ایراد یابی و تعمیر آیفون تصویری الکتروپیک

آیفون تصویری الکتروپیک در کنار محصولات تابا بیشترین گستردگی فروش را در ایران داشته و با طبع مسائل مربوط به خرابی و تعمیر آن نیز پر سرچ و حتی برای برخی سود آور بوده بوده چرا که از سر همین خرابی ها می توانستند در آمد خوبی کسب نمایند.

ما در ابتدای این پست چند نکته را به کاربرانی که از محصول الکتروپیک خریداری کرده اند و احتمالا پس از اشکال ایجاد شده در محصولشان به این پست ما رسیده اند منتقل میکنیم تا تجربه ناخوش آید بسیاری را خود تجربه نکنند و در مسیر درست برای رفع خرابی قدم بردارند تا متقبل هزینه ی بالاتری نشوند. پس مراحل پیشنهادی ما را پی بگیرید تا با کمترین هزینه بتوانید علت ایراد آیفون تصویری الکتروپیک خود را متوجه شده و برای رفع آن ایراد بهترین اقدام را انجام دهید.

ایراد یابی :

 شناسایی دقیق ایراد دربازکن تصویری الکتروپیک

اینکه بدانیم مشکل آیفون تصویری منزلمان چیست بسیار مهم است. پس باید همه ی نکات را در نظر داشته باشید تا راحت تر بتوانید در جهت تعمیر اف اف خود اقدام نمایید. گاهی اوقات ممکن است مانیتور خاموش شده باشد و شما گمان کنید مانیتور سوخته اما وقتی تعمیرکار اعزام می شود، متوجه می شود یکی از فیوزهای خانه قطع شده و منطقا آیفون تصویری نیز از کار افتاده است. ما همه ی خرابی ها و اتفاقاتی که ممکن است برای آیفون یا پنل بیفتد را در این پست خواهم گفت.

رفع عیب یا تعمیر:

1- ارجاع مشکل به گارانتی الکتروپیک در صورت دارا بودن گارانتی:

در صورتی که برای شما محرز شد که محصول ایراد دارد که شامل مانیتور، پنل و سوئیچر و ترانس می شود، اولین کاری که باید انجام دهد چک کردن زمان باقی مانده گارانتی محصول است. اگر اجناس شما هنوز گارانتی دارد پیشنهاد میکنیم اصلا به آن دست نزنید و با خدمات گارانتی شرکت تماس بگیرید تا از سرویس رایگان گارانتی الکتروپیک استفاده نمایید. باز کردن محصول باعث می شود که آن از گارانتی خارج شده و شرکت حتی خدمات شامل هزینه هم به شما ندهد.

2- تعمیر آیفون پیک توسط شرکت یا افراد متخصص

اگر محصول از گارانتی خارج شده بود و با توجه به این مقاله متوجه شدید که تعمیر آن از دست شما خارج است و یا حتی شناسایی مشکل نیز برای شما سخت است می توانید از خدمات شرکت و یا افارد متخصص استفاده نمایید.

3- تعمیر توسط خودمان 

این مورد را باید زمانی استفاده کنیم که محصول خارج از گارانتی بود یا به هر نحوی نمی توانیم از خدمات گارانتی استفاده کنیم. در این شرایط باید دقیقا متوجه باشیم که دلیل ایراد چیست و راه های رفع خرابی زا طبق آموزش هایی که در زیر آمده پی میگیریم.

قبل از هر کاری کارکرد سیم های آیفون تصویری الکتروپیک را بدانید

کاربرد سیم ها در آیفون تصویری الکتروپیک

شایع ترین ایرادات آیفون تصویری الکتروپیک

1- روشن نشدن مانیتور الکتروپیک

روشن نشدن مانیتور می تواند علتش بسیار ساده و بی هزینه یا بسیار اساسی و با هزینه بالا باشد که مطابق راهنمای زیر باید متوجه مشکل شوید. حتما توجه کنید منظور ما از روشن نشدن مانیتور از کار افتادن کلی دستگاه است و هیچ چیزی از جمله صدا و زنگ نیز کار نمی کند.

