راهنمای خرید آرام بند

زمانی همه چیز به هم ریخت که قفل برقی با آن فنرهای سفت و قوی بر روی درب های زیادی نصب گردید. حالا درهای نفرو ای که قبلا از آرام بند استفاده کرده بودند یا بسته نمی شدند یا آنقدر می کوبیدند که صاحب خانه از روی اجبار آن را باز میکرد و در گوشه ای در کنار انبار می انداخت. با اینکه دلمان برای آرام بند قدیمی خانه هایمان تنگ می شود اما یک هشدار نیز به خریداران این قطعه می دهد که حتما باید آرام بند متناسب با درب ورودی خریداری شود و الا دیری نمی پاید که آن جنس سرنوشتی مشابه آرام بند ابتدای مقاله ما داشته باشد.

دلایل استفاده از آرام بند درب

شاید تاکنون لازم ندیده اید که از آرام بند استفاده نماید و بستن درب را با فشار دست ترجیح می دهید. این موضوع زمانی دردسر ساز نیست که شما یک خانه ویلایی داشته باشید و امنیت بسته بودن درب را خودتان بر عهده دارید. اما این موضوع در ساختمانهای چند واحدی خیلی معنا ندارد چرا که موارد بالایی پیش آمده که همسایه برای خرید جزئی بیرون میرود و به خیال اینکه کارش طول نمی کشد درب را نمی بیندد که از همین غفلت سارقین استفاده کرده و وسایل کوچک و درشت ساختمان را به سرقت می برند.

پس به طور خلاصه میتوان گفت که استفاده از آرام بند باعث:

  • بسته شدن درب بر عهده آرام بند است و قطعا امنیت ساختمان بالا خواهد رفت.
  • از ایجاد صدا در زمان بسته شدن درب جلوگیری میکند.
  • برای درب های ورودی موجبات صرفه جوی در انرژی دارد.
  • باعث بسته شدن درب های ضد حریق است که از نفوذ آتش جلوگیری میکند.

انواع آرام بند به لحاظ مکانیزم

آرام بند ها  را از لحاظ مکانیزم می توان به سه دسته تک سرعته، دو سرعته و سه سرعته تقسیم نمود. که تفاوت قیمتی معناداری باهم دارند تا جایی که آرام بند های سه سرعته گاهی تا چهار برابر بالاتر از مدل های دو سرعته قیمت گذاری می شوند. اما اینکه آیا این قیمت بالاتر دلیل این است که جنس بهتری خریداری کرده اید نمی شود چرا که ممکن است شما آرام بند را برای درب چوبی خواسته اید که مدل های سه سرعته برای درب چوبی کارایی ندارد. پس در ادامه آرام بند های دو زمانه و سه زانه را بررسی می کنیم.

آرام بند تک سرعته

این نوع آرام بند ها در بازار ایران کمی کمیاب هستند و معمولا برای درب های خیلی سبک استفاده می شوند. درب های چوبی کانکس ها، درب های توری برای جلوگیری از ورود حشرات و به طور کلی درب های زیر 20 کیلوگرم می تواند به آرام بند تک سرعته مجهز شود.

این مطلب را نیز بخوانید:

چگونگی کارکرد آرامبند

آرام بند ویرو مشخصات و قیمت

آرام بند های دو زمانه

سیستم کارکرد آرام بند های دو سرعته یا دو زمانه به این صورت است که پس از باز نمودن درب، یک ثانیه باز می ماند و سپس شروع به بسته شدن می کند و در ادامه در یک سوم انتهایی مسیر خود که قابل تنظیم نیز هست دوباره توقف جزئی داشته و دوباره درب را میبندد. سوال اساسی که در این زمان از ما  می شود این است که آرام بند های دو سرعته برای چه درب هایی کارایی دارد. پس ما همه ی درهایی که می توان روی آنها از آرام بند دو زمانه استفاده کرد را بر می شمریم.

درب های فلزی سبک تا سنگین با قفل زنجیری

اگر درب ورودی ساختمان شما فلزی است و از قفل زنجیری استفاده شده لازم نیست بودجه بالایی برای خرید آرام بند کنار بگذارید چرا که مدل های دو سرعته برای آن درب کافی است. اصلا مهم نیست آن درب فلزی چقدر وزن دارد چرا که محصولاتی متناسب با وزن درب شما وجود دارد که میتوانید آن را خریداری نمایید. ما جلوتر راهنمای انتخاب آرام بند متناسب با وزن در را شرح خواهیم داد.

