روش نصب و نقشه سیم کشی آیفون تصویری سیماران + فیلم آموزشی

برای اینکه بتوانیم آیفون تصویری سیماران را راه اندازی کنیم نیاز به این است که در مورد چگونگی سیم کشی و حتی خود سیم ها اطلاعات کافی داشته باشیم. ما در ادامه توضیحات کاملی در مورد نصب آیفون تصویری سیماران ارائه می نماییم.

کارکرد سیمها در آیفون تصویری سیماران

در اولین مرحله باید بدانید که هر کدام از سیم ها در مانیتور و پنل سیماران چه کاربردی دارند تا بتوانید در صورتی که نصب انجام شد و با مشکلی روبرو شدید به راحتی مشکل را بیابید. پس تصویر زیر را به خاطر بسپارید.

کاربرد رنگ سیم ها و کارکردشان در آیفون سیماران

آیفون تصویری سیماران دارای 5 رشته سیم است که کاربرد هر یک به شرح زیر می باشد.
رنگ قرمز: این سیم برای رد بدل شدن صدا از بالا به پایین و از پنل به واحد می باشد.
رنگ آبی: این سیم ولتاژ منفی را در آیفون تصویری سیماران بر عهده دارد.
رنگ زرد: این سیم ولتاژ مثبت را منقل می کند.
رنگ سفید: این سیم انتقال تصویر را در آیفون سیماران برقرار می کند.
رنگ مشکی: در صورت استفاده شدن زنگ واحد با این سیم برقراز می شود.

نصب آیفون تصویری یک واحدی سیماران

اگر برای یک ساختمان تک واحدی نیاز آیفون تصویری سیماران است، می توان از نوع سیم کشی ساده استفاده نمود. به این معنی که در ابتدا از مانیتور تا پنل دم دری یک کابل 4 زوجی فویل دار 0.6 کشید.

نصب آیفون سیماران یک واحدی

سپس سوکت 4 سیم را به هر ترتیبی که مایل بودیم پشت مانیتور سیم بندی نمود و دقیقا مشابه همین سیم بندی پشت پنل آیفون سیماران را هم انجام داد. پنل سیماران دارای ورودی مثبت و منفی در پشت پنل می باشد که تغذیه آن را تامین نماید. و همچنین دو سیم دیگر که در صورت فشرده شدن کلید دربازکن، درب ورودی را باز نماید.

انواع سیم کشی و نصب آیفون تصویری سیماران روش اول استفاده از سوئیچر پشت مانیتور

سیماران برای نصب محصولاتش دو روش پیشنهاد می دهد. اولین روش که به سیم کشی پارالل معروف است از یک کابل مشترک برای همه ی واحد ها استفاده می شود و تنها سیم زنگ است که به صورت مجزا از هر واحد به پنل منتقل می شود. در این روش می بایست از سوئیچر داخلی مانیتور ها استفاده شود پس باید مطابق دفترچه راهنما جمپرها را به شکلی قرار دهید تا آنها در حالت فعال قرار گیرند.

ما این روش، نصب آیفون سیماران را برای تعداد واحد کمتر از 8 واحد پیشنهاد میکنیم چرا که در واحد های بالاتر احتمال ایجاد نویز در تصویر و سیاه و سفید شدن آن وجود دارد. اگر وقت خواندن مطلب را ندارد پیشنهاد میکنیم فایل تصویری آموزش نصب آیفون سیماران به روش سوئیچر پشت مانیتور را در ادامه ببینید.

