تفاوت فیوز مینیاتوری خانگی و صنعتی

فیوز مینیاتوری یا همان کلید محافظ جان (Miniature Circuit Breaker) از تجهیزات پرکاربرد الکتریکی محسوب می شود که در سیستم برق کشی ساختمان های مسکونی و واحد های صنعتی به کار می رود. فیوز های مینیاتوری در انواع و تیپ های متعددی در بازار عرضه می شوند تا بر طرف کننده نیاز های افراد مختلف باشند. یکی از دسته بندی هایی که می توان برای انواع فیوز مینیاتوری قائل شد، خانگی یا صنعتی بودن آن ها است. با این اوصاف، ما در ادامه این مقاله می خواهیم این تجهیزات پرکاربرد را از جهات مختلف مورد بررسی قرار داده و تفاوت های انواع خانگی و صنعتی آن ها را بیان کنیم.

تفاوت انواع فیوز های مینیاتوری خانگی و صنعتی از نظر کاربرد

فیوز های مینیاتوری امروزه کاربرد های وسیعی دارند و در منازل مسکونی، بخش های صنعتی، بیمارستان ها، تابلو برق های صنعتی، شرکت ها و ادارات و… استفاده می شوند. همانطور که در ابتدا اشاره شد، این کلید ها در تیپ های مختلفی به دست مشتریان می رسند که هرکدام کاربرد مخصوص به خود را دارند. از این رو برای خرید فیوز مینیاتوری مورد نیاز خود و نیز برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تفاوت فیوز های مینیاتوری خانگی و صنعتی ابتدا می بایست با تیپ های مختلف این تجهیزات آشنایی داشته باشید. در زیر به شرح دو تیپ پرکاربرد خانگی و صنعتی کلید مینیاتوری می پردازیم :

فیوز مینیاتوری تیپ B روشنایی

فیوز مینیاتوری تیپ B یا همان کلید تندکار در تاسیسات روشنایی ساختمان های مسکونی به کار می رود و واکنش سریعی در برابر جریان اضافه دارد. در واقع این تیپ از کلید های مینیاتوری برای بارهای مقاومتی یا القایی کوچک مورد استفاده قرار می گیرند. زمانی که جریانی با بار 3 تا 5 برابر جریان نامی از مدار عبور کند، این فیوز ها جریان برق را قطع می کنند. با این تفاسیر، انواع کلید مینیاتوری تیپ B روشنایی گزینه مناسبی برای مصارف خانگی به شمار می رود.

فیوز مینیاتوری تیپ C موتوری

کلید مینیاتوری تیپ C موتوری که به کلید های کند کار نیز معروف هستند، در تاسیسات صنعتی و تجاری استفاده می شوند. در صورتی که جریانی با بار 5 تا 10 برابر جریان نامی از مدار بگذرد، کلید میناتوری تیپ C برق را قطع و از آسیب به مدار جلوگیری می کند. فیوزهای مینیاتوری تیپ C اغلب برای لامپ های فلورسنت یا موتورهای کوچک به کار می روند. همچنین هنگامی که اتصال کوتاه زیادی رخ می دهد، برای بارهای القایی فراوان از این کلید ها استفاده می کنند.

یکی از تفاوت های میان این کلید صنعتی با انواع کلید های خانگی (تیپ B)، در مدت زمان قطع برق آن است. به طور کلی زمان قطع برق به وسیله فیوزهای مینیاتوری تیپ C از تیپ B بیشتر تخمین زده می شود.

تفاوت انواع فیوز های مینیاتوری خانگی و صنعتی از نظر میزان آمپر

میزان آمپراژ فیوز مینیاتوری باید از جریان تولیدی در زمان اتصال کوتاه بیشتر باشد. زیرا در غیر این صورت عملکرد فیوز از بین رفته و به اصطلاح فیوز می پرد. با این اوصاف، در زمان تهیه انواع فیوز صنعتی و خانگی توصیه می شود تا حتما به میزان آمپر آن دقت کنید.

