ایراد یابی و تعمیر کرکره برقی

یکی از بدترین اتفاقاتی که ممکن است برای هر کسی رخ دهد خرابی وسایل یا لوازمی است که انتظار خراب شدنش را در آن لحظه نداریم. اما باید انتظار خرابی را برای هر وسیله ای مثل خودرو در بحث ما جک پارکینگ و کرکره برقی داشته باشید و چه بهتر که قبل از اینکه آن خرابی سراغ شما بیاید از عوامل آن عیب و نحوه تعمیر آن آگاه باشد چرا که ممکن است دانستن علت و رفع آن در لحظه خرابی باعث شود از هزینه های بیشتر جلوگیری شود.

تصمیم شما برای تعمیر کرکره برقی چیست؟

تعمیر کرکره با راهنمایی از سایت
تعمیر کرکره با راهنمایی از سایت
درخواست آنلاین تعمیر کرکره
درخواست آنلاین تعمیر کرکره

پیش نیاز هایی که قبل از ایراد یابی و تعمیر کرکره برقی باید دانست

نوع موتور کرکره برقی

موتور های کرکره برقی به سه مدل موتور ساید، موتور توبولار و موتور سانترال تقسیم بندی می شوند. اگر در ساختمان یا مغازه شما کرکره برقی کار شده باید بدانید که نوع موتور استفاده شده در آن از کدام مدل از سه نوع مطرح شده است. ظاهر این سه نوع به طور کلی با هم متفاوت است که در زیر به نمایش در آمده است. 

انواع موتور کرکره برقی

دو مدل توبلار و ساید در کنار و بالای تیغه کرکره برقی نصب شده ولی باز هم تفاوت هایی در نصب دارند. موتور ساید با فاصله نسبت به لوله ای که کرکره برقی دور آن می گردد نصب می شود و موتور توبلار دقیقا داخل لوله نصب می شود و تنها انتهای موتور مشخص است. موتور سانترال به نسبت دو تای دیگر متفاوت تر می باشند و دارای از شفت و فنر می باشند که موتور وسط شفت یا لوله نصب می گردد..

UPS دار یا بدون UPS بودن رسیور کرکره

برخی موتورها از برق اضطراری بهره مند اند. پس دانستن اینکه موتور نصب شده برای کرکره برقی منزل یا مغازه از این آپشن استفاده میکند یا خیر یکی از مواردی است که می تواند در ایراد یابی و رفع عیب به ما کمک کند. پس اگر این مورد را نمی دانید باید به از اجرا کننده کارتان یا تعمیر کار کرکره برق خود این مورد را سوال کنید.

رسیور کرکره برقی ups دار و معمولی ساید

دارا بودن چشمی 

اکثر منازلی که از کزکزه برقی استفاده میکنند از یک جفت چشمی برای محافظت از اجسام و افرادی که ممکن است زیر کرکره قرار بگیرند استفاده می کنند و در مقابل استفاده از چشمی برای فروشگاه ها باب نیست. پس دانستن استفاده از چشمی محافظ یکی دیگر از الزامات اولیه تعمیر کرکره برقی می باشد.

حالا که پیش نیازهای تعمیر کرکره برقی گفته شد باید به سراغ ایراد های مرسوم برویم و هر یک را بر اساس درصد فراگیری و درصد بیشتر ایراد در آن به ترتیب بگوییم. پس موارد زیر بر اساس اولویتی است که نشان می دهد آن علت بیشتر منجر به خرابی شده است.

1- خرابی چشمی یا فتوسل کرکره برقی

این چشمی یا فتوسل هر کجا که باشد یکی از اولین متهمان خرابی و کار نکردن سیستم است. ما در مقاله تعمیر جک درب پارکینگ هم چشمی را یکی از علت های اصلی خرابی دانستیم. از کار افتادن چشمی، شکستن، قطع شدن سیم همه و همه باعث می شود که که این قطعه به درستی کار نکرده و کرکره از کار بیفتد. ما در مقاله دیگری به نام چشمی جک پارکینگ و رفع خرابی آن توضیح کاملی در مورد علت های خرابی و ایراد یابی و تعمیر چشمی داده ایم که قابل استفاده برای کرکره برقی نیز هست. پس در صورت مواجه شدن با این مورد با آن لینک رجوع کنید.

