متعلقات آیفون تصویری چیست؟

متعلقات آیفون تصویری چیست؟

آیا به جز مانیتور و پنل آیفون تصویری، نیاز به خرید تجهیزات دیگری نیز هست؟ چرا هزینه تمام شده خرید آیفون تصویری از مجموع قیمت مانیتور و پنل بیشتر می شود؟ در این متن به بررسی تجهیزات مورد نیاز و متعلقات آیفون تصویری می پردازیم. در نظر داشته باشید که قیمت هایی که در این متن به آن ها اشاره می شود حدودی و قابل تغییر هستند.

سوییچر

متعلقات ایفون تصویری: سوییچر سیماران

متعلقات آیفون تصویری: سوییچر سیماران

همانطور که می دانید در برخی از آیفون ها تصاویر انتقالی در واحد هایی که در طبقات بالا هستند، با نویز و مشکل مواجه می شود. همچنین ممکن است انتقال صوت نیز با اختلال مواجه شود. برای جلوگیری از این اتفاق از سوییچر استفاده می شود. سوییچر به نوعی تقویت کننده سیستم به شمار می رود، برای مثال هدف شرکت سیماران از استفاده از سوییچر علاوه بر سیم کشی راحت تر مانیتور و پنل ها، عیب یابی ساده تر پنل ها است. به این شکل که به جای چندین سیم پیچیده برای مانیتور های واحد های مختلف، همگی به داخل سوییچر رفته و یک سیم به نمایندگی از هر واحد پشت پنل نصب می گردد. تعداد سوییچر برای برند های مختلف و واحد های مختلف متفاوت است.

برای آیفون تصویری سیماران به ازای هر 4 واحد نیاز به یک سوییچر در پنل های شاسی معمولی دارید. سیماران سوییچر های 2، 4، 6، 8 و 10 ارائه می دهد که با توجه به تعداد واحد ها، از مناسب ترین گزینه استفاده می کنید. برای مثال اگر ساختمان شما 6 واحدی است، نیاز به سوییچر 6 دارید و اگر ساختمان شما 5 واحدی است باز هم به سوییچر 6 نیاز دارید چون سوییچر 5 وجود ندارد، به همین ترتیب برای واحد های مختلف اعداد مربوط انتخاب می شوند. اما در نظر داشته باشید که ممکن است با توجه به نوع سیم کشی، این ترکیب عددی متفاوت باشد، مثلا اگر ساختمان 20 واحدی دارید، باید دو سوییچر 10 استفاده کنید ولی ممکن است نصاب شما تشخیص دهد که با توجه به نوع سیم کشی در ساختمان شما سه عدد سوییچر 8 برای نصب آیفون تصویری مجموعه شما مناسب تر خواهد بود، پس این قواعد قابل تغییر هستند. این سوییچر ها قیمتی بین 40 تا 55 هزار تومان دارند و به هر تعداد که لازم باشد برای ساختمان استفاده می شوند.

ویژگی اصلی سوییچر همانطور که از نامش پیدا است زنگ خوردن صحیح مانیتور بر اساس زنگ واحد است، اگر از آن استفاده نکنید ممکن است با زدن زنگ واحدی خاص، مانیتور واحد دیگر به صدا در بیاید. اگر از آیفون تصویری تابا، آیفون تصویری کوماکس و یا آیفون تصویری الکتروپیک استفاده می کنید، باید از سوییچر پشت پنل یا پشت مانیتور استفاده کنید.

متعلقات آیفون تصویری: دیکودر سیماران

متعلقات آیفون تصویری: دیکودر سیماران

دیکودر

دیکودر کارایی سوییچر را دارد و همان وظیفه را انجام می دهد، با این تفاوت که برای پنل های کدینگ استفاده می شود. اگر آیفون تصویری شما تابا یا سیماران است به ازای هر 4 واحد نیاز به یک دیکودر دارید تا انتقال صدا و تصویر در طبقات بالا با مشکلی مواجه نشود. اگر پنل آیفون تصویری کدینگ تابا TVP1800 خریده اید هر دیکودر قیمتی در حدود 55 هزار تومان دارد و اگر از پنل کدینگ سیماران D100 استفاده می کنید، قیمت دیکودر آن در حدود 65 هزار تومان است.

