فیلم های دوربین مدار بسته در کجا ذخیره می شود؟

قطعا یکی از مهم ترین وظایف سیستم های مداربسته ثبت و ضبط رخدادها و وقایعی می باشد که در آن محل به وقوع پیوسته اند. دوربین های نظارتی با ضبط فیلم می توانند به حل و فصل جرائم مختلف کمک شایانی کنند و یا در مواردی دیگر با مطلع ساختن افراد از حوادث و یا رویدادهای پیشین، آن ها را از اتفاقات پیش آمده آگاه سازند. با این حال شاید این سوال در ذهن شما خطور کند که تصاویری که به صورت زنده و مستقیم از دوربین مدار بسته خود مشاهده می کنید در چه جایی ذخیره می شوند؟ آیا این کار را واقعاً انجام می دهند؟ آیا امکان مشاهده و باز پخش مجدد این فیلم ها وجود دارد؟ سیستم های نظارتی چگونه می توانند به صورت مداوم در حال ضبط تصاویری باشند که از طریق دوربین مداربسته گرفته می شود؟ تمامی این سوالات مباحثی هستند که ممکن است در هنگام خرید یک دوربین مدار بسته ذهن شما را درگیر خود کند. در این مقاله سعی بر آن شده تا با بررسی شیوه های ذخیره سازی در سیستم های مداربسته، به بهترین نحو ممکن سوالات شما را پاسخ دهیم، همراه ما باشید.

ابزارها و روش های ذخیره سازی داده های دوربین مدار بسته

اطلاعات جهت ثبت، به یک دستگاه و یا سیستم ذخیره ساز نیاز دارند. ذخیره سازی داده ها در واقع نوعی فناوری به حساب می آید که با ثبت اطلاعات دیجیتال بر روی دستگاه های ضبط کننده و یا حافظه های جانبی به وقوع می پیوندد. ابزارهای ذخیره سازی از جمله حافظه و دستگاه های دیجیتال، یکی از بخش های اصلی در سیستم های نظارتی همچون دوربین مدار بسته می باشند که برای حفظ اطلاعات دریافتی بسیار ضروری و مصرف کنندگان همواره به آن تکیه می کنند. راه حل های متنوعی برای ذخیره سازی تصاویر دوربین مداربسته Turbo HD وجود دارد که در ادامه گزینه های مختلفی از این روش های ضبط اطلاعات را بررسی خواهیم کرد.

ذخیره سازی تصاویر به وسیله دستگاه های ضبط کننده دوربین مداربسته

تجهیزات ثبت کننده تصاویر در سیستم های نظارتی شامل دستگاه هایی از جمله DVR ، NVR و XVR ها می باشند که هر کدام با توجه به تکنولوژی و فناوری که در ساخت آن ها به کار گرفته شده است، دارای کارکرد و ظرفیت متفاوت در ذخیره سازی هستند. هر کدام از این دستگاه ها توانایی پشتیبانی از تعدادی (در بعضی موارد محدود و در بعضی موارد نامحدود) هارد اینترنال جهت ذخیره سازی اطلاعات را دارند و در کنار این قابلیت، امکان اتصال فلش و یا هارد های جانبی را نیز جهت ثبت اطلاعات بیش تر فراهم آورده اند. خرید این نوع دستگاه های ضبط کننده را می توان به عنوان یکی از ابتدایی ترین روش ها جهت ذخیره اطلاعات و تصاویر دوربین مدار بسته AHD تلقی کرد. البته نکته ای که در اینجا شایان ذکر است این می باشد که رسانه های ذکر شده روشی مطمئن تر برای پرداختن به این مسئله هستند. در ادامه همراه ما باشید تا با کارکرد هر کدام از این دستگاه ها در ضبط داده های تصویری آشنا شویم.

عناصر ذخیره ساز تصاویر دوربین مدار بسته

دستگاه ضبط تصاویر DVR

DVR ها به عنوان یکی از رایج ترین دستگاه های ضبط کننده تصاویر سیستم های نظارتی به شمار می روند. این دستگاه متناسب با تکنولوژی رو به رشد دوربین مداربسته آنالوگ (Analog) می باشد. در واقع اگر در پروژه نظارتی خود از سری دوربین های آنالوگ بهره می برید، به راحتی می توانید با خرید این دستگاه که در مدل های متفاوت عرضه شده است، در جهت ضبط تصاویر مشاهده شده، اقدام کنید. لازم به ذکر است که هر کدام از این ضبط کننده ها با توجه به مدل های متنوعی که دارا می باشند، از میزان مشخصی هارد دیسک های داخلی پشتیبانی می کنند که با توجه به این تنوع و میزان پشتیبانی از هارد ها، خرید این حافظه ها به صورتی مجزا صورت می گیرد. همچنین بر حسب نیاز و دسترسی بیش تر به فضای ذخیره سازی می توانید با استفاده از پورت USB که در این دستگاه ها تعبیه شده است، از یک هارد دیسک خارجی و فلش نیز بهره برید.