قطع شدن فیوز داخلی واحد یا جدا شدن کانکتور برق

اگر مانیتور روشن نشد اولین کاری که باید انجام دهید چک کردن فیوز های برق واحد خوتان است. معمولا هر بخش از واحد را با یک فیوز جدا میکنند تا در صورت اتصالی در یک بخش باقی قسمت ها برق داشته باشد. ممکن است به هر دلیل فیوز مینیاتوری بخشی که دربازکن تصویری در آن نصب است قطع شده باشد که معمولا همراه با آن چند وسیله برقی دیگر نیز از کار میافتد. 

از سوی هر چند این اتفاق خیلی رخ نمی دهد گاهی ممکن است کانکتورهای برق 220 ولت پشت مانیتور به هر نحوی قطع شده باشد که باید با احتیاط چک شود.

سوختن قطعه پاور مانیتور

سوختن پاور بر اثر کارکرد طولانی و یا نوسان ولتاژ امری شایع است. گاهی سوختن پاور آیفون تصویری با دود کردن آن همراه است گاهی نه در اثر فرسودگی آرام آرام طی سالیان سال از کار می افتد. پس در صورت روشن نشدن مانیتور و بعد از بازکردن آن اول باید پارو را تعویض کنیم که معمولا در 90 درصد مواقع با این کار مشکل حل می شود.

از کار افتادن چندین قطعه

گاهی در اثر یک نوسان شدید چندین قطعه از آیفون تصویری آسیب می بینند و خرابی به آی سی اصلی نیز میرسد که تعمیر آیفون به صرفه نیست و بهتر است آیفون پیک تعویض گردد. در شرایطی که مانیتور روشن نمی شد و با تعویض پاور همچنان مشکل پا برجا بود می بایست از متخصص کمک گرفت تا عمق مشکل محاسبه گردد.

2- مانیتور زنگ نمی خورد

این مورد هم یکی از ایراداتی است در آیفون زیاد پیش آمده و می تواند عوامل مختلفی داشته باشد که در ادامه همه ی آنها را می گوییم.این مورد جزو موارد شایع در تعمیر آیفون تصویری الکتروپیک است.

خرابی قطع کن تصویر

در بسیاری از مواقع مشکل آنقدرها هم حاد نیست و می شود با کمترین هزینه مشکل را برطرف کرد. اکثر مانیتور ها قطعه ای مکانیکی دارند که وقتی گوشی را روی مانیتور میگذارید تصویر و صدا را قطع میکنند تا دستگاه به حالت آماده به کار رود و وقتی زنگ را زدند، مانیتور به صدا در آمده و آماده جوابگویی باشد. این قطعه ممکن است بر اثر کارکرد و یا رطوبت سولفاته کرده و قطع نکند در این حالت دیگر صدای زنگ را نخواهید شنید. پس باید مانیتور را باز کرده و در قسمتی که بوبین قرار گرفته را با اسپری خشک تمیز کننده شستشو دهید. با همین کار ساده مشکل حل می شود.

خرابی کلید زنگ

کلید زنگ های پنل زنگ نیز عمری دارند و اگر با ملایمت با آن برخورد نکنید عمرش از آن چیزی که تعریف شده کمتر هم می شود. ممکن است دکمه زنگ واحد شما به تنهایی یا همراه با چند واحد دیگر از کار بیفتد و نیاز به تعویض داشته باشد. این کار میتواند توسط فرد متخصص و یا خدمات الکتروپیک انجام پذیرد.

خرابی بلندگو یا سیم ارتباطی مانیتور و گوشی

شاید خیلی اتفاق نیفتد اما جزو احتمالات است. صدای زنگ دقیقا از بلندگوی گوشی ای که شما روی گوش خود می گذارید پخش می شود پس اگر صدای زنگ نمی آید و صدایی از پنل نمی شنوید یعنی احتمال دارد که بلند گو نیز سوخته باشد. حالا اگر صدای رفت و برگشت و زنگ را با هم از دست دادید پس احتمالا سیم تلفنی بین مانیتور و گوشی خراب شده و باید تعویض گردد.

