70 اصطلاح کاربردی دوربین مداربسته

آشنایی با اصطلاحات دوربین مداربسته

اسماعیل عباسی در کتاب «فرهنگ لغات عکاسی» تمامی عبارت ها و واژه های تخصصی مربوط به دوربین عکاسی را گردآوری کرده است. دوربین مداربسته که در ادامه اختراع دوربین عکاسی و با هدف کنترل بر موقعیت طراحی شد، با همان ساختار اصلی، اما با تغییرات خاص خود، تبدیل به شاخه ای شده که باید در شرایط ویژه خود بررسی شود. در این مقاله به معرفی تمامی عبارت هایی می پردازیم که در هنگام خرید دوربین مداربسته با آنها مواجه می شوید. در کاتالوگ های گوناگون با مجموعه ای از عبارت ها برخورد می کنید که درک مفهوم آن ها ممکن است کمی گیج کننده به نظر برسد، اما با مطالعه این مطلب می توانید از جزییات آن ها مطلع شوید:

اصطلاحات مربوط به انواع دوربین مداربسته

Analog: سیگنال الکتریکی که به وسیله یک کابل از دوربین به مانیتور و یا dvr انتقال می یابد. به طور کلی دوربین آنالوگ با یک ولتاژ و جریان شارژ می شود.

AHD: تکنولوژی جدیدی از دوربین آنالوگ که کیفیت مگاپیسلی فراهم می کند. دوربین مداربسته AHD از سر کلمات انگلیسی Analog High Definition CCTV به معنای دوربین مداربسته آنالوگ رزولوشن بالا به دست آمده است.

IP: مخفف Internal Protocol و به معنای ارسال تصویر دوربین و دریافت داده ها بر روی اینترنت. این فشرده سازی در دوربین مداربسته تحت شبکه به تنهایی می تواند فیلم ها را به طور مستقیم و با بهره گیری از کابل لن برای انتقال داده ها و منبع تغذیه بر روی هارد ذخیره کند.

PTZ: مخفف Pan, Tilt, Zoom که دوربین مداربسته گردان هم نام دارد، توانایی حرکت به چپ و راست، بالا و پایین و همچنین زوم به روی سوژه را فراهم می کند.

دوربین مداربسته اسپید دام
دوربین مداربسته گردان PTZ

این مقاله را هم بخوانید:

انواع دوربین مدار بسته از لحاظ ظاهری

اصطلاحات مربوط به تصویر دوربین مداربسته

Aspect Ratio: نسبت پهنای تصویر به ارتفاع که قطع تصویر را مشخص می کند.

Automatic Gain Control: قابلیتی که می تواند افزایش و کاهش جریان تصویر را کنترل کند.

CIF: مخفف کلمات Common Intermediate Format یا رزولوشن استاندارد به اندازه 352×288 پیکسل است و در برخی از دوربین ‌ها به کار می‌رود.

D1 دی وان: تصویری با تفکیک پذیری بالا که قادر به نمایش تصاویری در اندازه ۷۲۰×۴۸۰ پیکسل است.

عمق میدان (Depth of Field): ناحیه بین نزدیکترین و دورترین شی که در آن هر چیزی که به صورت واضح قابل مشاهده باشد.

Hi-Z: خصوصیتی که امکان انتقال سیگنال های ویدئویی از یک دستگاه به دستگاه های دیگر می دهد.

Interlaced Video: دو برابر کردن فریم در حالی که پهنای باند نیز حفظ شده است. (ویژه دوربین های آنالوگ).

(Phase Alternating Line (PAL: سیستم رمز گذاری رنگی برای تلویزیون های آنالوگ.

Pixel: کوچکترین واحد در یک تصویر است که در دوربین های IP استفاده می شود.

Resolution: وضوح تصویر توسط یک دوربین که بالاتر بودن آن به معنای بالاتر بودن کیفیت تصویر است.

