تفاوت جک هیدرولیک و جک الکترومکانیک

به طور کلی با پیشرفته شدن کشورها در صنعت تولید جک درب پارکینگ، همواره انواع مختلفی از این محصول به بازار عرضه شده است که هدف تمامی کمپانی های تولید کننده این محصول برطرف کردن نیاز کاربران و رفع مشکل محصولات قبلی رایج در بازار بوده است. در این بین از نظر نوع کارکرد می توانیم جک درب پارکینگ را به سه دسته زیر تقسیم کنیم:

  • جک درب پارکینگ پنوماتیکی (کارکرد به وسیله فشار باد یا گاز)
  • جک درب پارکینگ الکترومکانیکی (کارکرد به وسیله چرخ دنده یا گیربکس)
  • جک درب پارکینگ هیدرولیکی (کارکرد به وسیله فشار مایعات و فشار روغن)

ناگفته نماند که تکنولوژی پنوماتیکی در قدیم مورد استفاده قرار می گرفت و اساسا کارکرد آن ها با باد تنظیم می شد ولی با گذشت زمان جای این محصولات به جک درب پارکینگی با مکانیزم عملکرد هیدرولیکی و الکترومکانیکی داده شد.

جک درب پارکینگ الکترومکانیکی

همانطور که در بالا به طور مختصر شرح داده شد کارکرد این جک پارکینگی به وسیله چرخ دنده و گیربکس صورت می گیرد و به طور واضح مکانیزم عملکرد این محصولات بر اساس مکانیک و برق می باشد. جک درب پارکینگ الکترومکانیکی از نظر ولتاژ به دو نوع 24 و 220 ولت تقسیم می شود. البته اشاره به این نکته نیز می تواند خالی از لطف نباشد که محصولاتی که با ولتاژ 220 ولت کار می کنند در مواقع قطع برق از ups استفاده می کنند ولی محصولاتی که با ولتاژ 24 ولت کار می کنند در مواقع قطع برق از شارژر و باتری بک آپ استفاده می کنند. از جمله مزایای جک درب پارکینگ الکترومکانیکی عبارت است از:

  • کوچک بودن اندازه تابلو فرمان
  • برنامه پذیری عالی و انعطاف کامل با محیط نصب
  • احتیاج به سرویس بسیار کم (در طول سال 1 الی 2بار)

البته سیستم های الکترومکانیکی دارای معایبی نیز بودند که باعث شدند تا جای خالی جک های هیدرولیکی در بازار حس شود. از جمله این معایب می توان به استهلاک بیش از پیش آن ها نسبت به جک های هیدرولیکی به دلیل کارکرد مداوم چرخ دنده ها و گیربکس و قدرت محدود و آسیب پذیری سیستم در مقابل فشار بیش از حد اشاره کنیم. با خرید جک پارکینگی که با مکانیزم الکترومکانیکی کار می کند در واقع از یک محصول با سطح ایمنی بالا بهره خواهید برد که در مقابل فشار متقابل مستحکم است و با نصب قفل برقی می تواند نفوذ پذیری را تقریبا غیر ممکن سازد.

جک درب پارکینگ هیدرولیکی

با گذشت زمان کمپانی های تولید کننده درب اتوماتیک به فکر تولید محصولی با تردد بالا و نامحدود افتادند. از این رو جک درب پارکینگی که با مکانیزم هیدرولیکی کار می کند را روانه بازار کردند. این جک ها که با روغن داخلی کار می کنند دارای مزایای زیر می باشند:

  • قابلیت تحمل وزن بالا و تردد نسبتا بالا
  • کارکرد راحت در شهر های سردسیر بدون هیچ گونه خللی در عملکرد
  • ایمنی بالا و مقاومت بالا در مقابل فشار متقابل

در واقع با ایمنی بالای جک پارکینگی هیدرولیکی پیش تر آشنا شدیم و این مهم با نصب قفل برقی به بالاترین سطح خود می رسد، ولی باز هم باید نکات ایمنی را در نظر گرفت چرا که اگر کسی که به سیستم دربهای اتوماتیک آشناست بتواند به تابلو فرمان این سیستم برسد می تواند درب را باز کند.

راهنمای خرید جک پارکینگی از نظر عملکرد

بدیهی است که بهترین جک درب پارکینگ از نظر عملکرد لقب محصولاتی است که با مکانیزم هیدرولیکی کار می کنند اما انتخاب نوع درب اتوماتیک از دیدگاه کاربران بر اساس نیاز آن ها و همچنین قیمت محصول صورت می پذیرد. قیمت جک درب پارکینگی که با روغن هیدرولیکی کار می کند به دلیل فراهم کردن تردد نامحدود و دوام بالای کارکرد، در سطح بالاتری از جک های الکترومکانیکی قرار دارد و این مهم می تواند عامل تاثیر گذاری برای انتخاب کاربران قلمداد شود. از منظر دیگر نیاز کاربران می تواند نوع جک پارکینگی قابل نصب برای آن ها تعیین کند. درب هایی با وزن پایین و تردد محدود مثل آپارتمان ها تا حداکثر 20 واحد امکان استفاده از جک درب پارکینگی با مکانیزم الکترومکانیکی را فراهم می آورد و در درب هایی با وزن بالاتر و تردد نامحدود استفاده از سیستم هیدرولیکی پیشنهاد می شود. ضمن آن که در مواردی که سرعت باز و بسته شدن درب پارکینگ برای ما اهمیت دارد سیستم منسوخ پنوماتیکی می تواند راهگشا باشد.

نوشته قبلی
نوشته بعدی
0 0 امتیاز
امتیازدهی به مقاله
اشتراک گذاری
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
آخرین ها
جدیدترین بیشترین آرا
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات
یوسفی
یوسفی
4 years ago

سلام بسیار عالی باتشکر از زحمات شما لطفا فایل pdfمقالات رو هم اضافه بفرمایید

1
0
فکر شما را دوست دارم ، لطفا نظر دهیدx