آیا نصب دوربین مداربسته مجاز است؟

قوانین دوربین مداربسته و سوالات متداول آن

امروزه استفاده از دوربین های مداربسته به صورت یک امر بدیهی در ساختمان ها در آمده است. به وسیله دوربین ها می توانید رفت و آمد ها را کنترل کنید. در صورت بروز هر گونه مشکلی، به سادگی و با مراجعه به تصاویر ضبط شده آن، موضوع را بررسی کنید. اما ممکن است این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که آیا استفاده از این دوربین مداربسته جرم است؟ و یا اینکه با توجه به موضوع حریم شخصی افراد، آیا منع حقوقی برای استفاده از دوربین ها وجود دارد؟

متاسفانه در ایران قانون مشخص و واضحی برای استفاده از دوربین های مداربسته وضع نشده است. اما می توان با استناد به دیگر قوانین در حوزه اخلاق شهروندی و فضای خصوصی یا عمومی، به نتایجی برای آن دست یافت. در ادامه این مطلب به بررسی سوالات متداول قانونی دوربین مداربسته می پردازیم:

1. آیا نصب دوربین مداربسته در پارکینگ ساختمان یا مشاعات وجهه قانونی دارد؟

در صورتی که تمامی ساکنین راضی به نصب و راه اندازی دوربین باشند، می توانید برای پارکینگ یا هر بخش مشاع ساختمان دوربین نصب کنید. اما در غیر این صورت، با توجه به اینکه امکان تصویر برداری از ساکنین و مهمانان آن ها وجود دارد، به دلیل وجود قوانین حقوقی و شهروندی، نصب دوربین می تواند از مصادیق «تعرض به حقوق خصوصی مالکین و تجسس در احوال شخصی افراد» تلقی گردد. بنابراین برای نصب دوربین نیاز به دریافت رضایتِ نصب از تمامی ساکنین ساختمان دارید. این نکته را هم در نظر داشته باشید که در این صورت نظر جمع، بر نظر منفرد ساکنین ارجحیت دارد. در این حالت شما می بایستی با دریافت مجوز کتبی، نسبت به خرید و نصب دوربین اقدام کنید.

2. آیا می توان در آسانسور دوربین مداربسته نصب کرد؟

آسانسور هم می تواند به عنوان بخشی از مشاعات ساختمان به شمار رود. ساکنین ساختمان می توانند با امضای توافقی میان خود، کارِ نصب دوربین در آسانسور را انجام دهند. ممکن است به خاطر ارتفاع کم و اندازه خاص آسانسور، با محدودیت در نوع دوربین مواجه شوید. بنابراین احتمالا مجبور به استفاده از دوربین مداربسته مخفی خواهید بود. به خاطر داشته باشید که در هر حالتی، باید با نصب یک برچسب یا تابلو کوچک، افراد را از وجود دوربین مطلع کنید.
برچسب دوربین مداربسته

3. آیا می توان در اماکن عمومی بدون اطلاع افراد فیلم و تصویر یا صدای آن ها را توسط دوربین مداربسته ضبط نمود؟

بنابر اصل 25 قانون اساسی کشور، استراق سمع و هرگونه تجسس از افراد، تنها در صورت وجود حکم قانونی امکان پذیر است. بنابراین اگر دوربین را برای کنترل فروشگاه یا مغازه خود، در خارج از فضای آن، مثلا در کوچه یا خیابان نصب می کنید، باید به این نکته توجه داشته باشید. ضبط تصاویر در اماکن عمومی مانند خیابان ها، مجتمع های تجاری و اماکنی که به طور عمومی در آن تردد روزانه بالایی صورت می گیرد، ممنوع نیست. اما اگر بخواهید دوربین را در نزدیکی فضای حساسی مانند پادگان، سفارت خانه، محیط های نظامی یا… نصب کنید، با ممنوعیت مواجه می شوید.

