چشمی جک پارکینگی و رفع خرابی آن

چشمی جک پارکینگی یا فتوسل درب اتوماتیک یکی از اجزاهای اصلی پک درب اتوماتیک است که وظیفه حفاظت از عدم برخورد در پارکینگ را به خودرو دارد. چشمی ها به یک پک دو عددی در کارتن جک پارکینگی وجود دارد و آنها می بایست در ارتقاع 15 تا 30 سانتیمتری از سطح زمین روی دیوار خروجی درب پارکینگ نصب گردد.

وقتی چشمی جک پارکینگی روبروی هم قرار میگیرند یکه خط نامرئی به وجود می آورد تا در هنگام باز بودن درب اگز این خط نامرئی قطع شود اجازه بسته شدن درب را ندهد و با این عمل از آسیب دیدن خودرو و یا نفر جلوگیری نماید. حال اگر موقع بسته شدن درب شیعی باعث شود که این خط قطع شود، عمل بسته شدن درب متوقف می شود و درب شروع به باز شدن مینماید.

چگونه به اشکال در چشمی جک پارکینگی پی ببریم

بسیار اتفاق افتاده که پس از باز کردن درب پارکینگ وقتی ریموت را برای بسته شدن درب میزنیم ریموت عمل نکرده و درب پارکینگ باز می ماند. اولین تستی که می بایست انجام دهیم این است که از وصل بودن برق ساختمان مطمئن شویم. شاید همان موقع برق کلی ساختمان قطع شده باشد. دومین تست باید از ریموت باشد. با حداقل دو ریموت برای بسته شدن درب پارکینگ تلاش کنید اگر باز هم عمل بسته شدن درب انجام نشد متهم اصلی چشمی جک پارکینگ است که میبایست علت خرابی آن را متوجه شد که در ادامه به آن می پردازیم.

علت خرابی چشمی جک پارکینگی

خرابی چشمی جک پارکینگی یا موتورهای ریلی و حتی کرکره برقی میتواند یکسان باشد. بهترین راه متوجه شدن خرابی چشمی این است که دست خود را از جلو چشمی بالا و پایین کنید تا مسیر دید آن را قطع و وصل نمایید، اگر صدای تیک تیک مربوط به قطع و وصل شدن راه چشمی شنیده نشود مشکل از چشمی جک پارکینگی می بتشد.

نفوذ آب: علت اصلی اکثر خرابی ها نفوذ آب درون چشمی می باشد که به علت عدم آب بندی مناسب و یا کیفیت پایین چشمی درب اتوماتیک اتفاق بیفتد. در این حالت به مدار چشمی ها آسیب جدی رسیده و چشمی جک پارکینگی قابل تعمیر نمی باشد و می بایست تعویض گردد.

کثیف شدن چشمی: علت بعدی می تواند به کثیف شدن درب و لنز چشمی مرتبط باشد. به این صورت که ممکن است درب باز شود و بسته نشود و یا گاهی درب به خوبی عمل کند و چند لحظه بعد در بسته نشود. برای رفع این مشکل می توان درب رویی چشمی را جدا کرد و با آب گرم و حتی مواد شوینده آن را کاملا شست و سپس کامل خشک کرد و دوباره سر جای خود نصب نمود.

قطع شدن سیم: گاهی اوقات به علت هرز بودن پیچ سوکت یا شکسته شدن سیم ممکن است چشمی کار نکند. در این حالت می بایست چشمی باز شود و اگر قطع شدن سیم از داخل چشمی باشد آن را دوباره وصل کرد.

شکسته شدن چشمی: در بسیاری از مواقع با شکسته شدن چشمی جک پارکینگی درب از کار می افتد. شکستن در این حالت نیز باید چشمی کاملا عوض شود.

آموزش تعویض چشمی جک پارکینگی

وقتی که چشمی درب اتوماتیک به هر دلیلی خراب شده و قابل استفاده نباشد باید آن را تعویض کرد حال می توان از نمونه فابریکی است استفاده کرد که به راحتی قابل تغییر می باشد. این کار نیاز به تخصص خاصی ندارد و سیم ها دقیقا سر جای خوشان وصل می شود.

