محاسبه مقدار ظرفیت هارد در دوربین مدار بسته

سوالاتی زیادی درباره خرید هارد دستگاه دی وی آر و یا NVR مطرح می شود که چه مقدار فضا برای چند روز مورد نیاز است. ابتدا در مورد هارد باید بدانید که این قطعه سخت افزاری همانی است که سالها در کامپیوتر های شخصی استفاده می شد و بنا بر میزان ظرفیتش، قیمت متغیری خواهد داشت.

اما این نکته را باید دانست دی وی آر یا NVRهای جدید به واسطه میزان ذخیره سازی و حجم بالای اطلاعاتی که در هارد دوربین مدار بسته وارد می نمایند به نوع جدیدی از هارد که مخصوص همین سیستمها ساخته شده اند نیازمنداند. در صورتی که از هارد های معمولی استفاده شود، نباید انظار کارکرد طولانی مدت و بی نقص از آنها داشت.

از چه نوع هاردی استفاده کنیم؟

برخی از کمپانی های بزرگ سازنده دیسک سخت یا هارد، مدلی خاص برای سیستم های نظارت تصویری به بازار عرضه کرده اند. تفاوت این نوع هاردها، کارکرد 24ساعته بدون وقفه و در دراز مدت است که هاردهای معمولی این قابلیت جان سختی را ندارند. دو نوع هارد معرف را که می توان نام برد. یکی از کمپانی وستزن دیجیتال است که در ایران به نام هارد بنفش نامیده می شود و دیگری از شرکت سیگیت است که سرویلینس نام دارد. این هارد ها در ظرفیتهای 1ترابایت به بالا در بازار موجود میباشند.

چه نکاتی را باید قبل از خرید هارد بدانیم؟

اینکه من می خواهم N روز دخیره داشته باشم، مثل این است که من می خواه از تهران تا کیش بروم و چه زمانی در راه ام. خب متغیرهایی وجود دارد مثل وسیله سفر(هواپیما،قطار یا ماشین) و اینکه جایی توقف می شود یا نه و حتی اینکه در صورت استفاده از ماشین نوع ماشین نیز مهم است. ما در ادامه الویت های ذخیره سازی را تک تک بازگو می کنیم.

کیفیت تصویر برداری هر دوربین مداربسته

در محاسبه ذخیره سازی دوربین مدار بسه روی هارد اینها مهم است که اول کیفیت دوربین ها چه میزان است و قرار است در دستگاه ضبط کننده با چه کیفیتی ذخیره گردد.

تکنولوژی ذخیره سازی روی هارد

دوم تکنولوژی ضبط بر روی دی وی آر یا NVR چیست؟ این مورد بسیار مهم است چرا که هر چقدر از تکنولوژی جدید تر استفاده شود میزان ذخیره سازی به شدت افزایش میابد. شاید H.264 ، H265 یا H.265+ را شنیده باشید. اما شاید باورتان نشود با تغییر یک تکنولوژی می توانید چقدر به میزان ذخیره سازی در هارد برای دوربین مدار بسته کمک کنید. در بسیاری از مواقع خرید یک دی وی آر با تکنولوژی بالاتر، کم هزینه تر از خرید یک دی وی آر معمولی و یک هازد با ظرفیت بالا می باشد.

مقاله مرتبط با این موضوع:

فناوری فشرده سازی H265+ راهی برای نجات هارد دوربین مداربسته

راهنمای خرید دوربین مدار بسته

این مورد نیز بسیار مهم است. در بسیاری از اماکن که به دوربین مدار بسته تجهیز شده است در اکثر زمانها مثل شبها یا روزهای تعطیل هیچ رفت و آمدی انجام نمی پذیرد و در صورتی که دوربین مدار بسته در ضبط دائم تنظیم شده باشد ،میزان قابل توجه ای از فضای هارد به ذخیره هیچ چیز صرف شده است. پیس می توان با فعال کردن حالت تسخیص حرکت یا موشن دتکشن، این میزان ظرفیت را بازگرداند.

ذخیره فیلم در صورت استفاده از تشخیص حرکت در دوربین مدار بسته
ذخیره فیلم در صورت استفاده از تشخیص حرکت در دوربین مدار بسته

تعداد فریم های ذخیره سازی

هر ثانیه از فیلم شامل تعدادی عکس یا فریم می شود. حداکثر این تعداد فریم 30 عدد می باشد که به نظر ما بجز در اماکن بسیار حساس، اصلا این میزان فریم برای دوربین مدار بسته به کار نمی آید. پیشنهاد ما عددی بین 10 تا 15 فریم در ثانیه است تا میزان ذخیره سازی فیلم در هارد را بیش از دو برابر افزایش دهد.