قطع شدن سیم پنجم و یا خرابی سوئیچر

در برخی از ساختمانها ترجیح این است که از سیستم 5 سیمه استفاده کنند و این سیم پنجم که سبز رنگ نیز هست کار انتقال سیگنال زنگ را دارد. حال این سیم می تواند به دلیل جابجا کردن مانیتور از سر جای خودش قطع شود و یا برقکاری که برای کار دیگری به ساختمان مراجعه کرده ناخواسته باعث قطع شدن این سیم شود. پس مطمئن شوید این سیم قطع نشده باشد. احتمال خرابی در سوئیچر هم آنقدر ناچیز است که صرفا می توان ایراد سوئیچر را یکی از دلایل ضعیف دانست.

ایراد برد صدا

ممکن است به دلیل نوسان برق یا اتصالی و حتی به دلیل فرسودگی برد اصلی صدا مشکل پیدا کند و باعث شود که زنگ مانیتور به صدا درنیاد. در این شرایط این برد باید تعویض گردد که میتواند توسط مصرف کننده یا فرد متخصص انجام پذیرد.

3- صدای زنگ را از پنل نمی شنوید

اگر در هنگام زنگ زدن به هر دلیلی صدای زنگ را از پنل نمی شنوید به این معنی است که مانیتور داخل زنگ نمی خورد. چرا که ملودی زنگ خروجی پنل را نیز مانیتور ایجاد میکند. در این شرایط یا مانیتور آیفون تصویر در داخل واحد خاموش است و یا همه ی عواملی که در بالا و قسمت علت زنگ نخوردن مانیتور گفته شد باعث نشنیدن صدای زنگ از پنل شده است.

4- مانیتور تصویر ندارد

در این  شرایط تصویر را از دست داده اید ولی همه ی موارد دیگر نظیر زنگ، رفت و برگشت صدا و دربازکن کار میکند که می تواند دلایل زیر علت نداشتن تصویر باشد.

قطع شدن سیم زرد رنگ 

سیم اول یا سیم زرد رنگ در آیفون تصویری الکتروپیک وظیفه انتقال تصویر را دارد. این رشته سیم فقط تصویر را انتقال داده و هیچ وظیفه دیگری ندارد. پس قطعی این سیم به هر دلیلی را میتوان علت نداشتن تصویر در مانیتور دانست. قطع شدن این سیم از پشت مانیتور به دلیل دستکاری جای مانیتور شایع است پس آن را چک کنید.

خرابی برد تصویر

اگر با روشن کردن مانیتور هیچ تصویری حتی آبی شدن مانیتور آیفون الکتروپیک را نداشتید به این معنی است که برد یا صفحه نمایش مانیتور آسیب دیده که باید تعویض یا تعمیر شود. این کار بهتر است توسط متخصص انجام گردد تا قطعه گرانقیمت این دستگاه به درستی عوض شود.

سوختن دوربین پنل

اگر دوربین پنل زنگ سوخته باشد تمامی واحد ها تصویر ندارند. پس قبل از هر اقدامی چک کنید که آیا نداشتن تصویر فقط برای شما اتفاق افتاده یا دیگر واحدها نیز به این مشکل روبرو شدند. در این شرایط مانیتور آبی می شود و یا رنگ سیاه را پخش میکند. ولی شما متوجه روشن بودنش خواهید شد.

5- صدای آیفون تصویری الکتروپیک قطع شده است

ایراد مشکلات صدا یکی از مواردی است که میتواند در تعمیر آیفون تصویری الکتروپیک ساده باشد.منظور از قطع شدن صدا قطعی در رفت و برگشت صدایی است که از مانیتور به پنل دم درب می رود و از پنل به سمت مانیتور هدایت می شود.

قطعی در سیم تصویر

سیم شماره چهار یا سیم سفید رنگ وظیفه انتقال صدا رفت و برگشت و همچنین زنگ را در سیستم های 4 سیمه دارد. پس اگر همه این موارد را نداشتید پس این سیم از جایی که میتواند پشت مانیتور یا روی سوئیچر باشد قطع شده که باید آن را چک کنید.