(TV Lines (TVL: خطوط عمودی در دوربین های آنالوگ یا تعداد متناوب خطوط تاریک و روشن در دوربین. هر چه عدد TVL بالاتر باشد رزولوشن تصویر بالاتر است.

(Picture-in-Picture (PIP: یا تصویر در تصویر. ویژگی که این امکان را فراهم می کند که تعدادی تصاویر کوچک دور یک تصویر بزرگ را احاطه کرده باشد.

(Dynamic Noise Reduction (DNR: یکی از ویژگی های یک دوربین است که نویز در تصویر را به خصوص در زیر نور کم کاهش می دهد.

Ground Loop: خطوط افقی که بر روی تصویر دوربین های مداربسته می افتد و باعث ایجاد اختلال در تصویر می شود. این موضوع می تواند به علت نزدیکی کابل تصویر به کابل های برق فشار قوی باشد.

Night Vision: دید در شب. امکان مشاهده تصاویر دریافتی از دوربین ها در تاریکی که توسط IR LED تامین می شود.

Starlight: دید در شب رنگی.

این مقاله را هم بخوانید:

دوربین مداربسته استارلایت

اصطلاحات مربوط به نور و رنگ تصویر دوربین مداربسته

(Back Light Compensation (BLC: توانایی دوربین مداربسته برای برقراری تعادل نوری در هنگامی که نور زیادی در پشت جسم وجود داشته باشد.

Contrast: توازن بین بخش های تاریک و روشن تصویر به گونه ای که عکس یا فیلم کاملا قابل تشخیص باشد.

(Light Emitting Diodes (LED: وسیله ای نیمه هادی برای نور است که در دوربین های مداربسته برای ارسال امواج مادون قرمز استفاده می شود.

LUX: واحد اندازه گیری حداقل روشنایی برای ضبط تصاویر یک دوربین.

(National Television System Committee (NTSC: رنگ استاندارد تلویزیون آنالوگ در شمال امریکا و آمریکای جنوبی استفاده می شود.

نور مرئی: طیف نوری که برای چشم غیر مسلح قابل مشاهده است.

نور سفید: ترکیبی از تمام رنگ نور ها در طیف نور مرئی است

(Wide Dynamic Range (WDR: فناوری پردازش تصویر که توانایی ایجاد جزییات بیشتری را در شرایط نوری گونانون، از سایه شدید گرفته تا تابش مستقیم نور را ممکن می کند.

SECAM: سیستم رنگ فرانسوی در تلویزیون های آنالوگ می باشد.

Auto White Balance: قابلیتی در دوربین مداربسته رنگی که میتواند به طور خودکار نور سفید را به تعادل برساند.

تاثیر WDR بر تصویر
تاثیر WDR بر تصویر

اصطلاحات فنی دوربین مداربسته

(Charge-Coupled Device (CCD: از انواع حسگر های ضبط دوربین مداربسته که بیشتر برای دوربین های حرفه ای به کار می رود. سی سی دی تراشه ای در دوربین مداربسته می باشد که کار پردازش سیگنال یک تصویر به عنوان گیرنده دوربین را اجرا می کند. Super HAD CCD خاص سونی می باشد که حساسیتی دو برابر بیشتر از CCD های معمولی ارائه می کند.

(Complementary Metal-Oxide Semiconductor (CMOS: فناوری ثبت تصویر و جایگزینی برای سی‌سی‌دی. محصولی ارزان تر از CCD که با توان مصرفی پایین تر ارائه می شود، اما وجود اندکی نویز و عدم توانایی در گرفتن تصاویر با کیفیت در موضوعات متحرک، می تواند از معایب آن به شمار رود.

Codec: دستوراتی هستند درباره نحوه رمزگذاری (Coding) فایل‌های تصویری یا صوتی، به طوری که آنها از فضای کمتری استفاده کنند. مهم‌ترین نقش آنها فشرده سازی جریان تصاویر هم‌زمان با کپچر است.

