دوربین پلاک خوان و انواع آن

دوربین پلاک خوان چیست؟

دوربین پلاک خوان همانطور که از نامش پیداست این وظیفه را دارد که تصویر واضحی از پلاک خودرو دریافت کند. اما مقاصد دریافت ممکن است متفاوت باشد و از این سوست که قیمت این دوربین ها بسیار متفاوت است. برخی تصویر پلاک خودرو را برای کنترل جای پارک خود و یا جلوی درب خانه شان می خواهند و برخی دیگر از این شماره پلاک برای مجوز دادن عبور و مرور خودرو در یک پارکینگ استفاده میکنند.

انواع دوربین های پلاک خوان

دسته ای از دوربین ها واقعا برای این کار ساخته شده اند و کمپانی سازنده تکنولوژی هایی در دوربین گنجانده تا هر چالشی را از سر در کرده و تصویری واضح در اختیار کاربر قرار دهد. این گروه از دوربین های پلاک خوان قیمت بالایی دارند و معمولا برای اماکن خاص استفاده می شوند که ثبت همه پلاک ها مد نظر باشد و این دوربین تقریبا 100 درصد در کار خود موفق عمل کند.

اما برخی دوربین های مدار بسته با اینکه برچسب پلاک خوانی ندارند ولی به دلیل کیفیت بالا ثبت تصویر و تکنولوژی هایی که دارند می توانند کار پلاک خوانی را نیز انجام دهند و این حسن را دارند که با قیمت بسیار پایین تر از دوربین های پلاک خوان این کار را انجام میدهند. معمولا از این نوع دوربین ها برای ثبت مجوز ورود به پارکینگ ها یا نظارت ورودی و خروجی شهرک ها و کوچه ها و حتی نظارت شخصی استفاده میشود.

چه تکنولوژی هایی در دوربین پلاک خوان اجباری است؟

وقتی قرار است پلاک خودرو به وضوح دیده شود پس دوربین باید مواردی داشته باشد که ممکن است در دوربین های ساده دیده نشود و یا با این قدرت نباشد که در به آنها می پردازیم.

کیفیت تصویر

اولین موردی که باید دوربین پلاک خوان داشته باشد کیفیت تصویر برداری سنسور آن است. کیفیت تصویر برداری برای کسانی که یکی از دوربین هایشان در محوطه نصب شده و انتظار پلاک خوانی دارند بیشتر است. چرا که این دسته اغلب تصاویر را بعدا بازبینی می کنند و با زوم شماره پلاک را میخوانند. حالا هر چقدر کیفیت تصاویر بالاتر و اندازه آن بزرگ باشد تصویر در زوم افت کمتری دارد. پیشنهاد ما برای پلاک خوانی در فاصله کمتر از 8 متر دوربین 2 مگاپیکسلی و بالاتر از 8 متر دوربین 4 مگاپیکسلی یا بیشتر می باشد.

FPS یا سرعت شاتر

دوربین پلاک خوان fps

اگر خودروهایی که می خواهید پلاکشان را ثبت کنید و یا ببینید در حال حرکت اند پس این دومین مورد مهمی است که باید دوربین انتخابی شما در آن توانمند باشد. چرا که در غیر این صورت و تصویری ناواضح از پلاک خودرو در حال حرکت خواهید داشت. حالا به تعریف سرعت شاتر می پردازیم. همانطور که میدانیم فیلم از عکس های به هم پیوسته تشکیل می شود و هر چقدر عکس گرفته شده در ثانیه بالاتر باشد فیلم جزئیات بهتری از پلاک را نشان میدهد. در حالت معمول دوربین ها 15 فریم در ثانیه فیلم میگیرند که این برای ثبت پلاک خودرو ثابت و یا با حرکت بسیار کم کافی است اما اگر سرعت خودرو از 10 کیلومتر در ساعت بالاتر رود دیگر این نوع دوربین ها قابل استفاده نیستند و باید از دوربین هایی با سرعت شاتر بالا استفاده شود. این سرعت شاتر برای اماکنی که خودرو با سرعت بالا حرکت میکند تا 120 فریم در ثانیه عکس خواهد گرفت و دوربین هایی که توانایی این تعداد عکس در ثانیه را ندارند نمی توانند گزینه مناسبی برای این فضاها باشند. از این روست که می گوییم خرید دوربین پلاک خوان باید متناسب با محیط باشد.