چشمی جک پارکینگ فابریکی را از کجا تهیه کرد؟

خرید چشمی فابریک جک پارکینگی از فروشگاه آنلاین سیستمهای حفاظتی

اما چالش از انجایی شروع می شود که به علت بالای بودن قیمت چشمی یا فتوسل جک پارکینگ مجبور شوید از مدلهای غیر فابریک استفاده کنید. از لحاظ کارکرد فرقی بین چشمی فابریکی و غیر فابریکی وجود ندارد و تنها در نصب و سیم بندی باید کمی توجه بیشتری به کار داد.

چشمی جک پارکینگی

برای متصل کردن چشمی غیر فابریک می بایست درب چشمی جک معیوب را باز نمایید. یک طرف دو سیم به مدار فتوسل جک پارکینگی متصل است و در طرف دیگر چهار سیم به برد وصل است .

در طرفی که دو سیم وصل شده تنها یک مثبت و منفی 24 ولت قرار دارد که میبایست دقیقا در در چشمی غیر فابریک جایگزاری شود. اشتباه زدن مثبت و منفی باعث از کار افتادن فتوسل می شود و اگر دو سیم به یکدیگر برخورد کنند احتمالا فیوز برد جک پارکینگی میسوزد. پس در اتصال این چشمی دقت نمایید و یکی یکی سیمها را به چشمی جدید متصل نمایید.

آیا ولتاژ چشمی جک باعث برق گرفتگی میشود؟

خیر. ولتاژ تغذیه فتوسل جک پارکینگی 24 ولت است و این ولتاژ باعث برق گرفتگی نخواهد شد. شاید با دست گرفتن سیم 24 ولت نوک انگشت شما سوزوش خفیفی احساس کند.

برای وصل کردن طرف دیگر چشمی چهار ورودی قرار دارد که دو تای آن مثبت و منفی است که دقیقا می بایست مشابه توضیحات چشمی روبرویی نصب گردد و دو ترمینال دیگر که ورودی رله می باشد و در اتصال سیم ها هیچ نظم خاصی لازم نیست انجام شود و دو سیم دیگر را به هر یک از آنها می توان متصل نمود.

نوشته قبلی
نوشته بعدی
3 2 امتیاز
امتیازدهی به مقاله
اشتراک گذاری
اطلاع از
guest
81 دیدگاه
آخرین ها
جدیدترین بیشترین آرا
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات
جلیل فرجی
جلیل فرجی
5 years ago

سلام جک لولایی بلانکا نصب کردم طبق سازوکار خودش چشمی ها هم از جلوش رد میشی صدا میده اما مانع توقف در ب نمیشه باوجود قرار گرفتن جلو چشمی قطعی سیم و خرابی چشمیها هم چک کردم اما جواب نگرفتم این با جکهای دیگه فرق داره لطفا راهنمایی کنید .

مهندس اریا
مهندس اریا
3 years ago
پاسخ دادن به  جلیل فرجی

شما ندارم سیستم فتوسل را فعال نکردید
لطفا به داخل تنظیمات رفته و pAtرا En نمایید

حسین دهکردی
حسین دهکردی
4 years ago

سلام چطور میشود چشم الکترونیک سنسور درب برقی را از مسیر حذف کرد؟
در واقع چطور می شود موقتا با زدن ریموت درب بدون توجه به چشم الکترونیک بسته شود؟
ممنون

Habib
Habib
4 years ago
پاسخ دادن به  حسین دهکردی

سلام لامپهای حیات با یک عدد فوتوسل روشن می‌شوند ولی امروز لامپها خودبه خود روشن خاموش می‌شوند راهنمایی میفرمایید

امید
امید
4 years ago

سلام دوست عزیز. بنده جک آلدو دارم. و میخوام موقتا چشم الکتریک رو حذف کنم. میشه راهنمایی بفرمایید کدوم قسمت رو دقیقا باید متصل بکنم؟ آیدی بنده omid3020@ هست. اگر امکانش هست براتون عکس برد رو بفرستم تا راهنماییم کنید. یک دنیا ممنون

