مقایسه انواع دوربین بی سیم Fisheye و Baby cam

امروزه استفاده از دوربین های بی سیم به دلیل سادگی نصب و اتصال بی وقفه به تلفن همراه بسیار متداول گشته و مشتریان به دلایل اقتصادی و ارزانتر بودن این نوع دوربین ها نیز به این سیستم گرایش داشته اند.

اما دو مدل پر فروش از دوربین مدار بسته بی سیم شامل دوربین ثابت یا گردان Baby cam و دوربین 360 درجه یا Fisheye می باشند که هر یک کارایی خاصی داشته اما در بسیاری از موارد به دلیل عدم آشنایی و یا مشاوره غیر صحیح فروشنده در جای درست نصب نمی شوند و ممکن است کارایی برای مصرف کننده نداشته باشند.

 معرفی دوربین بی سیم چرخشی یا Baby Cam

دوربین بیبی کم

این نوع دوربین همانطور که از نامش پیداست برای داخل منزل و برای کنترل کودک، سالمند و حتی در موارد برای کنترل حیوانات خانگی مورد استفاده قرار میگیرد. دوربین های وایرلس Baby Cam در دو مدل ثابت و چرخشی وجود دارند که معمولا مدل های ثابت زاویه دید بیشتری را به نسبت مدل های گردان پوشش می دهند در عوض مدل های چرخشی می توانند گوشه به گوشه اتاق را با قابلیت گردشی که دارند، تصویربرداری کرده و ضبط نمایند.

مشخصه های دوربین بیبی کم

دوربین های  بیبی کم را می تواند همه جا قرار داد و بر روی دیوار یا سقف نصب کرد و حتی جهت دوربین را عکس کرد و یا خیلی ساده آن را روی میز یا اپن گذاشت. پس اولین مشخصه این دوربین این است که در هر جای خانه به راحتی می توان استفاده کرد.

دومین مشخصه این نوع دوربین این است که کاربر بجز اشراف کامل به اطراف قادر است به میزان مطلوبی روی جزئیات نیز اشراف داشته باشد. به طور مثال ببیند کودکش چه چیزی در دست دارد و آیا آن خطرناک است یا نه.

سومین مشخصه دوربین Baby Cam در تغذیه آن است. ولتاژ این دوربین ها به گونه است که بشود از پاور بانک برای تغذیه ها استفاده کرد. این مورد باعث می شود از این وسیله برای اماکنی که برق ندارند به صورت موقت استفاده نمود.

مشخصه های دوربین فیش آی

دوربین های چشم ماهی یا فیش آی

در محل نصب دوربین های چشم ماهی یا Fisheye بر خلاف دوربین های Baby Cam  باید دقت فراوانی کرد. چرا که دید این دوربین ها 360 درجه است و می بایست به گونه ای نصب گردد تا قادر باشد همه ی یک فضا را پوشش دهد. 

شکل دوربین های فیش آی به صورتی است که باید به سقف پیچ گردد و برخی از انواع آنها به شکل یک لامپ طراحی شده اند و می توان آن را به یک سرپیچ 220 ولت معمولی نیز نصب کرد.

یکی از مشخصه های دوربین Fisheye در زاویه دید وسیع آن است که این وسیله را قادر می سازد هیچ حرکتی از چشم این دوربین بی سیم پنهان نماند. اما به دلیل گستردگی زاویه دید، نمی توان انتظار جزئیات فراوانی از تصاویر داشت. مثلا اگر شخصی یک شیء کوچکی را بردارد نمی توان متوجه شد که او چه چیزی را برداشته اما می توان از اینکه او چیزی را برداشته مطمئن شد.

دوربین های چشم ماهی را معمولا در فروشگاهها استفاده میکنند و از این محصول کمتر در داخل منازل استفاده می گردد. گونه ای دیگر از این نوع دوربین ها وجود دارند که به جای چشمی ورودی درب چوبی نصب گردیده و تصاویر 360 درجه ای از بیرون درب ساختمان ضبط می کند.

مواردی که در دوربین بی سیم فیش آی و بیبی کم مشترک است

همانطور که در ابتدای این مقاله به آن اشاره شد این است که هر دو این نوع دوربین ها بی سیم بوده و قادر است به صورت وایرلس با مودم ساختمان مرتبط شده و تصاویر را به صورت زنده در تلفن همراه صاحب خانه به نمایش در بیاورد.

همچنین قابلیت ذخیره تصاویر بر روی کارت حافظه که روی دوربین تعبیه شده نیز هم وجود دارد تا مصرف کننده بعدا بتواند تصاویر را به صورت آفلاین از تلفن همراه یا رایانه خود مشاهده کند.

صدای دو طرفه نیز جزء جدایی ناپذیر این نوع دوربین هاست به گونه ای که مصرف کننده می تواند صدای محیط را بشنود و در صورت نیاز صدای خود را به وسیله بلندگو کوچکی که روی دوربین کار شده در محیط پخش نماید.

برخی از قابلیت های خاص دوربین های وایرلس

در انتها جا دارد برای آشنایی بیشتر با امکانات پیشرفته دوربین های بی سیم به برخی از قابلیت های خاص این دوربین ها اشاره کنیم که اگر نیاز به این قابلیت ها است باید موقع خرید، به از پشتیبانی محصول از این قابلیت ها مطمئن شوید.

ذخیره سازی ابری

برخی از دوربین های بی سیم این قابلیت را دارند که ذخیره سازی را در فضای ابری یا کلود انجام دهند. حافظه برای ذخیره فیلم می تواند محدود باشد یا قابلیت اشتراک ماهانه را داشته باشد. در هر صورت این نوع ذخیره سازی دیر یا زود جایگزین کارت حافظه می شود و می تواند کارایی بهتری نیر داشته باشد.

تشخیص حرکت

بسیاری از دوربین های مدار بسته بی سیم به قابلیت موشن دتکشن یا تشخیص حرکت مجهز هستند تا در صورتی که حرکتی در محیط انجام شد شروع به ضبط تصویر را ارسال نوتیفیکیشن برای صاحب خانه کنند. این یکی از کاربردی ترین امکانات دوربین های مدار بسته می باشد.

تشخیص صدا

این قابلیت نیز مانند تشخیص حرکت کارش این است که در صورت ایجاد صدا در محیط آن دستوراتی که داده شده است را به اجرا در آورد. این قابلیت برای کنترل نوزاد بسیار کاربردی است و مادر را از بیدار شدن کودکش مطلع می کند.

تعقیب سوژه

در برخی از دوربین های چرخشی این قابلیت وجود دارد که دوربین شخص را تشخیص داده و در صورتی که او از دید دوربین در حال خارج شدن بود، بچرخد و سوژه را تعقیب کند. این نیز قابلیت جالبی است که در دوربین های بی سیم جدید وجود دارد.

اگر شما هم از این دوربین ها استفاده می کنید و قابلیت خاصی است که از دید ما پنهان مانده می توانید در نظرات به آگاه سازی بپردازید تا دیگران نیز ار تجربیاتتان بهره ببرند.

نوشته قبلی
نوشته بعدی
5 1 امتیاز
امتیازدهی به مقاله
اشتراک گذاری
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات
0
فکر شما را دوست دارم ، لطفا نظر دهیدx