قابلیت HLC و BLC خنثی کردن چراغ خودرو

یکی از چالش های دیگر دوربین های پلاک خوان نور شدید چراغ های خودرو در شب است که باعث می شود در دوربین های ساده چیزی جز نور خودرو دیده نشود. اما در دوربین های پلاک خوان تکنولوژی HLC قدرتمند باعث میشود که دوربین قسمت های به شدت نورانی را در نظر نگیرد و حتی آن قسمت را سیاه کند و در نتیجه سایر بخش ها را با کیفیت عالی ثبت و ذخیره نماید. اما نکته ای که در اینجا باید مد نظر قرار دهید این است که اگر دوربین پلاک خوان را برای ورود و خروج پارکینگی نیاز دارید که نور محیط همواره تامین است پس عملا نیاز به دوربین قدرتمند با تکنولوژی HLC و با سرعت شاتر بالا نیست.

دوربین پلاک خوان hlc

قابلیت WDR جبران نور دهی مناطق کم نور

دوربین پلاک خوان wdr

این امکان وجود دارد که محیطی که برای ثبت پلاک تحت نظر قرار گرفته در مواقعی از روز به دو بخش کم نور که مثلا سایه درخت روی آن افتاده و قسمتی با نور بیشتر که دقیقا زیر نور آفتاب است تشکیل شده باشد. در این شرایط دوربین های معمولی یا تصویر را بیش از حد روشن میکنند تا قسمت کم نور تر را واضح کنند و در نتیجه قسمتی که نور بیشتر دارد تصویرش از دست میرود و یا بر عکس قسمت تاریک تاریک تر می شود. اینجاست که WDR به کمک می آید و تنها فقط قسمت که کم نور را جبران نوردهی میکند و با قسمت پرنور کاری ندارد تا تصویری یکدست به کاربر تحویل دهد. در نهایت فرقی نمی کند که خودرو در کدام قسمت است و پلاک آن به راحتی قابل خواندن می باشد.

قابلیت ROI تشخیص بهتر پلاک

این هم یک قابلیت برای برخی اماکن است که ما میدانیم خودرو قرار است در یک موقعیت خاصی قرار بگیرد. مثلا در عوارضی ها به دلیل لاین بندی قاعدتا پلاک خودرو از یک مسیر خاص عبور میکند و حالا می توان آن مسیر را با کیفیت بیشتری به نسبت سایر قسمت ها تصویر برداری کرد. این یعنی در یک تصویر که زاویه 70 درجه ای را پوشش می دهد 30 درصد آن با کیفیت بیشتری به نسبت سایر بخش ها ذخیره شود و این باعث می شود وضوح پلاک خوانی تا چند برابر بیشتر شود.

دوربین پلاک خوان roi

قابلیت DEFOG قابلیت ضد مه

دوربین پلاک خوان defog

خیلی از کسانی که به دنبال دوربین پلاک خوان هستند آن را برای ورودی شهرک و یا روستای می خواهند. برخی از روستا یا شهرک ها در مناطق آب هوایی قرار دارند که مه یا دود در آنجا وجود دارد و نمی توانند این شرایط را نادیده بگیرند. دوربین های ساده هر چقدر که پر قدرت هم باشند در این شرایط به مشکل میخورند و ممکن است نتوانند تصویر پلاک را به درستی دریافت کنند. پس در این شرایط دوربین هایی با تکنولوژی Defog می تواند این مشکل را خنثی کند و با استفاده از یک سری پردازش پیشرفته تصویری شفاف و کاربردی از پلاک خودروهای عبوری تهیه نماید.

 شرایط محیط نصب دوربین 

اگر شما دوربین را به صورت شخصی برای پوشش دهی جلوی ساختمان تان استفاده می کنید لازم نیست بجز خرید دوربین پلاک خوان کار دیگری کنید ولی اگر از دوربین پلاک خوان برای عوارضی، ورودی شهرک یا روستا و کنترل تردد خودرو برای ورودی پارکینگ استفاده میشود می بایست موارد زیر را در نظر بگیرد.

دوربین پلاک خوان-بهترین مکان نصب

شرایط نوری معقول

هر چقدر نور محیط کم باشد دوربین با باز کردن ورودی نور خود سعی در جبران آن میکند اما از طرفی سوی دیگر سرعت شاتر به شدت پایین می آید. احتمالا وقتی در شب با تلفن همراه خود عکس میگیرند این مورد را لمس کرده اید. وقتی سرعت شاتر پایین می آید پلاک خودروهای در حال حرکت مات می شود و قابل خواندن نیست. پس باید نور محیط را تامین کنید تا حداقل فشار روی دوربین آید و او قادر باشد با حداکثر سرعت شاتر تصویربرداری کند. نور محیط می تواند با نصب پرژکتور تامین شود اما می توانید در این مورد با کارشناسان ما مشورت کنید.

