چگونه کرکره قدیمی یا دستی را به کرکره برقی تبدیل کنیم؟

در گذشته از کرکره های دستی بیشتر استفاده می شد در حال حاضر با دیدن این کرکره ها حس نوستالژی برای ما ایجاد می‌کند. استفاده از کرکره های دستی هنگام باز و بسته کردن آنها نیاز به قدرت بدنی بسیاری دارد. به همین دلیل امروزه اکثراً تمایل دارند که کرکره های دستی را به کرکره های برقی تبدیل کنند که در ادامه مطلب به نحوه برقی کردن کرکره های دستی یا سنتی می پردازیم. پس ابتدا با ساختار کرکره دستی و در ادامه برقی آشنا شوید.

زمان مورد نیاز: 4 ساعت

  1. مشاهده مکان نصب کرکره دستی و امکان سنجی اجرای اتوماتیک کردن کرکره

    کرکره های دستی به واسطه عدم بهره بری از موتور کرکره برقی با محدودیت های خاصی در اجزای کار روبرو نبودند. اما برای نصب موتور حتما باید مواردی را در نظر گرفت که در سیستم دستی وجود نداشتند. مثلا فاصله پلیت نصب شده و ریل در کرکره های سنتی اهمیتی نداشتند ولی در کرکره برقی با محدودیت هایی روبروییم و این فاصله نمی تواند بیش از 12 سانتیمتر شود که اگر این اتفاق بیفتد هزینه تبدیل کردن کرکره دستی به برقی بسیار بالا می رود.

  2. انتخاب موتور مناسب با توجه به ابعاد کرکره

    کرکره های سنتی به لحاظ وزنی قابل قیاس با تیغه های جدید کرکره برقی نمی باشند. وزن این تیغه ها بالاست و می بایست با توجه به وزن و ابعاد کرکره موتور مناسب تهیه نمود. بهتر است برای تیغه های کرکره سنتی از موتور ساید استفاده شود چرا که موتورهای توبلار قدرت کافی برای بالا بردن کرکره های قدیمی را ندارند.

  3. پایین آوردن لوله، شفت و تیغه های کرکره سنتی

    در این مرحله با دستگاه های برش می بایست هر آنچه تیغه کرکره قدیمی را بالا و پایین می برد جدا کرده و تیغه ها را رول شده پایین بیاورید. سپس لوله و شفت و فنر را از تیغه ها جدا کرده و آماده اتصال آن به سیستم جدید شوید.

  4. اتصال تیغه ها به لوله جدید، نصب پلیت و موتور

    از این مرحله به بعد مراحل درست مانند نصب کرکره برقی خواهد شد. تیغه های سنتی را به لوله 11 خریداری شده وصل کرده. پلیت ها را در سمت چپ و راست ریل ها اتصال داده و لوله را همراه با تیغه در جای خود متصل نمایید و تیغه ها را وارد ریل خود کرده و  موتور ساید را سر جای خودش نصب کنید. در ادامه مراحل راه اندازی موتور و نصب مدار آن را انجام داده و تست بالا و پایین نمودن برقی کرکره را انجام دهید.

  5. برخی نکات خاص کرکره سنتی

    به علت اینکه ریل کرکره های سنتی عمق زیادی ندارند و امکان خارج شدن تیغه ها از ریل وجود دارد. برخی برای جلوگیری از این اتفاق یک تسمه کوچک در ادامه ریل و بیرون مغازه به ریل اضافه میکنند که به نظر ما هم کار صحیحی است.

موتور های مناسب برای کرکره های سنتی

کرکره دستی یا سنتی چیست؟

وقتی به محله های قدیمی نگاهی بیاندازید مغازه هایی مشاهده می کنید که درب های آنها ساختاری ساده از جنس آهن یا گالوانیزه دارند و به علت ساختاری که دارند هنگام باز کردن کرکره ها هم سر و صدای زیادی ایجاد می کنند هم باید نیروی زیادی را با دست به آنها وارد کرد. مغازه هایی که درب آنها از کرکره های دستی است امنیت پایینی دارند و به راحتی می توان قفل های آنها را شکست به همین دلیل بیشتر در معرض سرقت هستند و هم چنین از نظر نما و ظاهر زیبایی چندانی ندارند.

ساختار کرکره سنتی یا دستی

ساختار کرکره های دستی یا سنتی بسیار ساده بوده و از پیچیدگی های زیادی برخوردار نمی باشد. اجزای تشکیل دهنده کرکره های دستی شامل: یک ناودانی یا پروفیل که به عنوان پایه از آن استفاده می کنند دیگر اجزای آن شفت لوله ای، کاسه،فنر، ریل و ورق کرکره ای از جنس آهن یا گالوانیزه

وقتی که ورق ها روی شفت لوله ای قرار بگیرند باعث می شود و چون  به اندازه کافی روان نیست باید  برای بالا بردن و باز و بستن کرکره نیروی زیادی وارد شود به همین دلیل در این کرکره ها از کاسه فنر استفاده می شود این کاسه فنر باعث می شود که کرکره به سمت بالا حرکت کند و نیازی به نیروی زیادی برای بالا بردن کرکره نباشد اما به مرور زمان قدرت این کاسه فنر کم می شود و مامان روز اول نخواهند بود که باید کمی کرکره را به سمت بالا هل داد تا  کرکره به سمت بالا حرکت کند.

نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که باید تناسب مناسبی  بین قدرت فنر و وزن کرکره وجود داشته باشد چون با کم و زیاد بودن قدرت فنر باعث می شود کرکره با سرعت به بالا رود و هر سری نیروی زیادی به کرکره وارد می شود که باعث آسیب زدن به آن می شود. حال اگر قدرت فنر کم باشد توانایی این را ندارد که کرکره را به بالا بکشد و هر سری کرکره به سختی بالا می رود.

کرکره برقی یا اتوماتیک چیست؟

امروزه کرکره های برقی جایگزین کرکره های دستی شده است چون هم امنیت بالایی دارند هم زیبایی ظاهری در نمای ساختمان دارند به همین دلیل این درب ها با استقبال زیادی مواجه شده است. از کرکره برقی در امکان مختلفی استفاده می شود ازجمله درب  پارکینگ ها، درب ساختمان ها، درب مغازه ها و فروشگاه ها و گاراژ ساختمان ها و…. استفاده می شوند.

مزیت کرکره های برقی

در کرکره های برقی برای بالا و پایین بردن کرکره ها از ریموت استفاده می کنند و نیازی نیست از نیروی دست برای باز پ بسته کردن آنها استفاده کرد. کرکره های برقی چون بر روی آنها موتوری تعبیه شده است حرکت آنها در جهت y به بالا و پایین و بدون هیچ سر و صدایی و در مدت زمان کوتاهی انجام می شود.

شرکت های متعددی کرکره های برقی با انواع مختلفی تولید می کنند که هر کدام از این کرکره ها ویژگی ها و کاربردهای ویژه ای دارند. دو نوع موتور مشهور در کرکره های برقی موتور ساید و موتور توبلار می باش.

کرکره های برقی از فضای خوبی برخوردار هستند و رنگ بندی متنوعی دارند که باعث زیبا شدن خانه و مغازه ها و حتی شهر می شوند. یکی دیگر از مزیت های کرکره های برقی این است که امکان تبلیغ به روی این کرکره ها وجود دارد.

چگونه کرکره قدیمی یا دستی را به کرکره برقی تبدیل کنیم؟

کرکره های برقی مزایای بسیاری دارد که باعث شده افراد بسیاری که از کرکره ای سنتی استفاده می کنند آنها را به صورت کرکره برقی در بیاورند چون کرکره های برقی از امنیت بالایی برخوردارند، زیبایی بی نظیری دارند، خرابی کمتر در نتیجه نیاز به تعمیرات کمتری دارند و عملکرد و تایمر خودکار دارند.

نصب موتور در کرکره سنتی

اولین نکته ای که باید برای برقی کردن کرکره های دستی به آن توجه کنید این است که ورق های موجود زیاد فرسوده و پوسیده نباشند و اگر کرکره ها پوسیده هستند بهتر از یک کرکره برقی جایگزین کرکره دستی کنید.

برای برقی کردن کرکره های دستی ابتدا کرکره دستی را کاملا باز کرده و به زمین بیاورید. سپس پلیت های چپ راست را در جای خود کنار ریل نصب کنید. تیغه های قدیمی را روی لوله 11 که خریداری کرده اید پرچ کنید و آن را روی صفحه هایی که جوش داده اید نصب کنید و تیغه ها را وارد ریل کنید. بهتر است که برای از ریل خارج نشدن تیغه از ریل دو عدد تسمه به ارتفاع ریل ها به آن اضافه کنید. موتور را سر جای خودش نصب و کرکره برقی را که روی کرکره سنتی انجام شده راه اندازی نمایید.

سخن آخر

همانطور که گفتیم کرکره های قدیمی عیب و ایراد های زیادی دارند و سروصدای زیادی دارند که با  توجه به مزایایی که کرکره های برقی دارند باعث شده افراد زیادی کرکره های دستی خود را به کرکره های اتوماتیک تغییر دهند که در این مقاله روش تبدیل کردن کرکره های دستی به کرکره برقی پرداختیم و باید به این مورد هم توجه داشته باشید برای این کار نیاز به تخصص بالایی بوده و حتما باید از یک نصاب کرکره برقی استفاده کرد.

نوشته قبلی
نوشته بعدی
0 0 امتیاز
امتیازدهی به مقاله
اشتراک گذاری
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
آخرین ها
جدیدترین بیشترین آرا
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات
فرکی
فرکی
1 month ago

عالی

1
0
فکر شما را دوست دارم ، لطفا نظر دهیدx