قابلیت تشخیص حرکت تیغ دولبه ای که می تواند بهتر از این باشد

یکی از ویژگی هایی که این سالها در دوربین مدار بسته بسیار کاربرد داشته Motion Detection یا همان قابلیت تشخیص حرکت در محیط است. اولین دلیل برای محبوبیت این قابلیت آن بود که باعث ضبط بهینه تصاویر و استفاده کمتر از حجم هارد می گردید و در وقت کاربر برای مشاهده تصاویری که هیچ حرکتی در محیط بود صرفه جویی می نمود. پس آپشن تشخیص حرکت می تواند هم در وقت و هم در هزینه تاثیر مستقیم داشته باشد.

اما مشکل از آنجا پیش آمد که از این قابلیت به عنوان دزدگیر نیز استفاده شود. چشمی های دزدگیر که به صورت تخصصی برای تشخیص سوژه استفاده می شوند امواجی را از خود مرتعش می کنند و یک خط منظم امواج از آن محیط دریافت می کنند و اگر آن خط بهم بریزد به معنی به خطر افتادن محیط و فعال شدن دزدگیر می باشد. اما مسیر دوربین در تشخیص سوژه متفاوت است و تغییرات نوری در محیط است که معیار تشخیص حرکت قرار گرفته است. همین موضوع باعث شده تا هر حرکت کوچکی مثل تکان خوردن برگ درختان یا پرده دیوار و گذر حیوانات خانگی به عنوان تحرک در محیط در نظر گرفته شود و سناریو بعد از تشخیص حرکت اعمال شود.

تشخیص حرکت در دوربین مدار بسته

به همین دلیل تا امروز تشخیص حرکت در دوربین مدار بسته ملاک خیلی قوی ای برای استفاده به عنوان دزدگیر منزل نیست و نمی توان روی این سیستم حساب زیادی باز کرد. مخصوصا اگر قرار باشد دوربین در فضای باز نصب شود که سوژه های گوناگونی مثل برگ درختان و حرکت پرندگان و حتی قطره ای بارانی که روی دوربین می نشیند، می تواند به عنوان حرکت در محیط دیده شود.

چه فضاهایی سنسور تشخیص حرکت دوربین کارایی خوبی دارد؟

فضاهای بسته با نور کافی که هیچ درب یا پنجره ای بازی ندارند و جریان هوای شدیدی مثل باد کولر آبی در آنجا جریان ندارد و هیچ حیوان خانگی در خانه نباشد بهترین مکان برای نصب دوربین مدار بسته با سنسور حرکتی است و کاملا می توان روی موشن آن حساب باز کرد و حتی اگر محصول از نوع دوربین بیسیم بود که خودش آژیر داشت، کاربر می تواند از این قابلیت با خیال راحت استفاده و روی درست کار کردن تشخیص حرکت آن دوربین حساب باز کند.

این مورد را نیز باید اضافه کنیم که دوربین های بیسیم قادرند هم زمان چند سناریو را در زمان تشخیص حرکت انجام دهند که با توجه به نوع دوربین ممکن است کمی متفاوت باشد. اول اینکه ضبط تصویر فقط با تشخیص حرکت انجام پذیرد. برخی از دوربین ها یک عکس نیز از محیط گرفته و آن را روی سرویس کلود ذخیره میکنند. سوم پخش آزیر در محیط است که کار دزدگیر را انجام میدهد و در نهایت ارسال نوتیفیکیشن برای تلفن همراه صاحب خانه که تقریبا همه ی دوربین های بیسیم از آن برخوردارند.

پیشرفت تشخیص حرکت در دستگاه های داهوا SMD

اما داهوا سال گذشته از محصولات جدیدی رونمایی کرد که تا 95 درصد مطمئن تر از سیستمهای قدیمی در تشخیص حرکت عمل می کنند و تا حدود زیادی می توان روی آن حساب باز کرد. سیستم جدید که بر اساس هوش مصنوعی عمل میکند قادر است تنها انسان و خودرو را دیتکت کند و از تشخیص حرکت سایر موجودات صرفه نظر میکند.

کاربران می توانند از این تکنولوژی برای استفاده در محیط های باز نیز بهره ببرند و حتی محدوده ای را مشخص کنند که سنسور تشخیص حرکت فقط در آن محدوده عمل کند و دیگر نقاط را آزاد بگذارد.

به ادعای داهوا استفاده از سیستم جدید بسیار ساده انجام می شود و فعال کردن آن نیاز به تخصص خاصی ندارد. این سیستم آنقدر هوشمند است که در صورت مشخص کردن یک محدوده برای تشخیص حرکت و بعد آن جابجا نمودن دوربین نیاز به تنظیم مجدد نیست و سیستم محدوده جدید را بر اساس تنظیمات قبلی مشخص می نماید.

ردیابی تشخیص حرکت با تلفن همراه

تشخیص  حرکت هوشمند داهوا SMD را می توان از طریق موبایل نیز مشاهده و رهگیری کرد و علاوه بر آن اماناتی مانند تشخیص چهره، تشخیص عبور، محدوده حرکت و بسیاری دیگر نیز قابل استفاده می باشد. اما شاید مورد جالب این باشد که در این سیستم می توان فیلتر نمود که تنها تشخیص انسان را برای شما فیلتر کند و یا خودرو ها را نشان دهد که این مورد می تواند با زمانبندی تاریخی قابل بازیابی باشد.

نوشته قبلی
نوشته بعدی
0 0 امتیاز
امتیازدهی به مقاله
اشتراک گذاری
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات
0
فکر شما را دوست دارم ، لطفا نظر دهیدx