چقدر قفل برقی برای درب پارکینگ نیاز است؟

در هنگام خرید جک درب پارکینگ این سوال ایجاد می شود که آیا قفل برقی برای درب پارکینگ نیاز است یا خیر؟ و اگر نیاز است به چه دلیل است؟ مگر جک درب پارکینگ قدرت بالایی ندارد پس چرا باید هزینه اضافه کرد و از قفل برقی استفاده نمود.

قبل از اینکه وارد بحث استفاده یا عدم استفاده از قفل برقی برای درب پارکینگی ریموتی شویم باید جک های پارکینگی را بررسی کنیم که چقدر قدرت دارند و مقاومت آنها در مقابل فشار چقدر است. در حال حاضر اکثر جکهای ایرانی و خیلی از ایتالیایی ها قدرتی معادل 300 تا 350 کیلوگرم در هر بازو دارند و این قدرت در دو بازو 600 تا 700 کیلوگرم می شود.

چرا باید از قفل برقی برای جک درب پارکینگ استفاده کرد؟

به فرض نصب صحیح و استفاده از حداکثر قدرت، کمتر کسی بتواند درب پارکینگ را تکان دهد. اما اینجا چند نکته وجود دارد که می بایست به آنها نیز توجه نمود که به همین دلایل می بایست از قفل برقی برای درب پارکینگ استفاده نمود.

مستحکم نبودن پایه های جک پارکینگی

تخمین زده می شود  بیش از 30 درصد جکهای پارکینگی نصب شده در تهران مشکل ضعف در پایه ها را دارند. بیشتر این مشکلات نیز در ساختمانهایی که از ابتدا جک پارکینگی را تعبیه نکرده اند دیده می شود. در این گروه از ساختمانها، درب با فشار خیلی کمتر از 600 کیلوگرم باز شده و راه را برای سارقان باز میکند.

علت این مشکل در استفاده نکردن از یراق تقویتی برای مهار پایه هاست که می بایست توسط نصاب انجام می پذیرفت. البته در خانه های نوساز جانمایی و تعبیه پلیت باید توسط کارفرما انجام شود.

نصب غیر صحیح

با اینکه حساب نصابهای حرفه ای با نصاب این داستان جدا است اما باید بپذیریم نصب غیر صحیح تا چه حد در ضعف سیستم تاثیر میگذارد. در صورت نصب جک درب پارکینگ به صورت غیر اصولی ممکن است بر اثر زاویه اندک بازو روی درب از تمام توان بازوها استفاده نشود و در نتیجه درب با فشار دست باز شود.

این مورد هم یکی از موارد شایعی است که ما در نصب جک بر روی درب پارکینگ مشاهده کرده ایم که اگر در همین ها نیز قفل برقی نصب شود تا حدود بالایی درب ورودی پارکینگ مطمئن خواهد شد.

جک های ضعیف یا دارای فیوز مکانیکی

گروهی از جکهای پارکینگی ذاتا ضعیف هستند و نصاب هر طوری که نصب کند می توان آن را با فشار باز کرد. به طور مثال جک زومر آلمان یا نمونه داخلی آن حتما نیاز به قفل برقی دارند.

برخی دیگر از جکها نیز هستند که گیربکس شان به گونه ای طراحی شده تا در صورت فشار مضاعف قطعه ای داخل یا خارج جک بشکند و مانع از خسارتهای زیاد در بازو شود. در این گونه سیستم ها نیز حتما باید از قفل برقی استفاده کرد.

فشار با دیلم یا خودرو

اگر جک پارکینگی در بهترین شرایط نیز نصب شده باشد و حداکثر فشار روی درب آمده باشد باز هم سارقان از روش هایی برای باز کردن درب استفاده میکنند. یکی از این کارها استفاده از میله آهنی و دیلم است که میان درب میگذارند و به این وسیله درب را تا جایی باز می کنند که یک نفر بتواند از آن عبور کند.

در جایی دیگر دیده بودیم برخی سارقین خودرو خود را به درب چسبانده و با فشار خودرو درب را باز میکردند. خب جک هر چقدر هم مستحکم باشد با قدرت بیش از یک تن چاره ای جز باز شدن ندارد.

پس به دلایلی که ذکر شد بهتر است از قفل برقی برای جک درب پارکینگ استفاده شود.

