دوربین مدار بسته یا دزدگیر اماکن؟

قبل از پاسخ به این سوال، باید به مشخص کردن کارکرد هر کدام یک از این تجهیزات الکترونیکی بپردازیم، که با کمک سامانه های جانبی و پر کارکرد خود، به نوعی ویژه و منحصر به فرد، امنیت محیطی اماکن مسکونی و تجاری را تامین کنند. وظیفه دزدگیر اماکن اطلاع رسانی سریع هشدار ها می باشد، تا کاربران با دریافت اعلان خاص، از حوادث محیطی پدید آمده مطلع شوند، در آن طرف دوربین مدار بسته، بیشتر در راستای نظارت محیطی به کار می رود. استفاده از این دو سامانه و یا خریداری و بهره برداری از هر کدام به صورت جدا گانه مزایا و معایبی دارد که در ادامه به تحقیق بررسی هر دو این سامانه ها به روش دقیق تر می پردازیم.

دوربین مدار بسته یا دزدگیر اماکن؟

دوربین مدار بسته

کارکرد سیستم های نظارتی، در اصل جهت ذخیره سازی تصاویر دوربین مدار بسته به صورت 24 ساعته و انتقال ها بر روی سامانه های تعریف شده است تا کاربران در هر لحظه با اتصال به شبکه جهانی یا همان اینترنت اتفاقات محیطی بر خط تماشا کنند. در بعضی از محصولات نظارتی معرفی شده به بازار های داخلی و جهانی، قابلیت تشخیص و ارسال هشدار در دوربین مدار بسته قرار داده شده است تا هزینه خرید سیستم های جداگانه، همانند دزدگیر اماکن از بین به رود، ولی با این حال استفاده از سیستمی که انحصاری برای یک کار تولید شده، میزان بازدهی و تامین امنیت محیط را بسیار بالا می برد. دوربین مداربسته با کمک لنز و پردازشگر قدرتمند وقایع اتفاق افتاده را در روز روشن و تاریکی مطلق ضبط و پخش می کند. ضبط کننده تصاویر و داده های دوربین مدار بسته یکی از قابل توجه ترین کارکرد تجهیزات نظارتی را ارائه می دهند. این سیستم ها که به نوعی مغز متفکر و مرکز فرمان دوربین مدار بسته تحت شبکه و آنالوگ اچ دی هستند، با آسان کردن راه های دسترسی به تنظیمات دوربین، سرعت فعال و غیر فعال سازی قابلیت های تصویری و هشداری دوربین را به مقدار زیادی بالا می برد.

دزدگیر اماکن

یکی از اصلی ترین تفاوت دزدگیر اماکن، اتصال مرکز فرمان دزدگیر به تعداد زیادی از تجهیزات جانبی، بر خلاف سیستم های نظارتی است که ضبط کننده تنها به دوربین مدار بسته و یا میکروفون متصل می گردد. از مهم ترین این تجهیزات می توان به چشمی بی سیم و با سیم، بلندگو، تلفن کننده ثابت و سیم کارتی و مگنت درب و پنجره اشاره کرد که هر کدام فعالیت های منحصر به فرد خود را انجام می دهند. با ما همراه باشید تا در ادامه با کارکرد این ابزار آلات به صورت تخصصی آشنا شوید:

دزدگیر اماکن یا دوربین مداربسته

مرکز کنترل دزد گیر

مرکز کنترل دزد گیر اماکن ساختمان یکی از مجهز ترین ابزار ها در این بخش است که با قابلیت های خود تامین امنیت محیط را به میزان قابل توجهی بالا می برد. از مهمترین ویژگی هایی که تمام سیستم ها از آن پشتیبانی می کنند تعداد زون یا درگاه اتصال به سنسور ها می باشد که اعلان هشدار 24 ساعته را برای شما به ارمغان می آورد. دومین بخش پشتیبانی از مدار فرمان و تلفن کننده سیم کارتی و ثابت است، که در بعضی مدل های معرفی شده توسط شرکت ها این تلفن کننده در داخل مرکز کنترل قرار دارد تا شما با خرید یک دستگاه دو کارکرد متفاوت را به صورت هم زمان دریافت نمایید. همانطور در دو بخش قبل بیان شد تعداد زون ها برای اتصال سامانه های با سیم مهم است ولی در کنار آن، مدار فرمان های اصلی دزدگیر از میزان مشخصی چشمی و سنسور های بی سیم نیز پشتیبانی می کنند تا در صورت نصب در فضای هایی با متراژ و وسعت بسیار بالا هیچ گونه مشکلی از لحاظ پوششی محیط های بزرگ، برای خریداران این نوع محصولات به وجود نیاید.

