چشمی دیجیتال در مقابل دوربین مداربسته

تجهیزات نظارتی همواره در بسیاری از نقاط شهر و منازل به منظور ارتقاء امنیت مکان مد نظر مورد استفاده قرار می گیرند و روز به روز به قابلیت های آنها افزوده می شود. به طوریکه امروزه ما شاهد طیف وسیعی از انواع و مدل های مختلف تجهیزات نظارتی از جمله چشمی دیجیتال و دوربین های مداربسته هستیم.
از این رو ممکن است برخی از مشتریان با تفاوت های میان این تجهیزات نظارتی آشنایی نداشته باشند و محصول اشتباهی را خریداری کنند. به طور مثال با عرضه چشمی های دیجیتال، بعضی از کاربران از این تجهیز انتظار کارکردی یکسان با دوربین مداربسته را دارند که کاملا اشتباه است. با این اوصاف ما در ادامه این مقاله قصد داریم تا بررسی جامعی از موضوع چشمی دیجیتال در مقابل دوربین مداربسته داشته باشیم و خوانندگان را با مزایا و معایب هرکدام آشنا کنیم.

چشمی دیجیتال و دوربین مداربسته

چشمی دیجیتال درب و دوربین مداربسته چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، چشمی دیجیتال درب (Digital door eye) و دوربین مداربسته (CCTV) هر دو از سیستم های نظارتی محسوب می شوند که تفاوت های اساسی با یکدیگر دارند.
دوربین مداربسته همانطور که از نام آن مشخص است، نوعی دوربین نظارت تصویر است که فیلم های ویدئویی را به یک نقطه خاص مانند اتاق امنیتی ارسال می کند. دوربین مداربسته به طور معمول برای نظارت بر فعالیت ها و جلوگیری از ارتکاب جرم توسط افراد در اماکن مسکونی، تجاری و عمومی استفاده می شود. این تجهیزات را می توان به یک دستگاه ضبط متصل کرد تا پرسنل امنیتی قادر به بازبینی تصاویر در مراجعات بعدی باشند.
از طرفی دیگر، چشمی دیجیتال درب که به عنوان یک ناظر درب شناخته می شود، نوعی دوربین نظارتی است که به طور خاص برای نصب در درب طراحی شده است. انواع چشمی های دیجیتالی درب، تصاویر یا فیلم های دیجیتالی را با وضوح بالا از فردی که در طرف دیگر درب ایستاده است می گیرند و به فرد داخل اجازه می دهند تا پیش از باز کردن درب، نسبت به مورد اعتماد بودن فرد اطمینان حاصل نماید. چشمی های دیجیتالی درب اغلب در آپارتمان ها و املاک مسکونی به کار می روند.
به طور خلاصه، دوربین های مداربسته اغلب برای نظارت بر فعالیت های افراد در تنظیمات مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. در حالی که چشمی های دیجیتیالی درب به طوری طراحی شده اند تا در درب نصب شوند و امکان مشاهده فرد بیرون از منزل را به فرد داخل بدهند.

مزایا و معایب چشمی دیجیتال کدامند؟

چشم‌های دیجیتالی درب، که به نام‌های بیننده درب یا دوربین‌های چشمی نیز شناخته می‌شوند، مزایا و معایب مختلفی دارند که در ادامه به ذکر آنها پرداخته ایم.

مزایا:

  • افزایش امنیت: چشمی دیجیتالی درب به فرد داخل اجازه می دهد قبل از باز کردن درب ببیند چه کسی بیرون است که می تواند با جلوگیری از ورود غیرمجاز امنیت را افزایش دهد.
  • تصاویر و فیلم‌های با وضوح بالا: چشمی ‌های دیجیتال درب، تصاویر و فیلم‌های دیجیتالی با وضوح بالا می‌گیرند، که می‌توان از آنها برای شناسایی افراد با دقت بیشتری استفاده کرد.
  • راحتی در استفاده و نصب: چشمی های دیجیتال درب را می توان به راحتی در درب های موجود نصب کرد و نیازی به تجهیزات اضافی مانند مانیتور نیست.
  • دسترسی از راه دور: برخی از چشمی ‌های دیجیتال درب را می‌توان از راه دور به کار گرفت.