نصب آیفون سیماران در ساختمانهای کوچک

اگر از سیماران برای واحدهای زیر 8 واحد استفاده می کنید لازم نیست از سوئیچر مرکزی استفاده کنید. برای این چنین واحد هایی می بایست از یک کابل استفاده نمود که 4 رشته اصلی(قرمز،آبی،زرد و سفید) آن مشترک و بابت هر واحد یک سیم مجزا بابت زنگ (سیم رنگ مشکی) تعبیه نماییم. به این معنی که به طور مثال در یک ساختمان چهار واحدی به 8 رشته سیم برای اتصال به مانیتور و 4 رشته دیگر هم برای تغذیه ولتاژ AC و DC نیاز است . پشت مانیتور آیفون تصویری سیماران یک سوئیچر داخلی کار شده تا در صورت نیاز از آن استفاده شود برای استفاده از سوئیچر داخلی می بایست وضعیت جمپر پشت گوشی را تغییر داد.

نصب آیفون سیماران ساختمان کوچک

این نوع سیم کشی به اصطلاح پارالل نام دارد که مانیتورها به صورت سری پشت همدیگر نصب میگردند. نکته اینجاست که اگر از هر واحد سیم مجزا تا باکس دم دری یا پنل کشیده شود می بایست از سوئیچر مجتمع استفاده شود و دیگر سوئیچر پشت مانیتور استفاده نخواهد داشت.

روش دوم استفاده از سوئیچر مرکزی

در قسمت قبل گفته شد که برای ساختمان های بیشتر از 8 واحد بهتر است از سوئیچر مرکزی استفاده شود. سوئیچر سیماران مدل 721 در تعداد واحدهای 4،6،8 و 10 واحدی تولید و در بازار موجود می باشد.

روش سیم کشی یه این صورت است که از هر واحد یک کابل دو زوج تا سوئیچر که معمولا در جعبه تقسیم در طبقه همکف یا پارکینگ قرار دارد کشیده شده و از جعبه تقسیم تا پنل 8 رشته ( 4 تا سیم مشترک و 4 تا سیم مربوط به تغذیه پنل و قفل دربازکن) بعلاوه به تعداد واحد ها یک رشته سیم مجزا در نظر گزفته شود. این روش استاندارترین روشی است که سیماران پیشنهاد میکند از آن استفاده کنید. باز هم برای این روش فیلم آموزشی ای وجود دارد که می توانید در ادامه آن را مشاهده کنید.

نصب آیفون سیماران درساختمانهای بالای 5 واحد

نوع کابلکشی به این صورت است که از هر واحد می بایست یک کابل دو زوج تا پنل کشیده شود و از باکس تا پنل نیز یک کابل با تعداد سیمهای مورد نیاز کارگذاشته شود. منظور از تعداد سیم مورد نیاز این است که 4 رشته سیم اصلی به همراه یک رشته از هر واحد برای زنگ هر واحد و 4 رشته نیز برای ولتاژ و دربازکن می بایست در نظر گرفت.

نصب آیفون برای ساختمان با سوئیچر

حال به طور مثال برای یک ساختمان 8واحدی به این تعداد سیم نیاز می باشد.

  • 4 رشته سیم اصلی( قرمز، آبی، زرد و سفید)
  • هشت رشته مجزا برای زنگ هر واحد
  • چهار رشته برای مثبت و منفی پنل و ولتاژ دربازکن
  • جمع سیم مورد نیاز 16 عدد و می بایست کابل ده زوج کشیده شود.

نصب سیستم کدینگ آیفون تصویری سیماران

برای مجتمع های مسکونی و تجاری که نیاز به نصب مانیتور آیفون تصویری به تعداد زیاد است از سیستم کدینگ شرکت سیماران استفاده می شود. در این سیستم بجای استفاده از سوئیچر از سیستم دیکودر استفاده میگردد که میبایست به ازای هر چهار واحد یک عدد دیکودر تهیه کرد.

نصب آیفون تصویری سیماران کدینگ

نوع اتصال مانیتور ها به مانند نوع سوئچیر دار است و می بایست از هر واحد یک کابل دو زوج از تا دیکودر کشید. خروجی دیکودر 5 سیم است و می توان چندین دیکودر را به همدیگر متصل کرد. به ازای هر 5 دیکودر باید از یک ترانس 730 سیماران استفاده نمود.