چشمی کرکره برقی

2- خرابی ریموت

بسیار پیش آمده که مشتری تماس گرفته و می گوید کرکره اش کار نمی کند و اولین چیزی که ما و هر تعمیرکار دیگری میگوید این است که فقط با ریموت خودتان تست کرده اید؟ پس کی از اولین کارهایی که بعد از کار نکردن کرکره برقی می بایست انجام دهد این است که با یک ریموت دیگر امتحان کنید و در صورتی که کرکره برقی به کار افتاد باتری ریموت خراب را عوض کنید و در صورتی که هنوز کار نکرد اقدام به تعمیر و در نهایت تعویض ریموت نمایید.

3- خرابی باتری یا ups موتورهای کرکره برقی

این یکی از شایع ترین اتفاقاتی است که می افتد که بعد از فاسد شدن باتری Ups کرکره برقی، سیستم به طور کامل از کار افتاده یا درست کار نکند. این را هم باید بدانید که به طور کلی باتری های موتور کرکره برقی عمری در حدود دو سال دارند و می بایست تعویض شوند. راه های متوجه شدن خرابی در ups یا باتری این است که چراغ نشان دهنده شارژ شدن باتری هیچ موقع خاموش نشود و مدار کنترل همواره در حال شارژ باتری است. در صورتی که باتری کلا خراب شده و قابلیت دریافت شارژ ندارد. معمولا با تعویض باتری این مشکل برطرف می شود اما در مواردی نادرتر به طور کلی ups معیوب شده و باید تعویض گردد.

4-فراموشی در باز کردن قفل دستی از جا قفلی

امیدواریم این مورد را قفل از روبرو شدن با این مشکل خوانده باشید. اگر از قفل دستی استفاده می کنید همین الان از این لینک سفارش خرید جا قفلی هوشمند کرکره برقی را دهید. چرا که این مورد ممکن است به آسیب های زیادی در کرکره اتوماتیک بینجامد. جا قفلی های هوشمند باعث می شود که اگر قفل دستی به کرکره زده شده بود، سیستم به طور کلی کار نکند و فقط زمانی به کار بیفتد که قفل را باز کنیم.

خسارات فراموش کردن باز کردن قفل از کرکره برقی

اما برویم به سراغ خرابی هایی که ممکن است که بعد فشردن ریموت در زمانی که هنوز قفل را باز نکرده ایم رخ دهد.

 از کار افتادن موتور

احتمال سوختن یا نیم سوز شدن موتور مخصوصا در مدل های توبولار بسیار زیاد است و ممکن است بعد باز کردن قفل متوجه شوید که موتور از کار افتاده که می بایست تعمیر یا تعویض شود.

از تنظیم خارج شدن میکروسوئیچ

این مورد نیز ممکن است اتفاق بیفتد. خوشبختانه احتمال از تنظیم خارج شدن کرکره برقی بیشتر از سوختن موتور است که ما جلوتر در مورد روش تنظیم میکروسوئیچ آموزش های لازم را خواهیم داد.

غر شدن تیغه اول و دوم کرکره

در صورت فراموشی باز کردن قفل دستی این مورد حتما اتفاق خواهد افتاد. تمام فشار موتور و کرکره پس از زدن ریموت به تیغه اول و دوم آمده و آن دو را دفرمه می کند و گاهی ممکن است آنها را از جا بکند. در این صورت می بایست یا با همان حالت کرکره کنار بیایید و یا سفارش دو عدد تیغه به عرض و رنگ کرکره برقی خود را بدهید.

5- از ریل خارج شدن کرکره

کرکره برقی زمانی از ریل خارج می شود که میکروسوئیچ به درستی عمل نکند. حالا می تواند علت این درست عمل نکردن خرابی در آن باشد یا موارد دیگر. 

اگر با تنظیم میکروسوئیچ ها باز هم کرکره در محل مورد نظر نایستاد پس آن قطعه خراب شده و باید تعمیر گردد. اما علت هایی که باعث می شود که میکروسوئیچ از تنظیم بیفتاد مواردی است که باعث گیر کردن آن می شود. مثلا فراموشی باز کردن جا قفلی یا قرارگیری مانع در مسیر کرکره برقی در زمان بسته شدن عواملی است که باعث این کار می شود. پس اگر این موارد برای شما پیش آمد ریموت در دستتان باشد که اگر کرکره اتوماتیک زیاد از حد باز شد یا فشار زیادی در موقع بسته شدن آورد با ریموت موتور را متوقف کنید و مشکل را برطرف سازید.