امیر
امیر
3 years ago
پاسخ دادن به  مسلم زمانی

سلام جناب زمانی عزیز
آیا فتوسل برای دربهای حیاط بیرون باز شو هم کارکرد مناسبی خواهد داشت؟

مهندس اریا
مهندس اریا
3 years ago
پاسخ دادن به  امیر

بله بشری،که هنگام باز شدن از جلوی فتوسل عبور ننماید

Reza
Reza
3 years ago

سلام.ببخشید روی دند ها دو تا آهنربا قرار داره که فک کنم وقتی میرسته به چشمی در توقف میکنه ولی برای ما فقط به یک طرف کار میکنه میخواستم بدونم چطور باید اون سنسور هارو نصب کنم آیا تنظیم میخواد؟

امید
امید
3 years ago

مرسی جناب آقای زمانی عزیز. یک دنیا ممنونم ازتون

نعمان
نعمان
3 years ago

سلام آقای زمانی،درب حیاط ما داخل حیاط باز میشه،برای امنیت فتوسلها را داخل حیاط نصب کردیم،و بیشتر هم برای این که اگر احیانا ماشین جلوی درب بود،دربها توسط کودکی که ریموت را برداشته باز نشه،به عقب ماشین بخورد،،یک عیبی که فتوسل ها داره یا احیانا از برد فرمان هست،جایی که میریم بعد یک روز میاییم ،خودبخود برد فرمان میره روی ph,و دربها عمل نمیکنه،که مجبور میشم از روی دیوار برم ،یک دست که جلوی فتوسل میگیرم،برد از حالت pH خلاص میشه،،بنظر شما ایراد از چیست؟؟؟

نعمان
نعمان
3 years ago

سلام آقای زمانی،برد فرمان از روزی که گرفتم دستورهای لازمی که بهش میدم ذخیره نمیکنه،،چکار باید کرد و چطور میشه ریست کرد و از نو از تنظیمات کارخانه شروع به فرمان دادن و ذخیره کردن پارامتر های لازم را کرد؟؟؟

نعمان
نعمان
3 years ago

سلام،جک برقی برند سوزوکی sz400 میباشد

فزهاد
فزهاد
3 years ago

سلام و وقت بخیر من جکهای درب را باز کردم و در جای دگر نصب کردم ولی متاسفانه موقعی که برق بهش میدم تابلوی فرمان روشن میشه و لی هیچ فرمانی نمیگیره ممنون میشم راهنمایی بکنید

فرهاد
فرهاد
3 years ago

سلام ی سوال برام پیش اومده در مورد مثبت منفی چشمی _24و +12 آیا مگر 24 مثبت در نظر گرفته نمیشود و 12منفی

مرتضی
مرتضی
3 years ago

سلام مهندس سنسور درب در حالت عادی صدا میده و کار میکنه اما وقتی از جلوش رد میشیم یا وایمیستیم درب متوقف نمیشه …. راه حل عیب یابی اش چی میتونه باشه ؟؟؟

سالار
سالار
3 years ago

سلام. من یک جک پروتکو دارم که گویا چشمی هاش مشکل داره و بعد از ظهر ها که هوا گرم هست. جک اصلا کار نمیکنه و بعضی اوقات با تحریک چشمی جک کار میکنه. بعضی اوقات گویا اصلا برق نیست داخل چشمی و با تحریکش صدای تیک تیک نمیده. ایا گرما باعث میشه برد‌ اتصالی کنه و بعدا خود به خود ترمیم میشه؟ راهنماییی کنید

حسین
حسین
2 years ago

سلام
اشتراک یک تجربه در مورد مشکل فتوسل
درب اتوماتیک دارم که خطای photo میداد و بسته نمی شد و یا باز نمی شد و خیلی اذیت می کرد
سرویس کار هم اومد و نتونست مشکل رو حل کنه و تو اینترنت هم چیزی پیدا نکردم بالاخره بعد از کلی جستجو متوجه شدم خطا بیشتر مواقعیه که هوا آفتابیه و انعکاس نور به چشمی فتوسل میافته.
درپوش فتوسل رو برداشتم و یه تیکه مقوا از داخل طوری گذاشتم که به چشمی فتوسل انعکاس نور نیافته و فقط روبرو رو ببینه.
به همین راحتی مشکل حل شد.

