چقدر استاندارد های آتش نشانی در بیمه انبار تاثیر دارد

در بسیاری از شرکت ها اگر انبار مهمترین سرمایه آن نباشد، یکی از بزرگترین بخش هاست که سرمایه شرکت به صورت جنس در آن دپو شده است. همین دلیل کافیست که بقا یا عدم بقای یک شرکت در گرو داشتن یک انبار مطمئن باشد که از گزند  هر نوع تهدیدی در امان باشد. البته تهدید همواره وجود دارد اما دارا بودن بیمه باعث می شود که ریسک آسیب رسی به سرمایه شرکت به پایین ترین حالت ممکن برسد . از این رو ما بررسی کردیم چه استانداردهایی آتش نشانی برای انبار باید در نظر گرفت تا بتوان آن را به راحتی بیمه کرد.

سیاست شرکت های بیمه ای در برابر بیمه انبارها چیست؟

شرکت های بیمه ای معمولا دنبال بیمه گرانی هستند که کمترین ریسک را برایشان داشته باشد و وقتی نام انبار می آید مقدار سخت گیری بیشتر شده و کارشناسان آنها ممکن است با کوچکترین نقص ایمنی از بیمه نمودن انبار سرباز زده و یا تخفیفات بیمه ای را کم کرده و یا حتی هزینه بیمه را افزایش دهند. 

این کارشناسان بیشترین خطر را آتش سوزی می دانند و از این رو تجهیزات اعلام حریق و اطفاء حریق در سراسر انبار در نظر دارند تا اولا احتمال آتش سوزی در این انبار پایین باشد و از طرفی تجهیزات اطفاء حریق در دسترس باشد تا در زمان مورد نیاز به سرعت به کار آید و مانع از دست خارج شدن آتش سوزی شود.

موارد ضروری پیشگیری از آتش سوزی و تاییدیه بیمه چیست؟

کارشناس بیمه وقتی به انبار مراجعه می کند تا از آن بازدید کند مواردی را مد نظر قرار میدهد و اگر این موارد حداقل استانداردهای بیمه را نداشته باشد بیمه گر از بیمه نمودن انبار سر باز میزند تا موانع و مشکلات برطرف شود. برخی از این موارد در ادامه گفته خواهد شد.

کپسول آتش نشانی

جایگذاری کپسول آتش نشانی برای بیمه

یکی از اولیه ترین مواردی که باید یک انبار به آن مجهز باشد کپسول اطفاء حریق است که با توجه به اجناسی که در انبار وجود دارد و مساحت انبار انتخاب و در ورودی و درون انبار قرار گیرد. کپسول اطفاء حریق یک ناجی واقعی است و اگر به موقع و سریع استفاده شود از به وجود آمدن یک خسارت بالا و حتی یک فاجعه بزرگ جلوگیری میکند.

جایگاه این کپسول ها می بایست ثابت و همه ی انبار دارها نیز باید از وجود و تعداد آنها باید آگاه باشند. حتما باید توجه شود که این کپسول ها شارژ داشته باشد و زمان انقضا آنها رد نشده باشد.

قفسه بندی و جای گذاری درست محصولات

در صورتی که برخی محصولات اشتعال زا و در صورت سقوط احتمال مشتعل شدن دارند (مانند باتری) می بایست در پایین ترین طبقات چیده شوند. جایگذاری و چیدمان باید به صورتی باشد که راهروهایی مستقیم و واضحی بین کالاها شکل بگیرد تا در صورت آتش سوزی دسترسی به کالاها جهت اطفاء آن به راحتی میسر باشد.

توجه به سیم های برق و روشنایی

یکی از مهمترین مواردی که کارشناسان بیمه به آن توجه میکنند، کابل های برق و سیستم روشنایی انبار است. در برخی از انبارها از سیم بجای کابل برای برق کشی استفاده شده که در صورتی که عایق سازی شکل نگرفته باشد هیچ گاه محل مورد تایید قرار نمی گیرد و همچنین فاصله روشنایی تا اجناس حداقل یک متر باشد و در انبارهای کوچک روی روشنایی ها محافظی وجود داشته باشد.

سیستم گرمایشی در انبار

کم ریسک ترین حالت برای انبار این است که لوله کشی گاز در انبار انجام نشود و باطبع سیستم گرمایشی نیز در آن وجود نداشته باشد. اما خب بسیاری از انبارها، دارای انبار دارد و پرسنل انبار داری مقیم آن هستند و نمی توان سیستم گرمایشی ای برای آن در نظر نگرفت. کارشناسان بیمه تاکید می کنند در صورت استفاده از بخاری در شعاع 1.5 متری آن هیچ چیزی وجود نداشته باشد و بالای بخاری نیز کاملا فضای خالی باشد تا گرما آن باعث آتش سوزی نشود.در صورت استفاده از هیتر بادی نیز جلو تا فاصله 3 متری جنسی چیده نشود و فضای کناری آن نیز تا 1.5 متر باز باشد. این کارشناسان به مقدار لوله پلاستیکی کع از شیر گاز تا بخاری کشیده شده و همچین دودکش نیز توجه می کنند تا غیر استاندارد نصب نشده باشد.

سیستم اعلام حریق و اطفاء حریق در انبار

استفاده از سیستم اعلام حریق در انبارها اجباری نیست ولی انبارهایی که از سیستم اعلام و اطفاء حرفه ای استفاده می کنند از مزایای، تخفیفات و مشوق های زیادی از طرف بیمه بهره مند می شوند. برای شرکت بیمه گر اماکنی که به سیستم اعلام و اطفاء حریق تجهیز شده باشند ریسک خطر بسیار پایینی دارند و از این رو این تخفیف ها را قائل می شوند. تخفیفاتی نظر تخفیف حداکثری در حق بیمه، پایین آوردن فرانشیز بیمه و خدمات دیگر بیمه ای با حداکثر تخفیف از جمله مواردی است که شرکت بیمه در قبال تجهیز انبار به سیستم اعلام و اطفاء حریق از آن بهره مند می شود.

با تشکر از کارشناس بیمه دانا آقای هادی طهماسبی
نوشته قبلی
نوشته بعدی
1 1 امتیاز
امتیازدهی به مقاله
اشتراک گذاری
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات
0
فکر شما را دوست دارم ، لطفا نظر دهیدx