Zoom: توانایی دوربین برای بزرگنمایی یک تصویر است که به دو صورت OPTICAL یا نوری وDIGITAL انجام می گیرد. در زوم اپتیکال به واسطه تغییر در اندازه تصویر با استفاده از عدسی ها، کیفیت تصویر در هر دو حالت یکسان است، اما در زوم دیجیتال، با بزرگتر شدن اندازه تصویر، کیفیت آن هم پایین تر می آید.

Aperture: یا دیافراگم که کنترل کننده میزان نوری است که به حسگر می رسد.

(Infrared Cut Filter Removal (ICR: فیلتری برای حذف موج مادون قرمز که در مقابل حسگر تصویر در روی لنز دوربین قرار می گیرد و برای حذف موج مادون قرمزی به کار می رود که در روز تصویر را خدشه دار می کند.

حسگر سی سی دی و سی ماس
حسگر سی سی دی و سی ماس

اصطلاحات مربوط لنزهای دوربین مداربسته

Automatic Iris Lens: نوعی لنز خودکار دوربین مداربسته است که با باز و بسته کردن دیافراگم نور گیری از محیط را کنترل می کند.

Fixed Lens: لنزی با فاصله کانونی ثابت که تصاویر را از فاصله خاصی کاملا واضح نمایش می دهد.

Zoom Lens: لنز با توانایی زوم به روی سوژه و بزرگتر کردن اندازه تصویر، بدون از دست دادن کیفیت تصویر.

Varifocal Lens: لنزی که فاصله کانونی آن را می توان به صورت دستی تغییر داد.

Motorized Lens: لنز موتور دار که قابلیت تغییر فاصله کانونی به صورت غیر دستی را دارد.

Angel of view: حداکثر زاویه ای که یک دوربین از طریق یک لنز می تواند ببیند.

تاثیر لنز های گوناگون بر تصویر
تاثیر لنز های گوناگون بر تصویر

این مقاله را هم بخوانید:

کدام لنز؟ کدام دوربین مداربسته؟

متعلقات دوربین مداربسته

BNC: رابط بین کابل کواکسیل و یک خروجی (یا ورودی) که به صورت نر و مادگی تولید می شود.

CAT5: اتصال کوتاه کابل رده ۵ که به عنوان کابل اترنت شناخته می شوند و داده ها را از یک دوربین مداربسته IP (گاهی اوقات آنالوگ) به مانیتور منتقل می کند.

کابل VGA: نسل قبلی کابل ها یا پورت های ویدئویی که فقط قادر به انتقال سیگنال های ویدئویی آنالوگ بودند. این پورت در حال حاضر توسط کارت های گرافیک و LCD ها پشتیبانی می شود و کم کم شرکت های تولید کننده قطعات رو به استفاده از پورت ها با بهترین کارایی مثل DVI یا HDMI آورده اند.

Coaxial Cable: کابل دوربین مداربسته مورد استفاده برای انتقال سیگنال آنالوگ یک دوربین به مانیتور و یا DVR که از هسته مسی، عایق و سپر مسی بافته شده است.

Composite Video: کابلی که برای انتقال از فرمت های ویدیویی آنالوگ به کار می رود.

(Uninterrupted Power Supply (UPS: منبع تامین قدرت در صورت قطع شدن برق، به صورت باتری یا ژنراتور.

Internal Hard: هارد اینترنال برای ذخیره تصاویر دریافتی از دوربین ها.

اصطلاحات مربوط به ضبط و دستگاه ضبط تصاویر دوربین مداربسته

(Video Cassette Recorder (VCR: دستگاهی برای ثبت و ضبط ویدئو و صدا بر روی یک نوار VHS که از رده خارج شده و با DVR و NVR جایگزین شده است.

(Digital Video Recorder (DVR: دستگاهی است که پردازش و فشرده سازی را از یک دوربین آنالوگ انجام داده و آن ها را بر روی هارد دیسک ذخیره می کند.

