کدام لنز؟ کدام دوربین مداربسته؟

دوربین مداربسته با کدام لنز را انتخاب کنم؟

دوربین مداربسته مانند دیگر انواع دوربین های عکاسی می تواند از لنز های گوناگونی بهرمند باشد. لنز دوربین مجموعه ای از عدسی ها در درون یک استوانه است که هر کدام می توانند همگرا یا واگرا باشند، در مجموع اما می توان تاثیر این عدسی ها را همگرا دانست. نحوه قرار گیری این عناصر در کنار یکدیگر و امکان حرکت آن ها، با ایجاد شکست در نور و جهت دهی آن، تصاویر را واضح به دست می دهند. ساختار اصلی لنز دوربین عکاسی با لنز دوربین مداربسته تفاوتی ندارد، اما نحوه استفاده و به کار گیری آن ها با هم متفاوت است. در این مقاله تصمیم داریم انواع لنز های دوربین مداربسته و کاربرد آن ها را معرفی کنیم:

دوربین مداربسته با لنز ثابت

همانطور که می دانید برای دریافت تصویر، پرتو های نور با عبور از مسیر فاصله کانونی لنز، به روی حسگر می نشینند و تصویر ثبت می شود، تفاوت لنز های مختلف در همین فاصله کانونی است. برخی از دوربین ها لنزی با فاصله کانونی ثابت و بعضی دیگر لنز هایی با فاصله کانونی متغیر دارند. اگر دوربین مداربسته شما لنز ثابت دارد، تمام تصاویر را در همان فاصله کانونی مشخص برای شما واضح ثبت می کند. مثلا اگر دارای لنز ثابت 3.6 میلی متری هستید، با یک زاویه دید ثابت و با همان فاصله کانونی، تصاویر را در اختیار شما قرار می دهد.

دوربین مداربسته با لنز متغیر یا وری فوکال

مجموعه عدسی ها در یک لنز می توانند حالت شناور داشته باشند و فاصله کانونی آن ها متغیر باشد. هرچه عدد فاصله کانونی کمتر باشد، زاویه دید باز تر (به اصطلاح واید تر) است و هرچه این عدد بیشتر باشد، زاویه دید بسته تر اما بلند تر خواهد بود. اساسا لنز های واید نقاط فوکوس بیشتری در عمق میدان های مختلف ارائه می کنند و لنز هایی با زاویه بسته تر برای دیدن مناطق دورتر مناسب است. برخی از دوربین های مداربسته دارای لنز متغیر هستند و شما می توانید فاصله کانونی آن را تغییر دهید تا به همان زاویه ای برسد که مد نظر شما است. این تغییر فاصله کانونی بسته به قابلیت دوربین دارد، اما به شکل دستی و در هنگام نصب دوربین مداربسته انجام می شود. این نوع دوربین می تواند فواصل کانونی بسیار متغیری را ارائه دهد مثلا یکی از بیشترین آن ها دوربین مداربسته IP اسپید دام بتا 36S200 با لنز وری فوکال 4.5mm~165mm است.

تصویر با دوربین مداربسته لنز واید

تصویر با دوربین مداربسته لنز واید

دوربین مداربسته با لنز موتور دار

لنز های موتور دار، همان لنز های وری فوکال هستند با این تفاوت که تغییر فاصله کانونی آن ها، دستی انجام نمی گیرد و به وسیله موتور ظریفِ تعبیه شده این تغییر صورت می گیرد. اکثر این لنز ها را در انواع دوربین مداربسته IP داهوا و دوربین مداربسته HDVCI داهوا شاهد هستیم. بنابراین می توانید با این نوع لنز بر روی سوژه های مختلف زوم کنید و تصاویر جذاب تری در اختیار داشته باشید.

دوربین مداربسته با لنز چشم ماهی Fish eye

نوع عجیب تر لنز دوربین ها، لنز فیش آی یا چشم ماهی است که به خاطر تحدب زیاد و شباهت به دید ماهی، به این نام خوانده می شود. لنز های چشم ماهی واید ترین حالت لنز ها هستند که بیشترین تعداد نقاط فوکوس ممکن را ایجاد می کنند. دیدِ خاص این دوربین ها خطوط منحنی ور گوشه ها ایجاد می کند که باعث ایجاد تصاویر بسیار خاصی می شود. دوربین های مداربسته پانوراما از این نوع لنز بهره می برند تا وسیع ترین زاویه دید را ایجاد کنند.

تصویر گرفته شده با لنز چشم ماهی

تصویر گرفته شده با لنز چشم ماهی

در نهایت باید در نظر داشته باشید که اساسا بهترین لنز دوربین مداربسته وجود خارجی ندارد، چرا که بهترین دوربین مداربسته باید در تناسب کامل با شرایط شما باشد. الزاما لنز موتور دار که قیمت دوربین مداربسته را بالاتر می برد، برای کنترل اوضاع در ساختمان 60 متری شما بهترین نیست، و یا اگر به دنبال ارزان ترین دوربین مداربسته هستید، نباید حتما به دنبال لنز ثابت با قیمت پایین تری باشید، چرا که ممکن است جزییات و اطلاعات مهمی را از دست بدهید که هزینه های ثانویه بیشتری ایجاد کنند. پس مهمترین قسمت، تناسب نیاز و خرید دوربین مداربسته است. شما می توانید در مقاله دیگری با عنوان «وقتی از دید در شب حرف میزنیم، از چه چیز حرف میزنیم» ارتباط این عناصر را در مورد دید در شب بدانید.

نوشته قبلی
نوشته بعدی
0 0 امتیاز
امتیازدهی به مقاله
اشتراک گذاری
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات
0
فکر شما را دوست دارم ، لطفا نظر دهیدx