علت ضبط نکردن دوربین مدار بسته

دوربین مدار بسته به عنوان یک سیستم نظارتی می بایست 24 ساعته فعال بود و با توجه به تنظیماتی که در دستگاه ضبط کننده انجام شده، ضبط تصویر و ذخیره آن در هارد را انجام دهد. اما گاهی اوقات ضبط تصویر از کار می افتد و مصرف کننده و حتی تکنسین نصب برای پیدا کردن علت این مشکل با چالش جدی روبرو می گردد.

در این مطلب راهنمای گام به گام پیدا کردن مشکل و رفع خرابی در عدم ضبط تصویر در دوربین مدار بسته را می آموزیم، پس در ادامه با ما باشید.

اولین گام برای یافتن ایراد اتصال دی وی آر یا NVR به یک مانیتور است تا بتوانیم تصاویر و اعمال تنظیمات را از طریق آن مشاهده کنیم. پس از اتصال دستگاه ضبط کننده موارد پیش رو را چک کنید.

1- قطع شدن تصویر دوربین ها

قطع بودن کابل دوربین مدار بسته

در این حالت ممکن است تمام دوربین ها یا تعدادی از آنها به دلیل قطع شده باشند و به همین دلیل تصویری به DVR ارسال نکنند تا آن بتواند تصویری ضبط کند. در این حالت وقتی می خواهیم تصاویر زنده را ببینیم، یک یا تعدادی از دوربین ها بجای تصویر محیط، سیاه شده و چیزی را نشان نمی دهد.

علت این مشکل می تواند از خرابی در تغذیه دوربین ها، قطع شدن سیم اتصال دوربین به دی وی آر و یا خرابی در کانکتور ها باشد. اگر همه ی اینها مشکل نداشتند و تنها یک کانال قطع بود علت می تواند از خود دوربین و یا ورودی دی وی آر باشد.

2- تنظیم در حالت زمانبندی یا موشن

یکی دیگر از علت هایی که مصرف کننده گمان می کند که دوربین مدار بسته اش ضبط نمی کند، تنظیم DVR در حالت زمانبندی و یا تشخیص حرکت است. گاهی برخی از نصابها به جهت استفاده بهینه از هارد و به درخواست مشتری، یک زمان خاصی را برای ضبط دوربین مدار بسته مشخص می کنند.

مثلا زمان ضبط تصاویر را تنها در ساعات کاری محدود می کنند و این عمل در روز های تعطیل و ساعاتی که آن مرکز تعطیل است انجام نمی گردد. برخی نیز با فعال کردن حالت تشخیص حرکت ضبط تصویر را منوط به حرکت جسمی جلو تصویر میکنند و اگر مدت طولانی ای حرکتی انجام نپذیرد، ضبط دوربین مدار بسته انجام نمی شود.

فعال سازی زمانبندی یا موشن برای ضبط تصویر

برای اینکه متوجه شویم که این تنظیمات انجام شده می توانیم به آرشیو ضبط تصاویر مراجعه کنیم و در صورتی که تصاویر به صورت مقطعی ضبط و قطع شده بود می توانیم گمان ببریم که این حالتها اعمال شده است.

برای غیر فعال کردن این تنظیمات می توان با مراجعه به قسمت تنظیمات ضبط آن را به حالت اتوماتیک تغییر داد و یا یک با دی وی آر ریست نرم افزاری کرد. دستگاههای ضبط کننده در حالت پیش فرض ضبط 24 ساعته دارند.

3- دستکاری افراد

گاهی پیش می آید برخی به صورت اتفاقی یا با قصد و نیت سوء دی وی آر را دستکاری کرده و در قسمت تنظیمات ضبط را به حالت متوقف تغییر می دهند. پس اگر دیدید که یک کانال و یا تمامی کانالها تصویر ضبط نمی کند به قسمت تنظیمات ضبط بروید و مطمئن شوید که حالت ضبط روی توقف نیست.

4- مشکل منبع تغذیه دی وی آر

از هر 10 مورد علت ضبط نکردن دوربین مدار بسته 8 مورد آن از منبع تغذیه است. دلیل مشکل آداپتور یا منبع تغذیه DVR از کیفیت پایین این قطعه و یا نوسان برق می تواند باشد. جالب اینجاست که مشکل منبع تغذیه به گونه ای است که دستگاه روشن می شود و تنها ضبط انجام نمی شود و یا اینکه پس از مدتی ذخیره سازی تصویر روی هارد خود به خود از کار می افتد.