سالاری
سالاری
2 years ago

سلام و درود!
چشمی جک پارکینگ من، وقتی نور آفتاب روش میوفته، در رو نماینده. تیک تیک می‌کنه و در هم کمی بسته میشه اما دوباره برمیگرده و باز میشه. ممکنه در مورد دلیلش و راه حلش، راهنماییم کنین؟

علیرضا
علیرضا
2 years ago

با سلام علت ارور sen5 در جک بازویی calypso چیست ممنون میشم راهنمایی کنید

شهرام مهران پور
شهرام مهران پور
2 years ago

جک قدیمی من خروجی 12 ولت برای چشم داشت و جک جدید که می خواهم نصب کنم خروجی 24 ولت برای چشم دارد ، آیا چشم را باید عوض کنم ؟ یا همان چشم قدیمی مشکلی ندارد؟

سمیرا
سمیرا
1 year ago
پاسخ دادن به  مسلم زمانی

سیماران جامپر داره

احد عباسی
احد عباسی
2 years ago

درود بر شما ..آیا هنگام بسته شدن درب پارکینگ بیکباره فردی مجددا وارد شود و درب پارکینگ به یکباره باز شود .جکهای درب آسیب می‌بیند……

ولیزاده
ولیزاده
2 years ago

منظور از لوپ کردن چشمی که فرمودین یعنی چه

سپهر
سپهر
6 months ago
پاسخ دادن به  مسلم زمانی

مهندس جان بنده سیماران رو لوپ کردم و از حالت اتوماتیک به نیمه اتوماتیک تبدیل کردم ولی باز چشمی ها از مدار خارج نشد. چیکار باید کرد؟
p3 رو به siتغییر دادم

محمد
محمد
2 years ago

من جک یال خریدم….
اما مدتی است که درب خودبه خود باز میشه. و نصابم یکی از علل را درست کار نکردن چشمی می داند. و آنها را از کار انداخته است…
آیا چشمی درب می تواند سیگنال باز شدن درب را بدهد؟؟؟؟

مجید آقا شیخ حسین
مجید آقا شیخ حسین
2 years ago

وقت بخیر،من جک پارکینگ یوتاب دارم متاسفانه چشمی سمت چپ را سرقت کردند و موفق نشدم پیدا کنم ،میفرمایند سیماران ببند ،آیا جواب میده و خودم میتونم انجام بدم. سپاسگزارم

سینا
سینا
2 years ago

سلام وخسته نباشید خدمت شما مهندس عزیز جک منزل کینگ گیت که یه هو از کار افتاد متوجه شدم فوتوسل کار نمیکنه فتوسل دره دیگر باز کردم جاش گذاشتم فوتوسل عمل کرد بازم جکا باز نمیکنه ریموت هم بابورد ست وزمانی که کلید ریموت میزنم بورد صدای همیشگی میده میشه لطفاً بصورت گام به گام راهنماییم کنید واقعا ممنونتون میشم علاقه دارم خودم درستش کنم

مسعود کاظمی
مسعود کاظمی
2 years ago

با عرض سلام من برای حذف چشمی ها همانطور که فرمودین لوپ کردم حالا چطوری می تونم اتوماتیک بسته شدن درب رو غیرفعال کنم؟

سپهر
سپهر
6 months ago
پاسخ دادن به  مسلم زمانی

سلام مهندس دستگاه سیماران قدیمی چطوری گزینه اتوماتیک غیرفعال بشه؟

رضا
رضا
1 year ago

سلام دوست عزیز. درب پارکینگ ما با ریموت بازو بسته میشه ولی چشمی ها از کار افتادن. یعنی اگه از جلو در هم رد بشیم در هنگام بسته شدن متوقف نمیشه مگر با ریموت. در ضمن ال ای دی یا چراغ خطر هم دیگه کار نمیکنه. چشمی هارو تست کردم. سالمن. ولی برق بهشون نمیرسه. بجز قطعی سیم احتمالش هست که از تنظیمات برد باشه؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید. اگه از برد باشه چیکارش کنم

