علت صدای کم آیفون تصویری و راه حل رفع آن

یکی از مشکلات شایع در آیفون تصویری صدای رفت و برگشتی است که شما از طریق گوشی مانیتور می شنوید و یا صدایی است که از پنل پخش می شود. ممکن است این اشکال از ابتدای نصب دربازکن تصویری بوده و یا این مشکل به تازگی برای واحد شما ایجاد شده است. پس زمان این اشکال بسیار مهم است. پس در ادامه همه ی احتمالاتی که باعث این موضوع شده را بررسی میکنیم و راه حل مشکل را بازگو خواهیم کرد.

آیفون صوتی را با تصویری مقایسه نکنید

اگر قبلا از آیفون های صوتی استفاده می کردید و اکنون آن را به آیفون تصویری تغییر داده اید پس اولین نارضایتی شما می تواند از صدای پخش شده واحدها از بلندگوی پنل باشد که خیلی زیاد نیست و اگر منزلتان در یک جای پر رفت و آمد باشد شما باید خیلی به پنل نزدیک شوید تا صدای واحد را بشنوید. آیفون صوتی یک وظیفه دارد و آن نیز انتقال صدا از واحد به دم در و بر عکس است، اما آیفون تصویری قرار است تصویر هم انتقال دهد و بالطبع در طبیعی است که صدای پرقدرتی نداشته باشد. پس مقایسه این دو درست نیست.

پخش صدای کم یا ضعیف از پنل

اگر صدای ضعیف از پنل کلافه تان کرده و دنبال راه چاره برای برطرف کردن مشکل هستید باید احتمالات زیر را در نظر بگیرید و با توجه به این احتمالات راه حل هایی که در ادامه اش گفته می شود را تست کنید.

1- تنظیم نبودن پتانسیومتر صدای خروجی پنل

علائم: صدای خروجی پنل برای همه واحد ها کم است و از ابتدا نصب این مشکل وجود داشت.

خیلی از پنل های آیفون تصویری نظیر الکتروپیک و سیماران دارای پتانسیومتر تنظیم صدا هستند که در حالت پیش فرض سطح صدا در میانه قرار دارد. ممکن است نصاب موقعیت پر سرو صدای محل شما را در نظر نگرفته باشد و یا به طور کل فراموش کرده باشد که باید آن را تنظیم کند.

برای تنظیم و بالا بردن صدای پنل باید پنل را از روی دیوار در آورید و از پشت آن با یک پیچ گوشتی کوچک پتانسیومتر مربوط به اسپیکر را به سمت راست بچرخانید. اگر با این کار از پنل صدای سوت پخش شد ولوم پتانسیومتر را کمی پایین آورید.

خرابی پتانسیومتر آیفون تصویری 1

2- خرابی گوشی مانیتور آیفون تصویری

علائم: صدای خروجی پنل فقط برای واحد من کم است و به تازگی این مشکل ایجاد شده است.

در بسیاری از دربازکن های تصویری علت ضعف در پخش صدا از پنل خرابی میکروفن مانیتور درون واحد است. این میتواند علت های گوناگونی داشته باشد. اما عمده ایجاد مشکل به خاطر افتادن گوشی از دست است که باعث آسیب دیدگی میکروفن میشود و موارد دیگری نظیر فرسودگی نیز میتواند علت ضعیف شدن آن شود.

برای رفع مشکل گوشی را باز کنید و آن قسمتی که موقع صحبت کردن روبروی دهانتان قرار میگیرد را بازرسی کنید. احتمال دارد زمین خودن گوشی باعث جدا شدن آن شده باشد و یا خاک محفظه ورودی را بسته باشد. در این صورت به راحتی مشکل قابل حل است. اما اگر با تمیز کردن مشکل حل نشد شما می بایست میکروفن را تعویض نمایید.

خرابی گوشی آیفون تصویری

3- ضعیف بودن سیم کشی یا سربندی ناصحیح

علائم: صدای خروجی پنل برای همه یا برخی واحد ها کم است و از ابتدا نصب این مشکل وجود داشت.

اگر قبلا از سیستم صوتی استفاده می کردید و بدون تغییر در سیم آن را به تصویری تغییر داده اید این طبیعی است که سیم های نازک سیستم صوتی جوابگوی سیستم تصویری نباشد. در این شرایط صدا و تصویر با کیفیت پایین منتقل می شود و ممکن است واحدها حتی تصویر نویز دار سیاه و سفید داشته باشند. موارد دیگری نیز دیده ایم که حتی با تغییر سیم کشی نیز همچنان صدا ضعیف است و ساکنین از صدای خروجی ناراضی هستند. این نیز می تواند به دلیل سربندی غیر حرفه ای نصاب باشد. مثلا در یک ساختمان 8 واحدی او در هر واحد سیم ها را برش زده و دوباره سربندی میکند در صورتی که میتواند سیم ها را یک تکه برده و صرفا در هر واحد سیم های مربوط به آن واحد را کات کند.

برای حل مشکل اگر سیم قدیمی است که آن را با کابل فویلدار 0.6 تعویض نمایید و اگر کابل ها جدید است از یک نصاب خبره بهره ببرید تا سربندی ها را دوباره چک کند و از لحیم و وارنیش برای اتصال سیم ها استفاده نماید.