در نهایت از آخرین دیکودر تا پنل کدینگ سیماران باید یک کابل 6 زوج نصب کرد که 5 رشته اصلی بعلاوه 4 رشته سیم برای ولتاژ پنل و دربازکن استفاده خواهد شد.

نصب ترانس و قفل در آیفون تصویری سیماران

قفل و ترانس قسمتی است که بسیاری را کمی سردر گم می کند اما اگر شما کمی با اصول برق کشی ساختمانی آشنا باشید این قسمت برایتان بسیار ساده خواهد بود. در ابتدا باید بدانید که پس از فشردن دکه باز کردن درب، رله ای پشت پنل فعال می گردد. مثل اینکه شما دکمه زنگی را بفشارید و سپس رها کنید. پس سیم بندی به این شکل خواهد بود که از خروجی AC ترانس یک سر را مستقیم به قفل برقی وصل میکنید و سر دیگر سیم ترانس و قفل براقی را به دو سیم رله پشت آیفون تصویری وصل کنید.

سیماران در سری های جدید تر خروجی مستقیم برای قفل زنجیری یا قفل برقی در نظر گرفته تا کار را برای نصاب راحت تر نماید. برای این قسمت نیز آموزش تصویری وجود دارد که می توانید در ادامه آن را مشاهده کنید.

دیگر مطالب مرتبط

سوالات متداول

کاربرد رنگ سیم ها در آیفون تصویری سیماران چیست؟

رنگ قرمز: این سیم برای رد بدل شدن صدا از بالا به پایین و از پنل به واحد می باشد.
رنگ آبی: این سیم ولتاژ منفی را در آیفون تصویری سیماران بر عهده دارد.
رنگ زرد: این سیم ولتاژ مثبت را منقل می کند.
رنگ سفید: این سیم انتقال تصویر را در آیفون سیماران برقرار می کند.
رنگ مشکی: در صورت استفاده شدن زنگ واحد با این سیم برقراز می شود. رنگ سیم ها در آیفون سیماران

به چند روش سیم کشی برای نصب آیفون سیماران می توان انجام داد؟

دو روش استاندارد وجود دارد که از طرف شرکت تایید می شود. اولی استفاده از سوئیچر پشت پنل است که برای ساختمانهای کوچک پیشنهاد می شود و دومی استفاده از سوئیچر مرکزی است که برای ساختمانهای بزرگتر یعنی بیش از 8 واحد مورد استفاده قرار میگیرد. برای اطلاع از چگونگی کار مطلب را کامل بخوانید.

آیا برای ساختمان های زیر 8 واحد می شود از سیستم سوئیچر مرکزی استفاده کرد؟

بله- این روش برای ساختمانهای 1 واحد کاربرد دارد. ولی این مورد را بدانید سوئیچر مرکزی سیماران در کمترین حالت از 6 واحد پشتیبانی میکند و شما در صورت استفاده برای واحد های کمتر باید هزینه خرید سوئیچر 6 واحدی را بپردازید.

نوشته قبلی
نوشته بعدی
4.5 2 امتیاز
امتیازدهی به مقاله
اشتراک گذاری
اطلاع از
guest
46 دیدگاه
آخرین ها
جدیدترین بیشترین آرا
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات
kaveh
kaveh
4 years ago

با تشکر از مطالب خوبتون
طبق راهنمایی شرکت سازنده، در سیستم کدینگ یک ترانس تغذیه برای پنل و یک ترانس تغذیه برای حداکثر 8 دیکدر کافیست.