خرابی منبع تغذیه

گاهی نیز وقتی به قسمت مشاهده هارد دیسک ها در تنظیمات دی وی آر رجوع می کنیم با پیغام اشکال در هارد مواجه می شویم که با فرمت کردن مشکل حل می شود و تصاویر جدید ضبط می شود ، اما در نهایت بعد از چند ساعت یا چند روز با مشکل عدم ضبط دوربین مدار بسته روبرو می شویم

برای حل این موضوع بهتر است که از یک آداپتور سوئیچینگ 3 تا 5 آمپر جنس خوب و به طور مجزا تنها برای DVR استفاده شود. اگر آداپتور را عوض کردید همچنان مشکل پا برجا بود پس موارد زیر را چک کنید.

5- مشکل از موس یا فلش 

شاید باورش سخت باشد اما برای نگارنده پیش آمده که علت ضبط نکردن دوربین مدار بسته از موس سیم دار بوده است. بالاخره اینها قطعات الکترونیکی هستند و با معیوب شدنشان، به سیستم برقی دی وی آر فشار آورده و مشکل ایجاد می کنند.

هر چقدر که احتمال این مورد می تواند پایین باشد، اما امتحان کردنش هزینه ای ندارد.

6- کانکتورهای اتصال هارد به دی وی آر

کانکتور دی وی آر به هارد دیسک

این مورد هم به مانند مورد بالا از موارد شایع ضبط نکردن دوربین مدار بسته نیست. اما می تواند باعث این موضع باشد. پس کانکتور ها را چک کنید و در صورت لزوم آنها را عوض کنید. 

7- خرابی هارد

خرابی هارد پس از خرابی آداپتور در مقام دوم متهمان قرار دارد. ولی به لحاظ هزینه جزو سنگین ترین هزینه هایی است که می تواند متحمل آن شود. در این حالت تصاویر دوربین مدار بسته ضبط نمی شود و در قسمت تنظیمات هارد دیسک با پیغام اشکال در هارد دیسک یا عدم شناسایی آن مواجه می شوید که امکان فرمت هارد نیز وجود ندارد.

خرابی هارد علت عدم ضبط دوربین مدار بسته

بیشتر علت خرابی هارد از استفاده از هارد های نامناسب برای ضبط تصاویر دوربین و یا بدتر از آن استفاده از هاردهای رفر و تعمیری است که هر لحظه امکان از کار افتادن آن هست.

در این حالت می بایست هارد را تعویض کرد و باز هم توصیه می شود از هارد مخصوص دوربین مداربسته استفاده شود تا ماندگاری بالایی داشته باشد.

8- خرابی DVR

خرابی دی وی آر یکی از موارد ضعیف علت ضبط نکردن تصاویر دوربین مدار بسته است. چرا که اکثر خرابی دی وی آر به گونه ای است که دستگاه اصلا روشن نمی شود.

ولی می توان یقین داشت که اگر همه ی موارد بالا را چک کردید و خرابی را از آنها ندیده اید، تنها متهم باقی مانده دستگاه ضبط کننده است که در ضبط تصاویر ناکام مانده است. پس می بایست دستگاه را از کانکتور ها جدا کرده و برای تعمیر به شرکت خدمات دهنده بفرستید.

توصیه نهایی

با خواندن مطالب بالا متوجه میشوید که قسمت اعظمی از مشکلات ضبط نکردن دوربین مدار بسته از تجهیزات می باشد که با تحلیلی که کارشناسان از موارد و علت خرابی ها داشته اند مطابقت دارد. جالب اینجاست که از خرابی هایی که گزارش شده بیش از 95 درصد به دلیل استفاده از DVR های بدون نام و غیر اصلی و استفاده از هارد غیر استاندارد و بعضا تعمیری ست.

جالبتر اینجاست که اکثر کسانی که از خواستار نصب دوربین مدار بسته هستند، برای امنیت مکان و فضای خود این هزینه را متقبل می شوند و درصد پایینی از سر اجبار و دریافت مجوز باید از دوربین مدار بسته استفاده کنند.

استفاده از دستگاه های بی کیفیت و ارزان و همچنین هارد های غیر تخصصی برای دوربین مداربسته باعث می شود که وقتی مصرف کننده نیاز به تصاویر ضبط شده دارد، به پیغام خطا در هارد یا عدم شناسایی هارد دیسک بخورد. پس توصیه می شود در خرید این دو قطعه خساست نکرده و بهترین نوعش را خریداری کنید.

کارشناسان دی سی ای کالا در قسمت دوربین مدار بسته می توانند در این امر مشاوره خوبی برای خرید باشند که می توانید از آن بهره ببرید.

علت اصلی ضبط نکردن تصاویر دی وی آر چیست؟

اگر بخواهیم خیلی سریع متهمان اصلی ضبط نشدن تصاویر را در دوربین مدار بسته معرفی کنیم، اول از همه به منبع تغذیه دستگاه DVR می رسیم. پس از آن خرابی هارد، مشکل دی وی آر و همچنین دستگاری تنظیمات ضبط، به ترتیب عوامل ضبط نکردن تصاویر دوربین مدار بسته می باشد.

