آیا دوربین مداربسته بدون برق هم کار می کند؟

در طی سالیان اخیر نصب سیستم های نظارتی در اماکن و فضاهای مختلف، با اهداف و انگیزه های مختلفی صورت گرفته است. محافظت از خانه، دارایی و اموالمان یکی از اولویت های ما در زندگی به شمار رفته که به صورتی مداوم در راستای ایجاد آن تلاش نموده ایم. همچنین با پیشرفت روز افزون تکنولوژی، راه حل هایی زیادی در جهت ایجاد امنیت در مقابل ما قرار گرفته است که از جمله آن ها می توان به نصب و بهره گیری از دوربین های مدار بسته اشاره کرد. یکی از مهم ترین وظایف دوربین مداربسته، نظارتی جامع و مستمر می باشد که کنترل و نظارت محیط را به خوبی در اختیار کاربر قرار می دهد. با این حال زمانی که بحث خرید دوربین مداربسته جهت ایجاد یک پروژه نظارتی به میان می آید و با توجه به کارایی و موقعیتی که قرار است دوربین ها نصب و راه اندازی شوند، سوالات متداولی مطرح می شود که از جمله آن ها می توان به کارکرد دوربین مدار بسته در هنگام قطعی برق اشاره کرد. آیا دوربین مدار بسته بدون برق هم می تواند کار کند؟ در واقع این سوالی است که در این مقاله قصد داریم تا پاسخ آن را به شما بدهیم. همراه ما باشید.

اطلاعاتی مختصر از نحوه کارکرد دوربین مدار بسته

پیش از آن که به پاسخ سوال مطرح شده بپردازیم، لازم است بدانیم که دوربین مداربسته همانند سایر دستگاه های الکتریکی، برای کار کردن نیاز به یک منبع انرژی دارد. عموما دوربین های مداربسته جهت برقراری ارتباط از دو نوع کابل بهره می برند، که به واسطه یکی از آن ها به برق شهر متصل شده و انرژی (برق) خود را دریافت می کنند و به واسطه کابل دیگر که به سمت دستگاه ضبط تصویر هدایت می شود، امکان انتقال داده ها میسر می شود. البته در اینجا ذکر این نکته بدیهی می باشد که در برخی از دوربین های آنالوگ توسط منبع تغذیه POC و در دوربین های تحت شبکه به واسطه منبع تغذیه POE، انتقال داده های تصویری و برق به صورت همزمان توسط یک کابل صورت می پذیرد. گفتنی است جهت این که دوربین مدار بسته AHD و IP، بتواند تصاویر را به صورت درست ثبت و ضبط نماید، هم دستگاه ضبط کننده تصاویر آن ها و هم خود دوربین ها بایستی از انرژی برق بهره مند باشند. با قطع برق به هر دلایلی برقراری ارتباط دوربین مدار بسته با دستگاه های ضبط کننده تصویر و سرور از بین رفته و کارکرد دوربین به طور کامل مختل می شود.

آیا دوربین های نظارتی می توانند بدون برق هم کار کنند؟

پس از خاموش شدن برق، دوربین های امنیتی که منبع تغذیه آن ها از نوع آداپتور می باشد، متوقف شده و از کار می افتند، به دلیل آن که این همان چیزی است که سبب می شود این دوربین های مداربسته کار کنند. اما در هنگام قطع برق چگونه باید این مشکل را حل و فصل نماییم؟ در نظر بسیاری از مردم، در زمانی که برق وجود ندارد کارکرد این دستگاه ها غیر ممکن است، که در برخی از موارد ممکن است چنین باشد، اما در مواردی دیگر، راه کارها و دوربین مداربسته هایی وجود دارند که بدون برق نیز می توانند وظیفه نظارتی خود را پیش ببرند. در واقع این امر کاملا بسته به نوع سیستم امنیتی می باشد که شما در پروژه نظارتی خود به کار گرفته اید. حال می خواهیم با ارائه چند راهکار شما را در نظارتی مستمر و شبانه روزی به واسطه دوربین های مداربسته تان راهنمایی کنیم.

استفاده از دوربین مداربسته بی سیمی که در خود باتری دارد

اگر به دنبال خرید دوربین مداربسته ای می باشید که بدون نیاز به برق کار کند، دوربین های بی سیم و تحت شبکه ای که منبع انرژی آن ها باتری می باشد می تواند گزینه مناسبی برای شما قلمداد شود. با این تفاصیل در هنگامی که برق برود، شما همچنان می توانید از دوربین مدار بسته تحت شبکه خود استفاده نمایید و تا زمانی که باتری آن خالی نشده و نیاز به شارژ مجدد نداشته باشد، می تواند به خوبی برایتان کار کند. در واقع دوربین مدار بسته بی سیم شما از لحاظ نیاز اتصال به رسیور و منبع انرژی، به هیچ گونه سیمی احتیاج نخواهد داشت. باتری های پشتیبانی که در این نوع دوربین ها به کار گرفته می شود، از نوع لیتیوم یون بوده که به صورتی همیشگی در خود مقداری برق ذخیره نگه می دارد. این دوربین ها عمدتا دارای سیستم ضبط تصاویر بر روی یک یا دو عدد Micro SD می باشند که این کارت ها درونِ خود دوربین جای داده می شود و مدت زمانی که آن ها قادرند تصاویر را بر روی این حافظه های جانبی ثبت و ضبط نمایند، کاملا بستگی به ظرفیت باتری و میزان حجم حافظه ذخیره سازی دارد که از آن پشتیبانی می کنند.