4- ضعف در پخش صدای پنل به علت خرابی میکروفن یا آمپلی

علائم: صدای خروجی پنل برای همه واحد ها کم است و این مشکل به تازگی ایجاد شده.

دربازکن تصویری یک قطعه برقی ای است که شامل استهلاک و فرسودگی می شود. اگر صدای خروجی پنل آرام آرام در طول زمان کم شد و حالا دیگر اذیت کننده شده ممکن است فرسودگی قطعات علت آن باشد.

برای حل این مشکل ابتدا پتانسیومتر مربوط به بلندگو را زیاد کنید و اگر افاقه نکرد ابتدا بلندگو را تعویض نمایید و اگر همچنان مشکل پا برجا بود احتمال خرابی تقویت کننده و تامین کننده تغذیه بلندگو بالاست پس در این شرایط یا باید این قطعه نیز تعویض شود یا به طور کل پنل زنگ را تعویض کنید تا از چند سال گارانتی آن نیز بهره ببرید.

خرابی آمپلی آیفون تصویری

5- ضعیف بودن برند آیفون تصویری

علائم: صدای خروجی پنل برای همه واحد ها کم است و این مشکل از ابتدا وجود داشت.

برخی برند ها که در بازار به نام متفرقه یا نونیم(بدون نام) شناخته می شوند حتی کمترین استانداردها را نیز رعایت نمی کنند. این مارکها به دلیل اینکه قسمت محصول نهایی ارزان در آید از هیچ قطعه ضعیفی دریغ نمی کنند و نهایتا مشتری آنها محصولی به دستش میرسد که صرفا نام آیفون تصویری دارد نه بیش از آن!

راه حل مشکل: تعویض جنس!

صدای ضعیف از گوشی آیفون تصویری 

بسیاری از مشتریان وقتی گوشی یا همان دهنی مانیتور را بر می دارند و میخواهند با دم درب صحبت کنند از صدای ضعیفی که از بیرون به گوشی منتقل می شود گلایه دارند که این مشکل به دلایل زیر می تواند باشد.

1- تنظیم نکردن پتانسیومتر صدای میکروفن پنل

علائم: صدای دریافتی از پنل برای همه واحد ها کم است و از ابتدا نصب این مشکل وجود داشت.

خیلی از پنل های آیفون تصویری دارای پتانسیومتر تنظیم صدا هستند که در حالت پیش فرض سطح صدا در میانه قرار دارد. ممکن است سطح صدای میکروفن تنظیم نشده باشد که شما می توانید به راحتی آن را بالا ببرید.

برای تنظیم و بالا بردن صدای پنل باید پنل را از روی دیوار در آورید و از پشت آن با یک پیچ گوشتی کوچک پتانسیومتر مربوط به میکروفن را به سمت راست بچرخانید. اگر با این کار از پنل صدای سوت پخش شد ولوم پتانسیومتر را کمی پایین آورید.

پتانسیومتر گوشی آیفون تصویری 2

2-خرابی یا قطعی در سیم دهنی به مانیتور

علائم: صدایی ورودی خرخر دارد، قطع و وصل می شود یا به طور کل قطع است و این فقط برای واحد من است.

سیم اتصال گوشی به مانیتور نیز ممکن است خراب شود و باعث شود صدا قطع شده یا حیت قطع و وصل شود. این ممکن است از خود سیم یا فیش اتصال آن به دو طرف باشد.

برای حل مشکل یک سیم تلفنی جدید جایگزین کنید.

خرابی سیم آیفون تصویری

3- خرابی دهنی مانیتور آیفون تصویری

علائم: صدایی که از دم درب می آید برای واحد من کم است و به تازگی این مشکل ایجاد شده است.

خیلی از جاها صدایی که از گوشی مانیتور شنیده می شود بسیار ضعیف است و ممکن است و حتی کم و زیاد می شود. علت عمده ایجاد مشکل به خاطر افتادن گوشی از دست است که باعث آسیب دیدگی بلندگو میشود و موارد دیگری نظیر فرسودگی نیز میتواند علت ضعیف شدن آن شود.

برای رفع مشکل گوشی را باز کنید و آن قسمتی که موقع صحبت کردن کنار گوشتان قرار میگیرد را بازرسی کنید. احتمال دارد زمین خوردن گوشی باعث جدا شدن بلندگو شده باشد و یا خاک محفظه ورودی را بسته باشد. اگر همه چیز درست بود پس باید بلندگو را تعویض کنید.

خرابی گوشی آیفون تصویری-2

4- موارد 3، 4 و 5 که در قسمت علت ضعف در صدای پخش شده از پنل آیفون تصویری که در بالا گفته شد نیز می تواند دلیل ضعف در دریافت صدای داخل واحد باشد. 

اگر آیفون تصویری شما نیز در انتقال صدا مشکل دارد و علت آن را در موارد بالا نیافتید پس در قسمت نظرات آن را بازگو کنید تا در کمترین زمان دلیل آن را به شما بگوییم. فقط قبل از طرح سوال بگویید آیفون شما چند واحدی است، آیا این مشکل فقط برای شما ایجاد شده یا همه ی واحد ها و دقیقا این مشکل چه علائمی دارد.

نوشته قبلی
نوشته بعدی
0 0 امتیاز
امتیازدهی به مقاله
اشتراک گذاری
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات
0
فکر شما را دوست دارم ، لطفا نظر دهیدx