(Network Video Recorder (NVR: دستگاهی برای مشاهده ویدیو در دوربین های IP که معمولا به یک سرور برای کنترل دوربین های متعدد متصل هستند.

(Frames per Second (FPS: سرعت ضبط دستگاه DVR را نشان می دهد. این عدد نشان دهنده این است که در هر ثانیه چند فریم عکس گرفته می شود.

H264، H264+، H256، H265+ و S265+: پنج فرمت فشرده سازی تصاویر که بدون تغییر در رزولوشن تصویر، حجم آن ها را پایین می آورد. روش این کار به این ترتیب است که پیکسل های ثابت و بدون تغییر، به عنوان پیکسل جدید شناخته نمی شوند و همان پیکسل های قبلی بر روی هارد دیده می شوند؛ در عین حال کیفیت و رزولوشن تصویر تغییر نخواهد کرد. این فرمت ها به ترتیبی که نام بردیم، رزولوشن بالاتری را حفظ می کنند.

(Hard Disk Drive (HDD: دستگاهی برای ذخیره داده های دیجیتال از محدوده ۲۵۰ گیگابایت تا ۲ ترابایت است.

(Input/Output (I/O: ورودی و خروجی در دستگاه های DVR و NVR است که می تواند برای کانال های تصویر، صدا، آلارم و غیره باشد.

Motion Detection: قابلیت تشخیص حرکت در دستگاه های ضبط کننده دوربین مداربسته که امکان ضبط را تنها در مواقع تشخیص حرکت خواهد داد. این خصوصیت برای جلوگیری از پر شدنِ بی دلیلِ فضای هارد بسیار مناسب است.

Alarm: قابلیتی که معمولا در دی وی آر یا NVR وجود دارد و برای تحریک یک رله و یا ارسال ایمیل به شخص تعریف شده در سیستم به کار می رود.

Remote Viewing: یکی از ویژگی های DVRs و NVRs که به مالک اجازه می دهد تا به مشاهده فیلم های زنده و ضبط شده از یک لپ تاپ، تلفن همراه هوشمند و یا تبلت بپردازد. این خصویت نیاز به اتصال به اینترنت دارد.

Compression: از ویژگی های یک DVR و یا دوربین IP که برای فشرده سازی در عکس ها یا کوچک کردن آنها در MPEG4 و H.264 به کار می رود.

ورودی و خروجی های دی وی آر
ورودی و خروجی های دی وی آر

اصطلاحات عمومی دوربین مداربسته

(Closed Circuit Television (CCTV: تلویزیون مداربسته یا سیستم نظارت تصویری که مجموعه‌ ای برای تصویر برداری توسط دوربین ‌های ویدئویی و انتقال تصاویر آن با استفاده از متعلقات دوربین مدار بسته می باشد.

Loop Through: خصوصیتی که دوربین مدار بسته را قادر می سازد تصاویر جدید را در صورت پر شدنِ هارد هم ذخیره کند. به این صورت که قدیمی ترین تصاویر را به طور اتوماتیک از روی هارد پاک می کند تا فضای کافی برای جدیدترین تصاویر باز شود.

Dwell Time: تایم لغزش میان سوییچ کردن بین دو دوربین که تعیین می کند تصاویر دوربین ها هر چند ثانیه یک بار تغییر کند.

Dynamic IP Address: این آدرس توسط ISP ارائه می شود و با هر بار روشن کردن کامپیوتر تغییر می کند. این آدرس از آی پی استاتیک امنیت بیشتری دارد.

(Electronic Industries Alliance (EIA: سازمانی برای تعیین استانداردهای تولید کنندگان تجهیزات الکترونیکی و سازگاری آن ها.

Encoder/Decoder: دستگاهی برای رمزگذاری یا رمزگشایی دوربین های آنالوگ و یا IP که برای ارسال آن به DVR یا NVR Firewall به کار می رود. همچنین فیلتری برای عدم دسترسی وب سایت های مخرب به کامپیوتر هم به شمار می رود.

