دلایل بسته نشدن درب پارکینگ و راهکار رفع مشکل

چندی پیش یکی از آشنایان علت باز ماندن درب پارکینگ که مجهز به جک پارکینگی بود را از من پرسید و من راهنمایی های لازم جهت رفع مشکل او را انجام دادم. سپس جستجویی در اینترنت کردم و خود را جای فردی گذاشتم که این مشکل برایش پیش آمده و می خواهد از اینترنت کمک بگیرد. اما گویی نویسنده خیلی از سایت ها صرفا وظیفه اش پر کردن محتوا بود و توجه ای به خواننده نداشت که باید در سریعترین زمان علت این مشکل را پیدا کند. حتی سایت هایی بودند که مثلا علت این بسته نشدن درب پارکینگ را از فلاشر نیز می دانستند که این کاملا اشتباه است. به هر حال ما در ادامه علتهای باز ماندن درب پارکینگی که مجهز به جک پارکینگی است را با اولویت بالا به پایین و راهکارهای رفع مشکل بیان میکنیم.

برق ورودی را چک کنید

این مورد استثنائا علت اصلی این مشکل نیست اما اولین کاری است که باید انجام دهید. قبل هر کاری چک کنید برق ساختمان قطع نشده باشد و اگر ساختمان برق داشت چک کنید برق ورودی به مدار کنترل نیز قطع نباشد. مینیاتوری های اصلی روی کنتور برق را چک کنید و در صورتی که قطع بود با احتیاط وصل کنید. اگر پس از وصل کردن دوباره فیوز پرید پس برد یا موتور مشکل اساسی دارد و باید توسط تکنسین بررسی شود.

در این شرایط شما می بایست به صورت دستی درب را ببندید. اگر جک به گونه ای است که دستتان به قسمت خلاص کن میرسد پس با آلن یا سوئیچ مخصوص بازوها را خلاص کنید و درب را ببندید. در غیر این صورت می بایست پین جلو بازو را به نحوی در آورید و بازو را از پایه جلو رها سازید تا درب بسته شود.

دلایل خراب شدن درب پارکینگی

چشمی خراب شده یا شکسته است

اگر بخواهیم درصدی بابت علت مشکل باز ماندن درب پارکینگ به هر دلیل دهم 90 درصد مواقع مشکل از چشمی هاست. چشمی درب پارکینگ که معمولا بیرون ساختمان در فاصله نیم متری از زمین نصب میشود. وظیفه اش محافظت از خودرو و اشخاص است و اگر چشمی ها هم دیگر را نبینند درب بسته نمی شود.پس اگر مشکلی در سیستم برقی یا سخت افزاری این قطعه پیش آید درب باز می شود، اما بسته نخواهد شد.

چک کنید چشمی به لحاظ ظاهری آسیب ندیده باشد. سپس قاب آن ها را باز کنید تا در صورتی که آب به آن نفوذ کرده بود خارج شود. در حالی که قابها را باز کرده اید ریموت بسته شدن درب را بفشارید و اگر درب بسته شد پس قاب کثیف شده که با دستمال کشیدن حل می شود. و یا به علت آفتاب خوردگی جنسش کدر شده که باید کلا تعویض شود. در نهایت اگر چشمی شکسته یا از کار افتاده بود می بایست دو سیم Nc و COM مربوط به چشمی ای که دارای 4 ورودی است به هم وصل کنید تا درب موقتا به کار بیفتد تا شما چشمی را تعویض کنید. پس از این کار چشمی از مدار خارج شده و درب دیگر متوجه هیچ شیعی نیست و ممکن است در هنگام بسته شدن با خودرو برخورد کنید. لطفا پس از باز کردن درب سریعا از درب عبور کنید و با ریموت درب را ببندید. برای راهنمایی بیشتر مطلب زیر را بخوانید.

کار نکردن ریموت

مواردی که از اینجا به پایین می گوییم کمتر اتفاق می افتد اما دلایلی هستند که باید بازگو شوند. این دیگر خیلی بدشانسی است که ریموت درب را باز کند و باتری ریموت توان تامین برای ارسال فرکانس برای بستن را نداشته باشد. 

