راهنمای نصب جکهای بازویی

زمان مورد نیاز: 4 ساعت

برای نصب جک درب پارکینگ داخل بازشو، مورد بسیار ضروری که میبایست به آن توجه شود این است که هیچ نصب جکی را نمی توان دقیقا مطابق آنچه که در دفترچه راهنما وجود دارد انجام داد. پس قبل از نصب می بایست چند دقیقه ای درب پارکینگ و دیوارهای کناره و نزدیکترین پریز برق را در نظر گرفت و استراتژی نصب را پیاده سازی کرد.
زمان چهار ساعته ای که ما در نظر گرفته ایم برای پروژه ای است که کنده کاری و سیم کشی محدودی دارد و ممکن است این زمان به دلایلی افزایش یابد.

  1. بررسی موقعیت و وضعیت نصب جک درب پارکینگ

    ابتدا موقعیت درب پاکینگ و ساختار درب را باید مد نظر قرار دهیم. بازوها میبایست روی محکمترین جای درب و به اصطلاح کلاف درب نصب گردد. در سوی دیگر می بایست دیواره های کنار درب را بررسی کنید تا بتوان پایه های عقب را در جای مناسب و زاویه ایده آل نصب نمود.

  2. کنده کاری و آماده سازی دیوارهای کنار درب

    اگر ساختمان نو ساز نیست و بیس پلیت روی دیوار کار نشده، می بایست این پیلت را جهت نصب پایه عقب بازو جک پارکینگی بر روی دیوار تعبیه نمود. در بسیاری از ساختمانها نیاز به کنده کاری می باشد. به طور کلی برای پایه عقب نیاز به این است که از لولا درب 20 سانیتیمتر به سمت خارج به ارتفاع 25 سانتیمتر فضا در نظر گرفته شود. برای دریافت اندازه دقیق به دفترچه راهنما رجوع کنید.
    بهترین پلیت مورد استفاده برای زیر سازی پایه عقب، ناودانی یا نبشی یا پلیت با ضخامت حداقل یک سانتیمتر می باشد. یکسمت ناودانی به قوطی درب جوش شده و در سمت دیگر از میله گرد که به صورت زاویه دار در دیوار فرو شده استفاده کرده و آن قسمت را نیز به ناودانی جوش می کنید.

  3. نصب پایه ها و چگونگی زاویه دهی

    پایه عقب را با توجه به زاویه باز شدن درب مطابق دفترچه راهنما در فاصله 14 سانتیمتری لولا روی پلیت جوش کرده (توصیه این است ابتدا خال جوش کرده و پس از تست، جوشکاری نهایی را انجام دهید)و جک را به واسطه پین عقب روی درب سوار کنید.
    پایه جلو را روی بازو قرار داده جک را خلاص کرده و شفت جک را کاملا ببندید و درب را تا حداکثر زاویه مورد نیاز باز کنید. پایه جلو را نیزدر همین حال بر روی درب با خال جوش نگه دارید. حالا یکبار درب را باز و بسته کنید و در صورتی که مشکلی وجود نداشت، بازو را از روی پایه ها خارج کرده و پایه ها را کاملا و بدقت بر روی درب و دیوار مستحکم کنید.نحوه زاویه دهی جک درب پارکینگ

  4. نصب تابلو فرمان، چشمی و فلاشر

    سعی مدار کنترل کنار درب در نزدیکی برق ورودی وصل کنید تا نیاز به سیم کشی زیادی نباشد و بهتر است در فاصله 150 تا 160 سانتیمتری زمین نصب شود. دقت کنید مدار کنترل نباید جایی نصب شود که درب موقع باز شدن با آن برخورد کرده و یا وقتی درب باز میشود، مانع دسترسی دوباره به مدار کنترل شود.
    فلاشر نیز بیرون درب روی پیشانی دیوار جوری نصب شود که راننده از راه دور متوجه باز و بسته شدن درب شود. چشمی یا فتوسل نیز در 40 سانتیمتری زمین، بیرون ساختمان و دقیقا روبروی هم نصب کردد. نصب چشمی باید به گونه ای باشد که سیم خروجی در زیر چشمی قرار گیرد تا آب باران به واسطه سیم به داخل چشمی نفوذ نکند.سیم کشی جک درب پارکینگ