4. آیا می توان در کوچه دوربین مداربسته نصب کرد؟

ممکن است بخواهید تردد افراد از جلوی درب منزل خود را کنترل کنید و دوربین را بیرون از ساختمان و در کوچه قرار دهید. از آنجایی که کوچه یک فضای کوچکتر نسبت به سایر اماکن عمومی به شمار می رود، با توجه به قوانین دوربین مداربسته باید افرادی را که در آن کوچه زندگی می کنند از وجود این محصول مطلع کنید. مثلا با استفاده از برچسب یا تابلو های مخصوص آن ها را در جریان قرار دهید. نکته مهم دیگر اینکه نباید جهت تصویر برداری دوربین به سمت ساختمان ها باشد و باید حتما دید در کوچه را در نظر داشته باشید.

5. آیا تصاویر دوربین مداربسته می تواند به عنوان مدرک در دادگاه ارائه شود؟

از آنجا که با پیشرفت تکنولوژی امکان دستکاری در تصاویر و صدا ها به سادگی ممکن شده است، تصاویری که از دوربین مداربسته در محاکم ارائه می گردد، به عنوان یک سند مستدل و مدرک قابل استفاده نیست. اما می تواند به عنوان یک سری نشانه ها در رای دادگاه موثر باشد و به حکم قاضی کمک کند.

6. آیا استفاده از دوربین مداربسته مخفی نیاز به مجوز دارد؟

استفاده از این دوربین هم مانند دیگر انواع دوربین ها باید با کسب اجازه از افراد صورت گیرد. از آنجا که این دوربین ها بر خلاف انواع مداربسته، در نگاه اول مشخص نیستند و ممکن است در هر نقطه غیر قابل پیش بینی قرار گرفته باشند، برای استفاده از آن حتما نیاز به مجوز های ویژه قانونی، آن هم برای مدتی محدود دارید. به طور کلی استفاده عمومی و بدون مجوز از دوربین های مداربسته به شکل مخفی، خلاف قانون است و حتی فردِ تصویر گیرنده، می تواند به عنوان مجرم شناخته شود.

7. در چه شرایطی استفاده از دوربین مداربسته جرم محسوب نمی شود؟

اگر هدف از به کارگیری دوربین فقط موارد امنیتی و نظارتی باشد، استفاده از آن مانعی ندارد. اما هر هدفی که جنبه دیگری داشته باشد، به لحاظ قانونی و اخلاقی مجاز نیست. قوانین دوربین مداربسته شما را مجاز به کنترل موقعیت با در نظر گرفتن شرایط خاص آن، می داند.

8. آیا می توان دوربین مداربسته با قابلیت ضبط صدا استفاده کرد؟

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، استراق سمع بدون رضایت فرد جرم به شمار می رود و مجاز به انجام آن نیستید. با توجه به قیمت بالایی که دوربین هایی با این قابلیت دارند، ضبط صدا مسئولیت زیادی برای شما به همراه خواهد داشت.

9. استفاده از دوربین مداربسته در محیط کار و توسط کارفرما چه شرایطی دارد؟

به عنوان کارفرما در باید در نظر داشته باشید که نمی توانید اطلاعات خصوصی کارمندان را مورد بررسی قرار دهید. باید با توجه به حقوق شهروندی و انسانی قوانین دوربین مداربسته رعایت کنید و با احترام به آن، از ایجاد مزاحمت برای کارمندان جلوگیری کنید. در این حالت می بایستی اطلاعات زیر را در اختیار کارمندان قرار دهید:
• علت نصب دوربین مداربسته (برای مثال حفظ امنیت کارکنان در مقابل خشونت و سرقت، جلوگیری از خرابکاری و سوء‌رفتار، نظارت بر برقراری امنیت و بهداشت در محیط کار، بهبود بهره‌وری کارکنان، رعایت الزامات قانونی در برخی از قسمت‌ها مثل بخش خدمات مالی)
• اطلاع از وجود دوربین مداربسته
• فضای تحت پوشش دوربین ها
• چگونگی استفاده از تصاویر ضبط شده
• چگونگی حفاظت از حقوق کارمندان و حریم شخصی آنها

10. مجوز نصب دوربین مداربسته را از کجا دریافت کنیم؟

با مراجعه به نیروی انتظامی یا مراجع قضایی و پس از ارائه کتبی درخوایت و دلایل خود برای نصب آن، می توانید نسبت به خرید دوربین اقدام کنید.

نوشته قبلی
نوشته بعدی
0 0 امتیاز
امتیازدهی به مقاله
اشتراک گذاری
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات
0
فکر شما را دوست دارم ، لطفا نظر دهیدx