انواع چشمی (سنسور) دزدگیر اماکن و عملکرد آن

از بهترین راهکارهای امنیتی جهت حفظ حریم خصوصی در اماکن، استفاده از سیستم دزدگیر است. دزدگیر های امنیتی با تنوع بالا و قابلیت های بیشمار طراحی شده اند که وظیفه اعلام هشدار در مواقع احساس خطر یا ورود شخص غیر مجاز به مکان مورد نظر را دارند. یکی از اصلی ترین اجزای سازنده این مجموعه سنسور های آن است که وظیفه تشخیص ورود و خروج های غیر مجاز را به عهده دارند. چشمی یا سنسور ها با میزان حساسیت متفاوت برای موقعیت های گوناگون به کار می روند و کارکرد های مخصوص خود را دارند. در ادامه این مطلب به معرفی انواع چشمی و سنسور های دزدگیر اماکن و کاربرد آن ها می پردازیم:

معرفی چشمی و سنسور دزدگیر اماکن

چشمی حرکتی دزدگیر: این نوع سنسور جزو متداول ترین انواع سنسور ها به شمار می رود. به این ترتیب که با تشخیص حرکت غیر مجاز در مکانی که تردد در آن ممنوع می باشد، کنترل پنل را مطلع می کند. چشمی مادون قرمز که PIR نام دارد، با تابش موج فرو سرخ منابع گرمایی در محیط را تشخیص می دهد.

چشمی حرکتی دزدگیر
  • چشمی ماکروویو دزدگیر: عملکرد ویژه این سنسور باعث می شود که قیمت چشمی دزدگیر به نسبت دیگر سنسور ها متفاوت باشد. عملکرد آن ها که با الهام از حواس ارتعاشی خفاش ها صورت گرفته است؛ به این شکل که با ارسال یک موج و بازگشت آن به منبع، تصویری از محیط ایجاد می کند. در صورت قرار گیری بدن انسان در محدوده گیرنده دزدگیر، سنسور سیگنال منبع گرما و مایکروویو را دریافت می کند و آن را به میکرو پروسسور ارسال می کند.

در کنار این مجموعه، نوع دیگری از سنسور ها هم هستند که نمی توان آن ها را در گروه «چشمی» قرار داد، بلکه این سنسور ها به صورت وزنی و ارتعاشی کار می کنند و تشخیص آن ها بر اثر مشاهده حرکت نیست. در ادامه انواع آن را معرفی می کنیم:

سنسور ارتعاشی دزدگیر: نوع دیگری از سنسور ها هستند که عملکرد آن ها بر اساس تشخیص ارتعاش در محیط صورت می گیرد. برای مثال بر روی دیوار بانک ها یا انبار های بزرگ می توان این سنسور ها را قرار داد تا بر اثر تخریب احتمالی آن، لرزش و ارتعاش دریافتی، بروز خطر را گزارش کند. به علاوه می توانید آن را بر روی شیشه پنجره هم نصب کنید تا با کوچکترین لرزش شیشه هشدار را دریافت نمایید.

سنسور ارتعاش

سنسور وزنی دزدگیر: این نوع سنسور با تشخیص وزن افراد در اماکن غیر مجاز، می تواند اعلام بروز خطر کند. البته هوشمند بودن این سنسور ها باعث می شود که بین وزن انسان و حیوانات کوچکی مانند گربه یا سگ تفاوت قائل شود و آن را به عنوان خطر در نظر نگیرد. چشمی وزنی متناسب با شرایط جوی مختلف، مناسب نصب در فضای باز است

سنسور وزنی

سنسور بین درب یا مگنتی: سنسور مگنت از دو قطعه مجزا تشکیل شده که بر دو بخش ثابت و متحرک درب یا پنجره نصب می گردد. با باز و بسته شدن درب یا پنجره این دو بخش از یکدیگر جدا شده و خطر ورود غیر مجاز به ساختمان را به مرکز کنترل اعلام می کند.