  5. سوراخ کاری و سیم کشی

    اگر ساختمان نو ساز باشد و مسیر سیم کشی را در نظر گرفته باشند که در زمان و انرژی بسیار صرفه جویی میشود و کار بسیار تمیز انجام میگیرد. اما ما بنا را بر عدم پیش زمینه ای برای نصب جک میگذاریم. نوع سیم کشی به این صورت میبایست باشد که مدار فرمان به هر بازو یک کابل 3 در 1.5 از مدار کنترل به قلاشر یک کابل 2 در 0.75 و از مدار کنترل به هر کدام از چشمی ها یک کابل 2 در 2 تلفنی باید در نظر گرفت.
    بهتر است در ساختمانهایی که مسیر سیم کشی برای جک درب پارکینگ در نظرنگرفته شده از چهارچوب درب برای مسیر سیم کشی استفاده کرد. و برای گذر دادن و کشیدن سیم از درون لوله از یک گرد بر، بر روی مته دریل استفاده نمود تا کار بسیار تمیز انجام گردد.

  6. راه اندازی جک درب پارکینگ

    در آخرین مرحله کابل را از یک سو به بازوها، چشمی و فلاشر وصل کرده و ازسوی دیگر مطابق کاتالوگ سیم ها را به ترمینالهای مدار کنترل وصل نمایید. دربها را نیمه باز کرده و از حالت خلاص خارج کنید، ورودی برق را وصل کرده و برنامه مربوط به آن جک درب پارکینگ که مربوط به زمانبندی کارکرد هر بازو، تایم اتوماتیک بسته شدن، اختلاف زمانی دو لنگه را تنظیم نموده و ریموت را بفشارید. حال اگر مشکلی در سیم بندی وجود نداشته باشد درب باز شده و با چند بار باز و بسته کردن آن می توان تایم کارکرد را کاملا تنظیم کرد.

  7. توصیه پس از نصب

    محیط کاری که نصاب در آن فعالیت نموده می بایست توسط خود نصاب تمیز شود تا کثیفی زمین یا تخریب دیوار کار نصاب را تحت تاثیر قرار ندهد. به صاحب کار توصیه شود پیلت و پایه ها را رنگ کرده تا به مرور زمان از استحکام آن ک نشود. در نهایت توصیه این که پیلت زیر کار پایه روی دیوار به وسیله سیمان مستحکم گردد میتواند عمر سیستم را بسیار ارتقاء دهد.

  8. آموزش پس از نصب

    نصاب موظف است پس از نصب کامل نحوه کارکرد با ریموت که کدام دکمه و چگونه درب را بازو بسته می کند به صورت کامل و با حوصله به مشتری آموزش دهد. همچنین استفاده از کلید خلاص کن در مواقع نبود برق یا خرابی محصول مورد بسیار ضروری است که می بایست مشتری بتواند به تنهایی و به سرعت انجام دهد. این هم از جمله مواردی است که نصاب باید آموزش کامل و صحیحی ارائه کند.

ویدئو روش نصب جک درب پارکینگ

در این ویدیئو روش نصب جک پارکینگی دو لنگه آموزش داده شده است. که شامل بررسی موقعیت نصب، چگونگی کنده کاری، فرز کاری، زاویه دهی بازو ها ، جوشکاری و تنظیم نهایی آن می شود. این ویدئو در سال 1389 تهیه و از کیفیت متوسطی برخوردار است.

مشخصات جكهاي ليدر پروتكو و فراز

قابليت نصب بر روي انواع درب هاي كشويي ، دو لنگه ، تك لنگه و …
مجهز به نمايشگر ، جهت كليه دستورالعملها و اخطارهاي سيستم.
قابليت نصب قفل برقی بر روي درب با استفاده از كارت رابط (MEL)
امكان برنامه ريزي دكمه هاي ريموت در سه مد معمولي ، تك لنگه اي و Stop.
امكان برنامه ريزي هر كدام از جكها به صورت جداگانه.
داراي خروجي براي كنترل روشنايي و غيره (در مركز Q60/1A)
مشخصات فنی این محصولات نیز می تواند مشترکا به صورت زیر تعریف شود:
ولتاژ کارکرد 230 ولت
قدرت موتور 280 وات
جریان مصرفی (1.2A-1.7A)
محدوده دمایی منفی 35 درجه تا مثبت 80 درجه
نیروی وارد فشاری تا 2800 نیوتن
وزن جک پارکینگ 4.6 تا 5 کیلوگرم
زمان کارکرد بازوها 16 تا 27 ثانیه