چگونه کرکره برقی را داخل ریل کنیم

اگر این اتفاق افتاد و کرکره برقی از ریل خارج شد میبایست خونسردی خود را حفظ کرده و از یک نفر دیگر کمک بگیرید. با ریموت کرکره را تا بالاترین حد برده و آنگاه با  دو چهارپایه یا نردبان که قبلا تهیه کرده اید. یکی را سمت راست و یکی را سمت چپ کرکره گذاشته و هر دو نفر به بالای هر کدام از آنها روید. سیستم را خلاص کرده و آرام آرام آن را به سمت ورودی ریل هدایت کنید و پس از اینکه چند سانتیمتری وارد ریل شد دوباره سیستم را به حالت اتوماتیک برده و با ریموت کرکره را پایین بیاورید. مراحل پایین آوردن کرکره را استپ استپ انجام دهید تا در صورت بروز مشکل متوجه آن شوید. پس از این کار میکروسوئیچ ها را تنظیم کنید و سیستم را دوباره راه اندازی نمایید.

6- سوختن برد کرکره اتوماتیک

برخی از موارد که کم نیز نیست اتفاق می افتد برد کرکره برقی بر اثر نوسان، آب خوردگی یا حتی بی دلیل خراب می شود. در این گونه موارد کار بخصوصی برای تعمیر نمی شود انجام داد و در بیشتر موارد باید برد را عوض کرد. برای تعویض برد ابتدا یک برد کرکره مشابه با برد قبلی خود تهیه کرده، برق ورودی را قطع کنید و مطابق مقاله روش نصب مدار کنترل کرکره برقی پیش روید و سیستم را راه اندازی کنید.

7-قطع شدن برق ورودی

شاید باورتان شود اگر بگوییم بیش از 15 درصد از کار افتادن کرکره برقی به علت قطع شدن فیوز ورودی برق کرکره برقی است. پس یکی از اولین مواردی که باید چک شود برق ورودی ساختمان و اگر یک فیوز مجزا برای کرکره استفاده شده است چک کردن فیوز ورودی است که شاید او قطع شده باشد. 

موردی که باید به آن توجه شود این است که ممکن است قطع شدن فیوز به علت خرابی در موتور یا برد باشد و اگر پس از وصل کردن فیوز دوباره آن قطع شد باید علت را از موتور یا رسیور کرکره دانست.

8- ضربه خوردن کرکره ریموتی

ضربه خوردن و آسیب دیدگی تیغه کرکره برقی

ضربه خوردن کرکره برقی بیشتر به علت برخورد خودرو با کرکره است که در کرکره پارکینگی دیده ایم. در اینگونه موارد تعدادی از تیغه های کرکره آسیب دیده و قوس برمیدارند. حتی دیده ایم که گاهی تیغه ها از ریل خارج شده و آسیب به ریل نیز منتقل می شود. اگر این مورد پیش آمد، سیستم را قطع کنید و با تعمیرکار کرکره برقی تماس بگیرید چرا که کار زیادی نمی توانید انجام دهید. در موارد که آسیب کم باشد می شود با فشار آوردن از سمت مخالف به محل دفرمه شدگی تا حدودی کرکره را برای مدتی استفاده کرد ولی اگر آسیب شدیدتر بود می بایست تیغه ها تعویض شود.

9-نصب ناصحیح کرکره

اگر کرکره برقی درست نصب نشده باشد از روز اول نصب متوجه آن خواهید شد. صدای نامتعارف، گیر کردن و رها شدن، نصب نا تراز همه اینها خروجی های نصب غیر استاندارد است. اما عوامل این مشکلات از تازه کار بودن نصاب، تراز نصب نکردن لوله که می بایست بسیار مورد توجه قرار گیرد، باد خور کم یا زیاد کرکره در ریل و حتی نصب نکردن برخی موارد مثل کپس و واشر مویی است. پس مثل همیشه پیشنهاد ما به کارگیری و خرید از شرکت های با سابقه و معتبر کرکره اتوماتیک است که فروشگاه دی سی ای کالا یکی از آنهاست.

