اجزای سازنده دزدگیر اماکن

کالبدشکافی یک سیستم دزدگیر

برای خرید دزدگیر منزل می‌توانید به یک فروشگاه اقلام برقی یا شرکت تجهیزات حفاظتی و نظارتی مراجعه کنید و خرید خود را با اطلاعاتی که از فروشنده کسب می کنید انجام دهید. اما راه دیگری هم هست، اینکه از اجزا و مکانیزم های عملکرد یک دزدگیر اطلاعات مختصری داشته باشید تا در هنگام تهیه دزدگیر مورد نظر خود با فروشنده وارد گفتگو شوید و محصول مناسب‌تری را با توجه به نیازهای خود خریداری کنید؛ در این مقاله به معرفی این اطلاعات مختصر می پردازیم. در این راستا می بایستی با اجزای سازنده یک مجموعه کامل آشنا شوید:

مرکز کنترل دزدگیر اماکن

دستگاه تماس‌گیرنده یا تلفن کننده

این دستگاه همان‌طور که از اسمش بر می‌آید برای این منظور طراحی شده است که در مواقع لزوم کاربر را از بروز مشکل و یا خطر پیش‌آمده، با یک تماس مطلع نماید. با این ساز وکار ساده که کاربر یک شماره را برای این دستگاه از پیش تعریف و تعیین می‌نماید و دستگاه در هنگام نیاز با برقراری تماس، کاربر را مطلع می‌سازد. این تماس در واقع از یک شماره تلفن ثابت انجام‌پذیر است. شکل اطلاع‌ رسانی این دستگاه هم می‌تواند به صورت آژیر و‌ یا یک پیام صوتی تعریف شود که بستگی به سلیقه کاربر و مقتضیات ساختمان دارد. همچنین این امکان وجود دارد که نوعی از دستگاه تماس‌گیرنده را انتخاب نمایید که قابلیت استفاده از سیم‌کارت را نیز دارا باشد. بنابراین دزدگیر اماکن می‌تواند علاوه بر خط ثابت ذکر شده، یک سیم‌ کارت را نیز به داده‌های خود اضافه نماید. البته این آپشن تا حدودی قیمت دزدگیر منزل خریداری شده را بالاتر خواهد برد. اما توجه به این نکته ضروری است که در صورت انتخاب دزدگیر اماکن سیم کارتی، امکان دریافت پیام‌های بیش‌تر و کامل‌تری برای کاربر وجود خواهد داشت. ضمن این‌که کاربر در این دستگاه‌ها چند رله خروجی نیز در اختیار خواهد داشت که می‌تواند از طریق آن‌ها اقدام به خاموش و‌ روشن کردن سیستم از راه دور نماید.

چشمی حرکتی دزدگیر

در یک پکیج دزدگیر اماکن، یکی از اساسی‌ترین اعضا در میان اجزای یک دزدگیر خانه بدون تردید چشمی‌های حرکتی هستند. چشمی‌ها یا سنسورها همان‌طور که از اسم‌شان برمی‌آید در حکم دیده بینای دستگاه هستند و رویت خطر و مشکل احتمالی ابتدا توسط این عضو اتفاق می‌افتد و بعد از آن است که دیگر اعضا به ماجرا وارد می‌شوند. چشمی‌های حرکتی را عوامل محرک متنوعی می‌تواند فعال کنند که دو مورد اصلی آن را معرفی می کنیم:

چشمی دزدگیر اماکن
  1. محرک‌های یک چشمی
    شناخته شده‌ترین این محرک‌ها حضور افراد متفرقه در مکان‌های غیر قانونی است. یعنی درست در نقاطی که چشمی‌های حرکتی نصب شده‌اند. نکته حیرت‌آور این است که چشمی‌های پیشرفته حرکتی، این امکان را دارند تا حرکت‌های افراد را از موجودات کوچک‌تری مانند حیوانات اهلی و‌ خانگی تشخیص بدهند. از همین‌رو گاهی در بعضی مقالات از این چشمی‌ها به عنوان چشمی‌های وزنی نیز یاد می‌شود.
  2. چشمی‌های لرزشی
    علاوه بر چشمی‌های وزنی کاربران می‌توانند از چشمی‌های کوبشی و لرزشی نیز برای سیستم دزدگیر خود بهره ببرند تا در صورت بروز اتفاقاتی مانند شکستن شیشه‌ها یا اقدام برای ورود به مکان مورد نظر از طریق فشار به درب ورودی، چشمی لرزشی فعال شده و سیستم دزدگیر را فعال نماید. توضیح این‌که به طور کلی این چشمی‌ها را می‌توان به دو گروه تقسیم‌بندی کرد. چشمی‌هایی که در فضای خارجی ساختمان نصب می‌شوند و چشمی‌هایی که در فضای داخلی ساختمان نصب می‌گردند.

آژیر و کاور آژیر

اگر تمام اجزای یک دزدگیر وظایف خود را به درستی و کامل انجام بدهند در نهایت این آژیر است که کار را به اتمام می‌رساند، کاربر را به شکلی عملی از مشکل پیش آمده مطلع می‌نماید و همچنین سارقین احتمالی را فراری می‌دهد. بنابراین این عضو در سیستم دزدگیر نقشی اساسی بازی می‌کند. اما مشکل این‌جاست که اصولا آژیرها از نظر فیزیکی در معرض آسیب‌ قرار دارند، بنابراین نیاز به یک پوشش محافظ دارند. آژیر یک دزدگیر می‌تواند به یک دتکتور حرارتی تشخیص دود و حریق نیز متصل شده و‌ کارایی خود را از این طریق افزایش دهد. در این‌باره نصاب مورد نظر باید دقت نماید که از دتکتور مخصوص دزدگیرها که ولتاژ ۱۲ ولت را پشتیبانی می‌کند بهره ببرد.

آژیر دزدگیر اماکن

باتری

باتری عضو دیگری از این مجموعه و در واقع قلب تپنده سیستم دزدگیر است که زنده ماندن سیستم را در هنگام قطع جریان برق تامین می‌نماید. باتری های 4.5 آمپر 12 ولتی برای استفاده در ساختمان‌های مسکونی یا اداری کوچک‌تر و یا پکیج دزدگیر اماکن کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند، به این دلیل که امکان پشتیبانی از چشمی‌های معدودی را دارند. اما می توانید از باتری های 12 آمپر هم استفاده کنید. این باتری ها قابلیت پشتیبانی از تعداد بیشتری سنسور را در مججوعه پکیج اماکن بزرگ دارند.

ریموت کنترل دزدگیر

این هم قطعه آخر یک سیستم دزدگیر اماکن؛ یعنی ریموت کنترل که وظیفه فعال و غیر فعال کردن سیستم را بر عهده دارد. ریموت کنترل‌ها این امکان را به کاربران می‌دهند تا فقط در مواقع لزوم سیستم دزدگیر را فعال نمایند. همچنین با استفاده از ریموت ها می توانید آژیر ها را خاموش کنید تا از ایجاد صدای های مزاحم جلوگیری نمایید. به خاطر داشته باشید فرکانس این ریموت ها با ریموت جک پارکینگی متفاوت است.

نوشته قبلی
نوشته بعدی
0 0 امتیاز
امتیازدهی به مقاله
اشتراک گذاری
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات
0
فکر شما را دوست دارم ، لطفا نظر دهیدx