سنسور مگنتی

دزدگیر پدالی سنسور دار: پدال دزدگیر اماکن قطعه ای است که درست مانند پدال خودرو عمل می کند و در زیر پای کاربر قرار می گیرد. در اماکنی مثل بانک‌ها یا طلا فروشی ها که اموال و اشیای گران قیمت نگهداری و خرید و فروش می شوند علاوه بر سیستم های نظارتی دیگر نیاز به سنسور های پدالی است. دزدگیر پدالی دور از چشم سارقین و در نزدیکترین موقعیت به فروشنده قرار می گیرد؛ پس از احساس خطر با فشردن آن آژیر اعلان خطر بصدا در می آید. این وسیله سیگنال‌های امنیتی را به دزدگیرها و پلیس ارسال می‌کند.

سنسور پدالی

عوامل موثر در عملکرد حسگر تشخیص حرکت

ارتفاع نصب سنسور یا چشمی

نصب سنسور و چشمی ها باید در ارتفاع و زاویه مناسب نصب گردد تا با کمترین خطا بهترین پوشش دهی نطارتی را داشته باشد. بدلیل نصب چشمی ها در مسیر راهرو ها و مسیر های پرتردد نظیر درب ها، باید در زاویه نصب دقت شود؛ چرا که نصب سنسور در ارتفاع بالا در تشخیص، نقاط کور ایجاد می کند. نصب سنسور تشخیص حرکت در ارتفاع کم نیز موجب تحریک سنسور با هر حرکت شده که منجر به اعلام هشدارهای نادرست نیز می شود.

عوامل موثر در تشخیص سنسور ها

تطبیق ابعاد اتاق با فضای قابل قبول سنسور تشخیص حرکت

اگر برای فضای باز یا بزرگ از سنسور و چشمی با برد تشخیصی محدود استفاده شود، با اختلال در تشخیص همراه خواهد بود. ازین رو می توان محدوده را با دیوار کاذب یا پارتیشن محدود کرد تا انعکاس نور IR در محدوده به خوبی صورت گیرد.

گرم کننده ها و دستگاههای حرارتی

از نصب حسگر ها در مجاورت دستگاههای گرمایشی جدا خودداری نمایید. شومینه ها یا دستگاههای پخت، موجب افزایش خطای تشخیص سنسور های می شود.

سطوح انعکاس دهنده

در صورت ممکن از نصب سنسورهای تشخیص حرکت مقابل سطوح انعکاسی و مسطح مانند: فلزات براق، آیینه ای و … خودداری کنید. حتی سطوحی که موجب انعکاس نور لامپ ها یا نور خورشید می شوند در اعلام هشدار نادرست دست دارند.

دستکاری شدت نور IR سنسور تشخیص حرکت

با دستکاری شدت نور IR توسط پیچ های تنظیم روی سنسور تشخیص حرکت امکان جابجایی لنز را به همراه دارد. با تغییر ابعاد اجسام و تفاوت در دید سنسورها اعلام هشدار با خطا روبرو می شود. ازینرو این عوامل باید توسط تکنسین و متخصصین سیستم ضد سرقت بخوبی انجام شود تا مشکلی پیش نیاید.

اجسام آویزان شده یا معلق

لوسترهای بلند، بادکنک و اجسامی که از سقف آویزان می شوند و امکان جابجایی با باد کولر یا سیستم های گرمایش سرمایشی را دارند یکی از بزرگترین اختلالات را در سیستم هشدار سنسور ها به وجود می آورند. در بسیاری از فروشگاه ها یا مراکز خرید این مورد مهم باید توسط تکنسین های نصب مورد توجه قرار گیرد.

حشرات و حیوانات خانگی

حشرات اصولا جذب نور و گرما می شوند ازینرو ممکن است به داخل سنسورها راه یابند و در تشخیص حرکت چشمی اختلال ایجاد کنند. بهتر است از لایه هایی سلیکونی برای پوشاندن حفره های نفوذی بدنه سنسور تشخیص حرکت (مثل حفره کابلها، جای پیچها و ..) استفاده می شود.

نوشته قبلی
نوشته بعدی
0 0 امتیاز
امتیازدهی به مقاله
اشتراک گذاری
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات
0
فکر شما را دوست دارم ، لطفا نظر دهیدx