محمد98
محمد98
4 years ago

سلام. 4ماه می شود که آیفون تصویری الکتروپیک با پنل 1086 و مانیتور 1294 و سیم نمره 0.6 (4 زوج) نصب کردیم(ابتدای فروردین 98).برای 3ماه بدون هیچ مشکلی کار میکرد اما حالا(از خرداد 98) گاها تصویر کاملا سیاه نمایش می دهد، گاهی هم بدون هیچ مشکلی تصویر با کیفیت دارد. فاصله تصویر ندادن آن در حال بدتر شدن است مثلا ابتدا به ندرت تصویر نمی داد حالا چند روز تصویر نمی دهد، اما دوباره خود به خود درست می شود. ضمنا سیم آیفون از درون لوله فلکسی فلزی و روکار است و فاصله پنل تا مانیتور حدود 23 متر می باشد. صدای رفت و برگشت، صدای زنگ و در بازکن همیشه بدون مشکل بوده است.
مانیتور را با استفاده از گیرنده دیجیتال تست کردم، مشکل ندارد.
سیم را با پنل دوربین از یک آیفون قدیمی تست کردم، مشکل ندارد.
پنل بیرونی را به تلویزیون وصل کردم، مشکل ندارد.
تنها چیزی که شک دارم گرم شدن هوا است که از خرداد در خوزستان بی داد می کند.
الان مودم چکار باید بکنم، اگر مانیتور تصویر نمی داد و یا پنل دوربین خراب بود می فرستادم برای گارانتی. لطفا اگه نظری، تجربه ای، مورد مشابهی سراغ دارید، از راهنمایی تون ممنون می شوم.

محمد98
محمد98
4 years ago
پاسخ دادن به  مسلم زمانی

سلام و تشکر فراوان
ولتاژ رار روی پنل دم در اندازه گیری کردم، ولتاژ 13.6 ولت بود.
کابل را با استفاده از پنل دوربین یک آیفون دیگر تست کردم و مشکلی در تصویر وجود نداشت، اما استفاده از یک کابل دیگر را هم انجام خواهم داد.
از توجه شما ممنونم

یاسر جوانمرد
یاسر جوانمرد
4 years ago

سلام. بر روی آیفن تصویری سیماران( مدل فرداد) . یک دکمه برای باز کردن جک پارکینگ تعبیه شده. میخواستم بپرسم که مدار نصب این دکمه برای باز کردن جک دروازه چه جوریه ؟؟ تشکر

Wahab
Wahab
4 years ago

كيف أضيف كامرا أخرى لايفون سيماران

Mohsen
Mohsen
4 years ago

با سلام اکه برلتون مقدور بود نحوه اتصالات آیفون تصویری مارک کامکث رو هم توضیح بدید.مخصوصا نحوه اتصالات دیکودر به منبع تغذیه و گوشی و به پنل

محمدعلی
محمدعلی
4 years ago

سلام و درود
پنل دم درب مدل الکتروپیک می باشد و مانیتور قبلی به دلیل مفقودی نیز مدل مانیتور تصویری الکتروپیک 1096 بود و حالا با توجه به آپشنهای مورد نیاز در مانیتور سیماران ، مدل HS78 M/100 – WI-FI را انتخاب نموده ام ، اما در اکثر سایت ها گفته شده که پروتکل شرکت الکتروپیک با شرکت سیماران همخوانی ندارد ولی یکی از نمایندگی ها فرمودند که نصب این موارد را انجام می دهد و مشکلی ندارد ؛ از جنابعالی خواهشمندم که راهنمایی فرمائید و نظر شما در چیست ؟

محمدعلی
محمدعلی
4 years ago
پاسخ دادن به  محمدعلی

ضمنا آپارتمان ۵ واحد می باشد و مانیتور قبلی که مفقود شده است الکتروپیک مدل 1096 بود .

aryakhan
aryakhan
4 years ago

باسلام در آیفون تصویری سیماران مدل وای فای دار،دوپنل داریم (یه پنل دوطبقه چیه پنل یه طبقه)وسه درب،آیا امکان وصل هست؟اگه ممکنه بگین چطور باید درب بازکن هارا وصل کرد،ممنونم

سهراب
سهراب
4 years ago

سلام
دو پنل سیماران فرداد دارم می خوام به یک مانیتور وصل بشه همه چیز اوکی شده فقط وقتی درب را برای هر پنل باز می کنی هردو درب باز می شود علت چیست؟ ممنون