 

 

پخش کننده

متعلقات آیفون تصویری: پخش کننده تکنما

متعلقات آیفون تصویری: پخش کننده تکنما

پخش کننده تصویر همان کارایی سوییچر را دارد با این تفاوت که فقط برای آیفون تصویری تکنما استفاده می شود. همانطور که در توضیحات سوییچر دیدیم، نامی از تکنما برده نشده است؛ چرا که تجهیزات خاص خود را دارد که با نام پخش کننده شناخته می شود. شما برای هر 8 واحد نیاز به یک پخش کننده دارید. پخش کننده تکنما برای پنل های شاسی و پنل کدینگ استفاده می شود و برای پنل کدینگ نیاز به سوییچر مجزا ندارید. این پخش کننده قیمتی در حدود 55 هزار تومان دارد.

یک نکته را نیز در نظر داشته باشید که اساسا بیشتر ویژگی های مربوط به آیفون تصویری تکنما مربوط به خود تکنما می باشد و قابل ترکیب با دیگر برند ها نیست. برای مثال پنل تکنما را فقط می توانید با مانیتور تکنما استفاده کنید و امکان استفاده از آن با دیگر برند ها وجود ندارد.

سیم کشی

سیم کشی موردی بسیار مهم و به نوعی از اصلی ترین متعلقات آیفون تصویری به شمار می رود. سیم کشی انواع آیفون ها با توجه به شرایط ساختمان (قدیمی یا جدید بودن و شمالی یا جنوبی بودن آن)، برند آیفون تصویری، تعداد واحد ها در ساختمان و امکان باز کردن درب پارکینگ، ارتباط داخلی و… متغیر می باشد. در ادامه اصول کلی سیم کشی آیفون تصویری و نحوه محاسبه هزینه آن برای ساختمان را بررسی می کنیم.

برای هر واحد و در صورتی که مانیتور، آیفون تصویری ساده با قابلیت انتقال صدا، تصویر و باز کردن درب باشد، نیاز به یک سیم 4 زوج (یا دو سیم دو زوج) دارید. در صورتی که یک آپشن (مانند ارتباط داخل واحد ها) به این مجموعه اضافه شود، یک سیم دو زوج دیگر به آن اضافه می شود. هر قابلیت دیگری مانند باز کردن درب پارکینگ یا… به آن اضافه شود نیز یک سیم دیگر در سیم کشی شما لحاظ می شود. با در نظر گرفتن این شرایط می توانید میزان سیم مورد نیاز از درب ساختمان تا واحد خود را به دست آورید. در نظر داشته باشید هزینه خرید به همراه نصب سیم ها، از متری 3000 تومان محاسبه می شود که این مقدار می تواند متغیر باشد.

ترانس

متعلقات آیفون تصویری: ترانس تابا

متعلقات آیفون تصویری: ترانس تابا

کاربرد ترانس در مجموعه آیفون تصویری، برق رسانی به پنل است. شما برای تغذیه پنل خود نیاز به یک ترانس دارید تا بتوانید با آن کار کنید. این امکان وجود دارد که قفل زنجیری درب نیز از همین ترانس تغذیه کند. در نظر داشته باشید که در آیفون تصویری تکنما اگر تعداد پخش کننده ها بیش از 4 تا باشد، ممکن است نیاز به یک ترانس اضافی داشته باشید که استفاده از آن به نوع سیم کشی ساختمان شما بستگی دارد.

به خاطر داشته باشید که برای تغییر کاربری قدیمی به آیفون تصویری، نیازی به تغییر قفل زنجیری قدیمی نیست و می توانید از همان قفل قبلی خود استفاده کنید.

نوشته قبلی
نوشته بعدی
0 0 امتیاز
امتیازدهی به مقاله
اشتراک گذاری
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
آخرین ها
جدیدترین بیشترین آرا
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات
هادی
هادی
4 years ago

خیلی عالی بود

1
0
فکر شما را دوست دارم ، لطفا نظر دهیدx