ارتفاع نصب درست دوربین

ارتفاع دوربین پلاک خوان

اگر دوربین پلاک خوان به سیستم تردد خودکار پارکینگی نصب است بهتر این است که دوربین در فاصله 1.5 متری از زمین یا حتی کمتر از آن نصب شود تا تصویر مستقیمی از پلاک داشته باشد. اما خیلی جاها دوربین باید بالا نصب شود مثل ورودی روستاها یا برای نظارت محله و کوچه تا دوربین در دسترس نباشد. در این حالت بهترین ارتفاع نصب دوربین از سطح زمین 5.5 متر با زاویه 30 درجه است اما می توان این فاصله کمتر یا بیشتر نیز کرد.

بهترین دوربین پلاک خوان برای ورودی پارکینگ

یکی از کاربرد دوربین های پلاک خوان برای ورودی پارکینگ هاست که این دوربین وظیفه دارد پلاک خودروهایی که قصد تردد دارند را شناسایی کرده و به سیستم معرفی کند تا فرمان باز شدن را به راهبند بدهد. برای این گونه مکان ها نیاز به دوربین فوق حرفه ای نیست چرا که شرایط محیطی مانند محل توقف خودرو و حتی نور محیط کنترل شده است و یک دوربین خوب قادر است کار پلاک خوانی را انجام دهد. این دوربین می تواند از هر برندی استفاده شود و تنها محدودیت آن می تواند اتصال به نرم افزار پلاک خوان باشد که آن سیستم نرم افزاری قادر باشد تصاویر دریافتی دوربین را پشتیبانی نماید.

پیشنهاد دوربین پلاک خوان برای ورودی پارکینگ ها

دوربین پلاک خوان داهوا

دوربین تحت شبکه پلاک خوان داهوا

مدل ITC237-PW1B-IRZ

کیفیت دو مگاپیکسلی با تکنولوژی تشخیص پلاک و پلاک خوانی

دارای WDR با قدرت 140dB

مناسب ورودی های پارکینگ و متصل به سیستم کنترل تردد خودرویی

قابلیت ثبت پلاک در حافظه میکرو اس دی

طراحی شده با الگریتم LPR

دوربین پلاک خوان برای کوچه یا ورودی ساختمان

بیشتر کسانی که برای کوچه و یا ورودی ساختمان شان می خواهند از دوربین پلاک خوان استفاده کنند هزینه پرداخت بالا برای خرید یک دوربین حرفه ای پلاک خوان را ندارند چرا که دوربین های تخصصی پلاک خوان از برندهای معروف بسیار گران اند و برای استفاده شخصی مقرون به صرفه نیستند. پس در این شرایط کمی انتظارها را پایین می آوریم و شرایط محیطی را ارتقا می دهیم تا دوربین هایی با مگاپیکسل بالاتر قادر باشند پلاک خودرو های ثابت و در حال حرکت با سرعت پایین را نشان دهند. بهتر است در این شرایط نور محیط را با چراغ هایی تامین کرد و از دوربین مدار بسته 4 مگاپیکسلی یا بیشتر استفاده نمود و سرعت شاتر در این دوربین خاص را از DVR در بالاترین حد ممکن تنظیم نمود تا تصویری با وضوح و کیفیت بالا ذخیره شود.

دوربین پلاک خوان کنترل جاده ای یا شهرک

برای تشخیص پلاک خودرو در حال حرکت و مخصوصا زمانی که سرعت خودرو بالاست نیاز به دوربین پر قدرتی است که کیفیت بالا، سرعت شاتر زیاد، HLC، BLC و چندین و چند قابلیت دیگر نیز داشته باشد. این دوربین ها ساخته شرکت های معتبری چون بوش آلمان، داهوا و هایک ویژن هستند و این تضمین را میدهند که پلاک خودروها را تا سرعت هایی که در دیتا شیت شان مشخص کرده ثبت خواهند کرد. پس می توان با توجه به نیاز و بودجه دوربین ثبت پلاک را از این شرکت ها تامین کرد.

نوشته قبلی
نوشته بعدی
0 0 امتیاز
امتیازدهی به مقاله
اشتراک گذاری
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات
0
فکر شما را دوست دارم ، لطفا نظر دهیدx