 خرابی قطع کن یا برد صدا

در قسمت علت عدم زنگ خوردن مانیتور یکی از عوامل خرابی برد صدا و قطع کن بود که همین علت نیز می تواند دلیل عدم رفت و برگشت صدا باشد. از طرفی ممکن است کلید مکانیکی که وقتی گوشی را روی مانیتور میگذارید تصویر و صدا را قطع میکند، بوبین اش چسبیده باشد و بتوان با یک اسپری خشک تمیز کننده آن را رها کرد. پس این قطعه نیز باید مورد بازرسی قرار بگیرد.

خرابی در سوکت و یا سیم مانیتور

این هم یکی دیگر از مواردی است که باعث قطعی در صدا می شود. پس قبل از هر کاری میتوانید سیم مانیتور به گوشی را عوض کنید و تست کنید که آیا مشکل بر طرف شده یا خیر.

خرابی میکروفن و بلندگو

اگر تنها صدای دم درب را نمی شنیدید یا صدای شما به دم درب انتقال پیدا نمی کرد به احتمال فراوان میکروفن گوشی خراب شده یا بلندگو از کار افتاده است. خرابی بلندگو همراه با از کار افتادن زنگ نمود پیدا میکند. در صورتی که همه ی واحدهای ساختمان این ایراد را داشتند پس یقینا میکروفن و بلندگوی پنل ایراد پیدا کرده است. و یا آمپیلی به طور کل ایراد دارد.

6- درب بازکن عمل نمی کند

هر مانیتور دکمه ای برای باز کردن درب نفررو دارد که یکی از اجزای اصلی آن است و عمل نکردن آن دلایل زیر را دارد.

خرابی دکمه درب بازکن روی مانیتور (فقط یک واحد عمل نمی کند)

یکی از دلایل باز نشدن درب نفررو خرابی دکمه دربازکن از روی مانیتور است. این دکه ها در مدلهای مکانیکی عمر مفیدی دارند که پس از آن احتمال خرابی شان بالا رفته و ممکن است نیاز به تعویض پیدا کنند. در این شرایط صرفا دربازکن واحد شما از کار خواهد افتاد و دیگر واحد ها مشکلی از این بابت ندارند.

همه ی واحد ها از کار افتاده است:

از کار افتادن ترانس

پکیج های آیفون تصویری دارای یک ترانس تغذیه هست که این ترانس صرفا وظیفه برق رسانی برای باز نمودن درب نفررو را دارد. اگر این قطعه به هر دلیلی کار نکند، درب نفررو باز نخواهد شد و باید مشکل بر طرف شود. معمولا این قطعه دارای یک LED است که وضعیت روشن بودنش را نشان میدهد. گاهی به دلیل نوسان برق فیوز شیشه ای داخل آن می سوزد که قابل تعویض است. در صورتی که میخواهید این فیوز را تعویض و یا ترانس را عوض کنید باید برق اصلی ورودی را قطع نمایید.

خرابی در قفل

قفل ها که می تواند از نوع زنجیری یا کله گاوی باشد جزو متهمان اصلی در باز نشدن درب نفررو هستند. اگر همه چیز درست است و همه ی واحدها نمی توانند درب را باز کنند دم دست ترین کار این است که پس از چک کردن ترانس سراغ قفل بروید و آن را نیز تست کنید. برای تست کردن بهتر است یک ولتاژ 12 ولت مستقیم به آن دهید و اگر بوبین عمل نکرد فکری برای تعمیر آن قفل کنید.

خرابی رله دربازکن از پشت پنل

این مورد به قولی ته بدشانسی می تواند باشد که هیه چیز سالم است و رله ای که پشت پنل وظیفه اجرا دستور باز کردن درب را دارد از کار بیفتد. در این شرایط با زدن دکه دربازکن از ماینتور هیچ صدایی مبنی بر چسبیدن بوبین از پشت پنل نخواهید شنید در صورتی که ممکن است از گوشی مانیتور صدای تقه ای بشنوید.

 در این شرایط باید قطعه رله دربازکن تعویض شود که هم نیاز به رله دربازکن نو و هم هویه کاری دارد.