اله کرم
اله کرم
1 year ago

سلام خسته نباشید اقای زمانی.حس گر درب ما درتابستان ومعمولاظهرکه هوا گرم میشه موقع بسته شدن مشکل پیدامیکنه ودرب تانیمه بسته ودوباره باز میشه تا وقتی که اب روی حسگر نریزیم که خنک بشه درب بسته نمیشه.لطفا راهنمایی بفرمایید ممنونم

سمیرا
سمیرا
1 year ago

ما چشمی در رو تازگی عوض کردیم. برند سیماران گذاشتیم. از وقتی عوض شده روزی یکبار اونم در گرمای ظهر وقتی در میخواد بسته بشه چند سانت جلو میاد و گیر میکنه. صدای موتور میاد اما در حرکت نمیکنه. ممکنه مشکل از سطح ولتاژ چشمی باشه؟ آخه اولش گذاشتیم روی حساسیت کم و در با ایراد حرکت میکرد اما روی حساسیت زیاد مشکل نداشت.
ضمنا ولتاژ برد اصلی که به چشمی میرفت ۲۴ AC بود و مثبت و منفی نداشت. روی برد هم نوشته بود AC+ وAC-
جامپرها رو هم رو ۲۴ گذاشتیم.

مقداد
مقداد
1 year ago

سلام وقتتون بخیر یه سوال داشتم. درب پارکینگ ما کرکره ای است. بعد از بسته شدن درب بصورت کامل حدودا 10 ثانیه چراغ چشمک زن فعاله و اون صدای تیک تیک روی برد وجود داره و تو این مدت اگر کسی جلوی چشمی ها بره درب مجددا باز میشه… روشی برای کاهش این مدت 10 ثانیه ای وجود داره؟

محرمعلی اینانلوصالحی
محرمعلی اینانلوصالحی
1 year ago

سلام چشمی درب منزل ما صبحها آفتاب می تابه درب باز نمیشه مشکل داریم آیا امکان دارد چشمی ها را قطع با ریموت درب منزل را باز و بسته کنیم

ستار
ستار
1 year ago

با سلام . جک درب پارکینگ ما تابا هست و جدیدا موقع بسته شدن , لنگه ی دری که باید اول بسته بشه ، موقع بسته شدن شروع می‌کنه به ضربه زدن , انگار داره به چیزی گیر می‌کنه . علت چی می‌تونه باشه . چون در واقع گیر نداره . چون در رو آزاد کردیم و راحت باز و بسته میشه . درب بسته میشه ولی هی با ضربه ضربه میره به سمت بسته شدن. علت چی می‌تونه باشه . ممنون میشم راهنمایی کنید

امید
امید
1 year ago

سلام دوست عزیز
درب ما ریلی هست و ار نوع V2 Gold . بعد از بارندگی کانال عبور سیم ها پر از آب شده بود و از اون به بعد درب باز و بسته نمیشه. برق برد اصلی وصل هست . و وقتی ریموت را میزنم صدای تق میده. در حالت عادی وضعیت سون سگمنت از سمت چپ دوتا پایین دوتا بالا یک پایین و دوتا بالا هست. و وقتی ریموت را میزنم اولی بالا میشه. ولی هیچ عکس العملی در موتور دیده نمیشه. نکته دیگه اینکه چشمیوقتی دست جلوش میگیرم صدا نمیده. چشمی را باز کردم و دو سیم سمت راست را که ولتاژی نداشت بهم لوپ کردم ( دو سیم سمت چپ ولتاژ 25 ولت ac داشت ) ولی به محض زدن ریموت، فیوز شیشه ای روی برد میسوزه. لطفا راهنمایی بفرمایید مشکل از چیه؟

