چرا دوربین مداربسته فیش آی (چشم ماهی) بخریم؟

دوربین فیش آی یا چشم ماهی یکی از جالب ترین دوربین ها به شمار می رود. به دلیل به کار گیری لنز خاص در این نوع از دوربین ها استفاده از آن در شرایط مختلفی توصیه می شود. در این مقاله تصمیم داریم به معرفی لنز این دوربین و کارایی آن در مجموعه دوربین مداربسته بپردازیم. پس از آن باید ها و نباید ها برای خرید و نصب دوربین مداربسته فیش آی را بررسی می کنیم. به این ترتیب قادر خواهید بود در پایان با در اختیار داشتنِ اطلاعات کافی از این محصول، تصمیم گیریِ ساده تری در مورد خرید آن داشته باشید. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

دوربین فیش آی

لنز فیش آی چیست و چه تفاوتی با سایر لنز ها دارد؟

همانطور که از نام این لنز پیداست، فرم بدنه ی آن شباهت زیادی به چشم ماهی دارد. انحنای این لنز و تحدب بالای آن، دلیلِ ایجاد این فرم است. در اینجا باید اشاره ای داشته باشیم به نوع لنز در دوربین و فرم تصویری که در پایان ارائه می دهد. کارکرد لنز دوربین ها به این شکل است که مجموعه ای از عدسی ها با فرم محدب یا مقعر (و در مجموع تاثیر همگرایانه) در کنار یکدیگر قرار می گیرند و لنز دوربین را می سازند. این لنز با یک فاصله مشخص از سنسور یا حسگر دریافت نور قرار می گیرد که همین فاصله، نکته کلیدیِ عددی است که برای لنز دوربین ها ارائه می شود؛ مثلا دوربین 3.6 میلی متری.

نصب دیواری دوربین fisheye

احتمالا دوربین هایی با لنز های بزرگ دیده اید (با نام لنز تِله) که برای عکاسی حیات وحش یا عکاسی ورزشی به کار گرفته می شوند. لنز این دوربین ها از فاصله کانونی بالایی برخودار هستند و برای این کار خاص طراحی شده اند. این لنز ها قادرند تصاویر را از فاصله دور با کیفیت و همین طور بزرگنمایی بالایی ارائه کنند. نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که هرچه عدد فاصله کانونی بالا تر باشد، دریافت و ثبت تصاویر از فاصله دورتر ممکن می باشد. در کنار آن، بالا بودن فاصله کانونی زاویه دیدِ بسته تری را هم ارائه می دهد. ویژگی مهم ترِ این این لنز ها این است که تعداد نقاط ارائه شده برای فوکوس کاهش می یابد و می توان تنها بر روی یک نقطه فوکوس کرد؛ دیگر نقاط در صفحه به شکل «فلو» یا تار ثبت می گردد که باعث ایجاد تاکید بر روی سوژه اصلی می شود.

مواردی که در مورد لنز های تِله بر شمردیم، در مورد لنز های «واید» کاملا بر عکس است: فاصله کانونی کوتاه، زاویه دید گسترده و البته تعداد نقاط فوکوس زیاد. لنز چشم ماهی در واقع یک لنز واید است که فاصله کانونی آن بسیار کم و زاویه دید آن بسیار گسترده است. در مورد این لنز گفته می شود که تعداد نقاط فوکوس بی نهایت دارد و تمام تصویر نهایی فوکوس خواهد بود.

نمایش تصویر دوربین فیش آی

نکته دیگری که باید در مورد این لنز ها به آن توجه کرد که اعوجاج تصویر در آن ها است. از آن جا که گستردگی زاویه دید این لنز بسیار بالاست، از کناره های آن با تغییر جهت خطوط مواجه می شوید. این موضوع می تواند آفریننده ی تصاویر خلاقانه و زیبا در عکاسی و یا تصاویر دِفرمه از یک محیط ساده باشد. این امکان هم وجود دارد که با استفاده از نرم افزار هایی که برای تغییر تصاویر تعریف شده اند، این اعوجاج تصویر را بهبود بخشید حتی و از تصویر 360 درجه، چند تصویر 180 درجه ای به دست آورد.

خرید دوربین مداربسته چشم ماهی چه مزیایی دارد؟

همانطور که در بالا هم اشاره شد، مشخصه اصلی این نوع دوربین ها، زاویه دید وسیع آن ها است. لنز چشم ماهی با پوشش گستره محیط، نیاز شما به استفاده ی همزمان از چند دوربین را برطرف می کند. بنابراین می توانید با یک دوربین محیط وسیعی با زاویه حدودا 360 درجه را تحت نظر داشته باشید.