معرفي انواع جك ها

اين مجموعه درب بازكن شامل يك جفت جك قدرتمند با موتوري كم صدا مي باشد. اندازه حركت جكها برحسب نوع جك به قرار ذيل است:
جک پارکینگی LEADER 3 TI (طول جک بسته:665 میلی متر، طول جک باز:965 میلی متر)
جک پارکینگی LEADER 4 TI (طول جک بسته:765 میلی متر، طول جک باز:1165 میلی متر)
جک پارکینگی LEADER 5 TI (طول جک بسته:865 میلی متر، طول جک باز: 1365 میلی متر)
جک پارکینگی FARAZ 4 M/P (طول جک بسته:630 میلی متر، طول جک باز:1055 میلی متر)
جک پارکینگی FARAZ 4 M/P (طول جک بسته:730 میلی متر، طول جک باز:1255 میلی متر)


طبق اشكال زير روي زبانه موتور هر جك يك سوئيچ خلاص كن وجود دارد كه هنگام قطع برق يا بروزمشكلي در سيستم كه باعث از كار افتادن آن شود، مي توان با چرخاندن سوئيچ به سمت OPEN درجكهاي مدل فراز يا بيرون كشيدن زبانه در جكهاي پروتكو، گيريبكس را خلاص نموده و بصورت دستي درب ها را باز و بسته نمود. بديهي است در صورتي كه زبانه ها در داخل باشند، يا سوئيچ در سمت CLOSEباشد، جكها اجازه هيچگونه حركتي را به صورت دستي به لنگه هاي درب نمي دهند.

متعلقات و لوازم جانبي يك سيستم كامل

يك جفت جك همراه با قفل خلاص كن
تكيه گاههاي ابتدا و انتهاي دو بازو بهمراه پيچ هاي آلن و محورهاي استوانه اي آنها
تكيه گاهها در دو نوع S1 و S3 مي باشند كه نوع (S1(sx جهت ابتداي بازوي چپ و نوع
(S1(dxجهت ابتداي بازوي راست مورد استفاده قرار مي گيرد.( نوع S3 جهت انتهاي دو بازو مورد استفاده قرار مي گيرد. )

دو عدد ريموت كنترل
دو عدد ريموت كنترل سه دكمه اي كه پس از شناسانده شدن به مركز، جهت فرمان دادن بصورت راديويي از راه دور مورد استفاده قرارمي گيرند. هر دكمه ريموت به طور دلخواه قابل برنامه ريزي به صورت ذيل مي باشد ؛
الف. دو لنگه اي، ب. تك لنگه اي ( پياده رو )، ج . STOP
دو عدد خازن راه انداز
هر موتور داراي يك خازن 8 ميكروفاراد ACمي باشد كه جهت راه اندازي موتورها استفاده می شود.


يك جفت چشم الكترونيك ( گيرنده و فرستنده ) بهمراه چهار عدد پيچ و رولپلاگ
چشمهاي الكترونيك جهت تشخيص موانع متحركي كه ممكن است درحين كاركرد موتورها بين درب ها قرار گيرند ، بكار مي روند . كه نوع عكس العمل جك ها بستگي به نوع بستن اتصالات چشمها دارد ، كه دو مد باز و بسته مي تواند باشد . چشم فرستنده TX و چشم گيرنده RX نام دارد كه RX داراي كنتاكت باز (NO) مي باشد .
يك عدد كليد سلكتور بهمراه يك جفت سوئيچ ( نصب اختياري )
جهت فرمان دستي ( بدون نياز به ريموت كنترل ) به مركز از كليد سلكتور استفاده مي شود . اين كليد در حالت معمولي باز است و براي فعال كردن آن بايد آن را در سمت ساعتگرد با سوئيچ مربوطه چرخاند كه بطور فنري به حالت اوليه باز مي گردد و اين عمل پالسي براي مركز مي سازد كه اين پالس مي تواند جهت START يا STOP جك ها بكار رود.


