تفاوت کیفیت جک های پارکینگی ایرانی و خارجی چقدر است؟

با تعدد شرکتهای سازنده جک درب پارکینگ و فاصله قیمتی معنا دار این جکها با مدلهای وارداتی سوالی که در ذهن بسیاری از مشترین وجود دارد این است که آیا می توان به محصولات ایرانی اعتماد کرد؟ و اگر این چنین است این اعتماد تا چه اندازه صحیح است و دلیل این فاصله قیمتی چه می تواند باشد؟ ما در ادامه به صورت تحلیلی تفاوت بین جکهای ایرانی و خارجی را بازگو می کنیم تا بتوانیم به انتخاب صحیح مشتری این محصولات کمک نماییم.

آیا می توان به جک درب پارکینگی ایرانی اعتماد کرد؟

برای جواب این سوال جدا از مسئله فنی می بایست ببینیم بازخورد جک های اتوماتیک ایرانی در کارد میان مدت و طولانی چگونه بوده است. محصولات ایرانی بیش از ده سال است که سابقه تولید دارند و آنهایی که تا کنون تولید می شوند اصولا محصولات خوبی از آب در آمده اند.شرکتهای مانند سیماران، تابا و یال به نسبت برگشت و خرابی کم و معقولی داشته اند و البته گارانتی و خدمات بسیار کارامدتر از آن چیزی که در برندهای خارجی دیده بودیم توانست  یک کلاس جدید در زنجیره تولید، توزیع و فروش و خدمات گارانتی ایجاد نماید. حدس ما این بود که اگر ماجرای تحریم ایران هم پیش نمی آمد، این محصولات اعتماد قشری که قبلا از مدلهای ایرانی استفاده کرده بودند را به دست آورده بود.اما شاید تحریم های جدید باعث شد تقاضا به صورت صعودی به نفع جک درب پارکینگ ایرانی سنگینی کند.

جک درب پارکینگ ایرانی

 اما یک موضوع این است که اکثریت کسانی که قبلا از جک درب پارکینگ ایرانی استفاده نموده بودند برای ساختمانهای با واحد پایین و تردد کم بود است و به مانند محصولات خارجی فشار روی این جکها نیامده است. حال سوال این است که اگر مشتریان بخواهند به صورت کامل از محصولات خارجی به ایرانی سوئیچ کنند، آیا باز هم جک پارکینگ ایرانی میتواند همچنان رضایت مشتریان را همراه داشته باشد یا خیر؟

برای پاسخ به این سوال می بایست جکهای پارکینگی داخلی را موشکافی کرده و قطعات داخلی آن را بررسی نماییم و ببینیم این محصولات از چه درجه کیفیتی بهره می برند. ما دو مدل جک سیماران فراز S4 و یال X2 را در نظر گرفته ایم. این دو هر یک کپی برداری شده از یک جک پارکینگی ایتالیایی هستند. با بررسی کارشناسانمان متوجه شدیم اگر متریال خارجی و کیفیت رنگ را کنار بگذاریم که به مراتب از مدلهای خارجی کیفیت پایینتری دارد، در قسمت موتوری و گیریبکس اختلاف به حداقل میرسد تا جایی که در مدلهای ایرانی از موتور پرقدرت تری استفاده گردیده است.

این مورد در مدار فرمان نیز صدق می کند. اکثر مدار کنترل هایی که در ایران ساخته می شود، بیشترین آپشن ها را دارد و حتی مواردی ایرانیزه نیز شده و چند قابلیت جدید که در نمونه های خارجی ندیده بودیم به آن اضافه شده است. مثلا در درب پارکینگی یال آپشن بسته شدن اضطراری درب تعبیه شده تا در صورت اشکال در چشمی جک پارکینگ درب باز نماند و مصرف کننده بتواند با روش خاصی به وسیله ریموت درب را ببندد.