روح اله جمشیدی
روح اله جمشیدی
4 years ago

با تشکر . لطفا نحوه بکارگیری دوربین دوم و اتصالات سیم را در آیفون تصویری سیماران M100 توضیح دهید . بعد آیا امکان استفاده از دوربین وب کم بعنوان دوربین دوم این آیفون وجود دارد ، و اگر دارد روش چیست ؟

حسن موسائی
حسن موسائی
4 years ago

با سلام. اگه ممکنه روش اتصال گوشی موبایل به آیفون سیماران مدل hs78m100wifi رو با اینترنت همراه توضیح بدین.نرم افزار نصبه و داخل منزل متصل میشه و خارج از منزل و با اینترنت همراه، خیر.

علیرضا
علیرضا
4 years ago

سلام. آیا کارشناسان خود شرکت برای نصب تشریف میارند. منزل در کرج هستش. پنل 16 تایی هستش.یک گوشی هم نصب کنند. هزینش چقدر میشه. منظورم هزینه نصب پنل و گوشی هستش
ممنون

علی کشگر
علی کشگر
4 years ago

سلام یک آیفن صوتی تابا بعد از ده سال استفاده سیم و منبع تغذیه‌ش رو تعویض کردیم الان هر ده روز یک منبع تغذیه رو آب میکنه علت چی میتونه باشه

علی رضا
علی رضا
3 years ago

سلام وقت بخیر
لطفا نحوه باز کردن درب پارکینگ با استفاده از مانیتور سیماران مدل hs78 m100 -fiwi توضیح دهید.این مانیتور یک سوکت برای پنل اول – ی سوکت برای پنل دوم -و سوکت سومی دارد که در دفترچه نوشته برای ارتباط بین واحد ها .حالا چطور درب (جک) پارکینگ را باید با آن باز کرد؟ نحوه اتصال سیم به جک پارکینگ را هم بفرماپیدوممنون از راهنمایتون.

امیر
امیر
3 years ago

سلام روی سوئیچ اعداد 1تا 4 هست و یکی هم s1 تا S10 هرکدوم اینها برای چکاری هستند ؟

امیر
امیر
3 years ago

سلامروی سوئیچ 721 برای 10 واحد وقتی درب رو باز نمیکنه مربوز به کدوم سیم یا ترمینال میشه فقط یک واحد اینطوری میشه !
متشکرم

منشی
منشی
3 years ago

با سلام وخسته نباشید،من یک آیفون سیماران مدلhf-75/m تهیه کردم الان حدود پنج سال کارداده است اما چند وقتی است که دیکر تصویر بیرون را نمایش نمیدهد ،دوربین بیرون وخود نمایشگر سالم است،ایا آیسیfm 638165 آن میتواند مشکل دارشده باشد ،گارانی آن تمام شده است آدرس تعمیر کار آن را در شیراز میخواستم راهنمایی فرمایید،با تشکر،منشی.

Moslem
Moslem
3 years ago

سلام ما یک آیفون سیماران داریم مدلhs-35fl تصویر را دارم درب باز کن هم سالمه اما متاسفانه صدا رد و بدل نمیشه، ممکنه راهنمائیم کنید ممنون میشم

سعید مرتضایی
سعید مرتضایی
3 years ago

با سلام وقت بخیر در مورد سیم بندی درب پارکینگ با این آیفون چگونه است؟

محسن
محسن
3 years ago

سلام
ایفون سیماران مدل HS-43TKM100I که قابلیت باز کردن درب پارکینگ رو داره ، میخواستم بدونم که فقط در جک دار رو باز میکنه یا روی کرکره ای هم عمل میکنه؟

ali
ali
3 years ago

من می خواستم آیفون تصویری سیماران مدل HS-78/m100 wifi را برای یک خانه سه واحدی به این صورت تهیه کنم که پنل سه تایی زنگ دار و دوربین دار فراز را تهیه کنم و برای دو واحد از گوشی ساده سیماران استفاده کنم (دربازکن صوتی سیماران )و فقط یک واحد ایفون تصویری داشته باشد ایا به این صورت امکانش هست؟