10-سوختن موتور

برق شهر وصل است، چشمی کار می کند، چند ریموت همزمان کار نمی کنند، مدار کنترل روشن و سالم است. پس نتیجه میگیریم موتور سوخته و باید تعویض شود. 

احتیاط: دلیل استفاده از برق شهری فقط در صورتی که آشنایی با این کار دارید امتحان کنید.

برای تست نهایی سیم موتور را مستقیما به برق شهر وصل کنید و اگر اصلا کار نکرد موتور سوخته و مراحل تعویض را پیش بگیرید. ما در مقاله چگونگی تعویض موتور کرکره و هزینه های آن توضیحات کاملی در مورد مواجهه با این مشکل داده ایم که می توانید آن را بخوانید.

11-سقوط تیغه کرکره

در سالهای اخیر به علت استفاده از تیغه های بی کیفیت با ضخامت کم مورد جدیدی به خرابی های کرکره برقی اضافه شده که کمی وحشتناک نیز هست. کم شدن کیفیت تیغه باعث شده قسمت عصایی یا محل اتصال تیغه ها بهم تاب و تحمل وزن زیاد کرکره را نداشته و در یک لحظه وا شده و کرکره های زیرین را رها کند. اگر این اتفاق برای کسی افتاد، امیدواریم خسارات جانی یا مالی را در پی نداشته باشد. اولین کاری که می بایست انجام دهید شکایت از فروشنده کرکره برقی و سفارش تیغه های با کیفیت است که باید انجام دهید.

12-خراب شدن موتور یا مکانیزم موتور سانترال

موتور های سانترال در گذشته بسیار استفاده می شد و در حال حاضر به ندرت نصب می شود. علت عدم استقبال استفاده زیاد از مکانیزم هایی است که باعث سهولت حرکت کردن کرکره به پایین بالا می شود. مثلا استفاده از شفت و فنر که ممکن است هر کدام از آنها به همراه موتور به مشکل بخوردند. پس اگر موتور سانترال دارید و سالهاست برای شما کارکرده است باید آرام آرام به فکر تعویض آن و جایگزینی با موتور های ساید باشید.

این دوازده مورد شایع ترین دلایل خرابی کرکره برقی است که در خیلی از موارد با عیب یابی مشکل میتوان بدون نیاز به تکنسین خاصی به تعمیر کرکره برقی پرداخت. اما اگر خرابی کرکره اتوماتیک شما در بالا نیست می توانید از طریق نظرات سوال خود را مطرح کنید.

کرکره برقی ام حرکت نمی کند و بالا نمی رود چه کار باید انجام دهم؟

این مراحل را به دقت پیش بروید.
1- برق ورودی را چک کنید و اگر کرکره برقی شما فیوز مجزا دارد آن را نیز چک کنید که قطع نشده باشد.
2- امکان دارد ریموت شما خراب شده باشد پس با یک ریموت دیگر نیز فرمان باز یا بسته شدن را بدهید اگر کرکره کار نکرد به مرحله بعد بروید.
3- کرکره و موتور آن را به لحاظ ظاهری چک کنید، ممکن است به تیغه ها ضربه خورده باشد یا عاملی باعث مسدود شدن مسیر کرکره شده باشد. در مواردی حتی دیده ایم که موتور ساید سرقت شده است و مشتری از آن بی خبر مانده و ریموت را می فشارد.
4- اگر کرکره اتوماتیک شما به چشمی مجهز شده به نزدیکی آنها بروید و دست خود را یکی دو بار از روبروی آن بالا و پایین کنید، شما باید صدای قطع و وصل رله را بشنوید در غیر این صورت چشمی خراب است.
5-مدار یا رسیور کرکره را چک کنید اگر از بیرون چراغی مبنی بر روشن بودنش بود که هیچ اما اگر نبود درب رسیور را باز کنید و مطمئن شوید که رسیور روشن است.(معمولا داخل مدار های کرکره چراغ دارد)
6- اگر موتور کرکره شما Ups دار است ممکن است باتری اش فاسد شده باشد و کرکره کار نکند- چراغ شارژ را چک کنید اگر دائم روشن است باتری را عوض کنید.
7- اگر تمام موارد بالا را رفتید و به هیچ نتیجه ای نرسیدید این احتمال قوی وجود دارد که موتور کرکره شما از کار افتاده و سوخته است. پس با تعمیر کار کرکره برقی تماس بگیرید.