دوربین چشم ماهی


بیشتر دوربین های فیش آی دارای قابلیت استفاده از حافظه داخلی هستند که می توانید با استفاده از آن ها تا سقف 128 گیگابایت، به سادگی ضبط تصاویر را انجام دهید. در صورتی که دوربین شما حساس به حرکت باشد، می تواند با تشخیص حرکت در محیط، شروع به ضبط تصاویر کند که این موضوع برای کنترل میزان تصاویر ذخیره شده و جلوگیری از پر شدن، فضای حافظه، بسیار مناسب است. همچنین می توانید با برقراری سیستم ارتباط صوتی دو طرفه، با استفاده از میکروفون و بلندگو بر روی دوربین، صدای محیط را دریافت کنید و صدای خود را در محیط پخش کنید.

مزایای دوربین فیش آی

به طور کلی دوربین فیش آی زمانی به کار می رود که نیاز به این باشد که همه ی نقاط یک اتاق را بخواهیم با یک دوربین پوشش دهیم و در این امر دوربین های چشم ماهی عالی عمل میکند. مزیت بعدی دوربین فیش آی در این است که به دلیل دارا بودن آنها به وای فای داخلی قادراند خودشان مستقیما تصویر و صدا را به تلفن همراه صاحب خانه ارسال کنند و نیاز به هیچ قطعه اضافی ای ندارند پس در نهایت هزینه تمام شده خرید دوربین را بسیار کاهش می دهند. پس می توانیم این مزایا را این گونه لیست کنیم:

• پوشش تمام محیط یک اتاق تنها با یک دوربین
• اتصال مستقیم با تلفن همراه صاحب خانه
• صدای دو طرفه از محیط به تلفن همراه و برعکس در صورت لزوم
• عدم نیاز به قطعه اضافی مثل دی وی آر و هارد
• بهره بردن از تشخیص حرکت و ارسال نوتیفیکیشن

معایب دوربین های فیش آی

هر چقدر گستردگی زاویه دید بالا باشد باعث ایجاد یک ضعف بزرگ خواهد شد و آن این است که جزئیات تصویر تا حدود بالایی از دست می روند. به طور مثال اگر دوربین فیش آی بالای سر کارمندان نصب گردد، کارفرما می تواند از ساعات ورود و خروج کارمندان و اینکه آیا پشت میزشان حضور دارند آگاه شود اما اگر بخواهد چیزی را روی میز او یا در دستان کارمندان زوم کند جزئیات تصویر تا حدود بالایی از بین می رود و او قادر به تشخیص سوژه نیست. این بزرگترین اشکال دوربین فیش آی است که در ادامه سایر موارد را لیست می کنیم.

جزئیات تصویر در دوربین فیش آی

• از بین رفتن جزئیات تصویر هنگام زوم
• عدم ذخیره تصویر در جایی بجز روی خود دوربین
• کیفیت پایین اکثر دوربین های فیش آی بازار
• پوشش دهی نامناسب افراد زیر دوربین

دوربین فیش آی را از کجا بخریم؟

اکثر فروشگاه های اینترنتی یکی از محصولات سبد فروش شان همین دوربین فیش آی و همچنین دوربین لامپی است . اما ما به سه دلیل فروشگاه دی سی ای کالا را پیشنهاد می کنیم.
اول به دلیل اینکه در صورتی که از محصول خریداری شده راضی نبودید می توانید تا یک هفته آن را باز گردانید. دومین دلیل این است که این سایت امکان مشاهده کیفیت دوربین قبل از خرید وجود دارد و در نهایت پشتیبانی کالای فروخته شده توسط متخصصین این سایت فعال است که خریدار می تواند برای نصب کالا از این قابلیت بهره ببرد.

دوربین فیش آی یا چشم ماهی چیست؟

نوعی دوربین مدار بسته است که قابلیت نماش 360 درجه ای را دور تا دور خود دارد و کاربر می تواند در یک تصویر همهی فضای محیط را ببیند.

چند نوع دوربین فیش آی Fish Eye در بازار موجود است؟

تنوع این نوع دوربین ها بالاست. نوعی از این دوربین ها برای چشمی دم درب ساختمان استفاده می شود. نوع دیگر به صورت لامپ می باشد و غیر محسوس است. نوع آخر به گونه ای است که بر روی سقف نصب شده و همه جای محیط را میگیرد.

آیا نصب دوربین فیش آی از لحاظ قانونی مجاز است؟

قانون در مورد نصب دوربین فیش آی رفتاری مشابه دوربین معمولی دارد. یعنی اگر در محیط کار یا عمومی نصب می شود باید مراجعه کنندگان از نصب دوربین در آن مکان آگاه باشند و هیچ گونه پنهان کاری انجام نشود.

نوشته قبلی
نوشته بعدی
5 1 امتیاز
امتیازدهی به مقاله
اشتراک گذاری
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات
0
فکر شما را دوست دارم ، لطفا نظر دهیدx