تلفن کننده سیم کارتی و ثابت

در کنار وجود سامانه هایی برای دریافت سریع هشدار های ارسالی از طریق سنسور ها، تجهیزاتی وجود دارند که وظیفه ارسال هشدار به فضای خارج از ساختمان را عهده دار هستند. این دستگاه که با نام تلفن کننده در بازار شناخته شده اند در دو نوع سیم کارتی و ثابت هستند که در همین قسمت به بررسی خصوصیات و جزئیات هر کدام می پردازیم. از جمله فعالیت هایی که این سیستم ها قادر به انجام آن ها هستند ذخیره سازی تعداد مشخصی شماره تلفن ثابت و موبایل، زون های تحریک شونده ورودی، ضبط و پخش پیام در هنگام اتفاق وقایع خاص می باشد. تلفن کننده سیم کارتی که به نوعی نقطه مقابل سامانه قبلی است بالا ترین کارایی را با مقرون به صرفه ترین قیمت در اختیار شما می گذارد. کارایی هایی همچون بر قراری تماس، ارسال متن قابل تغییر از طریق شناسایی نوع هشدار، روشن و خاموش کردن سنسور ها و مرکز فرمان از طریق پیامک، حافظه ذخیره سازی پیغام و شماره تلفن، پشتیبانی از متن فارسی، کنترل روشنایی خانه هوشمند از مورد توجه ترین ویژگی هایی هستند که می توان به آن اشاره داشت.

سنسور های بی سیم و با سیم و بلند گو

بازو های سیستم دزدگیر اماکن(سنسور ها) که وظیفه مهمی را بر عهده دارد، با توجه به مدل و نوع نصب شده بر روی محیط، اعلان هشدار انحصاری خود را به مرکز کنترل ارسال می کند. از جمله تجهیزاتی که جهت شناسایی اتفاقات محیطی به کار می روند چشمی حرکتی و مگنت درب است که با کارایی آن ها در ادامه آشنا می شویم. چشمی های حرکتی، اولین و مهم ترین سنسور دزدگیر هستند که پس از فعال سازی سیستم توسط کاربر، شروع به فعالیت می کند چشمی حرکتی است. این سامانه با تشخیص میزان نور مادون قرمز ساطع شده از اجسام محیطی، به شناسایی حرکت افراد و یا اجسام پرداخته و این موضوع در زمان فعال بودن مدار فرمان، به عنوان یک حرکت غیر مجاز شناخته میشود و اقدام به فعال سازی سیستم اعلان هشدار می کند. مگنت یا آهن ربا دو قطعه ثابت است که با سوار شدن بر روی درب ورودی و پنجره ها، باز و بسته شدن درب ها را تشخیص و به پنل مرکزی ارسال می کنند. این قطعه نیز همانند چشمی از طریق مرکز کنترل قادر به فعال سازی سیستم اعلان هشدار و انتقال پیغام خطر از طریق تلفن کننده می باشد. ساده ترین نوع سیستم در پکیج دزدگیر اماکن بلند گو است. این سامانه که با دو رشته سیم به منبع انرژی و پنل مرکزی متصل می شود، و در زمان نیاز به پخش صدا آژیر، فعال گشته و به هراساندن سارقین و مطلع کردن افراد ساکن در مجاورت ساختمان می پردازد.

دزدگیر یا دوربین؟

پس از شناخت کامل کارکرد هر دو سامانه، به این موضوع پی می بریم که برای خریداری تجهیزات معرفی شده، اول باید مشخص شود که ساختمان شما نیاز به چه قدر تامین امنیت محیطی دارد، و شما مدیریت امنیت محیطی خود را با کدام یک از سه روش نظارتی، اعلان هشداری و یا هر دو آن ها می خواهید انجام دهید. در نظر گرفتن این موضوع راه مشخص و همواری، برای خریداری تجهیزات کاربردی همچون دوربین مدار بسته آنالوگ اچ دی و دزدگیر اماکن به شما نشان داده و صرفه اقتصادی قابل توجه ای را به شما نشان می دهد. ولی با کسب تجربیات بسیار از نیاز خریداران، می توان گفت از محسولات نظارتی همانند دوربین مداربسته برای منازل مسکونی، مجتمع و سوله ها استفاده می شود، که در کنار آن دزدگیر ها برای انبار ها، شرکت های خصوصی و دولتی که در زمان تمام شدن ساعات اداری که هیچکس حضور ندارد به کار می رود. ولی خریداری و تهیه هر دو این سیستم با وجود تحمیل هزینه بسیار زیاد نصب و راه اندازی، هر گونه ضعف و کاستی برای امنیت محیطی ساختمان شما را از بین می برد.

نوشته قبلی
نوشته بعدی
0 0 امتیاز
امتیازدهی به مقاله
اشتراک گذاری
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات
0
فکر شما را دوست دارم ، لطفا نظر دهیدx