حداکثر زمانی که ضبط تصویر نیاز است

در آخر پس از در نظر گرفتن موارد بالا باید بدانیم که حداکثر زمانی که پس از روشن کردن دی وی آر یا NVR برای ذخیره سازی دوربین مدار بسته روی هارد نیاز است چقدر است، تا بتوان در نهایت میزان هارد مورد نظر را محاسبه نمود.

محاسبه آنلاین فضای مورد نیاز برای ذخیره سازی دوربین مداربسته روی هارد

اگر خیلی زمان ندارید روی لینک محاسبه گر آنلاین فضای مورد نیاز جهت دوربین مداربسته کلیک کنید و مطابق راهنمای زیر قسمتها را کامل کنید تا مقدار فضایی که مورد نیاز است، محاسبه شود.

راهنمای ذخیره سازی فیلم در هارد دوربین مداربسته
  • تعداد دوربین را مشخص کنید: در این قسمت می بایست تعداد دوربین مدار بسته استفاده شده را وارد کنید
  • تعداد روزها را وارد کنید: در این قسمت مشخص کنید چند روز باید ضبط تصویر انجام پذیرد.
  • تعداد فریم ها را وارد کنید: بیشترین تعداد30 فریم در ثانیه است اما متوسط 15 فریم می تواند مقدار مناسبی باشد.
  • کیفیت ضبط را مشخص کنید: می توانید کیفیت ضبط را مشخص کنید. 720 یک مگا پیکسل، 1080 دو مگا پیکسل و…
  • تکنولوژی ذخیره سازی: h.264 تکنولوژی مرسوم برای دی وی آر های معمولی و H265 برای دی وی آر های جدید تر
  • میزان کارکرد دوربین در زمان روشن بودن تشخیص حرکت: هر چقدر حرکت کمتری در محیط انجام شود، جای کمتری اشغال می کند.

برنامه اندرویدی محاسبه گر فضای مورد نیاز دوربین مداربسته

برنامه های موبایل زیادی برای محاسبه مقدار ظرفیت هارد در دوربین مدار بسته ساخته شده است. اما اگر از ما بخواهید که برنامه ای را معرفی کنیم، می توانیم برنامه CCTV Calculator and Tools را پیشنهاد می کنیم.

این برنامه بجز محاسبه ظرفیت هارد، محاسبه پهنا باند، محایبگر لنزو زاویه دید و تعداد زیادی ابزار مفید وجود دارد که بسیار کاربردی است.

 برنامه اندرویدی محاسبه گر فضای ذخیره سازی هارد در دوربین مداربسته
دانلود برنامه اندرویدی محاسبه گر فضای ذخیره سازی هارد در دوربین مداربسته
با زبان ساده برای یکماه به چه میزان فضا برای ضبط دوربین مدار بسته نیاز است؟

با یک دستگاه معمولی با تکنولوژی H.264 که به آن یک دوربین دو مگاپیکسلی وصل شده است و 24 ساعته و بی توقف ذخیره سازی انجام می شود، برای یک ماه تمام به میزان 1 ترابایت فضا نیاز است. این یعنی یک پک 4 دوربینه 2 مگاپیکسلی در ذخیره سازی دائم به حدود 4 ترابایت فضا نیاز دارد.

آیا می شود از هارد قدیمی رو دی وی آر قبلی استفاده کرد؟

به نظر ما این اصلا ایده جالبی نیست. هارد های جدید که مخصوص دوربین مدار بسته ساخته شده اند قادر اند 24 ساعته 7 روزهفته، ماهها و حتی سالها به ذخیره سازی ادامه دهند و هیچ مشکلی در کارشان پیش نیاید. اما این کار برای هاردهای قدیمی امکان پذیر نیست و هر لحظه امکان از کار افتادنشان هست.

چرا انقدر هزینه خرید هارد زیاد شد؟ راهکار چیست؟

هارد قطعه ای کاملا وارداتی است که قینمت آن با نرخ ارز تعیین می شود. با افزایش نرخ ارز این کالا که زمانی قیمت خریدش زیاد نبود به شدت بالا رفت و اکنون قیمتی معادل خرید یک پکیج کامل دوربین مداربسته بدون هارد را دارد.
راهکار اصولی استفاده از تکنولوژی های جدیدتر در دستگاه ضبط کننده می باشد تا به فضای کمتری نیاز باشد.

نوشته قبلی
نوشته بعدی
0 0 امتیاز
امتیازدهی به مقاله
اشتراک گذاری
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات
0
فکر شما را دوست دارم ، لطفا نظر دهیدx