در اکثر جک های پارکینگی زمان اتوماتیک بستن فعال است و درب به زودی بسته خواهد شد. در غیر این صورت می توانید از همسایه های خود ریموت گرفته و درب را ببندید و یا به صورت دستی با کلید خلاص کن درب را ببندید. ریموت شما هم با تعویض باتری به مدار بر می گردد و اگر اینطور نشد می توانید ریموت بلوتوثی ای را جایگزین آن کنید.

گرمای بیش از حد

تقریبا تمامی بازوهای 220 ولت سیستم حفاظتی ای دارند که اگر دمای موتور از یک حدی بالاتر رود، برق ورودی آن را قطع میکنند تا بازو کمی خنک شود. این سیستم جهت محافظت از موتور جک تعبیه شده و در هنگام بازو بست زیاد درب و یا گرمای بیش از حد هوا پیش می آید. فرق این حالت با موارد بالا این است که درب ممکن است در هر جای مسیر از کار بیفتد و کالا باز و بسته نشود.

برای رفع مشکل کمی تامل کنید و فرصت دهید که تا موتور کمی سرد شود و بعد از آن ریموت را بزنید تا درب بکار بیفتد.

جابجا شدن میکروسوئیچ

برخی از جک های ایتالیایی و آلمانی 24 ولت دارای میکروسوئیچ برای حد باز و حد بسته هستند. اگر به هر دلیلی این میکروسوئیچ ها دست بخورند، ممکن است درب کامل بسته یا باز نشود. جک زومر و بی اف تی فوبوس و حتی A40 جک هایی هستند که از سیستم میکروسوئیچ استفاده میکنند.

برای حل مشکل باید میکروسوئیچ ها دوباره تنظیم شوند تا حد بسته شدن را درست نشان دهند. برای این کار میکروسوئیچ را جابجا کنید و هر بار با باز و بست درب آن را چک کنید.

پس زدن درب در حال بسته شدن

گاهی در هنگام بسته شدن درب و یا پس از بسته شدن درب، درب معکوس بر میگردد. این می تواند به دو علت فعال شدن سنسور تشخیص مانع یا خرابی سخت افزاری اتفاق افتاده باشد. 

برخی مدارها مثل مدار وی تو کالیپسو دارای سنسور برخورد مانع هستند، برای حل مشکل ابتدا جک را خلاص کنید و مطمئن شوید درب هیچ جا گیر ندارد، اگر نداشت از روی مدار حساسیت سنسور را کم کنید. اگر درب پس از بسته شدن پس زد و باز شد مشکل سخت افزاری است و باید قطعه اورینگ عوض شود. برخی نصابها با برخی تغییر در برنامه می توانند این مشکل را برطرف کنند اما این رفع ایراد اصولی نیست.

قطع شدن کابل جک

این هم مورد شایعی نیست اما ما هم این مورد را کم ندیده ایم. کابل جک ممکن است بر اثر فرسایش و یا غیر مرغوب بودن قطع شود. این مورد می تواند کاملا گیج کننده نیز باشد. چرا که مثلا درب با ریموت بسته می شود ولی باز نمی شود و یا بر عکس

برای رفع مشکل باید سیم ها تک تک با اهم متر چک شود و جایی که سیم قطع شده را دوباره به هم وصل کرد.

خرابی مدار کنترل یا بازو

بالاخره خرابی هر قطعه برقی ای محتمل است که جک پارکینگی و مدار آن نیز از این قاعده مستثنی نیستند. خرابی بازو به طور کل بازو را از مدار خارج میکند و باید تعمیر شود و خرابی مدار می تواند از سوختن یک فیوز شیشه ای ساده، خراب شدن رله خروجی درب و حتی سوختن کامل مدار باشد که این موارد باید توسط تکنسین بررسی شود.

در این شرایط می بایست برق ورودی جک پارکینگی را قطع کنید و سیستم را به حالت دستی در آورید تا مشکل توسط کارشناس بررسی گردد.

نوشته قبلی
نوشته بعدی
4.5 2 امتیاز
امتیازدهی به مقاله
اشتراک گذاری
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
آخرین ها
جدیدترین بیشترین آرا
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات
سیروسی
سیروسی
3 months ago

سلام
اطلاعات مفیدی را به زبان ساده بیان فرمودید. زنده باشید

1
0
فکر شما را دوست دارم ، لطفا نظر دهیدx