فیوز های 10، 16 و 25 آمپر در مصارف خانگی و ساختمانی و در موقعیت هایی مثل خطوط روشنایی، پریز های برق، ورودی ساختمان و… به کار می روند. از طرف دیگر فیوز های مینیاتوری با میزان آمپر 32، 63، 100 و… در واحد های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند و اغلب به کار گیری آنها در مصارف خانگی توصیه نمی شود. اما به طور مثال می توان فیوز مینیاتوری 32 آمپر برای وسایل برقی پر مصرفی نظیر کولر گازی در نظر گرفت.

فیوز مینیاتوری چیست و چه کارکردی دارد؟

فیوز مینیاتوری در واقع به یک سری کلید های الکترومکانیکی خودکار تلقی می شود که از مدار در برابر اضافه جریان بار و نیز خطای اتصال کوتاه محافظت می کند. به بیان دیگر، فیوز های مینیاتوری وظیفه سوئیچینگ به کمک یک مدار الکتریکی مغناطیسی و قطعات اتصالی را بر عهده دارند. اگر بخواهیم مکانیزم های حفاظت از مدار الکتریکی توسط این کلید ها را به شکل دقیق تر بررسی کنیم، می توان به صورت زیر توضیح داد :

  1. به منظور تشخیص اضافه بار، فلز بی متال بر اثر عبور جریان بیش از اندازه (یعنی بیشتر از جریان نامی)، داغ و در ادامه خم می شود. این خمیدگی در نهایت منجر به به کار افتادن کنتاکت فیوز مینیاتوری و قطعی مدار خواهد شد.
  2. سیم پیچی که دارای قطر زیاد و تعداد دور کم است، به تشخیص و شناسایی جریان اتصال کوتاه به صورت مغناطیسی کمک می کند و باعث قطع شدن فیوز مینیاتوری می شود.

کلام آخر

به طور کلی در زمان خرید انواع فیوز مینیاتوری پیشنهاد می شود تا نوع مصرف و وسیله ای که قصد استفاده از کلید مینیاتوری برای آن دارید را با فروشنده در میان بگذارید تا در نهایت بتوانید بهترین گزینه را با توجه به نیاز خود تهیه کنید. در غیر این صورت لازم است تا اطلاعات وسیعی درباره تفاوت های انواع فیوزهای مینیاتوری خانگی و صنعتی به کمک مقالاتی مانند این مقاله کسب کنید.

نوشته قبلی
نوشته بعدی
2 1 امتیاز
امتیازدهی به مقاله
اشتراک گذاری
اطلاع از
guest
3 دیدگاه
آخرین ها
جدیدترین بیشترین آرا
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات
علی
علی
1 year ago

سلام و خسته نباشید
اطلاعات بسیار کار بردی و دقیق بودند
از زحمات شما بسیار سپاسگزارم

فری
فری
5 months ago

میخواستم چهار ستاره بدم اشتباه دو‌ شد 😐
در کل مقاله خیلی خوب آموزنده بود ممنون بابت مقاله☺️🙏

شهرام ترابی
شهرام ترابی
3 months ago

به اعتقاد من در منازل خیلی اهمیت نداره حتما تیپb باشه یا c بلکه در صنعت مهمه که تیپ فیوز حتما c باشه چون دستگاه جریان اضافه بار لحظه ایی داره و اگر قطع کنه اذیت کننده میشه و در صورتیکه در منازل استفاده از تیپ c اونقدرها هم زمان قطع طولانی نیست که باعث بشه به مدار الکتریکی آسیب بزنه .
البته نویسنده توضیحاتش صحیح هست و مطلب بنده نوشته های نویسنده رو نقض نمیکنه بلکه منظور صرفا این هست که در استفاده از تیپ bیا c لازم نیست خیلی حساسیت به خرج بدیم .

3
0
فکر شما را دوست دارم ، لطفا نظر دهیدx