وحید
وحید
2 years ago

سلام خسته نباشید .من یه پنل دو واحدی سیماران مدل فراز نصب کردم مدل پنج سیمه پشت پنل یه کانکتور داره به اینصورت 1.2.3.4 R1 .R2. +. Cal و دو پیچAC
و دورشته سیم مشکی بنام LCK که سیم LOCK رو گفته مستقیم وصل شود به دربازکن همه چی اوکی اما درباز نمیشود علت چی میتونه باشه ممنون میشم راهنمایم کنید

داود
داود
1 year ago

سلام وقت بخیر
آیفون ده واحده سیماران نصب کردم ولی هیچکدام از واحدها زنگ نمیخورد تصویر و رفت و برگشت صدا و در بازکن کار میکند

علیرضا
علیرضا
1 year ago

باسلام و خسته نباشید..سوالی داشتم بعد چند سال کار کردن به یه مشکلی خوردم می خواستم اگه امکانش هست راهنماییم کنید..من 15 واحد سیم کشی مجزا آیفون تصویری با نمره 0.6تا پارکینگ انجام دادم و با سویچر مرکزی آیفون ها را نصب کردم در این بین دو تا از واحد ها آیفون های بدون حافظه دارند بقیه با حافظه
تو همه واحدها همه چیز خوبه فقط این دو واحد بدون حافظه زنگ نمیخورد…مارک آیفون ها سیماران و سویچر سیماران..اگه امکانش هست راهنماییم کنید…
با تشکر

آبین
آبین
10 months ago

سلام ممنون بابت تولید محتوای خوبتون یه سوالی برام پیش اومده ایفون تصویری که 15 واحده و سوئچ مرکزی داره پنل ها
مدلhs-43tk/M200چطور میتونم با یه کلید فشاری مثل زنگ واحد بدون روشن کردن پنل درب بازکنم؟ کدام دوسیم بهم برخورد یا جدابشن فرمان درب بازکن صادر میشه؟

علی
علی
9 months ago

دمت گرم مهندس جان خیلی عالی و واضح توضیح دادید

محمدرضا
محمدرضا
5 months ago

سلام وقت بخیر
من یک پنل تصویری داخل منزل سیماران خریداری کردم چونکه خراب بوده به هر حال اما پنل جلوی درب منزلم کامکس هست اگه براتون امکان داره طریقه نصب رو به بنده اطلاع بدید
منزل من در روستایی در مازندران هست امکان ارسال نصاب به این منطقه ییلاقی نیست ممنون میشم راهنمایی کنید

انوشیروان
انوشیروان
4 months ago

سلام ممنون بابت مطلب مفیدتون
من اخیرا پنل بیرونی رو با سیماران فراز 8 کلید تعویض کردم، چون ترانس قبلی فقط خروجی AC داشت عملا DC پنل ورودی نداره در حال حاضر، ولی دستگاه کار می کنه، دوربین هم کار می کنه صدا هم رفت و برگشت اوکی هست. سوالم اینه که آیا ضروری هست که ترانس رو عوض کنم و DC رو هم وصل کنم؟ و اگر ضروری نیست پس اصلا 12 ولت DC کارش تو پنل چیه؟ البته LED های اطراف دوربین خاموش هستن. یعنی فقط برای روشن کردن LED دید شب هست برق مستقیم؟

علی
علی
3 months ago

سلام ما ۱۸ واحد هستم الان مشکل آیفون ما نا صدا میاد نه می‌رود ونه درباز مکند وفقظ تصویر دارد لطفا راهنمایی
آیفون سیما آن مدل m200

Last edited 3 months ago by علی
46
0
فکر شما را دوست دارم ، لطفا نظر دهیدx