کرکره برقی ام نیمه باز یا نیمه بسته می ماند. علت چیست؟

این مورد سه دلیل ممکن است داشته باشد.
1- احتمال دارد قطعه ای در مسیر کرکره قرار گرفته و اجازه بسته شدن آن را ندهد. پس مسیر ریل کرکره را چک کنید.
2- میکروسوئیچ های نشان دهنده ابتدا و انتهای مسیر از تنظیم خارج شده باشد. اگر کرکره تا یک جایی آمده پایین تر و یا بالاتر از آن نمی رود احتمال از تنظیم خارج شدن میکروسوئیچ بالاست.
3- اگر کرکره تا یک جایی می آید و سپس بر میگردد و یا می ایستد احتمال معیوب بودن چشمی هر چند اندک وجود دارد.

فیوز رسیور کرکره برقی کجاست؟

دو نوع فیوز ممکن است وجود داشته باشد. یکی فیوز مینیاتوری که نصاب برای حفاظت از کرکره برقی نصب میکند که معمولا در مسیر برق ورودی کرکره کشیده شده و می تواند کنار رسیور یا در جعبه مینیاتوری باشد.
دیگری فیوز داخلی شیشه ای است که می بایست درب رسیور را باز کنید تا به آن برسید. حتما قبل از دست زدن به فیوز برق ورودی را قطع کنید. چک کردن فیوز داخلی در زمان کار نکردن کرکره نیز توصیه می شود. البته ممکن است همه ی رسیور ها فیوز نداشته باشند.
این فیوز در موتورهای ساید ups دار در زیر مدار کنترل جایی نزدیک به سیم ورودی قرار دارد که به صورت پیچی وصل می شود.

کرکره خود به خود بالا میرود. علت چیست؟

این مورد را ما در جک درب پارکینگ هم شاهدیم و می بایست تست ها را به گونه ای انجام دهیم که از کم هزینه ترین حالت به پر هزینه ترین حالت باشد. ابتدا تمام ریموت ها را چک کنید که مشکل نداشته باشند. برخی ریموت ها به دلیل آب خوردگی یا خرابی دکمه ها با یک تکان ساده فرکانس ارسال می کنند. مورد دوم مطمئن شوید هیچ کدام از همسایه ها ریموت خودشان را در اختیار کودکان خودشان نمی گذارند چرا که بسیار دیده ایم باز شدن درب توسط فشردن ریموت در داخل واحد انجام می شود.
حالا که مطمئن شدید که مشکل داخلی نیست یک بار کد رسیور ها را ریست کنید. هر رسیور روش خاصی برای ریست کردن دارد که معمولا این کار با نگه داشتن 10 ثانیه ای دکمه لرن از روی رسیور امکان پذیر است. سپس دوباره ریموت ها را روی رسیور ست کنید.
اگر هنوز مشکل باز شدن کرکره برق پار برجاست میبایست گیرنده ریموت و حتی کل رسیور را تعویض نمایید.

کرکره خیلی آرام حرکت می کند چه کار باید کرد؟

معمولا سرعت کارکرد کرکره برقی استاندارد است و بعد از نصب کار خاصی برای بالا بردن سرعت نمی شود انجام داد. اگر موتور شما ساید و یا توبولار است و به تازگی سرعتش پایین آمده از یک متخصص و تعمیر کار کمک بگیرید شاید مسیر کرکره کمی گیر باشد یا موتور در حال خراب شدن است. اگر موتور شما سانترال است ممکن است فنر آن ضعیف شده باشد که باز هم می بایست تعمیر کار آن را تشخیص دهد.

