انواع جک بازویی

جک بازویی یا به اصطلاح جک های تلسکوپی نوعی سیستم درب اتوماتیک می باشد که بر روی درهای لولایی دو لنگه و یا تک لنگه نصب می گردد. این سیستم به واسطه گردش میله ماردن که از طریق موتور به گریبکس وارد می گردد به جلو یا عقب می رود. در ادامه به معرفی انواع جک بازویی می پردازیم.

جک بازویی کجا استفاده می شود؟

به طور معمول جک بازویی بر روی دربهای لولایی نصب می گردد. و نوع کارکرد به این صورت است که وقتی بازوها باز است درب بسته می ماند و با جمع شدن بازو یا بسته شدن آن، درب باز می گردد. قدرت این بازوها از طریق موتور تامین و به گیربکس منتقل شده و از همین طریق گردش افقی به عمودی تبدیل شده و میله مادونی را میگرداند تا این میله بتواند شفت را باز و بسته کند.

همه ی ساختار جک بازویی

جک بازویی از لحاظ سیستم کارکرد

جک بازویی از لحاظ کارکرد به سه دسته پنوماتیک، هیدرولیک و الکترومکانیک تقسیم می گردد که هر یک معایب و مزایای خاص خودش را دارد که در ادامه به آن می پردازیم

سیستم الکترومکانیک

جک بازویی الکترومکانیک پر استفاده ترین نوع از جکهای درب پارکینگ می باشند. این نوع سیستم و واسطه موتور، گیربکس و شفتی که درون بازو محفوظ هست درب را باز و بسته می نماید. این نوع سیستم ها توسط شرکتهای ایرانی و خارجی تولید می گردند و میتوان آن را با کیفیت های مختلفی تهیه کرد.

ساختار جک بازویی الکترومکانیک

تفاوت قیمتی جک بازویی الکترومکانیکی به سازنده آن، متریال اجناس ، قدرت بازو و میزان تردد آن بستگی دارد. که هر چقدر بهتر یا بیشتر باشد از برچسب قیمتی بیشتری برخودار است.

محاسن جک بازویی الکترومکانیک

  • کم نقص بودن و بی دردسر بودن آن
  • عدم نیاز به سرویس ماهانه
  • قیمت خرید به مراتب کمتر در مقایسه با سایر سیستم ها
  • تنوع زیاد محصول برای هر نوع دربی

معایب سیستم های الکترومکانیک

  • توان محدود تر به نسبت سیستم های هیدرولیکی
  • میزان تردد محدود در شبانه روز بر اساس کاتالوگ محصول

سیستم الکتروهیدرولیک

جک بازویی هیدرولیکی تشابه بالایی با سیستم الکترومکانیک دارد و در نگاه مصرف کننده هیچ تفاوتی بین این دو دیده نمی شود. اما اگر کمی دقت شود، بازوهای جک درب پارکینگ هیدرولیکی تفاوتهای معنا داری با سیستم های الکترومکانیک دارند.

مثلا بر روی بازوهای هیدرولیکی پیچ فشار روغن وجود دارد و معمولا از شفت نازکتر و تو پر بهره مند می باشند. سیستم کارکرد نیز به این صورت است که الکترو موتور، با فشار روغن را وارد یک سیلندر میکند و با این سیستم به ظاهر ساده شفت را بازو بسته می شود. در این سیستم گیربکس حذف شده و روغن که مایعی تراکم ناپذیر است جایگزین آن می شود.

این موضوع باعث می شود که سازنده بتواند جکهای پارکینگی هیدرولیکی را با هر میزان قدرتی تولید نماید و نصاب هم می تواند سرعت کارکرد جک بازویی را به وسله پیچ های که بر آن است تغییر دهد. موردی که در سیستم های الکترومکانیک وجود ندارد.

مزایای سیستمهای هیدرولیکی

  • مناسب ربرای اماکنی با تردد بسیار بالا
  • تولید شده با وزن های گوناگون از خیلی کم تا بسیار قوی
  • استهلاک پایین و بسیار کم صدا

معایب

  • برچسب قیمتی بسیار بالا در مقایسه با همه ی نمونه ها
  • نیاز به سرویس ماهانه و فصلی
  • عدم تولید جک هیدرولیکی داخلی

سیستم های پنوماتیک یا بادی

نسل قبلی جک بازویی مدل های پنوماتیک بود که به صورت دست ساز بر روی بسیاری از دربهای پارکینگ نصب می شد. سیستم کار به این صورت بود که بر روی جعبه ای تقریبا بزرگ که بر روی دیوار نصب می شد، مدار دست ساز کنترل، شیر برقی و همچنین یک کمپرسور باد یخچال قرار داده می شد که وقتی این موتور کار میکرد مخرنی را از هوا فشرده می نمود و سپس به وسیله شلنگهایی آن را به بازوهای پنوماتیکی که روی دربهای پارکینگ نصب میگردید، میرساند.

ساختار جک بازویی پنوماتیک

بازوها به واسطه فشار باد که از هر سوی سیلندر وارد می شدند باز و بسته می شدند. اما مشکل اصلی این سیستم، نگهداری فوق العاده سخت آن بود. چرا که در صورتی که هر قسمتی از این سیستم جک پارکینگ نشت بادی داشت باعث می شد موتور دائم کارکند و در نهایت بسوزد.

نوشته قبلی
نوشته بعدی
0 0 امتیاز
امتیازدهی به مقاله
اشتراک گذاری
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات
0
فکر شما را دوست دارم ، لطفا نظر دهیدx