آرام بند دو زمانه و سه زمانه
فرق آرامبند دو زمانه و سه زمانه

درب چوبی ورودی یا داخل ساختمان

در حال حاضر استفاده از درب های چوبی شیک برای ورودی ساختمانها بسیار رایج شده است. این درها به نسبت درهای فلزی وزن کمتری داشته و معمولا از قفل های مقابل برقی استفاده میکنند. آرام بند هایی که برای این درها استفاده می شود از مدل های دو سرعته است و اصلا لازم نیست از آرام بند های سه سرعته برایشان استفاده نمود. حتی نمره استفاده از آرام بند هم نهایتا شماره 3 است که معمولا قیمت پایینی دارند.

درب ضد حریق

دربهای ضد حریق حتما باید به آرام بند مجهز شوند. ما در مقاله دیگری در مورد آرام بند های ضد حریق توضیح داده بودیم که می توانید آن را بخوانید. اما به طور کلی این درب ها باید از آرامبند دو سرعته سبک متناسب با وزن درب بهره ببرند که مقاومت خوبی در مقابل حرارت داشته باشند. پس هنگام خرید این محصول برای درب ضد حریق باید توجه داشته باشید که استانداردهای لازم را برای درب ضد حریق داشته باشد.

آرام بند های سه سرعته یا سه زمانه

این نوع آرام بند وقتی معرفی شد که پای قفل های برقی به بازار باز شد. آرام بند های دو سرعته توانایی بستن درب های مجهز شده به قفل برقی را ندارند و اگر هم بتوانند ببندند با ضربه باید این کار را انجام دهند که این مورد می تواند برای ساختمانهایی که درب ورودیشان زیر واحدها قرار دارد قابل پذیرش نیست چرا که با هر بار ورود و خروج صدای زیاد بسته شدن درب باعث آزار حداقل ساکنان طبقه اول خواهد شد.

قفل برقی و قفل زنجیری سنتی
قفل برقی گله گاوی سمت راست و قفل زنجیری سنتی سمت چپ

پس ترکیب درب قفل برقی با آرام بند دو زمانه دری است که باز می ماند و یا با صدای زیاد بسته می شود. اما ناجی گران قیمت آرام بند سه سرعته است که به مانند آرام بند دو سرعته در دو مقطع در مسیر بسته شدن دو توقف جزئی دارد اما در پایان و ایستگاه آخرش یک فشار نهایی به درب آورده و با این فشار قفل برقی را مغلوب خود کرده و درب را کاملا می بندد.

پس آرام بند سه سرعته را باید برای درهای فلزی مجهز به قفل برقی نصب نمود. جالب اینجاست که تولید کنندگان آرام بند سه زمانه محصولات خود را برای درب های بالای 60 کیلوگرم تولید نموده اند چرا که میدانند قفل برقی ها قرار است روی درهای فلزی و نیمه سنگین تا سنگین نصب گردد.

رابطه وزن درب و نمره آرام بند

تولید کنندگان آرام بند برای اینکه مصرف کننده محصولی متناسب با درب ورودی خود خریداری کند آرام بند هایشان را با نمره های 1 تا 5 عرضه نموده اند. البته برخی هم نمره های اختصاصی خود را دارند که می بایست دید آن نمره چه رنج وزن دربی را پوشش می دهد.

نمره یک: برای تجهیز سبک ترین درها به آرام بند باید از نمره یک این محصول استفاده شود. وزنی حدود 20 تا 35 کیلوگرم در محدودی قدرت آرام بند های شماره 1 است که می تواند شامل درب های چوبی داخلی برای ساختمانها باشد.

نمره 2: آرام بند های شماره دو نیز برای درهای چوبی و یا دربهای ضد حریق استفاده شده که وزنی بین 35 تا 45 کیلوگرم دارند.

نمره 3: پرفروشترین مدل آرام بند همین شماره 3 است که برای درهای فلزی قابل استفاده می باشد. محدوده پوشش دهی وزنی این شماره از 45 تا 65 کیلوگرم است که در برخی مدل ها تا 80 کیلو گرم را نیز پاسخ میدهد. این شماره در مدل های دو سرعته و سه سرعته قابل خریداری می باشد.

