مقایسه قفل برقی ایرانی با خارجی

با بالا رفتن شدید قیمت محصولات وارداتی که قفل برقی  خارجی نیز ار جمله آنهاست. سوالی که از مطرح می شود این است که آیا قفل های برقی ایرانی توانایی رقابت با مدلهای خارجی را دارند و ارزش خرید این قفل های به اصطلاح کله گاوی چقدر است.

در سالهای اخیرشرکت های زیادی به تولید قفل برقی ایرانی روی آورده اند که از مهمترین آنها به ترتیب سابقه می توان به شرکت کاویان، یوتاب (الکتروپیک)، اکسیناژ، هفت ستاره و یال هستند.

در حال حاضر قفل برقی یوتاب به عنوان پرفروش ترین محصول ایرانی را با قفل کله گاوی سیزا مدل الکتریکا مقایسه می کنیم. که تشابه زیادی با یکدیگر دارند.

طراحی

با نگاهی کلی به این دو محصول متوجه می شویم که طراحی قفل برقی یوتاب کاملا بر گرفته از سیزا الکتریکا است و بجز قطعه قرمز رنگ پکلاستیکی که باز کردن در را راحت تر می کند، هیچ تفاوت ظاهری در این دو نخواهیم دید. کلید قرمز رنگ پلاستیکی، بدنه سراسر فلزی مستحکم، زبانه خاص و قفل برقی غیر قابل بازشو از بیرون همه و همه تشابه های فراوانی هستند که نشان می دهند که این محصولات ایرانی، کپی ای برابر اصل طارحی نموده اند.

حال باید داخل قفل را ببینیم تا مشاهده کنیم آیا در دل قفل هم به مانند ظاهر از متریال خوبی کارشده است یا خیر؟

مقایسه قفل برقی یوتاب و سیزا ایتالیا
سمت راست قفل یوتاب و سمت چپ قفل سیزا

ویژگی های فنی

وقتی هر دو قفل را باز می کنیم و در کنار هم می گذاریم باز هم تفاوت خاص و چشمگیری بین این دو نخواهیم دید و همه جزئیات مثل هم در کنار یکدیگر کار شده اند. شاید این نمونه موفقی باشد از یک مهندسی معکوس که به چنین دقتی محصول موفقی را توانسته بومی سازی نماید.

این دو قفل برقی از بوبین 12 تا 24 ولت پشتیبانی می نمایند. پس می توان هر دو را برای درب نفررو و همچنین جک درب پارکینگ استفاده نمود. موضوع مهم دیگر فنری است که قرار است ضامن را مسلح کند تا هنگام فشردن درب باز شود. در قفل برقی یوتاب ایرانی این فنر نیز بسیار نرم و از آلیاژ مناسب است که هم در طولانی مدت زنگ نمی زند و هم بابت استفاده از آرام بند خللی ایجاد نمی نماید.

در کنار هر دو مدل ایرانی و خارجی پیچ نتظیمی وجود دارد که می توان استحکام ضامن را هنگام قفل کردن درب تنظیم کرد. این زمانی مورد استفاده قرار میگیرد که تغذیه جهت باز کردن درب ولتاژ با آمپر کمتری به قفل برساند و در این هنگام با پایین آوردن فشار روی بوبین با کوچکترین تحریکی در باز می شود. اما این خطر نیز وجود دارد که با کم کردن این پیچ تنظیم درب با ضربه ای روی قفل باز شود. البته این مورد باز شدن با ضربه در مدل ایرانی بیشتر دیده می شود.

به انتهای مقایسه میرسیم جایی که شاید کمی تفاوت بین قفل برقی ایرانی و خارجی دیده شود. سیزا ایتالیا قفل برقی کله گاوی اش را در سه مدل، قفل برقی کلید ساده، قفل برقی کلید کامپیوتری و قفل بدون شاستی معرفی نموده است. در مدل ایرانی یوتاب در حال حاضر قفل برقی کلید ساده، قفل بدون شاسی و قفل برقی ریموت دار تولید شده و آن به این معناست که یوتاب قفل برقی مطمئن کلید کامپیوتری را تولید نمی کند. البت برند های دیگر ایرانی مدلهای با کلید کامپیوتری را عرضه نموده اند.

این مطلب را نیز بخوانید:

چگونه مانع خراب شدن مغزی قفل برقی شویم؟

در نمونه قفل برقی با کلید ساده مدل سیزا ایتالیا که یکی از با سابقه ترین برندها در امر ساخت قفل و کلید است از مغزی بهتری برخودار است و قادر است در صورت استفاده صحیح عمر بیشتری داشته باشد. این تفاوت شاید بیشتر 10 تا 15 درصد نباشد که نشان از کیفیت مناسب قفل برقی یوتاب است.

ارزش خرید با توجه به قیمت

در ابتدای این مقاله نیز گفته شد دلیل این بررسی بالا رفتن قیمت محصولات وارداتی بوده است. در حال حاضر قفل برقی سیزا در حدود 5 برابر گرانتر از نمونه های ایرانی می باشد در صورتی که در سالهای گذشته این تفاوت چیزی بین 2 تا 3 برابر بوده.

با توجه به بالا رفتن قیمت همه محصولات که شامل همین قفل برقی یوتاب نیز می شود و ترمز بریدن قیمت اجناس خارجی و همین طور تفاوت اندک کیفیتی این دو محصول، پیشنهاد ما از نظر کارشناسی این است که می توان با خیال راحت از قفل های برقی ایرانی با کیفیت استفاده کرد بدون اینکه دغدغه خرابی آن را داشت.

نوشته قبلی
نوشته بعدی
0 0 امتیاز
امتیازدهی به مقاله
اشتراک گذاری
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
آخرین ها
جدیدترین بیشترین آرا
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات
RAVA
RAVA
2 years ago

جناب آقای مهندس زمانی
ممنون از اطلاعات مفیدی که در اختیار مخاطبین گذاشتید.با نظر شما کاملا موافقم.پسرم تو کار تعمیرات پکیج،آبگرمکن و موتور خانه (تاسیسات)هست همین نظر شما رو بهش یادآوری کردم اون هم اطلاعتش رو در اختیار دیگران میگذاره با توجه به این که برای کسب این تجارب وقت و انرژی و هزینه زیادی کرده.
روان پرست (رشت)

1
0
فکر شما را دوست دارم ، لطفا نظر دهیدx