 طولانی شدن سیم کشی از پنل تا قفل دربازکن و سیم ضعیف

اگر در مرحله نصب هستید و با این مشکل روبرو شدید. این احتمال را در نظر داشته باشد که طولانی شدن فاصله پنل تا قفل و یا پنل تا ترانس امکان افت ولتاژ را به وجود می آورد و ولتاژ افت کرده قادر نیست بوبین قفل را تغذیه کرده تا درب را باز کند. استفاده از سیم های خیلی ضعیف نیز دقیقا همین کار را میکند و باعث افت ولتاژ می شود. بهتر است برای سیم کشی آیفون تصویری از کابل 0.6 فویل دار استفاده نمایید.

7- سوت کشیدن پنل الکتروپیک

یکی از اذیت کننده ترین مشکلات رایج آیفون تصویری چه از برند پیک و چه دیگر برندها صدای سوت پنل است که دلایل زیر را دارد.

نصب غیر صحیح پنل

اگر موقع نصب با این مشکل روبرو شدید یکی از دلایل میتواند عدم نصب صحیح قاب پشت پنل باشد. برخی از نصابها قاب پشت پنل را به سختی جا میدهند به نحوی که قاب دفرمه می شود و پنل نمی تواند درست سر جای خودش باشد. این می تواند دلیلی برای صدای سوت یا فید بک باشد.

بلندی صدای بلندگو و میکروفن

پشت پنل ها دو پتانسیومتر جا داده شده تا صدای خروجی بلندگو و صدای ورودی میکروفن را تنظیم نمود. اگز این دو در آخرین حد خود باشند احتمال شنیدن صدای سوت از پنل الکتروپیک زیاد است. پس با کاهش نسبی این دو جلوی این صدای ناهنجار را بگیرید.

نزدیکی محل میکروفن با بلندگو

این مشکل را ما زیاد در برند پیک شاهد نیستیم اما به عنوان روشی که در جایی ممکن است به کار آید بازگو می کنیم. در برخی از پنل ها مخصوصا مدهای تک واحدی و دو واحدی صدای سوت را می شنویم که به علت نزدیکی خروجی میکروفن با اسپیکر است. اگر با کاهش صدا از طریق پتانسیومتر مشکل حل نشد و کم کردن صدا قابل پذیرش نبود می بایست میکروفن را کمی دورتر از بلندگو قرار داد. برای این کار باید با یک مته نازک محل جدید را سوراخ و میکروفن را به آنجا منتقل کرد. این روش باعث از بین بردن گارانتی و حتی نفوذ آب به داخل پنل خواهد شد.

دیگر مشکلات رایج آیفون تصویری و روش تعمیر آیفون پیک

با فشردن زنگ دربازکن یکسره عمل میکند و پس از خاموش شدن مانیتور قطع می شود:

دو احتمال وجود دارد یکی اینکه در برد صدا مشکل ایجاد شده و فرمان باز شدن درب به صورت یکسره از مانیتور داده میشود و دوم رله دربازکن چسبیده و یکسره شده در این حالت دوم همه ی واحدها این مشکل را خواهند داشت.

وقتی که دکمه دربازکن را میزنیم ترانس می سوزد

احتمال اول این است که سیم خروجی از ترانس در جایی اتصالی کرده و به هم دیگر اتصالی میکند و باعث سوختن ترانس می شود. در این شرایط ممکن است به بوبین نیز آسیب برسد.

احتمال دیگر این است که از ترانس صوتی یا ترانس آمپر پایین استفاده گردد و بر اثر فشار به ترانس باعث سوختن فیوز آن شود.

در این پست شایع ترین مشکلات دربازکن پیک و روش تعمیر آیفون تصویری پیک را بررسی و تشریح کردیم. اگر مشکل دیگری دارید که در این پست با آن اشاره ای نشده ما مشتاقانه منتظر سوالات هستیم تا در سریعترین زمان پاسخگوی آن باشیم و پر تکرار ترین سوالات را در پست اصلی قرار دهیم.