(Multiplexer (MUX: دستگاهی که برای مشاهده دوربین های متعدد آنالوگ بر روی یک صفحه نمایش به کار می رود.

Ingress Protection (IP) Rating: استاندارد جهانی آی پی نشان دهنده درجه حفاظت یا مقاومت یک شی در مقابل اجسام جامد و مایع می باشد.

(Internet Service Provider (ISP: دسترسی به اینترنت برای مصرف کننده فراهم می کند.

(License Plate Recognition (LPR: یا دوبین LPR با استفاده از شناسایی کاراکترهای اپتیکی موجود در تصاویر، قابلیت تشخیص پلاک وسایل نقلیه را دارد. این دوربین ها برای استفاده در ساختمان ها، بانک ها و یا برای مقاصد قانونی و امنیتی به کار می رود.

OSD: قابلیتی است که تنظیماتی را در روی خود دوربین جا داده است و می توان بدون نیاز به DVR آن را تغییر داد.

Port Forwarding: روند باز کردن پورت در مودم یا روتر که اجازه می دهد ترافیک در ورودی و خروجی روتر باز باشد و تابع قوانین تعریف نشده باشد.

(Power over Ethernet (PoE: مکانیزم ارسال برق بر روی کابل شبکه CAT5 و CAT6. در صورت استفاده از دوربین های مدار بسته تحت شبکه می‎توانید با استفاده از سوئیچ PoE، آن‎ها را روشن کنید، به علاوه اینکه می ‎توانید برق این تجهیزات را هم تامین نمائید. به این ترتیب می توانید تنها از یک کابل برای تامین برق و انتقال دیتا استفاده کنید. همچنین در هنگام قطعی برق هم با خاموشی دوربین ها مواجه نخواهید شد.

Privacy Masking: یک تابع در دوربین های تحت شبکه است که برای حفظ حریم خصوصی اجازه می دهد بخش هایی از تصویر پوشیده باشد.

Vertical Interval Switching: امکان تعیین دوربین و مدت زمان نمایش تصاویر آن (سوییچ کردن بین دو دوربین با سرعت بالا)

Deinterlacing: فرایند تبدیل فرمت ویدئویی اینترلیس (خوانش خط به خط یک تصویر) مانند سیگنال تلویزیون آنالوگ یا سیگنال های HDTV فرمت 1080i به فرم غیر خطی.

نوشته قبلی
نوشته بعدی
4 1 امتیاز
امتیازدهی به مقاله
اشتراک گذاری
اطلاع از
guest
5 دیدگاه
آخرین ها
جدیدترین بیشترین آرا
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات
رضایی
رضایی
4 years ago

توضیحات بسیار جامعی بود. ممنون که وقت گذاشتین و اینها رو توضیح دادین. در مورد دوربین مداربسته داهوا و هایلوک هم مطلب بنویسید

رضا
رضا
4 years ago

سلام منظور از جک دردوربین های مداربسته چیست ممنون

امینی
امینی
1 year ago

در هنگام قطعی برق هم با خاموشی دوربین ها مواجه نخواهید شد.
در واقع وقتی برق همه جا کامل قطع میشه, به واسطه POE دوربین ها هنوز کار میکنن؟ تصاویرو ضبط میکنن؟

مسلم زمانی
Admin
مسلم زمانی
1 year ago
پاسخ دادن به  امینی

سلام
اگر دستگاه POE و NVR به دستگاه برق اضطراری وصل باشند پس از قطع برق مشکلی نخواهید داشت در غیر این صورت دوربین ها نیز ار کار می افتن

ماهان قیصری
ماهان قیصری
4 months ago

سلام من دنبال همچین مقاله‌ی کامل و مختصری میگشتم مفید بود ، خیلی ممنون💙

5
0
فکر شما را دوست دارم ، لطفا نظر دهیدx