وقتی از «دید در شب» حرف می‌زنیم، از چه چیز حرف می‌زنیم؟

عشق دوربین!

“کارور” نویسنده آمریکایی، مجموعه داستانی دارد با عنوان «وقتی از عشق حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم؟!» البته در اینجا ما را با داستان و نویسنده و عشق کاری نیست، اما باید قبول کرد بسیاری از مشتریان ایرانی «عشق» بهترین‌ها را دارند، بی آن که سطح نیاز خود را سنجیده باشند. بسیاری از ما پیش از آن که نیاز امنیتی فضای تحت نظارت خود را ارزیابی کرده و مشخصات فنی دوربین مداربسته متناسب را برآورد کرده باشیم، به دنبال گران‌ترین یا بهترین دوربین مداربسته بازار می‌گردیم. در حالی‌که لزوماً گران قیمت‌بودن محصول نشان‌دهنده کارایی آن در هر محیطی نبوده و قیمت پایین‌تر کاهش کیفیت را مشخص نمی‌کند؛ در این باره حرف خواهیم زد!

فیلتر مادون قرمز یا فیلترینگ مادون قرمز

یکی از اشتباهات رایجی که در نوشتن و همین‌طور مرور محتواهای بی‌شمار مربوط به قابلیت دید در شب و تصویربرداری در تاریکی دوربین‌ها رخ می‌دهد، استفاده از عبارت «فیلتر مادون قرمز» است؛ این عبارت به سبب معنایی دوپهلوی خود غلط‌انداز است. فیلتر مادون قرمز می‌تواند معادل IR-Pass یا IR-Cut باشد؛ دو کاربرد متضاد! فیلتر مادون قرمز (حالت اول) به فیلتری اشاره دارد که پرتوهای مادون قرمز را به خود جذب می‌کند، در صورتی که IR-Cut فیلتری است که جلوی ورود اشعه مادون قرمز را به داخل دوربین در طول روز گرفته و کیفیت تصویر روز (روشنایی) را تضمین می‌کند.

یک دوربین مداربسته مادون قرمز زبل!

دید در شب دوربین مداربسته از دوربین مداربسته IP گرفته تا دوربین مداربسته AHD یا حتی دوربین‌ مداربسته آنالوگ اغلب با استفاده از از تعدادی ال‌ای‌دی مادون قرمز ممکن شده است. مشکل این روش اشباع تصاویر یا همان Overexpose شدن تصویر است؛ با توجه به اینکه نور مادون قرمز ارسالی به همه‌چیز به‌طور یکسان تابانده می‌شود، اجسام نزدیک به دوربین دچار اشباع نوری شده و کیفیت تصویر آنها افت می‌کند و به‌صورت نقاط سفید دیده می‌شوند. برای حل این مشکل، سامانه مادون قرمز هوشمند Smart IR بر روی دوربین‌های مداربسته نصب گردیده که نور انداخته شده بر موضوعات تصویربرداری را متناسب با فاصله تنظیم می‌کند.

حذف نور مادون قرمز؛ دنیای مجازی/ دنیای واقعی

استفاده از حذف‌کننده نور مادون قرمز، برای تمام دوربین‌های مداربسته دارای قابلیت دید در شب لازم است. به این معنا که هر چیزی در طول روز از خود علاوه بر بازتاب نور مرئی، پرتوی مادون قرمز ساطع می‌کند. این دو نوع پرتو دریافتی در شکل‌گیری تصویر اختلال ایجاد کرده، وضوح تصویر را متاثر می‌سازند؛ دوربین به دو صورت مکانیکی یا الکترونیکی یا سخت‌افزاری و نرم‌افزاری نور مادون قرمز را حذف می‌کنند.
بدیهی است که حذف نور به صورت واقعی از حذف نرم‌افزاری اثر پرتو مادون قرمز بر از تصویر، کیفیت و قیمت بالاتری خواهد داشت.

از چه حرف می‌زنیم؟!

برای نظارت بر یک انبار کوچک با ابعادی در حدود 5 متر در 3 متر کافی است از برای مثال می‌توان از یک دوربین مداربسته ویوتک بولت استفاده کنیم که قابلیت دید در شبی با برد موثر حدود 6 متر داشته باشد؛ می‌توان به‌جای هزینه‌کرد برای دوربینی با برد بیشتر و تصویر بهتر، آن را به امکاناتی چون تشخیص حرکت مسلح کرد؛ یا اگر فضایی خالی مانند آسانسور نیاز به مونیتورینگ دارد، سیستم مادون قرمز هوشمند از الزامات نیست. و در جایی مثل ورودی فرودگاه که 365 روز سال به‌طور شبانه روزی روشن است، نیازی به استفاده از دوربینی با قابلیت دید در شب نخواهد بود و شاید یک دوربین مداربسته سامسونگ دام بدون IR افاقه کند! در نهایت آنچه که ما از آن حرف می‌زنیم، «تناسب» است؛ تناسب نیاز و خرید دوربین مداربسته!

نوشته قبلی
نوشته بعدی
0 0 امتیاز
امتیازدهی به مقاله
اشتراک گذاری
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات
0
فکر شما را دوست دارم ، لطفا نظر دهیدx