سیستم کنترل تردد خودرویی؛ از چوب بالاسر تا مدیریت دسترسی

فرهنگ فن‌آوری

زیاد پیش می‌آید که رانندگان زبر و زرنگ وطنی از خط ویژه برانند و پشت آمبولانس راه بگیرند و حتی از خط عبور ممنوع اضطراری تونل‌ها و پل‌ها گذر کنند. ولی این عبور ممنوع از آن عبور ممنوع‌ها نیست از قضا…
چند سال پیش که برای اولین بار در راه فرودگاه امام با مسیر پرداخت خودکار روبرو شدم تعجب کردم، با پرس و جو از راننده فهمیدم که تگ برچسبی بر شیشه چسبانده اند و چند وقت یکبار آن را شارژ می‌کنند. به این صورت پرداخت عوارض به طور خودکار انجام می‌شود و عبور ممکن… نکته در اینجا بود که تاکید شده بود رانندگانی که دارای تگ مزبور نیستند از این مسیر عبور نکنند وگرنه جریمه می‌شوند؛ همان رانندگان زبل گویا اعتنا نکرده و نقره داغ شده بودند.
البته اکنون، با آشنایی رانندگان محترم به کیفیت کارکرد سیستم کنترل تردد خودرویی که خطای انسانی را کاهش داده و جای هیچ زرنگ‌بازی‌ای را برای راننده باقی نگذاشته، به مرور این عبورهای خلاف کاهش یافته است. اکنون با جا افتادن یا جا انداختن فرهنگ این فن‌آوری، می‌توان از مرحله استفاده از سیستم کنترل تردد خودرویی به عنوان یک ابزار بازدارنده گذر کرد و به مرحله مدیریت ترافیک و حمل و نقل نایل شد.

تگ یا پلاک؛ مسئله این است!

سیستم کنترل تردد خودرویی به دو صورت عمل می‌کند: از طریق پلاک ماشین و از طریق تگ الصاقی. در داستان بالا، وقتی که تگ‌ریدر هیچ تگی را روی خودروهای خلافکار تشخیص نداده بود، دوربین با خواندن پلاک ماشین، جریمه را به طور خودکار به حساب راننده‌ها لحاظ کرده بود!
در این سامانه، تگ توسط تگ‌ریدر خوانده و در صورت تعریف‌شدن تگ مزبور که می‌تواند دایمی یا مبتنی بر اعتباری مشخص باشد، دستور باز شدن یا بسته ماندن جک در یا راهبند را به گیت تردد خودکار ارسال می‌کند.
در این زمینه برای نمونه می‌توان به سیستم کنترل تردد خودرو تگ‌خوان سیماران UHF-101 یا UHF-201 اشاره کرد، که به ترتیب با قابلیت خواندن تگ با فاصله 3-8 متر و 8-15 متر کار می‌کنند.
در مورد پلاک‌خوان نیز تفاوت چندانی مشاهده نمی‌شود، وانگهی سیستم خوانش پلاک بر اساس تصویر دوربین به دلیل پیچیدگی بیشتر، قیمت بالاتر و احیاناً دقت کمتری خواهد داشت.
در مورد نمونه مصداقی سیستم کنترل تردد خودرویی پلاک‌خوان نیز می‌توان به سیستم پلاک‌خوان مبین اشاره کرد که با استفاده از یک دوربین مداربسته 1.3 مگاپیکسلی سامسونگ به همراه پروژکتور دید در شب، پلاک‌های تعریف شده برای سیستم را –به صورت شبانه روزی- شناسایی و دستور عبور را به گیت تردد صادر می‌کند.

راهنمای خرید هوشمندانه

اگر از این باور غلط که «هر چیز که گران است لزوماً بهتر است» گذر کنیم، می‌توانیم برای خرید سیستم تردد خودرویی تصمیمی عقلایی یا Reasonable بگیریم؛ در این راه نیازسنجی مرحله نخست خواهد بود. در بدو امر، وقتی به سراغ سیستم کنترل تردد خودرویی می‌رویم که تعداد زیاد عبور و مرور استفاده از ریموت کنترل‌های متعدد را توجیه‌ناپذیر بنماید؛ در این حالت، می‌توان بین تگ‌خوان و پلاک‌خوان دست به انتخاب زد.
همان‌طور که عنوان شد، سیستم تگ‌خوان به صرفه‌تر خواهد بود، با این حال اگر نیاز به ثبت تصاویر ماشین‌ها و تشخیص چهره رانندگان نیز در دستور کار باشد، بلاشک باید از سیستم تردد خودرویی پلاک‌خوان استفاده کرد. بنابراین، نیاز کاربر در اینجا از قیمت تجهیز خریداری شده اهمیتی به مراتب بالاتر خواهد یافت.

نوشته قبلی
نوشته بعدی
0 0 امتیاز
امتیازدهی به مقاله
اشتراک گذاری
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات
0
فکر شما را دوست دارم ، لطفا نظر دهیدx