معرفی انواع درب پارکینگ

درب پارکینگ از مهم ترین مولفه های نمای خارجی هر ساختمان است که تاثیر فراوانی در حفظ امنیت اماکن مسکونی دارد. همانطور که در سطح شهر قابل مشاهده است، درب های پارکینگی در انواع مختلفی به کار گرفته می شوند و هرکدام ویژگی های مخصوص به خود را دارند. از این رو با توجه به تنوع درب پارکینگ از لحاظ جنس، نحوه باز و بسته شدن، ظاهر و…، در انتخاب درب مورد نظر می بایست هوشمندانه عمل کرد. با این اوصاف ما در این مقاله قصد داریم تا متنی کامل و جامع در رابطه با انواع درب پارکینگ در اختیار کاربران قرار دهیم. پس با ما تا انتهای این متن همراه باشید.

انواع درب پارکینگ

انواع درب پارکینگ با توجه به متریال استفاده شده

به طور معمول اولین معیاری که در زمان خرید انواع درب وجک درب پارکینگ در نظر می گیرند، جنس و متریال مورد استفاده در آن است. به دلیل اینکه این متریال و جنس درب پارکینگ تاثیر زیادی در ارتقاء امنیت آن دارد و مسئله ای حائز اهمیت به شمار می رود. در زیر انواع درب پارکینگ را از لحاظ جنس معرفی خواهیم کرد.

درب پارکینگ آهنی

بهترین درب های پارکینگ اغلب انواع فلزی آن ها هستند. زیرا این درب ها مقاومت بسیار بالایی دارند و در یراق آلات و چهارچوب آن ها از فلزات استفاده شده است. به طور مثال درب های فرفروژه یکی از انواع درب های پارکینگی فلزی به شمار می رود که علاوه بر مقاومت بالا در برابر عوامل مختلف همچون ضربه، از ظاهری زیبا و لوکس نیز برخوردار هستند.

درب پارکینگ آلومینیومی

یکی دیگر از فلزاتی که در ساخت درب پارکینگ کاربرد وسیعی دارد، آلومینیوم است. آلومینیوم به دلیل وزن بسیار پایین و مقاومت در شرایط آب و هوایی سخت، گزینه ای استثنایی در ساخت درب های ضد زنگ محسوب می شود. همچنین لازم به ذکر است که قیمت درب آلومینیومی با نظر به کاربرد ها و ویژگی هایی که دارد، بسیار به صرفه است.

درب پارکینگ چوبی

با اینکه مقاومت درب اولین ملاک برای خرید انواع درب پارکینگ به حساب می آید. اما همچنان مشتریانی هستند که زیبایی ظاهری درب برای آن ها در اولویت قرار دارد. درب های پارکینگی چوبی خاصیت رنگ پذیری بالایی دارند و به راحتی با سایر المان های ساختمان هماهنگ می شوند. این درب ها در رنج قیمت بالاتری نسبت به انواع فلزی به فروش می رسند و نگهداری آن ها از آن جهت که امکان نفوذ کپک، قارچ و دیگر میکروارگانیسم ها در آن ها وجود دارد، کمی دشوار است.

درب پارکینگ فایبرگلاس

درب های فایبرگلاس از جدیدترین نوع درب های پارکینگی هستند که در برابر تغییرات جوی دچار انقباض و انبساط نمی شوند و از ظاهری زیبا برخوردارند. علاوه بر این موارد از دیگر ویژگی های درب های پارکینگی فایبرگلاس می توان به طرح و رنگ های متنوع و قیمت پایین نسبت به انواع درب های چوبی اشاره کرد. البته این درب ها مقاومت بالایی در برابر ضربه ندارند و با گذشت زمان ممکن است تغییر رنگ دهند.

انواع درب پارکینگ بر اساس سازوکار و عملکرد آن

درب های پارکینگی علاوه بر جنس، از لحاظ عملکرد و نحوه باز و بسته شدن در پنج دسته یعنی کرکره ای، سکشنال، زیر سقفی، ریلی یا کشویی و لولایی قرار می گیرند. در ادامه به بررسی کامل ویژگی های هرکدام از این درب ها می پردازیم.

درب پارکینگ کرکره ای

انواع درب پارکینگ کرکره ای از پرکابرد ترین و شناخته شده ترین درب های مناسب ساختمان های تجاری و مسکونی می شوند. همانطور که می دانید، این درب ها با حرکت به جهت بالا و به شکل رولی جمع می شوند. از این رو فضای زیادی را اشغال نمی کنند و برای محیط هایی که دارای فضای محدود هستند بسیار مناسب می باشند. از مزایای دیگر انواع کرکره برقی پارکینگی می توان به صدای بسیار کم در زمان باز و بسته شدن، وزن کم، موجود در ابعاد و طرح و رنگ های متنوع، عایق سرما و گرما اشاره کرد.

درب پارکینگ کرکره ای

درب پارکینگ زیر سقفی

انواع درب های پارکینگی زیر سقفی اغلب به درب های گاراژی معروف هستند و در موازات سقف و به شکل کشویی باز و بسته می شوند. این نوع از درب ها تنها در پارکینگ های سقف دار قابل نصب هستند و فضای ورودی را کاملا برای تردد وسایل نقلیه باز می کنند. اما بر خلاف انواع سکشنال، در بالای سقف قرار نمی گیرند و با لولا ها به سمت بالا و پایین خم می شوند. در واقع می توان انواع درب پارکینگ زیر سقفی را ترکیبی از درب های قدیمی و سکشنال معرفی کرد.

انواع درب پارکینگ زیر سقفی دارای ظاهر مدرنی هستند و امکان استفاده به صورتی دستی یا الکتریکی را فراهم می آورند. همچنین این درب ها در جنس چوب، استیل و فایبرگلاس موجود هستند. از طرفی وزن زیاد و حمل و نقل سخت از نقاط ضعف وارده به درب پارکینگی زیر سقفی می باشند.

درب پارکینگ سقفی

درب پارکینگ سکشنال

با اینکه درب های پارکینگی سکشنال شباهت بسیار زیادی به انواع کرکره ای دارند، ولی سازکار و نحوه باز و بسته شدن آن دو کاملا متفاوت از یکدیگر است. درب پارکینگ سکشنال همچون درب کرکره ای به شکل عمودی بالا و پایین می رود. ولی برخلاف انواع درب کرکره ای که در محفظه بالایی درب جمع می شوند، به طور معمول در زمان باز شدن به سمت سقف پارکینگ حرکت و در قسمت بالایی سقف قرار می گیرند. انواع درب پارکینگ سکشنال نیازمند سقف بلند پارکینگ هستند و فضای بیش تری نسبت به انوع کرکره ای اشغال می کنند.

درب پارکینگ مدل ریلی و کشویی

درب پارکینگ ریلی یا کشویی

همانطور که می دانید، درب های ریلی همانند یک کشو عمل می کنند. این بدان معناست که در قسمت بالا و پایینی چهارچوب درب ریلی کار گذاشته و درب بر روی آن در جهت راست و چپ حرکت می کند. این درب ها برای فضا های کوچک هستند و به صورت دستی یا با نصب جک برقی قابل کنترل می باشند.

نوشته قبلی
نوشته بعدی
0 0 امتیاز
امتیازدهی به مقاله
اشتراک گذاری
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
آخرین ها
جدیدترین بیشترین آرا
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات
محمد
محمد
1 year ago

خیلی عالی و کاربردی بود ممنون

1
0
فکر شما را دوست دارم ، لطفا نظر دهیدx