محاسبه قیمت کرکره برقی

کرکره برقی یکی از پر مصرف ترین اجناس ساختمانی و بالاخص فروشگاهی است که در سراسر ایران همه گیر شده و به گونه ای که اکنون شمار کمی از فروشگاه های جدید از کرکره های سنتی استفاده میکنند.در هنگام خرید کرکره برقی، ممکن است فروشنده یک عدد ثابت را به شما بدهد اما این عدد با توجه به شرایط مکانی، ابعاد و معیار هایی دیگر محاسبه شده که می شود با تغییر هر یک از این معیارها عدد تغییر نماید. ما در ادامه می خواهیم روش محاسبه قیمت کرکره برقی را با توجه به متغیرهای که می تواند ایجاد شود بازگو کنیم.

ابتدا ویدیویی کوتاه از چگونگی محاسبه قیمت کرکره برقی جهت سفارش ببینید و پس از آن هر قسمت به صورت کامل توضیح داده میشود.

متغیرها جهت محاسبه قیمت کرکره برقی

  • ابعاد و نوع تیغه کرکره برقی
  • موتور کرکره برقی
  •  آپشن های اضافه کرکره اتوماتیک
  • کرایه حمل و نصب کرکره برقی
  • محاسبه قیمت کرکره برقی

برای محاسبه قیمت کرکره برقی چگونه ابعاد دهنه کرکره را اندازه بگیرم

یکی از مهمترین عوامل در قیمت کرکره اتوماتیک تیغه آن است که هر چقدر بیشتر استفاده شود، قیمت کلی کرکره برقی بیشتر بشود. البته جنس تیغه نیز بسیار مهم است که هر چقدر سنگین تر و محکم تر باشد و از متریال بهتر ساخته شده باشد دارای قیمت تمام شده بالاتری است.

اولین کاری که باید انجام بدهید این است که اندازه دهانه کار را برای نصب کرکره برقی به درستی محاسبه کنید. برای این کار به یک متر ساده نیاز است تا در ادامه اندازه عرض و ارتفاع را به درستی محاسبه نمایید.

اول از عرض دهانه شروع کنیم که اندازه گیری ساده اما به شدت مهم دارد، چرا که تیغه با چند سانتیمتر کم یا زیاد در عرض دهنه یا کار نصاب را جهت برشکاری بسیار زیاد میکند و یا در صورتی که تیغه کوچکتر از دهانه باشد، مجبور شوید کل کرکره را تعویض کنید!

ورودی دهانه ممکن است، شامل دو دیوار روبروی هم باشد که هیچ قوطی یا ناودانی ای رویش نصب نشده باشد. در این صورت از لبه دیوار تا لبه دیگر دیوار روبرو را با متر اندازه بگیرید. بسیاری از فروشنده ها با ارائه این عدد خودشان قادراند اندازه تیغه مورد نیاز را محاسبه کنند، ولی اگر خودتان می خواستید این اندازه را به دست آورد می بایست 8 سانتیمتر از عرض کار کم کنید تا، عرض کار جهت سفارش کرکره برقی در بیاید. این 8 سانتیمتر جهت دو قوطی 4 سانتیمتری که بر روی هر دیوار نصب می گردد، محاسبه میگردد.

در بسیاری از اماکن بر روی هر دیوار ستون فلزی یا قوطی نصب گردیده و با اندازه گیری فاصله بین دو قوطی می توان همان عدد را به عنوان عرض دقیق دهنه حساب کرد. منظور از قوطی به قوطی یا پشت ریل به پشت ریل همین نوع اندازه گیری است که در بالا گفتیم.

اندازه گیری ارتفاع به حساسیت عرض کار نیست، چرا که اندازه بزرگتر فقط هزینه را بالا برده و مشکلی در کار ایجاد نمیکند و اندازه گیری کمتر از ارتفاع قابل اصلاح بوده و می توان دوباره به اندازه کمبود تیغه خریداری کرد.

از سقف تا کف کار را به وسیله متر اندازه بگیرید. اگر سقف به مقدار کافی بزرگ است و موتور را می توان زیر سقف نصب کرد، به اندازه به دست آمده 30 سانتیمتر جهت دورپیچ کرکره بر دور لوله اضافه کنید و عدد نهایی را به عنوان اندازه ارتفاع در نظر بگیرید.

گاهی اوقات به دلیل کم بودن ارتفاع می بایست موتور را روی پیشانی ورودی دهانه نصب کرد در این صورت به غیر از آن 30 سانتیمتر می بایست 40 سانتیمتر دیگر برای نصب بر روی پیشانی دهانه نیز به عدد ارتفاع سقف تا کف اضافه نمایید، تا آمده اندازه خروجی جهت محاسبه قیمت کرکره برقی باشید.

