکزی از نظر اقتصادی بسیار به صرفه خواهد بود و حتا هزینه‌های تعمیرات احتمالی آن نیز به سبب سرشکن شدن میان ساکنین، اندک خواهد بود. بنابراین با این اوصاف، عکس موارد بالا نیز کاملا صادق است. عدم استفاده از سیستم آنتن مرکزی در ساختمان‌هایی با تعداد ساکنین بیشتر موجب افزایش هزینه برای نصب آنتن‌های جداگانه می‌گردد و از طرف دیگر میزان بالای سیم‌کشی‌های مورد نیاز برای هر واحد خود معضل تازه‌ای را پدید خواهد آورد؛ امری که به مرور از کیفیت سیگنال‌های ارسالی خواهد کاست. در کنار تمام این موضوعات، افت زیبایی ظاهری ساختمان را هم نباید از نظر دور داشت؛ رفت و آمد ساکنین به پشت بام برای تعمیر یا تنظیم آنتن شخصی و اشغال فضاهای محدود مشاع در پشت‌بام ساختمان، از دیگر معضلاتی‌ست که عدم استفاده از سیستم آنتن‌های مرکزی پیش‌ روی اهالی یک ساختمان پر جمعیت خواهد گذاشت.

اجزای تشکیل دهنده سیستم آنتن مرکزی

اما همان طور که ابتدا عنوان شد، هر سیستم آنتن مرکزی‌ای نیز کاربردی نخواهد بود مگر اینکه واجد مشخصات و بخش‌های ضروری باشد؛ یک سیستم آنتن مرکزی در ابتدایی‌ترین شکل خود می‌بایست شامل قسمت‌های زیر باشد:

  1. قسمت دریافت، که در واقع همان آنتن سیستم است و وظیفه‌اش دریافت سیگنال‌هاست. این سیگنال‌ها می‌توانند تلویزیونی، ماهواره‌ای و یا مربوط به دوربین‌های مدار بسته باشند.
  2. قسمت تقویتی. این قسمت وظیفه‌اش تقویت کیفیت سیگنال‌های دریافتی و از میان برداشتن نویزهای موجود است. این بخش برای دستگاه در حکم یک فیلتر عمل می‌کند.
  3. قسمت سوم این سیستم‌ها مربوط به انتقال سیگنال‌ها است. شامل یک کابل کواکسیال که سیگنال‌ها را به گیرنده منتقل می‌کند.
  4. و‌ در نهایت قسمت چهارم که وظیفه‌اش تقسیم سیگنال‌ها در مسیرهای گوناگون است و باید گفت مهم‌ترین قسمت سیستم آنتن مرکزی به شمار می‌رود.
نوشته قبلی
نوشته بعدی
0 0 امتیاز
امتیازدهی به مقاله
اشتراک گذاری
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات
0
فکر شما را دوست دارم ، لطفا نظر دهیدx