اولین کاری که می بایست بعد از متوجه شدن عدم ضبط تصاویر انجام دهم چه چیز است؟

اگز از این مطمئن هستید که همه تصاویر به صورت زنده و بدون مشکل از طریق مانیتور قابل مشاهده است، یک آداپتور رگوله 3 تا 5 آمپری 12 ولت و مخصوص دی وی آر تهیه و آن را جایگزین آداپتور قبلی کنید در 80 درصد مواقع مشکل بر طرف می شود. اما اگر همچنان مشکل پا بر جا بود این مقاله را کاملا بخوانید.

آیا می توان از فلش به صورت موقتی بجای هارد برای ضبط تصاویر استفاده کرد؟

خیر- دستگاه های دی وی آر تنها بر روی هارد دیسک ذخیره میکنند و پورت خروجی برای بک آپ گرفتن تصاویر ذخیره شده هارد بر روی فلش می باشد. اما این انتظار وجود دارد در سالهای آینده این امکان نیز که تصاویر مستقیما روی فلش یا مموری ذخیره شود، فراهم آید.

در تنظیمات دی وی آر با ارور عدم شناسایی هارد یا هارد ایراد دارد مواجه شدم. مشکل از کجاست؟

در وهله اول آداپتور دستگاه DVR را عوض کنید و در صورتی که همچنان با ایراد هارد روبرو بودید یکبار هارد را فکتوری ریست کنید. در صورتی که مشکل همچنان پا برجا بود به احتمال فراوان مشکل از هارد دستگاه است و می بایست آن را عوض کرد.

نوشته قبلی
نوشته بعدی
4 8 امتیاز
امتیازدهی به مقاله
اشتراک گذاری
اطلاع از
guest
41 دیدگاه
آخرین ها
جدیدترین بیشترین آرا
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات
سنسی
سنسی
2 years ago

بسیار توضیحات کامل و مفیدی بود
با تشکر

هوشیار
هوشیار
2 years ago

تشکر بابت توضیحات مفید.درود به شما

خسرو
خسرو
2 years ago

سلام
از چهار تا دوربين فقط دوتا از دوربين هاي مدار بسته تصوير نشون مي داده .
كلا دستگاه رو خاموش و روشن كردم،،ولي دوربين ها همينطور تصوير مسكي رو نشون مي دهند

Mr.X
Mr.X
1 year ago

سلام ممنون از توضیحات. ببخشید تصویر زنده رو نشون میده اما ضبط نمیکنه. فقط. یکی از دوربین هاممنون میشم راهنمایی کنید

رضا
رضا
1 year ago

سلام دستگاه همچی تنظیم میکنم هارد رو هم شناسایی میکنه شروع به ضبط کردن میکنه ولی بعد چند ساعت از برنامه ضبط خارج میشه باید دستگاه یک بار خاموش وروشن کنیم دوباره ضبط میکنه ولی باز خارج میشه .مشکل از کجا ست

رضا
رضا
1 year ago
پاسخ دادن به  مسلم زمانی

سلام دستگاه من هم همین مشکل داره ترانسش عوض کردم ولی بازم درست نشد الان تازگی ها ی مشکل دیگه پیدا کرده با نت گوشی تصویر نمیاد ولی با وای فای تصویر میاد نمیدونم مشکلش از چیه سرویس کار خودش اوردم درست نشد .

رضا
رضا
1 year ago
پاسخ دادن به  رضا

سلام دستگاه من هم همین مشکل داره ترانسش عوض کردم ولی بازم درست نشد الان تازگی ها ی مشکل دیگه پیدا کرده با نت گوشی تصویر نمیاد ولی با وای فای تصویر میاد نمیدونم مشکلش از چیه سرویس کار خودش اوردم درست نشد .

اسحاق خبلی
اسحاق خبلی
1 year ago

سلام دستگاه ضبط می‌کنه ولی چیزایی که ضبط کرده رو نشان نمیده

حامد
حامد
1 year ago

سلام اخطاری که دستگاه نشون میده اینه که هارد خرابه هارد دستگام وسترن دیجیتال بنفش ۱ ترابایته که یکی هم مثل اون رو روی کامپیوتر دارم مال کامپیوتر رو با کیس فرمت کردم و پارتیشن بندیاش رو پاک کردم و وقتی به دی وی آر وصل کردم هارد کار نمیکنه مثل اینکه یه ماشینه که استارت میزنی ولی روشن نمیشه