حال دو عدد به دست آمده را در هم ضرب کنید تا یک عددی به آید. این عدد اندازه مورد نیاز تیغه کرکره به متر مربع است که می بایست به قیمت تیغه مورد نظر شما ضرب گردد تا در پایان جمع قیمت تیغه مورد نیاز برای دهانه فروشگاه یا پارکینگ تان حساب شود.

موتور کرکره برقی

دومین متغیر مهم در محاسبه قیمت کرکره برقی، نوع و قیمت موتور کرکره برقی می باشد. در این بخش نیز می بایست با توجه به اندازه دهانه و میزان تردد موتور مورد نظر خود را خریداری کنید. به طور کلی برای اندازه های کوچک مثل دهنه های زیر 15 متر و تردد های پایین می توان از موتور توبولار استفاده نمود. اما اگر هر یک از این دو مورد بالا بود، می بایست از موتور های نوع ساید استفاده کرد.

انواع موتور کرکره برقی

کوتاه در مورد انواع موتورهای کرکره برقی:

موتور توبولار ارزان ترین نوع موتور کرکره برقی است که برای پنجره ها تا درب های کرکره ای کوچک مثلا زیر 15 متر مربع قابل استفاده می باشد. یکی از مزایای این موتور، اندازه کوچک و جای گیری اندک آن بالای دهانه است، اما قدرت پایین و نامناسب بودنش برای تردد های بالا  از معضلاتش است که در نوع دیگر موتور کرکره برقی که به نوع ساید معرف است وجود ندارد. این نوع موتور بر خلاف نوع توبولار مناسب ابعاد بزرگ است و تردد زیاد خللی در کار آن ایجاد نخواهد کرد اما می بایست جایگاه خاص و تقریبا بزرگی برای موتور ساید در نظر گرفت.

در صورتی که به هر دلیلی مثل کم بودن جا یا اندازه کوچک دهانه از موتور توبلار استفاده نمودید، می بایست چند قطعه دیگر نیز خریداری نمایید. صفحه پلیت، اندکپ و یاتاقان به همراه برد کرکره از جمله تجهیزاتی است که به آن نیاز خواهید داشت.

خوشبختانه با خرید موتور ساید همه یراق آلات و مدارات مورد نیاز در پک وجود دارد و تنها کاری که می بایست درست انجام داد، نوع و قدرت موتور است که با توجه به مکان باید خریداری گردد.

موتور های ساید دارای قدرت های مختلف از 300 کیلوگرم تا 1500 کیلوگرم است که می توان آن را با سیم پیچ آلومینیوم یا مس انتخاب کرد.

موتور ساید سیم پیچ مسی از قدرت بالاتری برخوردارند و برای تردد زیاد توصیه می شوند. در مقابل موتور های سیم پیچ آلومینیوم، برای این منظور تولید شده اند که جایگاهی بین موتور توبولار و موتور ساید سیم پیچ مس داشته باشند.

در کنار موتور کرکره نیاز به یک شفت یا لوله است تا تیغه ها به آن متصل گردد و  چرخشی که قدرتش از موتور تامین می شود، کرکره را دور این شفت بپیچد و باز کند. برای موتور های توبلار به شفت 8 سانتی متری و برای موتور های ساید به شفت 11 سانتی متری نیاز می باشد. شفت مورد نیاز برای پنجره ها 7 یا 6 سانتی متری است.

آپشن های مورد نیاز

سومین عامل جهت محاسبه قیمت کرکره برقی، آپشن های مورد نیاز است. اکثر پارکینگ ها برای اینکه از برخورد کرکره اتوماتیک در موقع پایین آمدن با خودرو یا افراد جلوگیری کنند از چشمی یا فتوسل استفاده می کنند تا در صورت اینکه شیعی مسیر چشمی را بست کرکره از کار باز ایستد. فلاشر دیگر موردی است که گاهی استفاده میگردد که وظیفه آگاه سازی کارکرد کرکره برقی را دارد.

برق اضطراری و در اصطلاح UPS که بیشتر در موتور های ساید وجود دارد از دیگر آپشن های اضافه است که تاثیر چشمگیری بر هزینه تمام شده کرکره پارکینگ دارد. این قابلیت باعث می شود که هیچ گاه حتی در نبود برق کرکره از کار نیفتد و همیشه با فشردن ریموت شاهد کارکرد سیستم باشیم.

این مورد نیز در پارکینگ ها کاربرد بیشتری دارد، چرا که دستی بالا و پایین بردن کرکره کار بسیار زمان بری است که در ساختمانهای مسکونی و تجاری افراد تجربه کافی و زمان لازم برای این کار را ندارند.