اولین کاری که بعد از خرابی آیفون تصویری الکتروپیک باید انجام دهیم چیست؟

اولین کار این است که ایراد را دقیقا متوجه شویم. آیا مانیتور روشن می شود، مانیتور زنگ میخورد و یا آیا صدای رفت و برگشت را دارید؟ و مهمتر از آن آیا این مشکلات برای همه ی واحد هاست یا فقط شما این مشکل را دارید؟ پس از اینکه متوجه شدید عیب از کجاست کارت گارانتی دستگاه خود را چک کنید و اگر محصول گارانتی داشت به هیچ چیز دست نزنید و با تماس به الکتروپیک درخواست سرویس گارانتی را دهید.

چطور متوجه شوم آیا مانیتور من گارانتی دارد یا خیر؟

درون باکس خریداری شده بجز محصول کارت گارانتی وجود دارد که زمان شروع و پایان گارانتی محصول در آن چاپ شده است. مدت زمان گارانتی محصولات الکتروپیک 3 ساله است که شرکت هزینه ای بابت تعمیرات از شما نخواهد گرفت. اگر کارت گارانتی را گم کردید پشت مانیتوری که روی دیوار نصب شده نیز شماره سریال و تارخ گارانتی وجود دارد که میتوانید از آنجا نیز متوجه گارانتی محصول شوید.

آیا خودم میتوانم تعمیر آیفون الکتروپیک را انجام دهم؟

ما تعمیرات آیفون را به دو نوع ساده و پیچیده جدا سازی میکنیم. شما موارد ساده را می توانید حتی با کمترین تجهیزات انجام دهید. اما برخی از ایرادات هستند که حتی با توجه به فنی بودنمان نیز نیاز به لوازم و قطعات دارند که معمولا نمی شود بدون آنها کاری انجام داد.

نوشته قبلی
نوشته بعدی
0 0 امتیاز
امتیازدهی به مقاله
اشتراک گذاری
اطلاع از
guest
6 دیدگاه
آخرین ها
جدیدترین بیشترین آرا
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات
موسی
موسی
1 year ago

سلام
ما آیفون تصویری الکتروپیک ۱۲۸۵ بدون رم داریم دیروز ساعت ۵ صبح ی دفعه زنگ خورد و رفتم وم در هیچکس نبود،برگشتم داخل ک تصویر مانیتور خاموش ک شد زنگ دوباره خورد ومانیتور روشن شد،پنل دم درو چک کردم ک دکمه گیر نکرده باشه،مشکلی نداشت،برگشتم و مانیتورو خاموش و روشن کردم اما اینبار دیگه ی صدای تق تق و led قرمز چشمک میزد و برای ی لحظه مانیتور روشن و خاموش میشد ودکمه ها کار نمیکردن،سیمها رو هم چک کردم قطعی یا اتصالی ندارن مانیتور بصورت تنها هم روشن میکنم همین وضعیتو داره،لطفا راهنمایی کنید ممنون

علی
علی
1 year ago

سلام
آیفون اولش وقتی شستی در باز کن رو میزدم در رو باز نمیکرد بعدش که پنل رو بازش کردم دوباره بستم هم صدا هم تصویر آبی شد هم زنگ نمیخوره
کلا همه چیزش قطع شده
مشکلش چیه؟؟

Ghdfhhb
Ghdfhhb
11 months ago

سلام من ایفون تصویری پیک مدل ۹۹۶ خریدم قابلیت نصب دو دوربین امنیتی داره ولی هرکاری میکنم تصویر دوربین بالا نمیادطبق نقشه چهارتا سیم واسه دوربینها هست زرد مشکی که درستم وصل شده ایا مگاپیکسا دوربین ها مهمه چون دوربین سه مگاپیکسل وصل کردم و تصویر نداره

بشیر
بشیر
10 months ago

اگر گوشی تصویری الکترو پیک سوکت دار باشد دارای پنج رنگ سیم مشخص هست..اونوقت تو دیوار ما ۴ رشته سیم داریم..چطوری می شه وصل کنیم..؟

6
0
فکر شما را دوست دارم ، لطفا نظر دهیدx