چگونه مانع خراب شدن مغزی قفل برقی شویم؟

اگر در مجتمع ساختمانی مسکونی و یا تجاری واحدی دارید شاید داستان خرابی قفل برقی برای شما و همه ی ساکنین یک مشکل کابوس وار و پر هزینه باشد. چرا که بجز هزینه تعویض مغزی قفل برقی باید معطل تهیه مغزی و ساخت دوباره تک تک کلید ها برای ساکنین شوید. البته ابهتر است ین کار می توسط متخصص یا کلید ساز انجام پذیرد. چرا که در صورت تعویض قطعه غیر صحیح ممکن است مشکل جدیدی روی قفل ایجاد گردد.

علت خرابی مغزی قفل برقی چیست؟

جنس مغزی اکثر قفل های برقی مانند سیزا و یوتاب از برنج می باشد و کلید اصلی آنها نیز از همین جنس است. حال در مجتمع های ساختمانی بزرگ، برخی از اهالی به علت عدم اطلاع کلید های فولادی و یا غیر برنجی خریداری می کنند. آهن خورنده جنس برنج است و پس از استفاده مکرر از این کلید ها، مغزی آسیب دیده و بعد از مدتی از کار می افتد.

راهکاری جلوگیری و یا حل خرابی قفل برقی چیست؟

معمولا هزینه تعویض مغزی قفل برقی در مجتمع های مسکونی بالاست و علت آن این است که بجز تعویض خود مغزی نیاز به این است که کلیه کلیدهای ساختمان نیز عوض شود. حال اگر در یک ساختمان نیاز به 60عدد کلید باشد هر چند ماه یکبار می بایست در حدود 600هزار تومان هزینه قفل برقی کرد که قیمتی معادل خرید یک قفل برقی ایتالیایی است. دو راهکار پیشنهاد می شود که در ادامه بیان خواهیم کرد.

1-استفاده از قفل اصلی برنجی

یکی از راههای مجلوگیری از خرابی مغزی قفل استفاده از کلید های اصلی یا برنجی است. مدیر ساختمان می تواند تعداد کلید های مورد نیاز ساختمان را لیست نماید و خودش از نمایندگی های مجاز کلید های اصلی قفل برقی را تهیه نماید. در این صورت احتمال خرابی قفل پایین می آید و عمر مفید دستگاه بسیار بالا می رود. اما مشکل اینجاست که واحد ها می توانند بدون هماهنگی از روی کلید اصلی، کلید آهنی بسازند و دوباره مشکل ایجاد شود.

2-استفاده از تگ یا کارت بجای کلید

راهکار اساسی که ما به صورت ویژه پیشنهاد می کنیم، استفاده از اکسس کنترل و بکار بردن کارت یا تگ بجای کلید در قفل برقی است. در استفاده ازاین دستگاه هیچ عمل فیزیکی ای انجام نمی شود و با نزدیک کردن تگ یا کارت به محل تعبیه شده درب باز می شود.

استفاده از کارت Rfid
استفاده از کارت بجای کلید قفل برقی

اکسس کنترل قابلیتهایی بجز باز نمودن درب نیز دارد. به طور مثال مدیر ساختمان قادر است کارتهای بلا استفاده، سرقت شده و حتی کارت ساکنینی که از ساختمان رفته اند را به صورت مستقیم از گیرنده حذف نماید.استفاده از کارت بجای کلید امنیت بیشتری نیز دارد. چرا که کارت به راحتی قابل کپی برداری نیست، اما کلید را می توان در هر کلید سازی ای کپی کرد. با این تفاسیر ما سه پیشنهاد به ساختمانهایی که دارای واحدهای بالا هستند می دهیم تا از سیستمهای RFID یا کارتخوان بهترین بهره را ببرند.

در صورتی که ساختمان در حال ساخت است و هنوز انتخاب آیفون تصویری انجام نشده است بهتر است از پنل های تصویری یا صوتی کارتخوان استفاده شود. مزیت این پنل ها استفاده از گیرنده Rfid درون پنل آیفون تصویری است که باعث می شود هیچ قطعه اضافه ای روی دیوار نصب نشود. اکنون که این مطلب نگارش می شود اکثر برند های سازنده آیفون تصویری، پنل هایی با قابلیت کارتخوان عرضه نموده اند و کاربر انتخاب دارد که در هنگام خرید از مدل های ساده یا کارتخوان یکی را انتخاب کند. ما حتی برای تعداد واحد های پایین نیز استفاده از پنل کارتخوان را پیشنهاد میکنیم. چرا که هر چند خرابی مغزی قفل درب حیاط پایین باشد باز هم استفاده از کارت باعث سهولت در رفت آمد خواهد شد.

نمونه ای از پنل های کارتخوان

حال اگر قبلا از آیفون تصویری غیر کارتخوان استفاده شده باشد، می توان از قفل هایی با قابلیت کارتخوان دار نیز استفاده کرد. درون این قفل ها سیستم Rfid کار شده تا با نزدیک کردن کارت به رادار درب باز شود. این قفل برقی ها دارای یک مدار الکترونیکی هستند که کار اش ذخیره اطلاعات کارتهای مجاز است. قطعه دیگری که رادار نام دارد بیرون درب نزدیک مغزی قفل برقی نصب شده و ساکنین با نزدیک کردن کارت و تگ خود قادر به باز کردن درب ساختمان هستند. این قفل ها بجز پشتیبانی از کارت از ریموت نیز پشتیبانی میکتتد تا بتوان از فاصله ای حدود 20 متر نیز درب را باز کرد. این قابلیت برای مجتمع های ساختمانی که دارای نگهبان هستند بسیار کاربردی است.

قفل برقی با امکان باز کردن با تگ و کارت و همچنین ریموت

در آخر اگر قبلا قفل برقی غیر کارتی و هم آیفون تصویری استفاده کرده باشند و بخواهند سیستم Rfid استفاده کنند، می بایست از گیرنده های مستقل کارتخوان در ظاهر های مختلف استفاده کرد. این آخرین روشی است که ما برای کم شدن استهلاک قفل برقی و خرابی مغزی قفل درب حیاط پیشنهاد میکنیم. استفاده از اکسس کنترل های پلاستیکی و نا ایمن نه تنها باعث ارتقاء امنیت نمی شود حتی ممکن است باعث سهولت ورود سارقین به داخل ساختمان گردیم.

دستگاه کارتخوان روکار

دستگاه ریموتی و کارتخوان

برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان می توانید به سایت دی سی ای کالا رجوع کنید.

نوشته قبلی
نوشته بعدی
0 0 امتیاز
امتیازدهی به مقاله
اشتراک گذاری
اطلاع از
guest
2 دیدگاه
آخرین ها
جدیدترین بیشترین آرا
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات
داریوش
داریوش
4 years ago

باسلام عرض خسته نباشید خدمت شما من آیفون تصویری تابا ۲۰۷۰خریداری کردم میشه نحوه اتصال تلفن همراه به آیفون باز کردن درب از راه دور بگین خیلی ممنونم.

2
0
فکر شما را دوست دارم ، لطفا نظر دهیدx