Parnya
Parnya
1 year ago

توضیحاتتون کامل و کاربردی بود درود بر شما

فرشید موسوی
فرشید موسوی
1 year ago

دمت گرم عالی بود

سینگاه
سینگاه
1 year ago

باسلام بنده خانم سینگاه سیلینگ هستم
دستگاه دی وی ار مشکل شناسایی هارد رو داره
یه هارد جدید گرفتم اما دستگاه نمی‌شناسه و فرمت هم نمیکنه نمی‌دونم مشکل از کجاست قبلاً سالم بود
اگه راهنمایم کنید ممنون میشم

Ard
Ard
1 year ago

سلام وقت بخیر دوربین های من تصویر رو نشون میدن اما وقتی میخوام بخوام فیلم های ظبطی رو ببینن سیاه نشون میده

رضا
رضا
1 year ago

دستگاه من هم تازگی ها ظبط نمیکه اما تصویر را دارم ترانس آن ۳ آمپر است تعمیرکار چکش کرد گفت سالمه ترانس ۱۲ ولت ۳ آمپر آن چرا بعد از مدتی که متفاوت‌ است ظبط قطع می شود ممنون می شوم راهنماییم کنیید

محمد
محمد
1 year ago

سلام یه دی وی ار دارم که مرتب وسلش میکنم اما هیچ کاری انجام نمیده دوربین و تغذیه رو روی دی وی ار دیگه نصب میکنم اون یکی کار میکنه مسکلش چیه فقط صفحه هفت رنگ میاره رو مانیتور و ولتاژ۶ولت به جای باتری بک اپ نصب کردم دیگه هیچ عکس العملی نداره لطفا راهنمای کنید

محمد هادی احمد نژاد
محمد هادی احمد نژاد
10 months ago

سلام دستگاه را از برق کشیدم وقتی وصل کردم دیگه ضبط نمیکنه مشکل از کجاست .

حمیدرضا
حمیدرضا
9 months ago

سلام من دوربین را به تلویزیون وصل کردم تصویر دارم .برای ضبط تصویر چه باید کرد .ممنون میشم راهنمایی کنید

امین
امین
9 months ago

سلام من یک دوربین دارم که صفحه مانیتور سیاه است شما میتونید کمکم کنید ,فیش هاشم کامل وصله HELP

Last edited 9 months ago by امین
K.sh
K.sh
8 months ago

سلام سپاس از لطف و وقتتون . مطالب بی نهایت عالی .متاسفانه بعد از رفتن برق دیگه تصاویر نشون میده و فقط تایم رو نشون میده. و در حال ضبط هست اما کاملا سیاه .هاردش رو چک کردم سالمه

ناصرحقی
ناصرحقی
8 months ago

باسلام وتشکر بابت مطالب مفید
بنده آیفون پیک دارم
نه درب رو بازمیکند ،چراغ‌پاورش‌‌هم چشمک میزنه ودرضمن کلید‌منو ک میزنی نمیاره منو رو
باتشکر

نوید
نوید
7 months ago

سلام آیا می‌شود از اداپتور سوئیچینگ ۱۲ولت ۲۰ آمپر استفاده کرد برای ۲عدد دوربین برایتون و دی وی آر برایتون آیا بالا بودن آمپر میتونه آسیبی به سیستم دوربین و ضبط وارد کنه یا خیر وصل کنم چیزی نمیشه

Pers
Pers
6 months ago

سلام ما دو سا داشتیم بدون مانیتورزنگ زدیم مانیتور با آداپتور بیاره چند روز بعد دستگاه تیک تیک بلند کرد چند روز بعد زنگ زدیم گفت هارد سوخته راهنمایی کنین

Sajjad
Sajjad
4 months ago

سلام ، دستگاه optina بعد اینکه بکاپ رو روی avi میذاری و تکمیل میشه ، فایلی که تحویل میده تک نیست و متشکل از ۲۰۰ تا فایل کم حجمه که مجبور میشی با نرم افزارای چسباندن فایل ها ، به هم وصل کنی تا فایل واحد دربیاد که اونم همش پر از مشکل هست ، خواهش میکنم راهنمایی کنید

وحید
وحید
3 months ago

سلام ، یه هارد یک ترا بایت روی دی وی آر نصب کردم نو هم هست این هارد فقط 820 گیگ ضبط می‌کنه و متوقف میشه باید حتما فرمت کنم تا مجدد ضبط کنه ضمنا خودش این کار رو انجام نمیده که وقتی پر شد خودش فرمت کنه و دوباره ضبط کنه ، مشکل از کجاست ؟

غلامرضا
غلامرضا
1 month ago

سلام برای من ضبط میکنه اما بعدچهارروز پاک میشه میشه علتشو بگین

41
0
فکر شما را دوست دارم ، لطفا نظر دهیدx