نوشته قبلی
نوشته بعدی
1 1 امتیاز
امتیازدهی به مقاله
اشتراک گذاری
اطلاع از
guest
19 دیدگاه
آخرین ها
جدیدترین بیشترین آرا
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات
ابوالفضل
ابوالفضل
2 years ago

با سلام و احترام خدمت شما جناب آقای زمانی و همه همکاران محترمتون. ما در مغازه یک کرکره برقی داریم که پس از باز کردن و پس از یکی دو دقیقه خود به خود بسته میشود. اگر بخواهیم که این اتفاق نیفتد، باید با ریموت استپ (r3) رو فشار بدیم. موتورشم ساید هست. چه باید کرد؟ با احترام،

حسین
حسین
2 years ago

سلام وقت بخیر ابتدا سپاس بابت اطلاعات خوبتون اولین بار این مشکل پیش اومده میکروسویچ به درستی عمل نمی کنه و وقتی به انتها بسته شدن یا باز شدن میرسد قطع نمی کند و باید سریع با ریموت قطع کرد حرکتش رو چ کار باید کرد؟

رضا
رضا
2 years ago

سلام مشکل کرکره برقی پارکینگ ما این که زمانی که دکمه بالا یا پایین امدن میزنی وسط کار بوق میزنه و استپ میکن باز دوباره باید ریموت بزنی یکم دیگه میاد دوباره بوق میزنه و استپ میشه و ممکن در یک مرحله باز کردن در پارکینگ ۵ یا ۶ بار استپ کن باز دکمه ریموت بزنم تا کامل درب باز یا بسته شود . بنظر شما مشکل از کجاست ؟

ابوالقاسم
ابوالقاسم
2 years ago

سلام
موتور کرکره برقی پارکینگ ساختمان در هنگام باز یابسته شدن صداش خیلی زیاده .نوع موتور ساید هست .علتش چیه

علیرضا
علیرضا
2 years ago

سلام و عرض ادب.ایا در مواقعی که دوتا از ریل های کرکره برقی سرو صدا و یا گیر داشته باشه و بعد خراب بشه.امکان داره به میکروسیلیس هم خسارت بزنه و خرابش کنه

حسینعلی سلطانی
حسینعلی سلطانی
2 years ago

سلام موتور کرکره برقی ما از نوع توبلار هست با مارک KIA ۱۲۰ نیوتن در حین پایین امدن وسط راه ایستاد ولی زوره می کشید معلوم بود که برق وارد آن‌میشود .فقط نمی چرخد وبعد از آن وقتی روشن می کردیم یک تکونی هم میخورد ولی راه نمی افتاد .تعمیر کار که‌اوردیم گفت احتمالا موتور سوخته هست وباید عوض بشود.ومتور را عوض کرد
آیا به نظر شما این موتور سوخته است؟

مسلم نیکجو
مسلم نیکجو
1 year ago

سلام فیوز برد کنترل بتا چند امپر هست

امیر
امیر
1 year ago

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما کرکره برقی مغازه من امروز خودبخود پایین اومد و الان وقتی دکمه ریموت رو میزنم یه صدای ممتدی میده ولی بالا نمیره در ضمن ناگفته نمونه ک این کرکره قبل از خرابی هنگام پایین آمدن تا زمان بسته شدن چند تا تقه میکرد و یهو امروز اونجوری شد ممنون میشم اگ راهنمایی کنید ک چ مشکلی داره

صادق
صادق
1 year ago

سلام. کرکره برقی بنده بدون ups هست و ساید هست. موقع باز کردن وقتی ریموت میزنیم درب اندازه 1 سانتیمتر میره بالا و استپ میشه و باید دوباره ریموت بزنیم که دوباره یکسان بره بالا و دوباره استپ ولی موقع پاین آمدن هیچ مشکلی نداره، لطفا راهنمایی بفرمایید

جلیل
جلیل
11 months ago

با سلام کرکره برقی ساید dc دارم . زمانی که به برق شعری وصله مدام چراغ شارژ باتری روشنه و زمان باز شدن کرکره مدام استپ میخوره و باید دوباره ریموت زد یا ریموتو مدام نگه داشت تا کرکره بالا بره ولی زمانی که از برق شهر جدا میکنم و روی باتری درست کار میکنه . علتش چیه؟

سعید محمدی
سعید محمدی
8 months ago

سلام موتور کرکره برقی ساید وقتی ریموت را میزنم چندثانیه ریپ میزنه و بعدش استپ میکنه علت چیه؟

19
0
فکر شما را دوست دارم ، لطفا نظر دهیدx