دستگاه ضبط تصاویر NVR

این نوع از دستگاه ضبط کننده دیجیتالی، وظیفه ضبط و مدیریت تصاویر ارسال شده از دوربین مدار بسته تحت شبکه (IP) را عهده دارد می باشد. تنها وجه تمایز این دستگاه ها نسبت به ضبط کننده های DVR، پشتیبانی از دوربین های شبکه و سرعت عملکرد بهتر آن ها در ذخیره سازی تصاویر با کیفیت بالاتر است. تنها از این دستگاه می توانید در صورتی استفاده نمایید که دوربین های نظارتی شما از نوع تحت شبکه باشند. ضبط کننده های NVR نیز همانند DVR ها از تعداد مشخصی هارد پشتیبانی کرده و امکان اتصال فلش و یا هارد های اکسترنال را نیز فراهم آورده اند که با توجه به مدل های آن ها، این میزان پشتیبانی می تواند متغییر باشد.

دستگاه ضبط تصاویر XVR

با ورود سری جدیدی از سیستم های تصویری در بستر آنالوگ (HD Analog)، دستگاه های ضبط کننده ای ارائه شد که علاوه بر پشتیبانی از دوربین های آنالوگ، قابلیت اتصال دوربین مداربسته تحت شبکه را نیز در آن شاهد بودیم. این دستگاه ها نسلی جدید تری از ضبط کننده های تصاویر دوربین مدار بسته می باشند که امکان ذخیره سازی تصاویر دوربین های آنالوگ و IP را فراهم ساخته اند.

بد نیست این نکته را هم بدانید:

در صورتی که می خواهید دستگاه شما (XVR,NVR,DVR) ذخیره سازی تصاویر را به صورتی مداوم در بازه زمانی طولانی مدت انجام دهد، بایستی به سراغ سرورهای کامپیوتری بروید. زیرا این نوع از ضبط کننده های تصاویر در بهترین حالت خود از 8 هارد HDD با ظرفیت های 6 و 8 ترا بایت پشتیبانی می کنند.

ذخیره سازی تصاویر دوربین مدار بسته بر روی رایانه و سیستم های شخصی

یکی دیگر از گزینه هایی که به منظور ضبط فیلم های دوربین مدار بسته در اختیار دارید، استفاده از رایانه شخصی می باشد. شما می توانید با توجه به بودجه ای که در اختیار دارید، یک سیستم کامپیوتری متناسب با ابعاد پروژه نظارتی خود فراهم کنید و ضبط و ذخیره سازی فیلم های دوربین مداربسته را در این نوع سیستم ها تجربه نمایید. این روش می تواند مشکل شما را در ذخیره سازی فایل های تصویری در مدت زمانی بالا به بهترین نحو ممکن برطرف کند. این فیلم ها در هارد دیسک رایانه و یا کامپیوتر ذخیره می شوند. از آنجایی که سیستم های کامپیوتری، امروزه می توانند از میزان زیادی هارد و فضای ذخیره سازی پشتیبانی کنند، دیگر هیچ محدودیتی شامل شما در زمینه ثبت اطلاعات نمی شود. شاید بتوان گفت با افزایش قیمت تجهیزات کامپیوتری از جمله فضاهای ذخیره سازی HDD، توان فراهم آوردن آن ها به میزان قابل توجهی شما را دچار مشکل کند. حال باید با توجه به گستردگی پروژه نظارتی خود این مهم را در نظر داشته باشید که به چه مقدار ظرفیت حافظه جهت ذخیره سازی احتیاج پیدا خواهید کرد و به منظور ضبط 24 ساعته و هر هفت روز هفته، رایانه شما می بایست از فضای ذخیره سازی بالایی برخوردار باشد.