با توجه به بررسی هایی که انجام شد ما پیشنهاد می کنیم برای تعداد تردد زیر 30 واحد، یعنی 100 تردد در طول روز می توان روی مدلهای ایرانی حساب باز کرد و در صورت تردد بالاتر بهتر است همچنان از مدلهای خارجی استفاده نمود. البته دلیل این پیشنهاد این است که وقتی تعداد واحدها بالاتر رود، هزینه کمتری به هر واحد تعلق می گیرد و در صورت استفاده از جک درب پارکینگی خارجی فشار آنچنانی به هر واحد واحد تحمیل نمی شود. در ثانی شاید برای واحدهای بالاتر نیاز به جک هیدرولیکی باشد که در حال حاضر نمونه داخلی ای وجود ندارد.

چرخدنده جک درب پارکینگ

حال سوال پایانی این است که با توجه به مواردی که گفته شد چرا قیمت جک پارکینگی خارجی با نمونه های داخلی بیش از دو برابر اختلاف دارد؟ پاسخ چند دلیل دارد که هر یک می تواند تاثیری زیادی روی قیمت این محصولات ایجاد نماید که ما بر اساس میزان تاثیر بازگو می کنیم.

سختی واردات

اکنون واردات محصولات خارجی به علت تحریمهای شدید اقتصادی ایران و سختی مبادله مالی و همچنین چالش های جدید گمرک و قانونهای سختگیرانه واردات به کندی انجام میشود که وارد کننده را ناچار میسازد هزینه این ریسکها و تاخیر در واردات را روی محصول خود بکشد و محصول وارداتی را با قیمت بیشتر به مصرف کننده نهایی برساند.

کم شدن ارزش ریال

در چند سال اخیر باز هم به دلیل تحریم ها ارزش ریال با نوسان زیادی روبرو بوده و قیمت ارزهای خارجی به شدت افزایش یافته. طبعتا این تغییرات باعث شده محصولات خارجی نیز به شدت گران شوند و جکهای پارکینگی خارجی هم از قاعده مستثنی نیستند و حتی گاهی بیشتر از درصد بالا رفتن دلار این محصولات گران شدند.

کم شدن تیراژ در واردات

شرکتهای واردات کننده که در سالیان گذشته در تیراژ زیاد جک پارکینگی وارد می کردند اکنون واردات بسیار کمتری دارند و بالطبع ار آفرهای کمتری برخوردار می شوند و این موضوع در قیمت نهایی تاثیر گذار خواهد بود. مورد دیگری که باز هم به تعداد ربط دارد این است که هر چه تعداد بالاتر برود هزینه حمل و ترابری نیز به نسبت هر محصول کم خواهد شد و با کم شدن تیراژ هزینه تحمیل شده به هر محصول بالا و بالاتر خواهد رفت.

موتورهای ریلی درب پارکینگ ایرانی و خارجی چقدر تفاوت دارند؟

متاسفانه در این بخش، شرکتهای ایرانی خیلی فعال نبوده اند و بجز دو سه کمپانی ایرانی که یکی دو محصول تولید نموده اند، مابقی به همان جک دولنگه بسنده نموده اند و فعالیت کمرنگی در بحث موتور ریلی داشته اند.

با بررسی همان اندک موتورهای ریلی که در ایران ساخته می شود، متوجه می شویم که کیفیت ساخت این محصول با مشابه خارجی اختلاف زیادی دارد و نمی توان برای واحدهای بالا روی آنها اطیمینان کامل داشت.

از جمله مشکلات موتورهای  ریلی درب اتوماتیک ایران، کیفیت پایین موتور و گریبکس، عدم تطبیق قدرت درج شده بر روی محصول و آن چیزی که واقعا هست و حتی کیفیت پایین دنده شانه ای می باشد.

البته یکی از دلایلی که باعث می شود فاصله کمپانی های داخلی و خارجی در کیفیت محصول انقدر فاصله داشته باشند، مصرف پایین موتورهای ریلی به نسبت جک دولنگه و تک لنگه می باشد. البته اگر کمی زمان بیشتر بدهیم می توانیم امید داشته باشیم تولید کنندگان داخلی کیفیت محصولات خود را بالا ببرند و محصولی با کیفیت به مراتب بالاتری را به بازار عرضه نمایند.

نوشته قبلی
نوشته بعدی
0 0 امتیاز
امتیازدهی به مقاله
اشتراک گذاری
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات
0
فکر شما را دوست دارم ، لطفا نظر دهیدx