دوربین مدار بسته ای که در خود باتری دارد

استفاده از باتری پشتیبان یو پی اس (UPS)

به عنوان یکی از راه کارهای موجود در هنگام قطعی برق، می توان به استفاده از باتری های پشتیبان و UPS ها در جهت راه اندازی مجدد دوربین های مدار بسته اشاره کرد. UPS ها در واقع سیستم های تغذیه الکترونیکی می باشند که از اجزای مختلفی تشکیل شده اند و وظایف اصلی آن ها تامین بدون وقفه توان مورد نیاز دستگاه های مصرف کننده می باشد. این نوع سیستم در بین برق شبکه و مصرف کننده ها قرار گرفته و علاوه بر تنظیم و تثبیت ولتاژ شبکه، از نفوذ اختلالات و نوسانات شبکه به تجهیزات حساس جلوگیری به عمل می آورد. همچنین توان مورد نیاز تجهیزاتی از قبیل سیستم های کامپیوتری و یا سیستم های مدار بسته که تاثیر پذیری بیش تری از نوسانات را دارا می باشند، به وسیله ی انرژی ذخیره شده در باتری ها تامین می کند.
از طرفی بایستی در نظر داشت که با افزایش هزینه تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری، استفاده از سیستم های برق اضطراری UPS به امری کاملا اجتناب ناپذیر بدل گشته است و امروزه از جایگاه ویژه ای برخوردار است. می توان گفت که فرقی نمی کند که سیستم مداربسته ای که جهت پروژه نظارتی خود استفاده کرده اید از نوع آنالوگ و یا تحت شبکه باشد. در هر صورت به واسطه ی باتری های پشتیبان UPS قادر خواهید بود که در هنگام قطعی برق، برق اضطراری را به دوربین های مداربسته خود انتقال دهید. لازم به ذکر است که اگر قصد استفاده از این باتری های پشتیبان برای مجموعه ای از سیستم های امنیتی خود را دارید (دستگاه ضبط کننده تصویر، مانیتور، روتر، دوربین مداربسته Turbo HD) بهتر است از UPS های چند کاناله استفاده نمایید. این امر باعث می شود صرفه جویی قابل توجهی در وقت و زمان کابل های طولانی صورت پذیرد.

باتری پشتیبان یو پی اس (UPS)

استفاده از ژنراتور برق

یکی دیگر از بهترین گزینه های روی میز، می تواند استفاده از ژنراتورهای آماده به کاری باشد که دوربین های امنیتی شما را با وجود قطع برق مجددا راه اندازی نماید. در بعضی از پروژه های نظارتی که تعداد دوربین های مداربسته شما بیش از اندازه می باشد، مجاب هستید که جهت تامین نظارتی شبانه روزی و مداوم، متقابلا باتری های پشتیبان بیش تری تهیه و به کار بگیرید که این مشکل باعث ایجاد هزینه ای گزاف در جهت تامین برق اضطراری شما می شود. همچنین از طرفی دیگر باتری های UPS نیز از عمر نسبتا محدودی برخوردار بوده و بعد از مدتی خود به خود فاسد می شوند و از کار می افتند. در این زمان است که وجود تمامی این مشکلات، افراد را به استفاده از یک ژنراتور سوق می دهد. توجه داشته باشید که این ژنراتورها بایستی به صورتی هوشمند در مدار برق قرار بگیرند تا در زمان قطعی برق به صورت کاملا اتوماتیک روشن شده و برق دوربین مدار بسته را تامین نمایند.

استفاده از پنل های خورشیدی

به کارگیری از این تکنولوژی مدرن راه حلی دیگر است که می توان به منزله برقراری و تامین انرژی دوربین های خود در زمان قطعی برق، از آن به نحو احسن بهره برد. شما می توانید با تحلیل و همچنین ارزیابی ابعاد پروژه خود، در جهت راه اندازی این نوع از سیستم های برق رسانی اضطراری اقدام به عمل آورید. با توجه به مزایای این نوع انرژی، پنل های خورشیدی را می توان جزو گزینه های ایده آل و کاملا عاقلانه تلقی کرد، با این اوصاف که هزینه بالای راه اندازی این نوع سیستم ها را باید در نظر گرفت.
دوربین هایی که انرژی خود را از این نوع سیستم دریافت می کنند (به صورت پیش فرض و یا در زمان اضطراری)، نیاز به یک باتری جهت ذخیره سازی انرژی و یک پنل خورشیدی به منظور شارژ نمودن باتری را در خود می بینند. شما می توانید با خرید پنل های خورشیدی به صورت جداگانه آن ها را به راحتی با دوربین های مداربسته خود تنظیم نمایید. استفاده از دوربین مداربسته با انرژی خورشیدی گزینه ای می باشد که پیش بینی می شود در آینده ای نه چندان دور، به میزان قابل توجهی مورد استفاده قرار گیرد، چرا که استفاده از انرژی خورشیدی روز به روز در حال افزایش است.

دوربین مدار بسته با انرژی خورشیدی
نوشته قبلی
نوشته بعدی
0 0 امتیاز
امتیازدهی به مقاله
اشتراک گذاری
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات
0
فکر شما را دوست دارم ، لطفا نظر دهیدx