نصب اصولی قفل برقی بر روی درب پارکینگ

در خیلی جاها دیده شده که نصابها قفل ساده را از روی درب پارکینگ باز کرده و نمونه برقی را جایگزین آن میکنند. یعنی قفل را درست وسط درب نصب میکنند. این نوع نصب کمک زیادی به ارتقاء امنیت ساختمان نمی کند. چرا که نصب قفل برقی وسط درب باعث می شود که درب چند سانتیمتری باز شود و در آنجا درب را قفل کند که به دلیل همزمان نبودن فشار جک و قفل، این نوع نصب توصیه نمیشود.

تصویر قفل برقی کله گاوی

برای ایجاد بهترین امنیت برای درب پارکینگ می بایست خود قفل روی لنگه ی رویی درب نصب شده و زبانه آن روی چهارچوب قرار گیرد تا قفل برقی در کنار فشار جک ایمنی شگفت انگیزی برای ساختمان ایجاد کند.

یکی دیگر از حسن های استفاده از قفل برقی در زمان خرابی جک و یا نبود برق است که می توان جک را خلاص نمود و از درب پارکینگ به صورت دستی استفاده کرد و پس از بسته شدن درب قفل برقی درب پارکینگ را بسته نگه می دارد.

آیا قفل برقی به جک پارکینگی آسیب می رساند؟

این سوال از جایی آغاز شد که برخی می گفتند اگر پس از دستور باز شدن درب قفل عمل نکند به جک آسیب میرسد. در اینجا باید گفت دو سیستم کارکرد جک ها به دو صورت است دسته اول که دارای سنسور تشخیص مانع هستند و در صورت گیر کردن قفل، جک را از کار باز میدارند.
نوع دوم از سیستم تایمینگ استفاده میکند که در صورت گیر کردن قفل، موتور به گیربکس فشار آورده و قادر نیست درب را باز کند و پس از اتمام تایم قطع میکند. که در این صورت و اگر خرابی قفل طولانی باشد ممکن است به بازوها آسیب برسد. اما با چند بار باز و بستن امکان خرابی وجود ندارد.

آیا قفل برقی واقعا درب پارکینگ را امن میکند؟

بله. در صورت نصب صحیح واقعا در امنیت تاثیر گذار است و بجز قدرت بازوها قفل برقی نیز باعث می شود که با فشار زیاد هم نشود درب پارکینگ را باز نمود.

کارکرد قفل برقی در درب پارکینگ چگونه است و چطور اول قفل باز شود و بعدا جکها؟

این کار اتوماتیک توسط مدار کنترل جک پارکینگی انجام میشود. حتی برنامه های خاص برای درست باز شدن درب در هنگام استفاده از قفل برقی در مدار کنترل جک ریموتی تعبیه شده است تا با فشردن ریموت ابتدا دستور باز شدن قفل داده شود و سپس بازوها درب را باز کنند.

از چه نوع قفل برقی برای درب پارکینگ باید استفاده کرد؟

در حال حاضر بیشترین استفاده برای درب پارکینگ از قفل های برقی کله گاوی است ولی قفل های کلونی به نسبت امنیت بیشتری دارند ولی به علت کمیاب بودن و قیمت بالا خیلی مورد استفاده قرار نمی گیرند.قفل برقی کلونی

قفل برقی فقط با برق کار میکند؟ در این صورت با قطع شدن برق چکار باید کرد؟

خیر- این قفل ها به دو صورت باز می شوند. یکی با ولتاژی که از طرف جک یا آیفون تصویری به آنها داده میشود و دوم به وسیله شاستی یا کلید که در زمان نبود برق یا خرابی جک می بایست از آن استفاده شود.

نوشته قبلی
نوشته بعدی
0 0 امتیاز
امتیازدهی به مقاله
اشتراک گذاری
اطلاع از
guest
3 دیدگاه
آخرین ها
جدیدترین بیشترین آرا
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات
محمد حسین فرزدقی
محمد حسین فرزدقی
2 years ago

ممنون از این تاپیکتون، من خودم مونده بودم که آیا قفل برای درب برقی لازمه یا نه؟ جوابمو گرفتم ممنون

محمد
محمد
1 year ago

شما فرمودید اگه برق قطع بشه ،و جکها عمل نکنن ، با شاسی روی قفل برقی درب پارکینگ باز میشه ، خب اینجوری سوال اینه که اون قفلهای بدون شاسی که نصب میکنن ، چجوری درب پارکینگ باز میشه ؟

3
0
فکر شما را دوست دارم ، لطفا نظر دهیدx