آخرین قطعه ای که در این قسمت معرفی می شود مربوط به امنیت کرکره برقی است که مدتی است فراگیر شده است. بسیاری از فروشگاه ها بعد تعطیل کردن و بستن کرکره، همچنان از قفل دستی نیز استفاده میکنند. مشکل زمانی ایجاد می شود که قبل از باز کردن قفل دستی، دکمه بالا رفتن کرکره را می زنند. در این شرایط به تیغه ها و همچنین موتور آسیب میرسد و ممکن است هزینه ی زیادی روی دست کارفرما بگذارد.

جا قفلی هوشمند قطعه ای است که در محل جاقفلی سنتی نصب می گردد و در زمانی که قفل بر روی آن نصب است، برق کرکره را قطع میکند و تا زمان باز کردن قفل ،کرکره برقی عمل نخواهد کرد.

هزینه نصب و کرایه حمل

در محاسبه قیمت کرکره برقی هیچ چیزی را نباید جا انداخت. برای حمل تیغه و موتور به محل نصب باید از یک وانت اختصاصی استفاده کرد که هزینه ی آن بر اساس مسافت تعیین می شود. در کنار این موضوع و در انتهای مراحل خرید و اجزا کرکره برقی، نصب پروژه باقی مانده که معمولا بر اساس متر مربع حساب می شود.

موقع خرید این مورد را نیز باید از فروشنده سوال کنید که هزینه نصب هر متر مربع چقدر خواهد شد. و پس از آن می توان به درستی قیمت نهایی جهت انجام پروژه را محاسبه کرد.

توضیح مختصر در مورد چگونگی نصب کرکره برقی

نصاب در ابتدای کار می بایست در صورت انجام نشدن آهن کشی، خودش این کار رو انجام دهد. دو قوطی 40 در 40 یا 40 در 80 باید در طرفین روی دیوار ها نصب می شود و در بالای آن صفحه پلیت جوش میشود. تا شفت و موتور روی آن قرار گیرد.

ریل ها در طرفین روی قوطی ها پیچ می شود و ریل ها پس از پیچ شدن به شفت داخل ریل ها قرار میگیرد. در پایان مدار کنترل کرکره برقی نصب شده و سیستم راه اندازی می گردد.

محاسبه قیمت کرکره برقی روی کاغذ

محاسبه قیمت کرکره برقی

حال با بدست آوردن جمع قیمت ها می توانید قیمت نهایی از سفارش تا نصب کرکره برقی را به روش زیر محاسبه کنید.

قیمت تیغه کرکره برقی = قیمت هر متر تیغه x (عرض دهانه کارx ارتفاع دهانه کار)

قیمت نهایی کرکره برقی به همراه نصب= کرایه حمل و نصب + آپشن های اضافی+ موتور کرکره + تیغه کرکره

چه مواردی در قیمت کرکره برقی موثر است؟

نوع تیغه کرکره، متراژ و وزن آن یکی از موارد مهم می باشد. پس از آن موتور که چه نوعی است هم در قیمت کرکره برقی تاثیر قراوان دارد. سایر لوازم مورد نیاز مثل شفت، ریل و قوطی و همچنین نصب کرکره قیمت تقریبا ثابتی دارند.

فرق تیغه آلومینیوم، فولادی و پلی کربنات چیست و کدام امنیت بیشتری دارد؟

این سه نوع هر کدام معایب و مزایایی دارند که در این مطلب نمی گنجد. اما به صورت کلی ارزانترین نوع کرکره برقی از نوع آلومینیومی است و پس از آن مدلهای فولادی هستند که امنیت بالاتری دارند. در راس نیز مدلهای پلی کربنات قرار دارند که هم امنیت بالایی دارند و هم بسیار زیبا هستند. اما قیمت بسیار بالاتری به نسبت دو مدل دیگر دارند.

آیا موتور کرکره تفاوت زیادی با هم دارند و اختلاف قیمیت آنها چقدر است؟

موتور ها در مدل های ساید و توبولار هر کدام کاربرد خاصی می توانند داشته باشند و هر یک نیز نقاط قوت و ضعف خود را دارند. اما مدل های ساید موتور های پر قدرت تری هستند که می توان از آنها برای دهانه های متوسط تا بزرگ بهره برد و معمولا قیمت بالاتری به نسبت سایر مدلها دارند.

نوشته قبلی
نوشته بعدی
5 1 امتیاز
امتیازدهی به مقاله
اشتراک گذاری
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات
0
فکر شما را دوست دارم ، لطفا نظر دهیدx