ذخیره سازی تصاویر به وسیله حافظ های SD Card

امروزه با رشد روز افزون تکنولوژی در سیستم های مداربسته تحت شبکه، شاهد به وجود آمدن روش های مختلفی در ضبط تصاویر دوربین مدار بسته بوده ایم. کاربران این اختیار را دارند که با توجه به شرایط پروژه نظارتی شان که شامل تعداد دوربین ها، مختصات پروژه و سایر محدودیت ها می شود، از شیوه های مختلفی در جهت ثبت تصاویر دریافتی استفاده نمایند. شرکت های فعال در این زمینه، با در نظر گرفتن شرایط خاص نظارتی، دوربین های تحت شبکه ای طراحی نموده اند که امکان اتصال حافظه SD و ضبط تصاویر بر روی این حافظه ها را دارند. در این حالت کافیست که پس از نصب و تامین نمودن برق دوربین مداربسته، تنظیمات مربوط به ضبط تصاویر بر روی حافظه SD کارت را انجام دهید. البته از این نکته غافل نشوید که میزان ذخیره سازی اطلاعات و تصاویر از این طریق، به دلیل ظرفیت پایین برخی از حافظه های SD، در بازه های زمانی کوتاه مدت صورت می پذیرد.

ذخیره سازی تصاویر به وسیله دوربین مداربسته در محیط ابری

ضبط و ذخیره سازی فیلم های دوربین مداربسته در فضای ابری گزینه ای است که می تواند در کنار هزینه بالایی که در بر دارد مورد استفاده قرار گیرد. این روش مدرن در ذخیره سازی فایل ها و اطلاعات، در میان کاربران جهانی به محبوبیت بالایی دست یافته است. فضای ابری، در واقع یک بستر ذخیره سازی داده می باشد که این امکان را برای شما مهیا می سازد که بدون هیچ گونه دستگاه ذخیره ساز فیزیکی و تنها از طریق اینترنت فایل های خود را بر روی فضای ذخیره سازی مجازی ذخیره نمایید. از مزایای بارز این روش ذخیره سازی، می توان به قابلیت دسترسی به اطلاعات از هر کجای دنیا، تنها با مراجعه دوباره به سرور مورد نظر از طریق اینترنت اشاره کرد. میزان فضای ذخیره سازی در فضای ابری کاملا به نیاز شما بستگی دارد که می توانید این فضاهای ذخیره سازی را از شرکت های گوناگونی که در اینترنت در این زمینه خدمات رسانی می کنند، با هزینه های مختلف خریداری نمایید. البته باید به این نکته توجه داشت که ثبت و ذخیره سازی تصاویر دوربین های آنالوگ در محیط ابری، تنها با اتصال آن ها به دستگاه های XVR ممکن می شود و در دوربین مدار بسته تحت شبکه با استفاده از ضبط کننده های NVR می توان به این مهم دست یافت.

ذخیره تصاویر در دوبین مدار بسته

اهمیت ذخیره سازی تصاویر دوربین های مدار بسته

محافظت و نگه داری از اطلاعات به واسطه عناصر ذخیره سازی همچون هارد و فضای ابری، از مهم ترین چالش های این نوع سیستم ها به شمار رفته که همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده اند. ما با دستیابی به اطلاعات تصویری ذخیره شده می توانیم جهت شناسایی مجرمان و یا بررسی سایر جرایم و حوادث اقدام به عمل آوریم. در واقع این اطلاعات به طور کل می توانند در بسیاری از موارد، کارساز و مفید باشند و نقش مهمی را ایفا کنند. لازم به ذکر است که در سال های متمادی، پیشرفت فناوری در این زمینه سبب شده است تا شاهد رویکردهای متفاوتی در ضبط تصاویر سیستم های نظارتی باشیم. پیدایش و دستیابی به حافظه ها و روش های مختلف جهت ثبت و ضبط اطلاعات، روند ذخیره سازی را تا حد چشمگیری آسان کرده است. در همین راستا جهت ثبت اطلاعات خود مسیر سخت و یا دشواری را پیش رو ندارید و تنها با جمع آوری مقداری اطلاعات می توانید چگونگی و نوع ذخیره سازی فایل ها و اطلاعات خود را در این نوع سیستم ها مشخص نمایید.

نوشته قبلی
نوشته بعدی
0 0 امتیاز
امتیازدهی به مقاله
اشتراک گذاری
اطلاع از
guest
2 دیدگاه
آخرین ها
جدیدترین بیشترین آرا
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات
محمد امین
محمد امین
7 months ago

خب این فیلمایی که روی دوربین ذخیره میشه رو چجوری با کامپیوتر ببینیم؟

مسلم زمانی
Admin
مسلم زمانی
7 months ago
پاسخ دادن به  محمد امین

سلام- شما باید ابتدا تصاویر مورد نظرتون رو بر اساس تاریخ انتخاب کنید و روی یک فلش مموری انتقال بدید و بعد اون رو به کامپیوتر متصل و تصاویر رو مشاهده کنید

2
0
فکر شما را دوست دارم ، لطفا نظر دهیدx