معایب:

  • نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی: استفاده از چشمی ‌های دیجیتالی درب می‌تواند نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی را ایجاد کند، به‌ویژه اگر فیلم توسط شخص دیگری ضبط و نظارت شود.
  • میدان دید محدود: برخی از چشم های دیجیتالی درب ممکن است میدان دید محدودی داشته باشند، که می تواند دیدن کل ناحیه خارج از در را دشوار سازد.
  • هزینه: چشمی های دیجیتالی درب می توانند پرهزینه باشند؛ به خصوص اگر از قابلیت های پیشرفته ای مانند دسترسی از راه دور یا دید در شب پشتیبانی کنند.
  • عمر باتری: برخی از چشمی های دیجیتال درب عمر باتری محدودی دارند که می تواند در صورت قطع برق باعث خاموش شدن دوربین شود.

مزایا و معایب دوربین مداربسته کدامند؟

سیستم های مداربسته مزایا و معایب متعددی دارند که در زیر به طور کامل آنها را مورد بررسی قرار داده ایم.

مزایا:

  • بازدارندگی در برابر جرم: سیستم های دوربین مدار بسته می توانند با آگاه ساختن افراد از اینکه تحت نظارت هستند، به عنوان یک عامل بازدارنده در برابر جرم عمل کنند.
  • جمع آوری شواهد: از فیلم های دوربین مداربسته می توان به عنوان مدرک در دادگاه برای کمک به شناسایی و تعقیب مجرمان استفاده کرد.
  • نظارت از راه دور: سیستم های دوربین مداربسته را می توان به یک سیستم نظارت از راه دور متصل کرد و به پرسنل امنیتی اجازه داد تا فیلم را از یک مکان دیگر مشاهده کنند.
  • نظارت 24 ساعته: سیستم های دوربین مداربسته می توانند نظارت 24 ساعته را ارائه دهند، که می تواند برای نظارت بر مناطقی که قابل دسترس نیستند یا نظارت بر آنها توسط پرسنل انسانی دشوار است مفید باشد.

معایب:

  • هزینه نصب بالا: نصب سیستم های دوربین مداربسته می تواند پرهزینه باشد، به خصوص اگر از آنها برای پوشش یک منطقه بزرگ استفاده شود.
  • نگرانی های مربوط به حریم خصوصی: استفاده از سیستم های دوربین مداربسته می تواند نگرانی های مربوط به حریم خصوصی را افزایش دهد. به ویژه در مناطقی که افراد انتظار منطقی از حریم خصوصی دارند.
  • کیفیت تصویر محدود: کیفیت تصویر فیلم های دوربین مداربسته می تواند در برخی از مدل های ارزان قیمت محدود باشد؛ به خصوص در شرایط نبود نور کافی.
  • تعمیر و نگهداری: سیستم های دوربین مداربسته نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارند تا از عملکرد صحیح آنها اطمینان حاصل شود.

به طور خلاصه، سیستم‌های دوربین مداربسته می‌توانند به عنوان یک عامل بازدارنده در برابر جرم عمل می کنند، شواهد را جمع‌آوری و نظارت از راه دور را ارائه می دهند. اما از طرفی می‌توانند پرهزینه باشند، نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی را افزایش دهند و کیفیت تصویر محدودی داشته باشند. همچنین برای اطمینان از عملکرد صحیح آنها نیاز به تعمیر و نگهداری منظم وجود دارد.

نوشته قبلی
نوشته بعدی
0 0 امتیاز
امتیازدهی به مقاله
اشتراک گذاری
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات
0
فکر شما را دوست دارم ، لطفا نظر دهیدx