دوربین یا دزدگیر اماکن. خرید کدام یک واجب تر است؟

خیلی از افراد هنگام خرید محصولات سیستم های حفاظتی درک درستی از کارکرد این سیستم ها نداشته و بسیار دیده ایم که انتظاری از آن محصول خریداری شده داشته اند که با آن چیزی که فکر می کردند بسیار متفاوت بوده است. به طور مثال دزدگیر و دوربین مدار بسته  کارکردی کاملا متفاوتی دارند که بسیاری این دو را اشتباها یکی می بینند که ممکن است این مورد باعث از دست رفتن سرمایه یا نرسیدن به خواستگاه مشتری باشد. از این رو کارکرد این دو را در ادامه بررسی کرده تا خریدار با توجه به نیازش یکی از این ئو یا هر دو را تهیه نماید.

سیستم دزدگیر اماکن

کارکرد دزدگیر اماکن چیست؟

همانطور که از نام دزدگیر پیداست کارش کشف نفوذ اشخاص به یک محدوده است که توسط یک سیستم دزدگیر حفاظت می شود. حال می خواهد داخل یا بدنه خودرو باشد و یا یک کارخانه بزرگ و یا یک خانه کوچک. دزدگیر به واسطه سنسور هایی که دارد هر نوع نفوذی را تشخیص داده و با ایجاد صدای بلند که ناشی از به صدا درآمدن آژیر دزدگیر است باعث فراری دادن سریع سارق می شود. به محض تحریک شدن سنسورها و فعال شدن دزدگیر این سناریو نیز پیش بینی شده تا دزدگیر به وسیله تلفن کننده های خط ثابت یا سیم کارتی که در سیستم قرار دارد، پیام هشداری به وسیله تماس یا پیامک به صاحب ملک ارسال کند تا او نیز خود را سریع به موقعیت برساند.

دزدگیر را می توان دقیقا یک سیستم حفاظتی دانست مثل یک حفاظی که روی یک دیوار می کشند یا حفاظی که جلوی یک پنجره یا درب وجود دارد. این حفاظ ها از نفوذ اشخاص بیگانه به داخل جلوگیری می کند و جنبه پیشگیری کننده دارد. اگر هم شخصی بخواهد از این موانع بگذرد ممکن عواقبی برایش داشته باشد. عواقب گذر یا نفوذ به مکانی که به دزدگیر مجهز شده صدای آژیر کر کننده است که در 99 درصد مواقع باعث فراری دادن دزد می شود.

چالش های استفاده از دزدگیر چیست؟

دزدگیر دارای سنسور های گوناگونی است که هر یک برای جایی مناسب است، مثلا از مگنت برای درب و پنجره، از چشمی ها برای پوشش دهی محیطی، سنسور لرزش برای دیوار ، سنسور خطی برای فنس و بالای دیوار استفاده می گردد. استفاده نادرست از این سنسور ها باعث ایجاد خطا می گردد تا جایی که ممکن است مصرف کننده از فعال نمودن دزدگیر بیمناک شود که نکند سیستم دزدگیر بی دلیل آژیر بزند. از سوی دیگر تفکیک انسان و حیوان و هر جسم متحرکی در دزدگیر کمی دشوار است و سنسورهای خاصی قادر تفکیک اینها هستند و از این روست که دزدگیر وارد چالش خواهد شد.

دوربین مداربسته و سیستم امنیتی اماکن

کارکرد دوربین مدار بسته و اهداف استفاده از آن

دوربین مدار بسته و تجهیزات مرتبط با آن در گروه سیستم های نظارتی قرار میگیرد که قرار است با آن یک محیط را به صورت آنلاین مشاهده کرد و در صورت رخ دادن هر مشکلی بشود تصاویر ضبط شده را بازبینی نمود. دوربین مدار بسته میتواند یک از اتاق تا یک شرکت عظیم را زیر نظر بگیرد و تصاویر را ذخیره کند. 

به تازگی بسیاری از شرکت ها تکنولوژی های بروزتری را به دوربین مدار بسته و دستگاه های ضبط کننده آن وارد کردند تا این دوربین ها کمی هوشمند تر باشند و بتوانند کاری مشابه دزدگیر انجام دهند. اما باز هم کارکردی حرفه ای به مانند دزدگیر ندارند و هنوز جای کار بسیار است تا بتوانیم دوربین را جایگزین دزدگیر کنیم.  بزرگترین چالش دوربین در تشخیص سوژه نور است و اگر نور محیط و دید در شب آنقدر کافی نباشد که سوژه تشخیص داده شود سیستم موشن دتکشن به درستی عمل نمی کند.

چالش بعدی سناریو بعد تشخیص است که اصلا با دزدگیر برابری ندارد و حداکثر کاری که یک سیستم دوربین مدار بسته می تواند انجام دهد این است که یک عکس در حافظه ذخیره کرده و یک نوتیفیکیشن برای صاحب خانه بفرستد و شاید یک آژیر ضعیفی هم بنوازد، اما هنوز قادر نیست به آژیر های قوی وصل شده و در صورت خطر با صاحب خانه تماس تلفنی بگیرد.

پس تفاوت اساسی دوربین و دزدگیر در زمان استفاده از آنها نیز هست. دوربین مدار بسته 24 ساعته فعال است اما دزدگیر را اکثر در زمان مسافرت یا تعطیلی خانه ها یا فروشگاه ها استفاده می کنند.

نتیجه گیری

دزدگیر یک وسیله حفاظتی است به مانند حفاظ پنجره و درب که می بایست در اولویت کسانی باشد که حفاظت از حریم شان در بسیار برایشان مهم است و می خواهند در صورت خطر و نفوذ سارق آن وسیله کاری کند و باعث فراری دادن سارق شود. اما دزدگیر برای نظارت 24 ساعته است و کار حرفه ای برای جلوگیری از نفوذ سارق انجام نمیدهد اما قادر است تصاویر را ذخیره کند تا در صورت ایجاد هر مشکلی به آن تصاویر رجوع شده و از آن استفاده گردد.

بهترین کارکردی که می توان از این دو گرفته استفاده همزمان با هم است. تا دزدگیر در هنگام تعطیلی فعال شود و دوربین دائم در حال ضبط باشد و در صورت تحریک شدن دزدگیر صاحب ملک یا کسب کار بتواند محیط را دیده از عمق مشکل را به درستی درک نماید. البته دوربین می تواند از نوع بی سیم تکی باشد تا هزینه زیادی روی دست مصرف کننده نگذارد.

نوشته قبلی
نوشته بعدی
5 1 امتیاز
امتیازدهی به مقاله
اشتراک گذاری
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات
0
فکر شما را دوست دارم ، لطفا نظر دهیدx