امیر فرهاد
امیر فرهاد
11 months ago

سلام آقای زمانی،، با تبریک سال نو و آرزوی بهترینها.
در باز نمیشد.با راهنمایی شما در کامنتها،دو سیم comو nc رو لوپ کردم.حالا در باز و بسته میشه.. ولی اتومات بعد ۵۰ ثانیه(عدد ۸ روی برد فرمان) خودش بسته میشه، چطوری این اتومات بسته شدن رو غیرفعال کنم.
برند جک پویا در،، بُرد رامونا مینی،، سپاس بیکران

یاسر ملازهی
یاسر ملازهی
11 months ago

سلام مهندس جک پارکینگی تازه نصب شده ولی چشمی ها برعکس عمل میکنند یعنی باید جلو چشمی را بگیرید تا در باز شود و اگر بخواهی درب بسته بشه باید جلو چشمی باشی ممنون میشم راهنمایی کنید

امیر
امیر
11 months ago

سلام مهندس ایا چشمی برای باز شدن درب هم داریم ما درب خونه رو به کوچه باز میشه میخواستم بدونم میشه یه چشمی گذاشت سر راهش که یهو درب به ماشین یا موتور داخل کوچه برخورد نکنه یا باید هر وقت میخواییم درب را باز کنیم باید بریم تو کوچه نگاه کنیم که چیزی نباشه سر راهش

سعید
سعید
10 months ago

سلام ودرود
صبح ها ووقتی نور افتاب به چشم ورودی میخوره درب بسته نمیشه ایامیشه کاری کرد که سنسورها دربرابر افتاب مقاوم بشه

علی
علی
10 months ago

سلام خسته نباشید
درب اتوماتیک باز مونده چشمی میزنه ولی درب کار نمیکنه با دستم اصلا تکان نمیخوره
مشکل چی میتونه باشه ممنون

امیر
امیر
8 months ago

خسته نباشید.اگر جلوی چشمی را به عمد مسدود کنیم تا درب باز بماند اشکالی برای جکها بوجود می آورد؟

حمید
حمید
5 months ago

سلام جک سیماران برامون نصب کردن درب لولایی است ، مشکلاتی که دارد یک فلاشر نصب شده روی درب مدام روشن می ماند دو یکی از چشمی ها صدای تق تق در هنگام عبور از روبروی آن ندارد ، سه در ب باز نمی شود در حالی که قفل برقی نصب شده روی درب باز میشود و صدا حرکت از جک ها می آِید ، روی برد جک در هنگام زدن ریموت علامت EMERGENCY 01 نمایش میده

حسین
حسین
5 months ago

میخواستم از لحاظ امنیتی بدونم که قرار نباشه یکی برای سرقت با استفاده از این چشم ها بتونه در خونه رو باز کنه چون که شایعاتی مبنی بر اینکه این کار شدنی است شنیدم ممنون میشم راهنمایی کنید

عیسی
عیسی
3 months ago

سلام من چشمهای درب خراب شدت و ارورEC میده چیکار کنم تا چشمها حذف کنم

فرهاد
فرهاد
3 months ago

سلام و تشکر بابت راهنمایی های ارزنده شما..منم همه نظرات رو خوندم و مشکل مشابه اما کمی متفوت دارم..من فتوسل دربم خراب شده و با راهنمایی شما با لوپ کردن دیدم در کار کرد منتها فقط لنگه هاکامل باز نمیشن و رو ثانیه 16 عمل باز شدن متوفق میشه و موقع بسته شدن هم رو ثانیه 8 متوقف میشه و یکم در باز میمونه اول اون باز میشه ..مارک در پویا در مدل مینی هست و چهار دکمه abcd و دکمه back رو برد هست…البته قبل از عمل لوپ و راهنمایی شما دکمه a و b رو 3 ثانیه فشار داده بودم تا برد ریست بشه و فکر میکردم با این کار مشکل در حل بشه که بعد در سایت شما فهمیدم مکشل فتوسل بوده..ممنون میشم بفرمایید چکارکنم که تایم باز و بسته شدن رو اضافه کنم

81
0
فکر شما را دوست دارم ، لطفا نظر دهیدx