زيرقاب و روقاب بهمراه مركز كنترل (Q60) و ترانس مربوطه
مركز Q60 مغز اصلي فرمان دهنده سيستم مي باشد كه عملكرد آن را مي توان توسط چهار دكمه A ، B ، C ، D كه در سمت چپ آن تعبيه شده برنامه ريزي نمود . پيغامهاي مختلف آن ( مقدارمتغيرها ، متغيرها ، تأييد ، خطاهاي سيستم و … ) بوسيله دو نمايشگر نمايش داده مي شود.
يك عدد لامپ چشمك زن ( نصب اختياري)
لامپ چشمك زن يا فلاشر جهت آگاهي كاربران از فعال يا غير فعال بودن سيستم از داخل يا خارج ساختمان بكار مي رود. اين لامپ معمولاً روي چهارچوب درب نصب مي گردد تا از دو طرف قابل ديدن باشد. نوع ديگري از اين لامپ چشمك زن، جهت افزايش برد ريموت ها، داراي آنتن مي باشد.

نحوه انتخاب نوع جك متناسب با درب

جك مورد نياز برحسب طول و وزن درب انتخاب مي شود. حتي الامكان بايد نوع جك در صورت نداشتن محدوديت مكاني بزرگتر انتخاب گردد، چرا كه هر چه جك بزرگتر باشد قدرت كمتري جهت باز نمودن درب مصرف و طول عمر موتورها بيشتر مي شود. ( وزن و طول فقط يك لنگه درب در نمودار زير مورد نظر است.)
مقادير توصيه شده براي حداكثر طول يك لنگه درب :
جک درب پارکینگ (LEADER 3 TI (2m
جک درب پارکینگ (LEADER 4 TI (2.75m
جک درب پارکینگ (FARAZ 4M/P (2.75m
جک درب پارکینگ (LEADER 5 TI (3.5m
جک درب پارکینگ (FARAZ 5M/P (3.5m

راهنماي نصب فيزيكي و مكانيكي

همانگونه كه در شكل زير ديده مي شود ابتداي جك ها بر روي ستون كناري درب (1)حتي الامكان وسط دو لولا و انتهاي جك ها به مكاني كه درب، در آن قسمت چارچوب داشته باشد، حتي الامقدورنزديك به ابتداي درب، نصب مي گردد. چراغ چشمك زن (6) و آنتن (4) نيز در صورت نياز در بالاي چارچوب نصب مي گردد.
چشمهاي الكترونيكي به دو صورت قابل نصب مي باشد :
درصورتيكه درب ها بطرف داخل ساختمان باز شوند، چشمها بايد بگونه اي نصب گردند كه باز شدن درب ها باعث انسداد ديد چشمها نگردد. براي نصب چشمها در بيرون درب، بدليل باز شدن درب ها به طرف داخل، معمولاً چشمها را درست روبروي هم در يك راستا و حداكثر در ارتفاع 60 سانتی متر از كف زمين بر روي چارچوب درب، نصب مي نمايند.

نصب مكانيكي جك ها

در صورتيكه بخواهيم جك ها بدرستي كار كنند و طول عمر موتورها و خود مركز بيشتر شود بايستي جك ها طوري نصب گردند كه حداقل فشار به آنها آمده و حداكثر بهره وري را داشته باشند. براي نصب جك بايد دو نقطه انتخاب شود، انتخاب محل نصب جك بر روي چارچوب يا ديوار و بر روي لنگه درب. جهت پيدا كردن محل تقريبي تكيه گاهها، درب را كاملا ببنديد و جك را كاملا باز كنيد. سپس حدود 50 میلی متر جكها را براي رگلاژهاي بعدي داخل ببريد. تكيه گاهها را در زبانه هاي ابتدايي و انتهايي جك وارد كرده و پيچ كنيد. در حالي كه جك كاملا با سطح افق تراز است، محل تقريبي تكيه گاهها را روي درب و ستون كناري آن مشخص كنيد.