شماره 4: خیلی از کمپانی ها آرام بند شماره 3 خود را تا 80 کیلو و نمره 4 را تا 120 کیلو تقسیم بندی می کنند و نمره 4 را پر قدرترین آرام بند خود می دانند. اما برخی دیگر شماره سه را تا 65 کیلوگرم و شماره چهار را تا 85 کیلوگرم تقسیم بندی کرده اند. پس قبل خرید حتما از فروشنده مشورت بگیرید. این مدل نیز در دو نوع دو و سه زمانه قابل خریداری است.

شماره 5: به اتفاق همه ی شرکت ها آرام بندی قوی تر از شماره 5 ندارند که در حدود 120 کیلوگرم و شاید کمی بیشتر قدرت دارد. این نمره هم در مکانیزم 2 و سه سرعته در بازار وجود دارد.

آرام بند مولتی 

یک نمونه دیگر از انواع آرام بند ها نمونه مولتی است که محدوده ی وزن بیشتری را پوشش می دهد. مثلا وزنی بین 30 تا 85 کیلوگرم. سازندگان برای این کار یک پیچ دیگر قدرت فنر اضافه کرده اند که این محدوده ی قدرت قابل دستیابند.

برندهای نام آشنای سازنده آرامبند

برند های مختلفی در امر ساخت آرام بند در ایران و جان فعالیت دارند که با تعدادی از آنها در ادامه آشنا خواهید شد.

آرامبند کینگ کره: یکی از با سابقه ترین شرکت های تولید کننده آرام بند های دو سرعته همین شرکن کینگ کره است که تنوع محصولات خود از شماره 1 تا شماره 5 توانسته فروش خوبی را در ایران و جهان جربه کند. این مدل در نمونه های متفرقه و اصلی در بازار وجود دارد که اختلاف قیمتی بالایی با هم نیز دارند.

آرام بند فاتلس: با سخت تر شدن واردات محصولات اروپایی یک شرکت تایوانی محصولات ویرو ایتالیا را با نام خود وارد ایران کرد که اکنون فاتلس نام دارد. با اینکه این محصولات در تایوان تولید می شود اما کیفیت بسیار بالایی داشته و قابل رقابت با NHN ژاپن است. از این شرکت می توان محصولات دو سرعته و سه سرعته خریداری نمود.

محصولات NHN ژاپن: یکی از با سابقه ترین شرکت ها در تولید آرام بند های سه سرعته است که کیفیت و ماندگاری آن اصالت ژاپنی اش را تایید میکند. گارانتی بالا، کارکرد بدون نقص و عمکرد صحیح و پر کاربردش می تواند دلیل خوبی برای توجیه قیمت بالایش باشد.

وزن درب در انتخاب آرام بند چقدر مهم است؟

یکی از اصلی ترین مواردی که قبل از خرید آرام بند باید بدانید همین وزن درب است چرا که هر آرام بند یک حدود وزن خاصی را پوشش می دهد و محصول باید مطابقت کاملی با وزن درب داشته باشد.

اگر آرام بند گران تر و دارای قدرت بیشتر خریداری کرد چه مشکلی پیش می آید؟

مثال ساده اش این است که شما برای رفتن به سر کار از کامیون یا وانت سنگین استفاده کنید. آرام بند سنگین که قدرت بالایی دارد دارای فنر قوی است که باعث میشود باز شدن دربهای سبک به سختی ممکن باشد تا جایی که کودکان و سالمندان قادر به باز کردن آن نخواهند بود.

آرام بند و سرعته بخریم یا سه سرعته؟

ساده بگوییم دومین عامل پس از وزن درب در انتخاب آرامبند استفاده از قفل برقی است. اگر از قفل برقی استفاده میکنید از آرام بند های سه سرعته استفاده کنید و در غیر این صورت همان مدل های دو سرعته جوابگوی درب ساختمان می باشد. تفاوت این دو در فشار نهایی است که در آرام بند سه سرعته وجود دارد اما در مدل های دو سرعته خیر.

نوشته قبلی
نوشته بعدی
0 0 امتیاز
امتیازدهی به مقاله
اشتراک گذاری
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
آخرین ها
جدیدترین بیشترین آرا
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات
حسام
حسام
3 years ago

ممنون از راهنمایی خوبتون
میتونم بگم واقعا خوب توضیح دادید از اونجا که نمیدونستم حتی برای نوع قفل درب نوع خاص باید انتخاب بشه
خدا خیرت بده

1
0
فکر شما را دوست دارم ، لطفا نظر دهیدx