راهنمای خرید سیستم اعلام حریق

بهترین سیستم اعلام حریق کدام است؟

در این مقاله تصمیم داریم شما را با یکی دیگر از ابزار های حفاظتی ساختمان آشنا کنیم. مجموعه اعلام حریق برای مشخص کردن و اعلام عمومی بروز حریق در ساختمان به کار می رود. همانطور که مشخص است این مجموعه شامل ابزار های تشخیص وضعیت و اعلام آن می باشد.

اولین موردی که برای خرید سیستم اعلام حریق باید به آن توجه شود، جدای از میزان هزینه در نظر گرفته شده، متراژ فضا و تعداد طبقاتی است که سیستم در آن قرار خواهد گرفت. همچنین باید تعداد خروجی ها و ورودی های ساختمان و محل قرار گیری دستگاه کنترل پنل هم در نظر گرفته شود. این موضوع برای مشخص کردن نوع سیستم (متعارف یا آدرس پذیر) و همینطور تعداد آشکار ساز های مورد نیاز، بسیار مهم است. همچنین نوع ساختمانی که سیستم برای آن تعریف می شود هم از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که مسکونی یا تجاری بودن ساختمان می تواند در استفاده از نوع دتکتور مورد نیاز و قیمت سیستم اعلام حریق موثر باشد.

در نظر داشته باشید که ساختمان هایی با حداقل ده واحد ملزم به استفاده از سیستم اعلان حریق هستند. سیستم مورد استفاده و برندی که در ساختمان به کار می رود، باید دارای تائیدیه آتش نشانی تهران باشد که از میان آن ها می توان به اعلام حریق زتا Zeta و اعلام حریق آپولو اشاره کرد. یکی دیگر از جدیدترین مجموعه ها هم سیستم اعلام حریق زیتکس می باشد. خرید سیستم اعلام حریق خانگی می تواند یکی از بهترین انتخاب ها برای تامین امنیت منزل مسکونی شما باشد.

شستی اعلام حریق آپولو
شستی اعلام حریق آپولو

انواع قطعات اعلام حریق

باید در نظر داشته باشید که یکی از مهمترین بخش های یک سیستم اعلام حریق، دتکتور ها یا آشکارساز های آن است. پر کاربرد ترین آن ها دتکتور دود یا Smoke Detector است که برای تشخیص دود ناشی از آتش به کار می رود. در شرایطی که حساسیت شرایط بالاتر باشد، می توان از دتکتور حرارتی یا Heat Detector هم استفاده کرد. برای مثال در جایی مثل آشپزخانه های بزرگ که به طور کلی حرارت بالایی دارند، می توان از آشکارساز حرارتی (با قابلیت تشخیص الگوی افزایشی) استفاده کرد. همچنین در موتور خانه ها هم می توان از این محصول استفاده کرد، اما به کار بردن دتکتور گاز Gas Detector و یا مولتی (حرارت-گاز) Multi Detector هم توصیه می شود. آشکار ساز های گازی که بالاترین قیمت دتکتور اعلام حریق را دارند، به واسطه حساسیت بالا و قدرتی که برای تشخیص گاز های مختلف نیاز دارند (مونوکسید کربن، CO2 و…) می توانند هزینه نهایی شما را بالاتر ببرند.

دتکتور دود اعلام حریق
دتکتور دود اعلام حریق

همانطور که مشخص است، مهمترین بخش این سیستم پنل اعلام حریق می باشد. دریافت اطلاعات از دتکتور ها، تحلیل آن ها و اعلام عمومی حریق (از طریق آژیر یا تلفن کننده)، بر عهده مرکز کنترل می باشد. تقسیم بندی مرکز کنترل ها در سیستم اعلان حریق متعارف، بر اساس تعداد زون هایی که قادر به پشتیبانی است، انجام می شود. این مورد در سیستم اعلان حریق آدرس پذیر بر اساس تعداد لوپ ها انجام می گیرد.

یکی از ابزار های جالب توجه در مجموعه اعلان حریق ریموت سر درب اندیکاتور Indicator است. این ریموت در بالای درب ورودی نصب می شود و با آغاز آلارم، شروع به روشن و خاموش شدن می کند. ریموت سر درب برای ساختمان هایی که افراد ناشنوا در آن حضور دارند مناسب است، چرا که امکان تشخیص آلارم یا آژیر صوتی را ندارند. همچنین می توانید آن را برای سیستم های اعلام حریق متعارف و شناسایی بهتر موقعیت هم به کار ببرید که در ادامه به معرفی کارکرد آن می پردازیم.

انواع سیستم های اعلام حریق

سیستم های اعلام حریق بر اساس نحوه سیم کشی و نوع قرار گیری دتکتور ها در مدار، به دو دسته کلی آدرس پذیر و متعارف تقسیم بندی می شوند.

در سیستم اعلان حریق آدرس پذیر مسیر یک لوپ از مرکز کنترل آغاز می شود و بعد از گردش در ساختمان به محل ابتدایی خود باز می گردد. به این ترتیب می تواند در مسیر خود تمامی دتکتور ها را شناسایی کرده و به کنترل پنل اعلام کند. بنابراین می توانید یک آلارم را از نقطه دقیق آن شناسایی کنید، این نقطه دقیق می تواند در اتاق یک هتل یا واحد های یک ساختمان باشد.

در سیستم متعارف اما مسیر حرکت از کنترل پنل آغاز می شود و پس از آخرین محصول (که معمولا شستی اعلام حریق است)، مسیر سیم کشی به اتمام می رسد. برای استفاده از سیستم اعلان حریق متعارف می بایستی برای هر بخش یک زون تعریف کنید که تعدادی دتکتور، آژیر، ریموت سردرب و شستی در آن قرار می گیرند. با تشخیص خطر توسط هر کدام از دتکتور ها، کنترل پنل فعال شده و به آژیر ها برای اعلام عمومی خطر، فرمان می دهد. به این ترتیب می توانید وجود حریق در هر زون (یا طبقه) را تشخیص دهید. در اینجا است که ریموت سر درب دومین خصوصیت مهم خود را نشان می دهد. با روشن و خاموش شدن آن که در ورودی هر اتاق (یا هر واحد) قرار دارد، می توان محل دقیق تری از حریق را تشخیص داد.

نوشته قبلی
نوشته بعدی
0 0 امتیاز
امتیازدهی به مقاله
اشتراک گذاری
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
آخرین ها
جدیدترین بیشترین آرا
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات
داوود عشقی
داوود عشقی
4 years ago

روز خوش.
برای نصب و راه اندازی، راهنمایی میکند؟

1
0
فکر شما را دوست دارم ، لطفا نظر دهیدx