نحوه محاسبه محل نصب تكيه گاهها روي ستون كنار درب براي انواع جكها

روي شكل زير مورارد زير را در نظر داشته باشيد:
A . فاصله بين مركز لولاي درب تا مركز جاي چرخش ابتداي بازو روي تكيه گاه
B . فاصله بين مركز لولاي درب تا مركز جاي چرخش ابتداي بازو روي تكيه گاه
D . فاصله مركز لولاي درب تا كف پايه نگه دارنده ابتداي بازو

جک مدل LEADER 3 TI

در اين مدل، براي باز شدن جك تا حد اكثر زاويه با شرط 0=<D ، بايد سعي كنيد حتي الامكان 300 = B+A و B=A شود. اگر 0 = D باشد، حداكثر زاويه باز شدن در 120 درجه خواهد بود. بايد سعي كنيد تا حد امكان مقدار D را به صفر برسانيد در غير اين صورت هرچه D بزرگتر شود زاويه بازشدن كمتر خواهد شد.در ادامه چند مثال براي D هاي مختلف آورده شده است. فاصله بين تكيه گاه و ديوار توسط فلز يا پروفيل پر مي شود.

جک مدل FARAZ 4M/P و LEADER 4 TI

در اين مدل، براي باز شدن جك تا حد اكثر زاويه با شرط 0=<D ،بايد سعي كنيد حتي الامكان A=B و A+B = 400 شود.

جک مدل FARAZ 5M/P و LEADER 5 TI

در اين مدل، براي باز شدن جك تا حد اكثر زاويه با شرط 0=<D ،بايد سعي كنيد حتي الامكان A=B و A+B = 500 شود.

نكات نصب

وقتي درب ها بسته است ، جك باز مي شود و وقتي درب باز مي شود جك بسته مي شود.جهت جلوگيري از باز يا بسته شدن بيش از حد درب، بايد از استوپرهاي محكمي در نقاطي كه با حرف  B مشخص شده است، روي زمين يا چار چوب، استفاده شود. اگر مدت زمان باز و بسته شدن درب به هر دليلي تغيير نمايد، اين استوپرها مانع از وارد آمدن فشار مضاعف به درب و يا جك مي شود. براي جلوگيري از ضربه خوردن دربها مي توان بر روي استوپر ها مقداري لاستيك نرم يا فوم ضخيم چسباند.

حداقل فاصله تكيه گاه S1 از لبه كناري ديوار باید 30 میلی متر باشد. در مواردي كه ديوار مانند محيط حاشور خورده باشد ، بايد فاصله E حتماً بيشتر از اندازه قطر موتور و سوئيچ دستي پشت آن باشد. براي گير نكردن متعلقات به ديوار، فاصله E بايد بزرگتر از 100 + A باشد.

نوشته قبلی
نوشته بعدی
3 3 امتیاز
امتیازدهی به مقاله
اشتراک گذاری
اطلاع از
guest
43 دیدگاه
آخرین ها
جدیدترین بیشترین آرا
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات
عرفان
عرفان
4 years ago

با سلام،ضمن تشکر از جنابعالی،محلی هست که نسبت به آموزش نحوه مونتاژ و نصب انواع جک های درب در مدت کوتاه اقدام نماید.هزینه نصب یک جفت جک سیماران با دهانه ۳/۵۰ چقدر است؟

رسول عطایی
رسول عطایی
3 years ago

سلام خسته نباشید سوالی دارم لطفا در صورت امکان راهنمایی کنید جم درب پارکینگ برای بسته شدن درب در. درب با شتاب به چهار چوب میخورد و ایجاد صدا را دارد برای اموزش این مشکل میتوانم حضوری خدمتتان برسم با قبول حق الزحمه میتوانید همکاری کنید با تشکر ج
092xxxxxxxxx منتظر پاسخ شما هستم ممنون

SaHaB
SaHaB
3 years ago

هنگام نصب جک بر روی درب سه لنگه وقتی درب را باز میکنم درب عابر که لنگه وسطی است زودتر باز میشود و گیر میکند، این مشکل را چگونه برطرف کنم؟؟

سید قاسم
سید قاسم
3 years ago

کلا آموزش مردم را از جانب شما تحسین مینمایم. و از خداوند متعال آرزوی سلامتی همه شماها که زحمت کشیده اید تا سواد نصب جک پارکینگی را بیآموری خواستارم. خداوند خیرتان دهد.سید قاسم

