اکسس کنترل چیست؟

اکسس کنترل به فارسی همان سیستم کنترل دسترسی است که باید به صورت اتوماتیک مشخص کند که آیا فرد قادر به دسترسی به یک مکان یا یک داده ای است یا خیر. بگذارید مثال ساده ای بزنیم شما برای وارد شدن به مترو باید یک کارت را به دستگاه معرفی کنید تا در صورت مطابقت و داشتن شارژ گیت ورود برای شما باز شود. وسیله ای که این کار را میکند اکسس کنترل است.

ما آنقدر در طول روز با سیستم های اکسس کنترل درگیر هستیم که شاید یادمان بروید که این وسیله چقدر برای ساماندهی توده افراد مهم است. از ورودی مترو، اتوبوس و حتی هواپیما گرفته تا بانكها، بیمارستان ها و شرکت های کوچک همه و همه به دستگاه کنترل دسترسی وابسته هستند.

نحوه شناسایی دستگاه اکسس کنترل 

چگونگی شناسایی اکسس کنترل

حالا که فهمیدم اکسس کنترل چگونه در همه جای زندگی اجتماعی ما نفوذ کرده باید بدانیم که این دستگاه چگونه قادر به شناسایی افراد است و چگونه می تواند تشخیص دهد فردی صلاحیت دسترسی به اطلاعات یا عبور از جایی را دارد.

تشخیص با کد یا رمز

اکسس کنترل رمز یا کد

تشخیص با کد و رمز یکی از قدیمی ترین روش ها در اکسس کنترل است اما همچنان استفاده شده و به عنوان امضاء در صورت از کار افتادن همه موارد تشخیص فرد استفاده می شود. اگر برای تلفن همراه خود قابلیت تشخیص چهره یا اثر انگشت را گذاشته باشید و به هر دلیلی این موارد عمل نکرد رمز اولیه است که به شما دسترسی به تلفن همراه تان را میدهد و به مانند یک اکسس کنترل عمل میکند.

کارت یا تگ برای اکسس کنترل

کنترل دسترسی کارتی

کارت یا تگ یکی از موارد پر استفاده در حمل نقل عمومی است. این را تصور کنید که اگر اکسس کنترل نبود باید مثل 20 سال پیش به باجه های فروش بلیت مراجعه کرده و بلیط تهیه می کردیم و در ادامه مثل ورودی سینماها آن را به مسئول ورد داده تا او بلیت را پاره کرده تا اجازه ورود ما به مترو یا اتوبوس را دهد. این واقعا قابل تصور نیست که در این حجم از رفت و آمد این امر امکان پذیر باشد.

کارت و تگ برای استفاده عمومی از یک مکان پر بازدید یا عمومی بسیار کاربردی است و امروزه برای باز نمودن درب ورودی ساختمان خود نیز بسیاری از این وسیله استفاده میکنند.

تشخیص با اثر انگشت

دستگاه اثر انگشتی اکسس کنترل

اگر همچنان با سوال اکسس کنترل چیست؟ مواجه هستید باید بگوییم هنوز مانده تا روش های تشخیص این وسیله را کامل شرح دهیم. اثر انگشت یکی دیگر از مواردی است که دستگاه کنترل دسترسی به آن تجهیز شده تا با شناسایی و تجزیه تحلیل و مطابقت با دیتای خود امکان دسترسی افراد را فراهم آورد.

این دستگاه ها به سنسور های مجهز شده که در زمان کمی بتواند اثر انگشت افراد و پرسنل را  تشخیص دهد. هر چقدر سرعت تشخیص بالا باشد این دستگاه گرانتر خواهد بود.

از سیستم اثر انگشت در دستگاه های حضور و غیاب که یک مدل اکسس کنترل با نرم افزار محاسبه حقوق و دستمزد است بسیار استفاده می شود و بسیاری از شرکت ها ورودی ساختمانشان یک دستگاه حضور و غیاب قرار داده اند تا به وسیله سنسور اثر انگشت ورود و خروج پرسنل را ثبت نماید.

تشخیص چهره در اکسس کنترل

تشخیص چهره با دستگاه کنترل دسترسی

تشخیص چهره یکی از جدیدترین روشها شناسایی در اکسس کنترل است که به لطف ویروس کرونا توانست بسیار سریع فراگیر شده و در خیلی جاها جایگزین سیستم اثر انگشتی شود.

تشخیص چهره در دستگاه اکسس کنترل انقدر سریع است که قبل اینکه فرد فکرش را کند که به دستگاه نزدیک شود او را شناسایی می کند(البته بدون داشتن ماسک). این تکنولوژی به واسطه شناسایی جمجمه و فاصله بین چشم ها و موارد دیگر قادر است این تشخیص سریع را امکان پذیر سازد.

پلاک خوان یا تگ خوان

اگر فکر کردید که اکسس کنترل تنها برای انسانها انجام می شود سخت در اشتباه بوده اید چرا که این روشی برای تشخیص وسایل نقلیه استفاده می شود. اکسس کنترل برای وسایل نقلیه زمانی اجرا می شود که مثلا با یک پارکینگ مکانیزه روبروییم تا خودرو های مجاز بتوانند به راحتی وارد شده و هر زمان که خواستند از آنجا خارج شوند. 

پس اکسس کنترل می تواند در هوشمند سازی پارکینگ و ساختمان نقش بسیار پر رنگی داشته باشد.

تشخیص کف دست یا عنبیه

چندین روش دیگر برای شناسایی افراد وجود دارد که بیشتر در اماکنی که نیاز به امنیت بالاتری در ورودی ها دارند استفاده می شود. مراکز نظامی و امنیتی از اماکنی هستند که به اکسس کنترل های قوی و سخت گیر مجهز شده اند تا امنیت خوبی به ورودی ها بدهند.

اکسس کنترل با اطلاعات چه کار میکند؟

اکسس کنترل چند نوع دارد و کجا به کار می آید؟

ما دو نوع اکسس کنترل داریم یکی از آنها به صورت مستقل کار کرده و هیچ دیتایی ذخیره نمی کند و صرفا کارت، کد، اثر انگشت را با اطلاعات اولیه برنامه ریزی شده مقایسه میکند و در صورت مطابقت دسترسی را به فرد میدهد. 

مورد دوم اکسس کنترل هایی است که از یک سناریو پیروی می کند حال ممکن است این سناریو ساده باشد مثل کارت یک باشگاه که فرد آن را شارژ کرده و هر بار که باشگاه می رود از شارژ آن کم می شود یا پیشرفته که مثلا یک پلاک خودرو شناسایی شده و اکسس کنترل اجازه ورود را برای آن خودرو در روزهایی خاص و یا ساعاتی معین شده فراهم می آورد.

در هر صورت اکسس کنترل ها می توانند آفلایت باشند و اطلاعات را داخل خود داشته باشند و یا آنلاین باشند و آن را در جایی ذخیره و با توجه به برنامه ریزی های کلی عمل کنند.

خصوصیات کلی اکسس کنترل ها

  • قابلیت باز نمودن درب یا  قفل برقی  با رله جداگانه
  • قابلیت ثبت ورود افراد در مدل های تحت شبکه
  • شناسایی از طرق مختلف( کارت، کد، اثر انگشت و تشخیص چهره)
  • دارای مدل های داخلی و یا ضد آب و ضد ضربه
نوشته قبلی
نوشته بعدی
0 0 امتیاز
امتیازدهی به مقاله
اشتراک گذاری
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات
0
فکر شما را دوست دارم ، لطفا نظر دهیدx