انواع تگ و کارت RFID

با پیشرفت تکنولوژی و تولید ابزار جانبی برای آسان شدن رابط کاربری ابزار و تجهیزات الکترونیکی این قطعات از نحوه ساخت و کارکرد بسیار جالبی برخوردار هستند که در این محتوا به معرفی یکی از این محصول ها میپردازیم. از زمانی که اولین آیفون صوتی در ایران ساخته و تولید شد تا به امروز که جدیدترین آیفون تصویری های رنگی تولید و به شما کاربران محترم ارائه میشود ویژگی هایی را دارا هستند که موضوع مورد بحث ما توانایی مدیریت تردد با استفاده از کارت های مغناطیسی به شما توضیح دهیم.

تگ مغناطیسی RFID
تگ مغناطیسی RFID

نحوه عملکرد کارت مغناطیسی یا RFID

Radio Frequency Identification یا به اختصار RFID سیستمی است که هویت و نهاد یک محصول را از طریق اعداد سریالی به صورت بی سیم انتقال می دهد. در واقع این یک روش ذخیره سازی داده و بازیابی آن است که از طریق امواج رادیویی صورت میگیرد. همچون بارکد که میتواند اطلاعات و داده های راجب محصول را ذخیره کند. تگ های RFID دارای شناسه های منحصر به فردی هستند که با سوابق پایگاه داده های انبار مطابق داده می شوند.
تگ های RFID دارای دو نوع Passive و active هستند که به دلیل وجود استاندارد های جهانی در ساخت این نوع قطعات تمامی شرکت های آیفون تصویری ایرانی از این کارت ها پشتیبانی میکنند. تگ RFID غیر فعال دارای فرستنده نیستند و به سادگی امواج رادیویی را به آنتن گیرنده منعکس می کنند. تگ های RFID فعال در حقیقت یک میکروچیپ با یک آنتن هستند که روی محصولات نصب شده و اطلاعات را به کامپیوتر ها ارسال می کنند. تگ های RFID فعال عموما بر روی دارایی های بزرگ همچون اتومبیل ها و کانتینرهایی که محصولات را در مسافت طولانی حمل می کنند، نصب می شود. تگ های RFID غیر فعال به دلیل عدم تجهیز به منبع تغذیه درونی و فرستنده و ارزان قیمت برای باز کردن با نمایشگر های رنگی به کار میرود و نیازی به تعمیر و نگهداری ندارند و از تگ مغناطیسی فعال نیز ارزان تر هستند.

کارت درب بازکن آیفون تصویری
کارت درب بازکن آیفون تصویری

مفهوم شماره های روی تگ درب بازکن

برای مثال بر روی کارت های مدل EM (125kHz) یک شماره 18 رقمی چاپ شده است. این عدد 18 رقمی از دو بخش تشکیل شده است، بخش اول که شامل 10 رقم ابتدایی کارت می باشد شماره سریال اختصاصی کمپانی سازنده و 8 رقم انتهایی کارت، شماره کارت است که با استفاده از این 8 رقم می توان کارت را حذف یا اضافه کرد. در برخی از اکسس کنترل ها امکان کد دهی یا حذف کارت با استفاده از شماره کارت وجود دارد. این قابلیت در اماکنی که نیاز به حذف یا اضافه کردن کارت بدون نیاز به حضور دارنده کارتِ مورد نظر باشد، مناسب است. برای این کار کافی است شماره کارت ها قبل از در اختیار قرار دادن آن ها به افراد، ثبت و نگه داری شود. در این صورت برای حذف کارت یا اضافه نمودن مجدد آن ها درون نماشگر رنگی درون منزلی نیاز به وجود کارت مغناطیسی نیست و با استفاده از شماره کارت به راحتی می توان اقدامات لازم را مبذول داشت. بر روی تگ های جاسوئیچی نیز شماره ای حک شده است، توجه داشته باشید که این شماره 10 رقمی همان شماره سریال اختصاصی کمپانی سازنده است و از آن برای کددهی یا حذف تگ نمی توان استفاده نمود.

تگ های مایفر (MIFARE)

نام MIFARE از اصطلاح Micron FARE Collection نام گرفته است، که Mifare علامت تجاری NXP Semiconductors برای مدارهای مجتمع و ماژول های خواننده است که فرکانس های رادیویی را بکار می گیرند تا ارتباط بدون تماسی بین کارت و کارت ‌خوان جهت قرائت کارت ایجاد نمایند. کارت‌های مایفر به‌عنوان کارت ‌های هوشمند شناخته می‌شوند و انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به کارت‌های RFID دارند. این کارت‌ ها از حافظه مناسبی برخوردار هستند و این حافظه را می‌توان شخصی‌سازی کرد و تغییر داد، به همین دلیل برای آنها از لفظ کارت‌ های هوشمند مایفر استفاده می‌شود. البته هوشمند بودن کارت‌های مایفر به دو دلیل اصلی است که اولین آن به قابلیت درج و حذف اطلاعات از حافظه آنها و دومین دلیل، مربوط به نوع تراشه استفاده شده در کارت مغناطیسی مایفر و قابلیت‌های آن می‌باشد.

تگ های فعال در مقابل تگ های غیرفعال

تگ های فعال به آن دسته از تگ های آهن ربایی اطلاق می شود که بر روی برد اصلی آنان یک باطری نصب شده باشد تا در زمانی که لازم است تگ RFID داده ذخیره شده در خود را برای بررسی کننده یا زنگ دم دری کارتخوان ارسال نماید، از این منبع برای کسب توان لازم جهت انتقال داده استفاده نمایید. به همین خاطر تگ های فعال قادر به برقراری ارتباط با بررسی کننده هایی می باشند که دارای قدرت کمتری می باشند و می توانند اطلاعات را تا محدوده 10 متری و با حافظه 128 داده ها را ارسال و ذخیره سازی میکنند. تگ های فعال در مقام مقایسه نسبت به تگ های غیرفعال بزرگتر بوده و از پیچیدگی بیشتری نیز برخوردارند، که همین موضوع باعث شده است که هزینه تولید آن بالا و عمر مفید باطری موجود در تگ های فعال، دو تا هفت سال پیش بینی می گردد.
تگ های غیرفعال دارای منبع تغذیه ای بر روی برد نمی باشد و قدرت خود برای ارسال داده را از سیگنال ارسالی بررسی کننده می گیرند. این وضعیت باعث می شود که اندازه تگ ها کوچک تر شده و هزینه های تولید نیز کاهش و قیمت تمام شده مناسبی را برای مصرف کننده خود در هنگام خریداری آیفون تصویری خارجی کارتخوان به ارمغان آورد. علاوه بر این تگ های غیرفعال محدوده کمتری را نسبت به تگ های فعال پوشش می دهند. با توجه به این که تگ های غیرفعال توان لازم جهت ارسال داده را از بررسی کننده خود می گیرند، این نوع بررسی کننده ها لازم است دارای توان مناسبی باشند تا تگ های غیرفعال دارای حافظه به مراتب کمتری نسبت به تگ های فعال می باشند.

نوشته قبلی
نوشته بعدی
0 0 امتیاز
امتیازدهی به مقاله
اشتراک گذاری
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
آخرین ها
جدیدترین بیشترین آرا
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات
لواسانی
لواسانی
4 years ago

کپی تگ جاسوییچی و کارت ۱۲۵ کیلو انجام میشود

1
0
فکر شما را دوست دارم ، لطفا نظر دهیدx