سعید
سعید
3 years ago

سلام ایا امکانش هست روی درب خانه ای که به بیرون باز میشه جک رو نصب کرد

شاهین
شاهین
3 years ago

با سلام در حیاط یک تیکه کوچیک و یه تکه بزرگ آیا میشه جک نصب کرد؟

مهدی
مهدی
3 years ago

سلام چند وقت یکبار سرعت درب های دولنگه ای تغییر می کند ودر دوم زودتر از در اول به انتها می رسد و در بد بسته می شود .خود ما می توانیم سرعت در ها را تنظیم کنیم؟ پاسخ را با
واتساپ *****ارسال فرمایید ممنون از شما

طباطبایی
طباطبایی
2 years ago

سلام درب دولنگه ای است که یک درب برای عابربادرب بازکن آیفون بازمیشود . وقتی جک نصب شودتکلیف بازشدن درب برای عبورعابرچی میشود . ممنون

مجتبی
مجتبی
2 years ago

سلام
باتشکر از آموزش های مفیدتون
هزینه نصب جک روی درب 3 متری چقد میشه

مهدی
مهدی
2 years ago

سلام از راهنمایی حرفه ای ، خلاقانه وبی دریغ جنابعالی که نشانه شخصیت والای شماست قدردانی می نمایم وارزوی سلامتی و دل خوش ولب خندان براتون ارزومندم‌ مهدی شیراز

موسی
موسی
2 years ago

سلام. ما میخواهیم جک درب حیاط با زاویه 180درجه باز شود آیا این امکان وجود دارد.؟ لطفا راهنمایی بفرمایید.

محمد شریفی
محمد شریفی
2 years ago

چطور میشه آیفون را به برد دربازکن میلان نصب کرد تا زمان زدن درب بازکن آیفون ، جک درب برقی باز بشود

رضا کریمی
رضا کریمی
2 years ago

سلام درب با لنگه بازشو 70 سانتی متر (4 تا لنگه 70 سانتی هست که بصورت آکاردیون دوتا دوتا با هم جمع میشن) چه جکی میشه نصب کرد. ممنونم

محمد
محمد
2 years ago

سلام قربان خسته نباشید…فضای کافی برای پلیت ته کار وجود ندارد آیا میتوان جک را برعکس نصب کرد که شفت فضای کمتری اشغال کند و موتور ته جک به سمت داخل درب باشد؟

مرتضی
مرتضی
1 year ago

سلام.جک سوپر لایف دو لنگه دارم.بدون هیچ اتفاقی یهو درب شماره ۲ چه در حالت باز شدن چه در حالت بسته شدن،فقط دستور باز شدن میگیرد.مشکل چیه؟ممنون

علی اصغرآزاده
علی اصغرآزاده
1 year ago

سلام
با تشکر از زحمات شما
گیربکس جک در پارکینگ ما تقریبا” هرسال خراب میشه و احتیاج به تعویض پیدا می کنه علت چی هست.
ممنون

علی
علی
1 year ago

با سلام لطفاً نحوه بستن خازن های راه انداز برروی سیم بندی جک ها را توضیح دهید

ابوالفضل
ابوالفضل
6 months ago

سلام میشه جکی که سیم پیچش به سمت بالاست پایین نصب بشه يعني سروته

ابوالفضل
ابوالفضل
6 months ago
پاسخ دادن به  مسلم زمانی

جکش cucci چینیه
مرسی

اصغر زلفی
اصغر زلفی
5 months ago

سلام ببخشید می‌توانیم جک های بازوی روبروی هم کار نکنیم رو درحیاط بالا و پاین نصب کنیم

محمد حشمتی
محمد حشمتی
4 months ago

با سلام درب پارکینگ بنده جوری هست که یکی از لنگه ها 90 درجه باز میشه و لنگه دیگه باید 150 درجه باز بشه. آیا جکی هست که چنین قابلیتی رو داشته باشه و قیمتش در چه حدود هستش. ممن.ن میشم راهنماییم بکنید.

محسن
محسن
3 months ago

سلام وقت بخیر
یه دروتزه دولنگه دارم که یکیش کمتر از ۹۰ درجه باز میشه و یکی لنگه بیشتر از ۱۱۰ درجه … جک ها تا چند درجه دروازه را باز میکنند ؟

محمد کمربسته
محمد کمربسته
1 month ago

دیوارها مال من نیست نمیتونم سوراخش کنم..متشکرم

43
0
فکر شما را دوست دارم ، لطفا نظر دهیدx